Autor: Mickey Mouse Publikováno: 19.září 2002 |
![]() ![]() ![]() Zároveň ale dodejme, že Battlefield 1942 není v žádném případě reálná simulace. Naopak, jde o posun k zábavě a hratelnosti a pro ovládání kteréhokoli bojového stroje nebudete muset biflovat tlustou příručku. Stačí nasednout a vyrazit. Snadné a promyšlené ovládání čehokoli je velkou devizou hry a stejně tomu je i v případě povelů, které jsou šikovně zpracovány co do jednoduchosti používání i zakomponováni do HUDu. Grafika hry se někomu zdá průměrná, já osobně ji mám rád a líbí se mi velice, protože bez nutnosti použít na každý objekt tísíce polygonů dokáže pohledně ztvárnit cokoli tak, že nemůže nikdo namítnout, že se mu to nelíbí. Prostě dobrá práce. Singleplayer ![]() Výběr bitev zahrnuje asi to nejznámější, co druhá světová válka zaznamenala - Tobruk, Stalingrad, Midway, El Alamein, Guadalcanal, Omaha Beach, Berlín nebo třeba Kursk a Iwo Jima - to jsou pojmy, které určitě zná i každý školák. Mise jsou navíc pestré svým zasazením, kde ostrovní boje bývají doménou leteckých a námořních sil. Takový Tobruk je zase vynikající bitva těžkých tanků, zabojujete si i v rozvalinách polozbořených měst apod. Různé mapy si prostě žádají rozličné způsoby vedení boje a to je na hře přitažlivé. Co mě ale na singlu zamrzelo, je prakticky nijaký konec, kdy jsem čekal aspoň nějaké video, pochvalu před nastoupenou jednotkou anebo fotku u zástavy vystavenou v síni tradic. Nebo prostě cokoli, co by vítězství ve světové válce aspoň trochu důstojným způsobem ocenilo. Poslední bitva skončila v podstatě tak jako všechny předchozí stručným textovým zhodnocením a statistikou a to je vše. Kosmetika, ale potěšila by. ![]() ![]() ![]() Hardwarová náročnost U singlu také musím zmínit další neduh hry, a tím je vysoká náročnost hry na hardware. Jakmile do bitvy naverbujete větší množství botů (Battlefield dovoluje hrát až v 64 hráčích), začne se vše nesmírně cukat a to i v případě, že váš stroj hravě předčí doporučenou konfiguraci. Boti prostě enginu nesedí a neúměrně zvyšují herní nároky. Na závěr singlu ještě musím zmínit, že je možné hrát i jednotlivé mapy, a to samozřejmě za obě strany. ![]() V některých mapách mi třeba chyběla i vhodná technika, kterou bych se na poměrně velké vzdálenosti rozumně přemístil do dějiště přestřelek. Prostě design některých map by leckde asi zasloužil ještě mírně doladit a hlavní vliv na úroveň hry má samozřejmě umělá inteligence (AI). Boti V singlu máte k dispozici jako spoluhráče i soupeře počítačové boty, kteří nejsou nascriptovaní panáci píchnutí do mapy, aby až půjdete kolem na vás vybafli a vy je za to zastřelili. Boti v Battlefieldu suplují roli multiplayerových hráčů a chovají se podle toho, jaká je situace. Tedy mají se tak chovat. Na jejich zpracování jsem byl velice zvědavý, nicméně právě v něm vidím jednu velkou slabinu hry. Začnu herním konceptem, kdy nenastupujete do bitvy jako velitel, ale v roli běžného pěšáka. ![]() ![]() ![]() Vaším cílem je bojovat, co to dá a nasazovat život, který nemá cenu zlomené grešle. Toto pojetí by se mohlo zdát originální, ale v praxi nastává jeden velký problém - nemáte skoro žádný vliv na to, jak se bude bitva odvíjet a nemůžete vaše spoluhráče nijak koordinovat. Roli velitele nepřevzal ani nikdo jiný a jak říká vojenské moudro, bez velení se bojovat nedá. Počítačoví boti slyší jen na mizivou podmnožinu příkazů a sami se chovat takticky neumějí. Klidně budou běhat čelem nepřátelské palbě a kácet se jeden vedle druhého. Když je třeba zabrat a zaútočit, nemáte jak svolat vojsko dohromady a zavelet ke kordinovanému