Máte námět či připomínku? Napište nám
Battle Mages - recenze
8/10
zdroj: Archiv
Recenze

Battle Mages - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

12. 4. 2004 0:00 | autor: Redakce Games.cz |

V této fantasy real-time strategii s prvky RPG se vžijete do role čerstvě vystudovaného mága, který sedí ve své věži a činy podřízených nebo vojsk ovládá svou myslí. Dokázali Battle Mages úspěšně napodobit sérii Myth?

Autor: Kopulkon
Publikováno: 12.dubna 2004
První česká recenze této hry zdroj: Archiv Verze hry: anglická/finální
Doba recenzování: 1 týden


Obrázek zdroj: Archiv V dnešní době se nikomu nevyplácí přicházet na herní trh s něčím zcela novým a převratným. Zisk z takových titulů, pokud tedy nejsou přímo ztrátové, bývá velmi malý. Mladá ruská firma Targem se přesto pustila do tvorby fantasy real-time strategie s prvky RPG pod názvem Battle Mages, která jde na věc trochu jinak než konkurenční Spellforce nebo Knightshift mixující stejné dva žánry. Z původně amatérského projektu na vlastním M3D enginu se díky ambicím a schopnostem jeho tvůrců stala v průběhu vývoje plně profesionální, komerční záležitost. Jak se tedy Targemu povedl debut na poli počítačových her? Podařilo se mu úspěšně navázat na starší sérii Myth?

 Mix žánrů trochu jinak
Hra Battle Mages přichází s poměrně neotřelým a svěžím herním stylem. Hráč tentokrát není na bojišti přímo přítomen, neboť se vžívá do role čerstvě vystudovaného mága, který sedí ve své věži a činy svých podřízených ovládá svou myslí. Létá jako duch a jako takový se může tedy volně pohybovat herním prostředím a rychle překonávat velké vzdálenosti. Jenže, co je mu to platné, když ve větší vzdálenosti od svých vojáků ztrácí rychle svou moc a navíc nevidí nepřátele. Musí tedy svým vojákům velet jako v řadové real-time strategii a navíc jejich postup podporovat svými kouzly a dovednostmi. To vše tady sice již víceméně bylo, ale ne v takové podobě, ve které nám to představují Battle Mages.

RPG prvek si přirozeně žádá přítomnost zkušenosti, kterou hráč získává zcela tradičně, tedy bojem a plněním úkolů (o těch později). Žádné úrovně ovšem neexistují - zkušenosti lze rozdělovat přímo mezi čtyři schopnosti nebo se za ně učit nová kouzla. Počet válečníků, kterým může hráč velet, je omezen dovedností velet a jejich síla je dále zvýšena body ve schopnosti vojenství.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Repertoár kouzel je poměrně široký. Vybrat si můžete z 45 pěkně vypadajících a účinných magických kousků rozdělených do tří tříd (chaos, příroda a energie). Každá třída se dále dělí na pět úrovní podle účinnosti, což je systém, který se osvědčil již v mnoha hrách (například série Heroes of Might and Magic). Kouzla vyšší úrovně se zpřístupní po přidělení dostatečného množství zkušenosti do dovednosti magie. Vykouzlit je lze buď okamžitě, to ale stojí manu, jejíž zásobu určuje dovednost nazvaná zcela prozaicky ‚mana‘. Nebo si mág kouzlo připraví k rychlému použití, což sice žádnou manu nestojí, ale nějakou dobu trvá jeho vznik.
Zvětšit zdroj: Archiv
Za zkušenosti se lze naučit také dvanáct dalších různých užitečných schopností, mezi něž patří například rychlejší pohyb jednotek po mapě nebo rychlejší zisk skillů. Přirovnat je tedy lze k ‚Perkům‘ z Falloutu. Důležitá je skutečnost, že podobně jako v Mythu neovládáte v Battle Mages vojáky po jednotlivých mužích, ale rovnou po celých skupinách, v nichž může být obsaženo až osm válečníků. Každá taková skupina vojáků má své vlastní statistiky (sílu útoku, obranu, atd.) a nést může až čtyři různé artefakty, které dále tyto statistiky upravují.

