Axis & Allies - recenze
7/10
zdroj: tisková zpráva

Axis & Allies - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

6. 2. 2005 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Do horké vody vhoďte fantasy strategii, deskovou hru z druhé světové války a lehce promíchejte. Přiveďte k varu, na chvíli odstavte a podávejte třeba s těstovinami. Chutná?

Autor: Viktor Bocan
Publikováno: 6.února 2005


Obrázek zdroj: tisková zpráva Chcete to rychle a jednoduše? Dobrá: V TimeGatu vzali svoji (povedenou) strategii Kohan II, rytířům sebrali kyrysy a šavle, koně proměnili v náklaďáky, dobývací věž v pojízdnou kantýnu a mávnutím kouzelného proutku vyčarovali Axis & Allies – strategii ze druhé světové války. Nelíbí? Tak jinak: V TimeGatu koupili starou deskovou hru Axis & Allies, přetavili ji do počítačové podoby, kde v jednou módu šoupete panáčky po mapě světa a ve druhém bojujete realtimové bitvy s drzouny, kteří se vám v tom prvním pletli do cesty – to celé v enginu z Kohana II. Pravda? Jako obvykle je někde mezi.

 Ani ryba, ani rak
Axis & Allies je převážně realtimová strategie. Vychází sice ze stejnojmenné deskové hry, ale zas až tak moc to vidět není – spíše by se dalo říci, že si vypůjčila jméno, námět a některé grafické prvky. Hrát můžete samostatné bitvy nebo kampaň (rozsáhlé tažení za jednu ze stran) zabalené do tahového módu, v němž hýbete armádami po světě a mydlíte, na co narazíte.

Boje jsou realtimovou řeží vcelku zábavného charakteru, nečekejte však nic převratného. Ne že by tento koncept byl něčím nový a ne že by byl extra podařený. Když si představíte stupnici od půvabné zběsilosti Rise of the Nations až k drsně hardcorovým Total Warům, nachází se Axis & Allies zhruba uprostřed – není to tedy hra ani roztomile střelená, ani přísně taktická, což je její hlavní minus i plus současně, extrémy totiž mnoha lidem vadí.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Jak to tedy funguje? Snadno a jednoduše: Máte tu svět, jednotlivá teritoria a vojska. Posouváte, zabíráte, a když někoho potkáte, rozhodnete se, vybojujete-li bitvu sami, nebo to necháte na propočtech kamaráda počítače. Druhá varianta má smysl v podstatě jenom v případě, že disponujete značnou převahou – nemusíte pak hrát „ručně“ každou bojůvku, ale nelze bitvy ani jen tak odklikávat a vůbec si jich neužívat (podobný styl někteří jedinci na samém okraji společnosti preferují i u tak úžasných her, jako je již zmiňovaná série Total War, což už není jenom ostuda, ale spíše svatokrádež – fuj!). Jakmile dojde ke střetu, dostanete se do „bojového módu“, jenž je vlastně realtimovka jako vyšitá s několika otravnými prvky, ale také zajímavými nápady a vychytávkami, které vás určitě potěší.

 Stěhování postelí
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Hlavní je samozřejmě vaše základna, kterou nestavíte, nýbrž… echm… rozbíjíte. Máte náklaďák, na něm naloženy tyče a nějaké to plachtoví, a když se vám zalíbí mýtinka u lesa, zaparkujete tam a rozbijete tábor. Co to znamená? Nejúžasnější věc v celé hře – hlavní tábor, ve kterém vyrábíte jednotky, léčíte a vynalézáte, a můžete jej kdykoliv sbalit, naložit zpátky na náklaďák a odvézt jinam. Jasně, A&A není první hra, v níž to lze udělat, ale tady tuto drobnůstku využijete opravdu pořádně a beze zbytku.

Například vojenské jednotky nejsou jednotliví vojáčci, nýbrž houfec bijců, a když polovina z nich zahyne, tak právě v hlavním táboře se automaticky obnoví jejich počet. Totéž platí o vystřílené munici: dojde-li vám, vraťte se do tábora a doplňte ji – nebo (a to je ono!) přestěhujte tábor na frontu.

