Bad Boys II - recenze
4/10
zdroj: tisková zpráva

Bad Boys II - recenze

17. 3. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Hry vznikající na základě filmové licence nebývají zrovna kvalitním zbožím a podobně jsou na tom i konverze z konzolí. Co se ale stane, když se oba „fenomény“ spojí? To předvádí arkáda podle snímku Mizerové II.

Autor: Pavel Oreški
Publikováno: 17.března 2004
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: finální/anglická pro PC
Doba recenzování: 5 dnů


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Určitě se mnou budete souhlasit s tvrzením, že hry vznikající na základě filmové licence nebývají zrovna kvalitním zbožím. Popravdě řečeno jde téměř vždy o naprostý propadák. A podobně jsou na tom konverze z konzolí. Ale co se stane, když se oba „fenomény“ spojí? Právě Bad Boys II je příkladem takové hry.

 Mizerní Bad Boys II?
Kvůli recenzování Bad Boys II jsem musel shlédnout film, který se u nás promítal pod názvem Mizerové 2. Do našich kin přišel tuším někdy na podzim a vida, už si našel cestu i do videopůjčoven. V Miami se zapletou zavšivení Rusáci se špinavými Kubánci a vzniklý bordel musí čistit negerští cajti z protidrogového (oni si tak mezi sebou vážně nadávají). Nemůže chybět sexy černá kočka, která je sestrou jednoho a milenkou druhého poliše, sama bojující proti drogám na federální úrovni. Šachovnice je rozestavěna hned na začátku a pak už se příběh odvíjí podle jednoduchého scénáře. Will „Mike“ Smith a Martin „Marcus“ Lawrence vystřílejí nějaký objekt, následně dostanou pojeb od šéfa, potom si vyřídí osobní problémy a jdou zase do akce. Což se opakuje ve více než dvou hodinách několikrát a kromě pár podařených frků není podle mého o co stát.

Podobně je na tom herní dobrodružství podobající se klasice Virtua Cop. Mike a Marcus vyráží do ulic demolovat majetek a podle důkazů, které se povalují na hajzlících nebo třeba v kuchyni, se přesouvají na další a další místa. Zase jde o to vypucovat z Miami rusko-kubánský drogový marast. A nechybí ani kóča dostávající se do problémů, z níž ji mimoděk oba vysekávají.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

 Špína a hnus v Miami
Filmovou atmosféru se snažili vývojáři z Blitz Games přenést i do hry. Každá úroveň začíná animací. Ta je sice natočena v enginu hry, ale z nepochopitelného důvodu je přehrávána v nízkém rozlišení ve formátu Bink Video. Určitě by bylo mnohem lepší, kdyby animace plynule přešly v herní část. První úroveň se odehrává v zaplivaném bistru, které obsadili zfetovaní výrostci a navrch vzali rukojmí. Až je osvobodíte, vyrazíte k rozbořenému baráku, sídlu mafiánské přípravky, plnému kradené elektroniky a videoherních automatů. Ten zase provrtáte kulkami a po krátkém finálním souboji na konci první kapitoly čeká už jen šéfův slovní průjem.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
V následujících čtyřech kapitolách se podíváte do vykrádané banky, několika restaurací a vil, budete honit zloduchy po střechách nebo v docích. Podstatnou roli hrály ve filmu automobilové honičky, ale nic takového ve hře není, což je určitě škoda. Všechny mise probíhají naprosto stejně, jediným zpestřením jsou pak dvě úrovně, kdy kryjete parťákova záda odstřelovací puškou.

 Nádobíčko
Mizerové, ať kladní nebo záporní, se neobejdou bez pořádného vybavení. Od začátku každé mise máte k ruce policejní pistole s nekonečným přísunem olova. Další zbraně musíte buď vystřelit mafiánům z ruky nebo je najdete někde pohozené. Nikdy bych si nemyslel, jaký arzenál se dá v Miami za popelnicí najít. Kolty, automaty, samopaly, útočné pušky, brokovnice nebo zmíněná odstřelovačka. Militaristickým bonbónkem jsou granáty. Velmi účinné, ale zrádné, protože se umí nepříjemně odrážet zpět. Ale nejpohodlnější je projít celou hru s pistolí, protože je nejpřesnější a tím pádem nejefektnější. Trefíte s ní nepřítele do šišky a máte vystaráno.