útoku, případně přesunu jinam. Vojáci se špatnou morálkou Vojáci si prostě dělají to, co chtějí a zdaleka ne vždy to je to pravé. Vaše snahy o změnu taktiky, napadení soupeře odjinud, stažení se do obranné pozice apod. vycházejí vniveč a jste z toho často zoufalí. Bitva se prostě vyvíjí a vy jste jen malou součástkou molochu, jenž ji pohání. S tím souvisí i nemožnost jakkoli před bitvou nastavit anebo aspoň zjistit, kdo se na začátku kde objeví anebo nějak naplánovat společnou strategii. To je škoda i proto, že pak při opakování stejné mapy nemáte možnost měnit strategie a tím je hra velice ochuzená o variabilitu. ![]() Zasekávání spolubojovníků Dalším průšvihem je, že boti se dokážou často někde zaseknout anebo provádět zcela nesmyslné akce, případně nedělat nic. Jelikož záleží na každé živé síle, je takovéto oslabení velice citelné a často fatální. Když třeba z patnácti mužů se jich pět zasekne v člunu a nikdo z nich nemá náladu se zapojit do boje, můžete hru znovu restartovat, protože další snahy se zbylou hrstkou nemají význam. To samé se děje třeba v tanku, v němž sedí nic nedělající řidič, který odmítá kamkoli odjet a zbytečně tak zabírá mnohdy jediný kus těžké bojové techniky, který by se k poražení soupeře nesmírně hodil, ale nemáte prostě jak jej zapřáhnout do bitvy. ![]() ![]() ![]() Hra s počítačovými boty je místy k uzoufání a to je veliká škoda. Jejich neschopnost reagovat na povely beru jako velké mínus, které singleplayer sráží hodně dolů a poukazuje na to, že byl šitý horkou jehlou. Klasicky je nevyzrálost botů kompenzována přesností a rychlostí jejich střelby, což poznáte ve vyšších obtížnostech. Škoda. Povolání Battlefield patří k hrám, kde si každý hráč může vybrat jedno z předdefinovaných ![]() Nabídku doplňuje i protitankový specialista s raketometem pro boj proti obrněným vozidlům. Všechny herní typy se dobře doplňují a jejich spolupráce má něco do sebe. Vybrat povolání si můžete po každém zabití, než skočíte do mapy, anebo po padlém vojákovi seberete jeho výbavu a tím se převtělíte do jeho role. Občerstvovací stanice V mapách jsou umístěna stanoviště, kde je možné doplnit munici či zdraví a je proto dobré tato místa dobře znát. Brzy zjistíte, že běhat jako v doomovce se nevyplácí a mnohem užitečnější je počínat si opatrně a sem tam někoho picnout, než běžet středem cesty k náměstí a padnout dřív, než vůbec nějakého soupeře spatříte. Hraje se totiž hlavně na životy, kdy každá armáda jich má na začátku určité množství a každým zabitím se z tohoto společného balíku odečítá. Komu životy dojdou, prohrál. K ubývání životů (ve hře označeno termínem „tickets“) dochází i tehdy, pokud má soupeř územní převahu a zabírá více vlajek, případně vlajky všechny. Pak začíná jít do tuhého a je třeba se zmobilizovat, protože ztráty se zvyšují s každým okamžikem, po který necháte soupeře v územní převaze. ![]() ![]() ![]() Bojová technika... ... patří k největším kladům hry. Najdete zde velký počet vozítek od rychlých jeepů přes pomalejší transportéry a neohrabané pásové obrněnce, jejichž síla přijde teprve poté, co dorazí na místo určení. Tanky jsou velice účinné a nechybí třeba ani pověstné ruské „kaťuše“ přezdívané „stalinovy varhany“. Vozidla pojmou i několik vojáků naráz, přičemž jeden řídí (a někdy i střílí), druhý může obsadit kanón umístěný na střeše apod. Vzduch se dá ovládnout letadly jedno i dvojmístnými, kde druhý post za pilotem zabírá kulometčík. Jak u vozidel, tak i v případě letadel zjistíte různé chování rozličných typů. Třeba takové letadlo Japonců není tedy jen přeskinovaný letoun Američanů, ale chová