Skvělé je, že nemusíte šoupat celým ležením včetně ostnatého drátu a šňůry na prádlo, ale vyrobíte pouze náklaďák s municí. Ten pošlete za svými jednotkami bojujícími v první linii, jež si v případě potřeby doběhnou za nejbližší buk pro náboje. Nic ve hře netěžíte ani nesbíráte, kromě univerzálního platidla, které je produkováno určitými budovami a ovládanými městy.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Nevyužité ovládání
Samotné boje vycházejí z tradičního konceptu s několika drobnými odlišnostmi, pramenícími hlavně z toho, že hýbete celými jednotkami a nikoli vojáčky. Hra se soustředí i na drobnosti, jakými je už zmíněná munice (u vozidel i palivo) nebo morálka. Na výběr se nabízí několik bojových formací, které ovlivňují sílu útoku a rychlost, různé možnosti zvláštních akcí a speciální jednotky.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Hlavním kamenem úrazu realtimové části je asi nevyváženost. Čeká vás sice rafinované ovládání, v němž lze otáčet kamerou a zpomalovat čas, příliš ho ovšem nevyužijete – nepřítel je totiž celkem tupý a nejlepší taktika je nakonec označit všechno dostupné vojsko a kliknout na nepřátelskou entitu, určenou k likvidaci. Vojáci se hezky způsobně seřadí a s bujarým rykem utlučou zmíněného nepřítele čepicemi. Výroba armád je vcelku laciná věc, takže produkujete jednu jednotku za druhou – bez ohledu na to, co kdo vlastně umí.

Vynalézání probíhá klikáním na ikony, což odečte peníze a přidá nějaký ten bonus. V první půli mise tedy „vynaleznete“ všechno, co má smysl, a ve druhé svou základnu vlastně ani neuvidíte. Další patálií je dostřel – působí až směšně, pokud na monitoru vidíte realistické prostředí, v něm realistické vojáčky, realistická vozítka, ale chce-li voják střelit nepřítele, musí k němu dojít takřka na dosah.

 Proč to nedotáhli do konce?
A&A je ovšem třeba přiznat jistou chytlavost. Grafika je docela roztomilá, je to 3D, je to hezké, jednotky se skvěle pohybují, stromy pod pásy tanků praskají a voda se čeří. K dispozici máte letectvo a loďstvo, což hře dodává nový a zajímavý rozměr v podobě kobercového bombardování, zuřivých náletů nebo parašutistů, vtipně shozených nepříteli za rozložitá záda.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

Taktice určitě prospívá zmíněné hospodaření s municí a obnovování jednotek, takže chcete-li, můžete vytvořit opravdu „živé“ bojiště – ten míří tam, ten podporuje onoho a tamhleten za lesíkem nabírá nové síly, aby zaútočil padouchovi do nechráněného boku. K dispozici je spousta různých jednotek od průzkumných pěšáčků přes tanky až k dělostřelectvu a vše působí živě a přirozeně. Jakmile se ponoříte do kampaně, snadno přistihnete sami sebe, že se těšíte na další bitvu a s chutí se vrháte do stavby tábora a rozmísťování kulometných věží...

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Co je na Axis & Allies nejhorší? Inu… taková celková rozpačitost. Ani jeden mód nevydá na samostatnou hru – a dohromady to zas až tak nedrží. Kdyby se autoři vybodli na „strategickou“ kampaňovou část a dotáhli realtimové bitvy, trochu víc zapracovali na drobnostech a jednotlivostech a vydali se cestou lehce většího realismu (když už tam mají skutečné kulisy), dopadlo by to možná jinak. Takhle se zrodila vcelku solidní strategie, u níž máte ale neodbytný pocit, že vznikla jaksi mimochodem – možná jako vedlejší produkt celkově vyzrálejšího Kohana. Tak proč se na ni nevykašlat a nehrát raději „originál“?

Tento článek původně vyšel v časopisu GameStar.

Stáhněte si: Demo, Trailer, Cheaty...

Související články: Novinky...

Viktor Bocan
autor GameStaru


 
 

Verdikt:

Vcelku svižná strategie s několika velmi zajímavými prvky, které vás mohou udržet, nečekáte-li ovšem od nich příliš.

Nejnovější články