V Bad Boys II je totiž přítomen „důmyslný systém zásahových zón“. Ehm, kromě hlavy usmrtíte každého ranou do krku. A jinou reakci, než rudou skvrnku na tričku, s následkem smrti nebo bez, docílíte trefou do kolene, kdy se dotyčný krásně klátí. Poslední možností eliminace je pak vystřelení zbraně z ruky, čímž nebohého automaticky zatknete. Proti vám stojí výlučně lidská cháska, rozdíl je pouze v tom, co drží v rukou. Jen vojáci v posledních levelech se mi zdáli trochu odolnější.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Střílím, tedy jsem
Umělá demence funguje skvěle. Přijdete do místnosti, ze dveří nebo z oken se vyrojí mafiáni, doběhnou na předurčené místo, kde se kryjí a jednou za pět sekund vykouknou, a pokusí se vás zasáhnout. Ale ani skrčit se pořádně neumí, takže jim většinou kouká hlava, kterou je tak lehké trefi … Když se nepřítel nemá kam schovat, stojí na místě, míří vaším směrem a pokud ho zasáhnete, začne pomalu úkrokovat vlevo nebo vpravo. V jiných hrách jsou lehkým vytržením z nudy závěreční bosové. Bohužel ti se zde chovají naprosto stejně jako řadoví padouši a jejich eliminace se stává o to nudnější, čím je jejich odolnost větší. Ale je pravda, že kvalita se dohání kvantitou a nic jiného jsem od Bad Boys II v oblasti chytrosti protivníků ani nečekal.

 Opět jen reklamní žvásty
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Před psaním recenzi si obvykle pročítám reklamní materiály a vyjádření samotných tvůrců o jejich dítku. A tentokrát jsem se skutečně bavil, možná více, než při samotné hře. Obzvlášť zaujaly tři body: Bad Boys II prý nabízí unikátní spojení mezi 3D akčními hrami z pohledu hráče i zpoza něj. Plus možnost procházet hru buď v akčním berserku nebo potichounku (stealth) – zvláště povedené. A nakonec unikátní systém „cover points“. Úrovně procházíte většinou s postavičkou před sebou alá Tomb Raider a střílíte do všeho, co se hýbe. V těsných koridorech už se kamera přibližuje do úrovně očí a skutečnou „doomovkou“ se stává v okamžiku, kdy využijete cover points.

Ty se ve hře poznají podle barevného kolečka umístěného poblíž sloupu, stolu, sedačky nebo jiné překážky. Když jste u skrýše dost blízko, stačí zmáčknout k tomu určenou klávesu a Mike nebo Marcus zasednou. V té chvíli jsou téměř nesmrtelní, kromě situací, kdy jste příliš hrrr a vydáte se vpřed moc rychle. Pak vás naskriptované ovečky oběhnou a pokropí ze strany. Jakmile zasednete, vidíte co se děje za vámi a můžete v klidu zamířit. Pak se stačí směrovou šipkou vyklonit a zmáčknout spoušť (pohled z očí). Na skrýších je celá hra postavená a ve výsledku jsou Bad Boys II vlastně jen lehčí Virtua Cop. Rozdíl je, že mezi jednotlivými body to za vás neodchodí počítač a nepřátele nemusíte zabít v časovém limitu.

Nakonec jsem si nechal onu "stealth taktiku". Ono vlastně není o čem psát, protože žádným protivníkům se nevyhnete a tak jako tak na ně střílet musíte. Možná měli autoři na mysli to, že nepřítele nezabijete, ale z ruky mu zbraň vystřelíte. Každopádně ani o nejslabším odvaru Thiefa nemůže být vůbec řeč.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Docmrndávky
Aby Bad Boys II nebyli tak okatě primitivní, snažili se autoři přimíchat pár věcí navíc. Třeba ono zmíněné hodnocení akce vaším šéfem. Ten si všímá hlavně toho, kolik doláčů celé divadýlko stálo. Za každou zničenou věc se přičítají penízky, které pak určují, jestli jste hodný nebo zlý policajt. Ale kromě stále stejného seřvávání jsem jiný důvod pro tuhle vychytávku nenašel. Možná, že když budete jak andílci, odemknete nějaký vypečený cheat. Ale proč se o to snažit, když o zničení si říká tolik cenností… Rozstřílet se dá veškeré vybavení a skoro všechno - tak jako ve správném americkém filmu - vybuchuje.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Stejný význam mají důkazy. V každé úrovni byste měli najít čtyři. Většinou se jedná o drogy, peníze z jejich prodeje získané nebo třeba mapky. Ale jestli je seberete nebo ne v dalším kole vůbec nerozhoduje a zase jde jenom o to otevřít si cheat. To samé platí o bouchačkách – najdete všechny, máte cheat. Každou zbraň si můžete vyzkoušet na střelnici, ale to vám nedoporučuji, takovou nudu jste nezažili ani v Brně.