 Města a rasová diskriminace
Každá skupina získává bojem zkušenost a po dosažení elitní úrovně ji lze ve městě povýšit v závislosti na jejím druhu. Z šermířů se tak stanou paladinové, z kouzelníka se stane mág, následně bitevní mág atd. Ve městech dále můžete nahrazovat ztráty dokupováním válečníků do již existujících skupin, aniž by došlo ke ztrátě zkušenosti, nebo nakupovat skupiny úplně nové. Peníze pro tyto účely získáváte hlavně olupováním nepřátel a plněním úkolů pro města. Tyto úkoly jsou nepovinné, ale peníze, které za jejich splnění dostanete, se vždy hodí. Všechny takovéto nepovinné questy se týkají likvidace nepřátel na určeném místě (hřbitov, jeskyně, apod.).

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Města se liší podle rasového složení obyvatelstva a to na lidské, skřetí, gobliní a elfí. Nemrtví města nemají, protože hřbitov se za město považovat nedá. Každé z nich nabízí unikátní jednotky typické pro svůj druh. Ve skřetích městech se tak dají nakoupit skřetí válečníci či šamani, u elfů se zase pořídíte elfí lučištníky a elfí válečníky atd. Takže například nelze dokoupit nové vojáky do družstva elfích lučištníků ve skřetím městě, ani zde tyto jednotky povyšovat. Vždy musíte jít do města příslušné rasy, což ovšem není většinou možné.

Zvětšit zdroj: Archiv Města se vyvíjejí částečně nezávisle na hráči. Vyrážejí z nich pracovníci ke vzdáleným dolům, pilám a mlýnům pro suroviny a nosí je nazpět. Pokud má město dostatek prostředků k postupu na další úroveň, stane se tak a vy v něm můžete nakupovat silnější jednotky. Potíž je v tom, že dělníky na jejich cestě k cíli může někdo napadnout, takže pokud jim nevyčistíte cestu, někdo je zabije a město se nebude vyvíjet. Na tomto místě bych zmínil i možnost prodeje nalezených surovin městu, které se může i od vás odkoupené zboží využít k rozvoji. Nikdo vám ale nebrání zcela tuto možnost ignorovat a ponechat města do značné míry svému osudu.

 Nemrtví útočí
Hra je rozdělena do tří částí, z nichž každá obsahuje několik misí (celkem asi 15), které dohromady spojuje příběh. Ten není příliš zajímavý - jedná se v něm o tradiční boj dobra se zlem, kdy musí hlavní hrdina v konečném důsledku zachránit svět před invazí nemrtvých. Kampaň samotná je lineární, bez možnosti výběru hry za dobro či zlo, což je velká škoda. Jednotlivé mise lze vyřešit většinou několika způsoby, což je naopak plus. Mezi nimi se vaše jednotky někdy přenáší a někdy ne, záleží na příběhu. Vaše postava mága si ale samozřejmě všechny své atributy i zkušenosti ponechává.

Výhodou Battle Mages je také to, že ani při použití kompletní 3D kamery hráč nemá nejmenší problém s orientací. Engine samotný je velmi schopný, dokáže zobrazit velice rozlehlé oblasti plné stromů, řek a velkého množství vojáků. O grafice si můžete ostatně udělat obrázek sami z okolních screenshotů. O čem si ale ze statických obrázků představu neuděláte, jsou animace. Ty jsou sice slušné, ovšem nic převratného, prostě dobrý průměr. Prostředí je variabilní a liší se misi od mise nejen denní dobou - jednou bojujete na prosluněných pláních lidské říše, podruhé v malebném elfím lese či gobliních jeskyních a na samém konci v temné citadele nemrtvých.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Někoho by teď možná mohlo napadnout, že vzhledem k rozsahu map bude přesun jednotek trvat dlouho a nic se při něm nebude dít. Tyto pochybovače ale ujišťuji, že hru lze zrychlit a cílové destinace jsou voleny tak, aby hráč nemusel překonávat žádná prázdná území. O akci vskutku nouze není. Tu lze ovšem také naopak stiskem mezerníku ihned zastavit a v klidu rozdělit Zvětšit zdroj: Archiv rozkazy vojákům. Pauzování sice není ničím převratným, ale absence tohoto prvku by ze hry udělala nekontrolovatelnou řežbu.

