Beach Life - recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

Beach Life - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

10. 9. 2002 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Polehávat s přítelkyní na pláži, vykoupat se v moři a večer vše zakončit rozjetou party - připomíná vám to letošní prázdniny? Své vzpomínky oživíte ve strategii Beach Life simulující turistické letovisko v Karibiku.

Autor: Jan Rod
Publikováno: 10.září 2002


Obrázek zdroj: tisková zpráva Budovatelských strategií vychází v dnešní době velmi mnoho. Na druhou stranu jich velmi málo uspěje a jen zlomku z nich se podaří prorazit a hráče si opravdu získat. Možná se ptáte, čím to je. Převážně tím, že tyto hry postrádají originalitu. Jejich princip je vesměs vždy stejný již od dob pionýrů tohoto žánru. Mezi ně se dají počítat takové legendy jako Railroad Tycoon, Transport Tycoon, SimCity a Theme Park. Každá ze jmenovaných her přinesla něco nového, neobvyklého. Dnešní budovatelské strategie těží ze všech, respektive z každé si odnáší něco (nicméně ne vždy to nejlepší).

Pro současné vývojáře je tedy tvorba takového titulu do jisté míry výzvou, protože opakováním nápadů úspěchu nedocílíte. Dosáhnout se dá tímto způsobem jedině toho, že pokud hra bude kvalitní i v ostatních směrech, hráči jí budou považovat za průměrnou. Originalita stojí za úspěchem The Sims, Tropica a dalších. Dnes tady máme další mírumilovnou budovatelskou strategii tohoto typu. Pod svá ochraná křídla jí vzali distributoři Eidos Interactive, z čehož již předem můžeme usoudit, že tentokrát nepůjde o nějakou béčkovinu. Beach Life (tak se tato hra nazývá v Evropě, v USA vychází pod názvem Spring Break: Virtual Resort) je velkroysým projektem, ze kterého na první pohled čiší dobře odvedená práce.

 Prázdniny v Karibiku
Již z názvu je patrné, že tématem budou pláže a vše, co se točí kolem nich. (Pod)průměrný Čech trávící každoroční dovolenou v chorvatském kempu s dalšími (pod)průměrnými Čechy všude kolem a se zapáchající toaletou v zádech si možná řekne: “Co může být tak zajímavé na životě na pláži?”. Natož aby se tam něco stavělo - stan si postaví každý sám, moře údržbu nepotřebuje a jídlo přeci máme z domova v podobě konzerv. Tak na takovýto plážový život můžete rovnou zapomenout. Beach Life se odehrává na několika ostrůvcích pravděpodobně kdesi v Karibiku.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Již tato lokalita bude napovídat cosi o úrovni, ve které se budeme pohybovat. Jídlo v konzervách a kempy přecpané stany nebo pláže v Beach Life rozhodně nepotkáte. Karibik je totiž hájemstvím převážně bohatých vrstev amerického obyvatelstva. A ti jsou nároční - ještě aby nebyli, když si to mohou dovolit :) Vaším úkolem bude plnit jejich přání v souladu s potřeby ostrůvků a pláží.

 Stavění do aleluja?
Pokud si nyní představujete Beach Life (dále už jen BL) jako hru, kde prostě budete stavět areál pláží s potřebnými strukturami na přilákání hostů, jste tak trochu vedle (ale ne moc :) BL totiž nabízí dva herní módy. Ten první, který je základním stavebním kamenem celé hry, je autory připravená kampaň. Ta se skládá z mnoha misí, jejichž úkoly jsou velmi, ale opravdu velmi rozmanité. Počáteční levely jsou relativně jednoduché, avšak s postupem hry znatelně přituhuje. Nastavení obtížnosti tu nenajdete, a tak nezbývá, než se každým úkolem poctivě prokousat. O jejich různorodosti se přesvědčíte během několika málo počátečních misí, přičemž je samozřejmé, že abyste mohli postoupit ve hře dále, je předchozí misi nutné úspěšně dokončit. Namátkou - na jednom z ostrovů budete mít za úkol vybudovat milenecký ráj.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva V době, kdy vám je svěřena kontrola nad ostrovem, jde spíše o areál soustředěný na potřeby mužů - hrací automaty, pivní stánek, windsurfing, steak bar. Vaším úkolem bude toto změnit. Jak posléze zjistíte, nestačí prostě přistavět pár budov v nichž naleznou zálibu ženy, je potřeba také omezit počet “atrakcí” pro muže. Ti se pak více věnují něžnému pohlaví a milenecké páry začnou přibývat a váš cíl se pomaloičku přiblíží.

