Autor: Agile Publikováno: 12.července 2004 | Verze hry: prodávaná/česká Doba recenzování: 1 týden |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Jak známo, logické hry zrovna nepatří mezi ty nejepičtější herní žánry. Tento fakt konkrétně v případě druhého dílu Berušek ani tak moc neplatí, protože autoři si pro nás nachystali opravdu perfektně zpracované intro podané formou komiksu. Díky němu se dozvíte něco o osudu hlavních hrdinů této hry - pěti beruškách - které byly vytrženy z jejich přírodního teritoria, uneseny jistým nenechavým člověkem a následně vyvrženy na desku stolu v nějakém neznámém domě. A na vás pak bude splnění nesnadného úkolu - transportu pěti chitinových dobrodruhů zpátky domů do jejich hmyzí říše. Základní herní princip ![]() Vše se odehrává na omezeném čtvercovém nebo obdélníkovém hracím poli. To je většinou vymezeno zdmi nebo jinými objekty, jimiž nemůže vaše beruška pohybovat. Za základní hrací prvky jsou zde považovány bedny, které můžete před sebou tlačit. Je jich několik druhů a dle jejich hmotnosti můžete pohybovat buď jednou nebo i dvěma najednou. Zvláštní skupinu pak tvoří výbušné bedny, jež slouží k destrukci beden obyčejných. Z dalších věcí, na které ve hře narazíte, stojí za zmínku kupříkladu teleport, výtahy, propadla nebo třeba šnorchl, díky němuž se budete moci potápět. Nutno podotknout, že hra je po designové stránce perfektně vybalancovaná, takže všechny věci zde mají své opodstatnění a nezanedbatelné místo. ![]() ![]() ![]() Koncept hry oproti prvnímu dílu velkých změn nedostal. Některé prvky sice nově přibyly, jiné se sem již nevešly, ale hlavně hra už není 2D, nýbrž 3D (viz dále), což hře dává zcela nový rozměr. Sami autoři pro lepší představu uvádějí, že jednička byla jako taková ta klasická skládačka s 15 čísly, kdežto dvojka připomíná Rubikovu kostku. A musím jim jen dát za pravdu, protože tato změna hře skutečně prospěla! Obtížnost a levelová všehochuť ![]() Jak tedy bylo řečeno v předchozím odstavci, základem je zde Beruščí cesta, v níž sledujete osud pěti hrdinů a vlastně se jej snažíte ovlivnit a dovést do vítězného konce. K dispozici je 9 epizod, z nichž každá obsahuje v průměru zhruba 10 levelů různé obtížnosti (těch je celkem 5). Vy si tak nejprve můžete zvolit podle ikonky tu, která je vašemu srdci nejbližší, nicméně pro postup do další epizody je třeba splnit všechny levely, ty nejtěžší nevyjímaje. K vyřešení dané úrovně povětšinou vede pouze jediná cesta, ale občas jich může být více. Rozsah jednotlivých úrovní není nijak přehnaně velký a zcela určitě zde neplatí přímá úměra, že vyšší obtížnost se automaticky rovná rozměrově větší hrací ploše. Skutečně přitažlivě působí i délka hrací doby, kterou autoři odhadují na 100 hodin při intenzivním hraní a podle mých zkušeností není nejmenší důvod tomu nevěřit. ![]() ![]() ![]() Ovládání Přechod do třetího rozměru byl jednou z nejvíce kritizovaných věcí za strany hráčů při vývoji hry. Ti se obávali toho, že hra bude nepřehledná a ztratí své kouzlo. Já byl zpočátku také velmi skeptický a tento můj stav trval i nějakou dobu při hraní plné verze hry. Všechno je to ale o tom, do jaké míry jste ochotni prostudovat manuál a akceptovat ovládání hry. Zpočátku jde totiž opravdu o nezvyk, protože práce s kamerou je trošku problematická, ale postupem času vezmou všechny pochyby za své. Chce to jen trochu trpělivosti. Hra se (defaultně) ovládá kombinací myši (rotace kamery, zoomování) a klávesnice (pohyby berušek, různé funkční klávesy) s tím, že si lze vše libovolně nadefinovat. Mezi beruškami si můžete přepínat jak pomocí myši klikáním na příslušné ikonky, stejně tak stiskem horkých kláves. Rovněž si můžete vybrat mezi 2D nebo 3D ovládáním, stylově však ke hře pasuje prvně jmenované. Pár mušek se vždy najde ![]() Technické zpracování Berušky 2 jsou poháněny vlastním 3D enginem, který má velmi malé hardwarové nároky a je schopen běžet i na archaických strojích s procesory na frekvenci 330 Mhz, 64 MB RAM a 16 MB grafickými kartami. Abyste si ale nemysleli, že se jedná o něco technologicky zastaralého, přijde jistě vhod výčet několika dnes naprosto běžných funkcí a vlastností, jimiž engine disponuje. Jsou to třeba lightmaping, dynamické světla, částicové systémy, lesklé / zrcadlové povrchy, mlha, animace textur a také environment či bump mapping. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete na homepage Slova chvály musí putovat rovněž na adresu člověka, který měl na starosti zvukovou a zvláště pak hudební stránku celé hry. Hudba je zde totiž opravdu pohodová, moderní a hlavně nesmírně sugestivní, což perfektně působí na atmosféru hry. Resumé ![]() Stáhněte si: Demo, Patch... Související články: Novinky |
Agile | |
autorovi je 18 let, nejraději hraje akční hry a RPGčka, občas si odpočine u nějaké příjemné adventury a ulítává na sci-fi a cyberpunku |