Autor: jd Publikováno: 14.března 2008 | Verze: anglická/PC/pre-release Doba recenzování: 2 týdny |
![]() ![]() ![]() GeForce 8800 Ultra obrázky na maximální detaily Osobně mě velice překvapilo, že i na takové šunce dosahují počty vykreslených snímků přijatelné hodnoty - že jde v 800x600 jakžtakž vůbec hrát (opět značný rozdíl oproti Crysis). Jasně, je to na nízké detaily hnus a hrát by to takhle mohl jen někdo s přetrpěním (když GF8800GT nebo Xbox 360 dnes stojí okolo 5 tisíc). Na takové slabé konfiguraci hra sama upraví konfigurační soubor, aby se na ulicích vyskytovalo o třetinu méně obyvatel, a vyšší detaily ani nelze v praxi použít. ![]() ![]() ![]() GeForce 6600 GT obrázky na nízké detaily Grafické detaily Programátoři tedy odvedli s rozpohybováním a vdechnutím života do středověkých měst Blízkého východu skvělou práci, aniž by přitom nějak ořezávali dohlednost do dálky, efekty, stíny vrhané pohybujícími se mraky nebo kvalitu textur. Co jsem měl možnost vidět, vše je na minimálně stejné úrovni co na konzolích. Jestliže někdo subjektivně dodá, že se mu textury atd. na PC zdají kvalitnější, je to více pocit (asi díky vyššímu rozlišení, až 2560) než fakt - ostatně i vývojáři potvrdili, že po grafické stránce nic neměnili. Do toho nepočítají, jaksi samozřejmou, možnost přizpůsobení grafiky - lze zvolit tři stupně stínování, úrovně detailů, grafické kvality a aktivovat post FX. Jak se vypnutí projeví na vzhledu hry, můžete posoudit na našich srovnávacích obrázcích: ![]() ![]() ![]() vlevo DX10 vysoké detaily, uprostřed DX10 nízké detaily, vpravo DX9 vysoké detaily DX9 vs DX10 Diskuse rozpoutala problematika DirectX 9 vs DirectX 10 ve Windows Vista. Odstartovala je vyjádření producenta, že DX10 verze vypadá stejně (což můžeme potvrdit), ale běží plynuleji díky dovolení optimalizací zdrojového kódu. Tady dle dosavadních poznatků záleží na ovladačích grafické karty. Při použití těch listopadových tomu tak vážně bylo: DX9 verze ve Vistách šlapala jen nějakých 8-20 snímků za vteřinu, byla tedy 2,5x pomalejší než výše popisovaná DX10 verze. Jakmile jsme ale sáhli po nových driverech z března, rozdíl se najednou zčistajasna smazal a nedalo se rozeznat, jestli právě máte puštěnou DX9 nebo DX10. Faktem zůstává, že DX9 .exe soubor při běhu pod Vista zabírá více paměti (cca 750 MB paměti oproti 550 MB). Podávaný výkon v DX9 pod WIndows XP by s moderní grafickou kartou měl odpovídat tomu z DX10 ve Vista, ač jsme to nemohli sami ověrit. Pestřejší herní obsah Nejvíce kritizovaná byla na konzolové verzi ohromná repetitivnost herní náplně. Dojet na koni (později urychlující teleport) do jednoho ze tří měst, tam vylézt na všechny věže pro odkrytí mapy, dojít k zadavateli mise, provést vyšetřování, vykonat vraždu, smočit pírko v krvi oběti, utéct nebo se probojovat na bezpečné místo, vrátit se do Masyafu a tak pořád dokola. Tvůrci vůči tomu nebyli hluší a PC verzi vylepšili tím, že do ní přidali čtyři nové typy úkolů (celkem jich je zde devět), založených na nejoblibenější herní činnosti - svobodném skákání po budovách a s tím spojené akrobacii a možnosti vyšplhat kamkoli se vám zachce. Mezi tyto nové mise patří eskort informátora do určitého bodu, tichá likvidace lučistníků ve vymezeném prostoru, běh po střechách na čas a zabití obchodníků napojených na hlavní cíl. ![]() ![]() ![]() Jak přes kopírák Ale i tak některé typy misí přestanou velice rychle bavit a i jiné, stále se opakující činnosti začnou člověku lézt na nervy. Proč nelze odkrývat části mapy i nějakým jiným způsobem než vylezením na každou rozhlednu, jichž jsou ve hře desítky? Proč se musíte pořád vracet do prefektury hašašínů či Masyafu pro další zadání, nešlo by to trošku zpestřit? Proč vyšetřování občas nemá krapet jiný průběh, kdy by se přihodilo aspoň něco drobného, co dopředu nečekáte? Jakmile pochopíte základní principy a vyprchá to prvotní okouzlení z rozlehlých měst, kde si lze všechno jen těžko zapamatovat, nemůže vás toho při hraní moc překvapit a to je špatně. ![]() ![]() ![]() Potvrzovalo by