 Žraloci na obzoru
Nebo v jiné misi zase budete bojovat s přemnoženými žraloky, kteří terorizují poklidně koupající se rekreanty. Váš úkol zní - nenechat žraloky, aby sežrali více než pět turistů. Samozřejmé je, že postavíte všude kolem pláže záchranářské věže, které vypadají přesně jako z Pobřežní hlídky, jen ta Pamela chybí. Ale to nestačí. Je třeba dávat pozor na výskyt žraloků a v inkriminovanou chvíli zkontrolovat, zda je na všech věžích vyvěšena červená vlajka - záchranáři totiž občas žraloky přehlédnou a ti pak mají hody, které se negativně projeví na hodnocení areálu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Na dalším ostrově je zase problém se zločinností a odpadky - najmete tedy komando uklízeček a velkých mužů do ochranky. Jindy je vaším cílem zvelebit ostrov, který je znám svojí nízkou úrovní a přilákat na něj co nejvíce hostů. Nebo třeba jindy zase máte k dispozici velmi malý prostor pro budování a vaší povinností je na něj vměstnat předepsaný počet budov, aby ostrov vyhovoval všem rekreantům.

 Volné hraní
Druhý herní mód je daleko prozaičtějšího charakteru. Jedná se pouze o hraní singleplayer misí, tentokrát bez jakéhokoliv cíle, ale na druhou stranu s žádnými povinnostmi. Pro frustrovaného stavitele, který je celou dobu deptán náročnými úkoly, je to balzám na duši. Nikdo po vás nic neche, nikdo vás do ničeho nenutí, jste svými pány a pláže, ostrůvek i jeho osazenstvo je plně ve vašich rukou.

Dlužno dodat, že v tomto módu lze hrát pouze v lokacích, které jsou “odemknuté” v kampani. I tak je to občas velmi zábavné, ale nakonec vždy zvítězily náročné úkoly a jejich plnění - to je totiž výzva pro každého stavitele. Občas se mi stalo, že jsem některé levely hrál i pětkrát za sebou, než jsem docílil vysněných požadavků, přičemž není neobvyklé, že vám výhra uteče o opravdu malinký kousek.

 Typy budov
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Nyní se pojďme podívat trochu blíže na všechny vlastnosti a vychytávky, kterými hra disponuje. Základem všech stavitelských strategií jsou budovy. Těch je v BL opravdu požehnaně. Nezjistil jsem to přesně, ale odhadoval bych to zhruba na 20-30 v každé ze tří kategorií staveb. Celkem tedy zhruba mezi 60 až devadesáti budovami, což je opravdu dostatek. Jak jsem již napověděl, jsou zde tři kategorie staveb - ty vztahující se k samotnému chodu ostrova, služby poskytující stravu, pití a nakonec sektor těch, které poskytují rekreantům zábavu všeho druhu. Stavby jsou na sebe vázány klasickými závislostmi (abych mohl postavit půjčovnu surfů, musím mít záchranáře) a víceméně všechny spotřebovávají energii. Tu dodávají diesel generátory, bez jejichž podpory nebudou budovy fungovat.

Další velmi propracovanou částí hry je management zaměstnanců. Těch je několik druhů, z nichž každý zastává specifickou činnost. Nejdůležitější jsou samozřejmě stavitelé. Jejich funkce je jasná - staví budovy. Další jsou mechanici - ti jsou velmi důležití, neboť mají za úkol provádět nutné opravy na budovách. Každá budova se občas porouchá a dokud jí mechanik neopraví, neplní svojí funkci. Uklízečky oproti tomu pečují o pořádek na ostrově - musíte jim k tomu ale vytvořit odpovídající prostředí, tj. rozmístit rovnoměrně odpadkové koše.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Pracovní doba personálu
Pak je zde personál starající se o pohodlí hostů - ukazuje jim kudy se kam dostanou, seznámí je se všemi možnostmi areálu a celkově se stará o jejich pohodlí. Pokud máte malý ostrov, nebudete je potřebovat, ale pokud počet vašich hostů trochu vzroste, velmi o nich zauvažujte - hosté jsou občas zmatení a pokud nedostanou to, co chtějí, jsou rozmrzelí a na ostrově se jim nelíbí.