se odlišně, což platí i jinde. Z moře se můžete bitev zůčastnit v roli kormidelníka anebo dělostřelce na ![]() I na moři Námořní flotily často obsahují i letadlové lodě, odkud startují letouny směrem k pevnině, případně vstříc nepřátelským pilotům. Po moři je také možné vyrážet k pevnině na rychlých člunech. Proti námořním silám slouží zase pobřežní kanóny a střílny. No a nezapomeňme na přítomnost ponorek, které svými torpédy mohou poslat nepřítele ke dnu velice efektními způsoby. Suma sumárum to vše, co jsem vyjmenoval, představuje nesmírně bohatou snůšku možností, jak se do bitvy začlenit i jak vůbec na soupeře dorážet. Tím pádem lze vybírat, co je v dané situaci výhodné, zábavné, efektní, účelné anebo neotřelé. Hra je velice dobře vybalancována, na každou zbraň je protizbraň a schopnosti taktizovat se ve vývoji bitev značně projeví, stejně jako umění zacházet s technikou. Takový nálet může být velice efektivní, pokud trefíte cíl. Nemáte-li nalétáno, většinou skončíte čumákem v kopci anebo naházíte bomby úplně mimo cíl, případně do vlastních řad. ![]() ![]() ![]() Multiplayer Pro hru více hráčů nabízí Battlefield 1942 čtyři herní mody, a to jednak klasický Conquest, se kterým se setkáte v singlu a kde se dobývají klíčová území v mapě. Další dvě možnosti jsou Team Deathmatch a CTF s klasickými pravidly, která zná asi každý. Nabídku uzavírá Co-Op, což je možnost odehrát Conquest v mixu živých a počítačových hráčů. Tak, jak jsem chválil promyšlenost a jednoduchost ovládání hry, některá její nastavení mi naopak přijdou divně komplikovaná a nejednoznačná. Nic se nedá volit absolutně, řadu parametrů jako třeba počet hráčů (v singlu) nebo počet životů se udává v procentech a tak si navolit hru přesně, jak chcete, může být trochu problém. ![]() Další postřehy Nakonec bych rád shrnul ještě další postřehy nejen z hraní. Velice se mi líbí třeba hudba a úvodní intro, které dokážou navodit tu správnou atmosféru. Na hře mi naopak vadí několik nedomyšleností, které zasloužily doladit. Třeba nechápu (a je to dost nepraktické), proč při začátku singlové hry musím strávit první dlouhé vteřiny v limbu, zatímco boti už vesele vyrážejí do boje. Prostě jako kdybych hned na začátku hry padnul a musel si odbýt svůj první povinný pobyt v limbu. Během této doby si boti většinou rozeberou veškerou dotupnou techniku a jak už jsem psal, často ji obsadí zcela zbytečně a někde se s ní akorát zaseknou a nejde je od volantu ani vyhodit. Anebo odjedou v poloprázdných vozidlech a já pak jsem nucen celou dlouhou cestu absolvovat pěšky. Vylepšit se také mohlo spawnování, kdy se často objevíte přímo před nepřítelem a než se vůbec vzpamatujete, je ihned zase po vás. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů Závěr Battlefield 1942 je velice dobrá válečná hra pro multiplayer, ke kterému byla primárně určena a kde si hráči užijí nesmírné množství zábavy formou maximálně variabilní hry. Singleplayer už tak pozitivně nevidím hlavně díky botům, kteří nejsou ještě zdaleka takoví, jaké bych si v podobné hře představoval a hlavně mi chyběla možnost velet a tím se aktivně na vývoji a plánování bojů podílet. ![]() Stáhněte si: Singleplayer nebo multiplayer demo (139 MB nebo 131 MB), Trailer (4,5 MB), E3 trailer (6 MB), Trailer & video (3,5 MB a 3 MB), Video (2 MB), Intro video (5,5 MB), ECTS trailer (9 MB), Patch pro plnou verzi (15 MB), Patch pro MP demo (12 MB) Související články: První dojmy z multiplayer dema (8/2002), První dojmy ze singleplayer dema (7/2002), Preview (4/2002), Novinky, Mapky všech levelů, Oznámení datadisku |
Mickey Mouse připravil: jd |