to zlá slova zasvěcených do vývoje, podle nichž měl výrobce připraveny bezvadně propracovaná města a mechanismy pro svobodný pohyb hrdiny a davů, ale už do nich nedovedl pořádně vložit samotnou hru. Rozdělení jednotlivých městských čtvrtí by určitě šlo vymyslet méně násilně, než pouhým vložením neprostupné modré bariéry. Tak jako jsou v GTA mosty, tady by mohlo být něco podobného (když Altair neumí plavat), nebo nepřeskočitelné hradby, než se něco později ve hře stane a tím se otevře bohatší čtvrť... takových přirozenějších variant se nabízí spousta. Nepovinné síbrání vlajek a zabíjení templářů zůstalo, naopak oproti Xboxu ubyly achievementy. Raději jen ve středověku Zážitek z Assassins Creed mi také kazily časté prostřihy do současnosti. Momenty ve vědeckém komplexu vysloveně zdržují a domnívám se, že by hra byla lepší úplně bez nich (to by pak ale měli autoři těžší s pokračováním). Vždy jen čekáte, než skončí ty pitomě klišovité dialogy se sestřičkou a budete moci dojít ke své posteli nebo jinému aktivnímu místu, na němž jediném lze zmáčknout mezerník pro posunutí se v ději dál. ![]() ![]() ![]() Ještě otravnější jsou neodklepnutelné, vždy několikaminutové cutscény při proslovu vašeho učitele v pevnosti - zvlášť po občasném pádu programu, loadnutí pozice nebo vrácení se zpět ve vzpomínkách (uložení "natvrdo" se provádí samo jen po vykonání něčeho zásadního, proto není radno hru opouštět). Našince nepotěší absence titulků i v PC verzi, takže méně zdatní angličtináři musí počkat na plánovaný český dabing. Ono celé menu není zrovna nejšikovněji navržené a než kvůli vybalovacím animacím začnete hrát, trvá to neúměrně dlouho. Ovládání a souboje Zbytek ovládání přísně vychází z konzolové verze. Tzn. přepínání low-profile / high-proflie, stejný počet tlačítek a jejich automaticky se měnící využití podle aktuální herní situace. Klávesy jsou libovolně přenastavitelné a hra standardně používá myš pro ovládání kamery. Souboje jsou řešeny stejně jako na X360/PS3, žádné bojové výpady nepřibyly. Opět tedy můžete přepínat mezi aktivními nepřáteli pro výběr toho, s kým chcete bojovat, a opět na vás během toho může zaútočit někdo z ostatních vojáků. ![]() ![]() ![]() Vzhledem ke způsobu provádění různých typů útoků/krytí se boje i na PC často zvrhnou ve zběsilé mačkání všeho možného páté přes deváté, což obvykle sice končí vykonáním nějakého komba, ale nebývá to úmyslné (přestože vás nutí do tréninku po nabytí nových akcí). Celkově by se dalo konstatovat, že tímto řešením soubojů vám hra až moc pomáhá, ale jinak to asi ve prospěch hratelnosti jinak řešit nešlo, zvlášť později ve hře, kdy jste obklopeni třeba deseti strážemi. Umělá inteligence Pochválit musíme autory za absenci chyb z konzolí. Za desítky hodin hraní PC verze jsme se nesetkali s žádným chromým koněm, ani se šukajícími strážemi, ani s jejich kolegy zaseknutými ve zdi nebo levitujícími ve vzduchu jako v E3 prezentaci. Prostí obyvatelé se po ulicích chovají přirozeně, jsou dostatečně různorodí a neprolínají se do sebe. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii Oproti konzolím došlo k drobné úpravě chování umělé inteligence, která se nyní zdá být vychytralejší. Zůstanete-li poblíž mrtvého těla, splynutí s davem vám už nepomůže. Příklon k větší realističnosti lze zaznamenat i z reakce strážců na tiché zabití. Jestli si vás všimnou nebo ne, to teď více záleží na hustotě okolního davu, takže se vyplatí počkat na hloučky procházejících osob, abyste získali více vteřin času při snaze o zmizení. Více se o Assassins Creed dočtete v již zmiňované mega-recenzi konzolové verze. Stáhněte si: Videa, Trailery (Demo nebude) Související články: Video-recenze, Mega-recenze konzolové verze, Průvodce hrou 1.část a 2.část, Novinky |
jd | |
autor (29) je zdejším šéfredaktorem, novinkářem a editorem, což ho i devátým rokem většinou baví, ale namísto hraní už raději tráví více času s rodinou, labradorem, na kole, lyžích, u fotbalu, ambient/psy/ trance hudby, cestováním či nikdy nekončící prací okolo domu/zahrady |