 Audiovizuální zpracování
Battle Mages jsou sice trochu náročnější na hardware, hlavně na paměť, ale je to určitě lepší než v betaverzi a tvůrci s tím počítali. Grafiku a hlavně dohlednost lze upravit tak, aby běžela naprosto plynule i na nepříliš výkonném stroji. Atmosféru příjemně dokresluje hudba, která hraje bez ustání. Melodie se liší podle prostředí a samozřejmě i podle toho, zda bojujete či se jen procházíte krajinou. Jednotlivé skladby sice nejsou nijak zvlášť krásné, ale jednoduché a úderné rytmy plní svůj účel na jedničku – podbarvit hru.

Rozhovory ve hře jsou z velké části namluveny. Dabing je kvalitní a zřetelný i pro nepříliš zdatného angličtináře. Hlášky jednotek se sice často opakují, ale namluveny jsou dobře, a tak hře nijak neubližují, spíše naopak. Totéž se bohužel nedá říct o zvucích, které jsou nanejvýš průměrné a navíc dost nevýrazné. Na zvucích sice hra tohoto typu nestojí ani nepadá, přesto je to škoda.

 Hratelnost
Hra Battle Mages na mě působila propracovaným a kompaktním dojmem, od čehož se odvíjí i výborná hratelnost. Velkým plusem je možnost opakovaného hraní odlišným stylem za jinak stavěnou postavu. Doba potřebná k jednomu dokončení hry se pohybuje okolo 13 hodin v poklidném tempu, což je tak akorát a můžete si být jisti, že se budete po celou dobu příjemně bavit. Obtížnost je někdy poměrně vysoká, ale vše se dá uhrát. Pro jistotu je zde ovšem v menu možnost si obtížnost snížit.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

Hratelnosti přispívá i umělá inteligence, jak na straně vašich bojovníků, tak na straně počítačem řízených nepřátel. Ani jednou se mi nestalo, že by mé jednotky nenašly nejkratší cestu třeba i na druhý konec mapy a dokonce tam došla vždy celá armáda současně, což je jev vskutku zřídka vídaný. Počítač proti vám staví do prvních řad bijce, které podporují zezadu střelecké jednotky a mágové - musíte tedy využít i mozek a svými jednotkami zručně manévrovat, jinak vás kouzelníci rozmetají. V tomto směru nelze Battle Mages nic vytknout.

Hra nabízí i možnost síťového zápolení až ve 4 lidech po lokální síti či internetu a to buď v kooperativním módu nebo klasickém Deathmatchi. Bohužel jsem neměl možnost tento aspekt hry vyzkoušet, neboť sehnat spoluhráče bylo nemožné. Hlavní síla hry ale leží někde jinde.

Zvětšit zdroj: Archiv  Co říci na závěr?
Snad jen, že Battle Mages jsou velmi příjemným překvapením přinášejícím nové nápady, které zde v této podobě ještě nebyly. Nejedná se sice o žádný převrat, přesto Battle Mages stojí za zahrání. Chybějící hype ze strany distributora sice ubere hře na prodejnosti, na kvalitě však nikoliv. Plusem je také skutečnost, že za pár týdnů se u nás začne prodávat verze s českými titulky za přijatelnou cenu 599 Kč.

Stáhněte si: Demo, Trailery, Cheaty...

Související linky: Novinky

Kopulkon
autorovi je 16 let, studuje střední školu v Havířově, ve svém volném čase se věnuje překládání her a sportům všeho druhu.


 
 
Kopulkon

Verdikt:

Kvalitní a zábavný mix RTS a RPG, který sice není ve všech směrech dotažen k dokonalosti, přesto jej však mohu s klidným svědomím doporučit všem, kteří mají k fantasy a hrám na hrdiny jen trochu blízko.

Nejnovější články