Z personálu pak zbývají záchranáři a ochranka- jejich funkce je jasná, záchranáři zachaňují, ochranka chrání :) Každý zaměstnanec má svou detailní statistiku, kde můžete změnit mzdu, jakou má dostávat a pracovní hodiny. Po chvilce hraní přijdete na to, že je dobré pracovní dobu upravit tak, aby v každém okamžiku někdo pracoval (to neplatí pro záchranáře, tam je pracovní doba fixní). Důležitou veličinou je také jejich pracovní výkon. Ten se odvíjí jak od pracovní doby (kdo by měl rád noční) a také od výše odměn. Přitom platí, že je dobré z personálu dostat maximum, i když to bude stát o něco více na výplatách.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Stejný systém pracovních dob platí u skoro všech budov (kromě servisních), ovšem zde ji nelze měnit. Také bych měl dodat, že hra klasicky obsahuje detailní statistiky všech údajů, na které si jen vzpomenete. Máte možnost zkontrolovat každého člena personálu, ale i každého návštěvníka. Jejich potřeby znázorňují jednoduché grafy. Pokud si větší skupina rekreantů na něco stěžuje, objeví se vám informace na hlavním ovládacím panelu. Celé toto řešení vám přináší naprostou kontrolu skoro nad vším, co se v areálu (na ostrově) děje. Samozřejmě je ale vždy co vylepšovat, například by mohlo přibýt tlačítko na rovnoměrné rozvrstvení praconí síly do celého dne. Ale takové detaily jsou opravdu maličkostí.

 Pláž na monitoru
Co se týče technického zpracování, mám vskutku velmi málo výtek. Beach Life je opravdu kvalitně zpracované, grafika vypadá nádherně a není v ní ani mnoho chyb. Trochu nepřirozeně sice působí odplouvající parník nebo maximální přiblížení pohledu, ale zbytek to směle vyváží. Díky tomu, že se nad ostrovem pravidelně střídá den a noc, včetně počasí, je opravdu na co se dívat. Zatímco ve dne se hosté věnují koupání a mnoho neutrácejí, v noci začíná pravý “party life”.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů

Na plážové diskotéce křepčí několik spokojených párů, plážový gril zásobuje návštěvníky šťavnatými steaky a kasino láká své příznivce na tučné výhry. Vzhledem k počtu budov, které můžete postavit, lze bez výčitek říci, že se nebudete nudit ani chvilinku. Velmi pěkně jsou udělané animace žraloků pojídajících hosty a jiné vychytávky.

Pohyb osazenstva parku a budovy jsou vcelku realisticky zpracovány a co víc, hra obsahuje velké množství různých charakterů pro turisty. Ti tak nejsou pouhou biomasou, ale rozmanitou skupinou kultur a ras, které se na ostrov přijely bavit. Co se týče zvuků, je i zde patrná dobře odvedená práce. Jako u ostatních her tohoto typu jde především o hudební doprovod, doplňovaný zvuky rekreační kolonie na pozadí. Najdete zde skladby například od Laurenta Garniera a jiných. Hra také disponuje jednou užitečnou věcí - dovede sama přehrávat MP3 soubory - stačí upravit playlist a bude vám ke hře hrát muzika dle vlastního výběru.

 Konec
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pokud nyní přemýšlíte nad hrou jako celkem a trochu nevíte, do jaké škatulky ji zařadit, možná vám trochu pomůže povrchní shrnutí. Jde o budovatelskou strategii se zajímavými prvky a s malou dávečkou originality, což je podle mne záměr samotných designérů. Pokud by totiž na tomto poli měli jiné záměry, dali by to hráčům prostřednictvím hry určitě vědět. Oba týmy podílející se na výrobě (distribuci) hru zvládly a jejich spolupráce vyzněla určitě pozitivně. Máme zde další budovatelskou strategii s překrásnou grafikou a pár dobrými nápady, nic víc, nic míň.

Stáhněte si: Videa (4 MB nebo 7 MB), Cheaty
Související články: Novinky

 
Jan Rod
připravil: jd




 
 
Smarty.cz

Verdikt:

Velmi pěkně udělaná hra s pořádnou porcí zábavy bez nějakých závažných chyb, ale na druhou stranu není příliš originální.

Nejnovější články