 Teleport
A konečně to přišlo. Dostávám se k problémům způsobeným při převodu z konzolí. Problém je jako obvykle s ovládáním. Prohlížení menu je možné zase jenom klávesnicí, myš má dovolenou. Ale čert vem menu. Bohužel celý koncept Bad Boys II byl vymýšlen s ohledem na ovládání joypadem. Takže míření myší do stran jde lehce, ale když po vás šijí ze střechy, podložka vám stačit nebude, zvlášť se sniperkou v ruce ne. Další problém je s akčním tlačítkem. S jeho pomocí děláte salta, krčíte se a také vykopáváte dveře, což je mimochodem jediný způsob, jak je otevřít. Jenže často místo toho, aby dveře vykopl, si negr kecne na zadekl a kryje se. Takže ho musíte zvednout, popojít kousek vedle a zkusit to znovu. Silně otravný bug.

Na internetu jsem se dočetl, že verze pro PlayStation 2 jde hrát i ve dvou. Bohužel na PC to možné není, ačkoliv design úrovní a rozestavení krycích bodů tomu odpovídá. A to je největší chyba, kterou při převodu na PC autoři udělali. Když si vzpomenu, jaká blbost byl Virtua Cop a v co se změnil při spolupráci dvou hráčů, určitě bych dal Bad Boys II nejméně o 20 % víc.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

 Kuk a bum
S konverzí samozřejmě souvisí i audiovizuální stránka. Bad Boys II využívají stejný engine jako Grand Theft Auto a na obrázcích je to dobře vidět. V GTA 3 jsme se proháněli obrovským městem, kradli desítky vozítek a potkávali spoustu různých lidí. Ale Bad Boys II, to jsou malé levely se stále stejnými protivníky jen v jiných tričkách. Kromě pár světlých momentů je grafika jedna velká mizérie. Na druhou stranu jsou minimální požadavky skutečně směšné – 600 MHz procesor, 64 MB RAM a 32 MB grafická karta. A na uvedené konfiguraci, s trochou paměti navíc, běží vše naprosto svižně.

Ještě horší než grafika jsou však animace. Nevím, jestli je to podivně pokřivenou perspektivou, ale pohyb všech postav je podezřele pomalý. Mike i Marcus mají celou dobu nahnojeno v kalhotách (mezi námi se jim ani nedivím), a tak se pohybují dost opatrně. Kroutí zadnicí a nohy křiví v nepřirozených úhlech s krůčky jak od baletek. To nebohého hráče dohání k šílenství v momentě, kdy má přejít delší úsek. Hudba je hip-hopového ražení, není vyloženě špatná, ale je jí prachsprostě málo. V symfonii kulek se i tak ztrácí.

 Resumé
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Sečteno a podtrženo, Bad Boys II jsou další nepovedenou konverzí z konzolí a zároveň hrou vycházející z filmu. Podporovat hru pro dva, neváhal bych udělit vyšší hodnocení, ale takhle nemá cenu se s ní zdržovat, zvlášt když se u nás bude prodávat za 599 Kč. Snad kromě těch, co si Mizery pouští každý den před spaním.

Stáhněte si: Trailer, Cheaty, Patch

Související články: Novinky

Pavel Oreški
autorovi je 25 let, pracuje jako grafik v celostátním deníku, píše občas i pro Level, hraní her se věnuje téměř patnáct let a nepohrdne jakýmkoli žánrem (všechny články autora)


 
 
Pavel Oreški
Smarty.cz

Verdikt:

Krátká, lehká a primitivní střílečka alá Virtua Cop bez možnosti hrát ve dvou.

Nejnovější články