Autor: Bergy Publikováno: 6.ledna 2005 | Verze hry: prodávaná/česká s patchem Doba recenzování: 10 dnů |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek ![]() Ve hře jsou přítomny celkem tři rasy a to Říše (lidé), Padlí (různí hmyzáci) a Barbaři (skřeti, zlobři). Národy se od sebe neodlišují jen vizuálně, ale také herně. Lidé sice prakticky ničím nepřekvapí, protože jsou vzati doslova přes kopírák ze série Warcraft, ale třeba Barbaři už vykazují jisté rozdíly. Zatímco u lidí se populační limit odvíjí od počtu postavených farem, u Barbarů je nutné stavět stáje. Jenže ty samotné populační limit nezvednou, protože hráč musí začít produkovat Borony (druh dobytka podobný bizonům). Čím více těchto stvoření následně běhá po mapě, tím větší armádou se Barbaři mohou vybavit. Boroni mají však ještě i další využití. Lze je ovládat jako samostatné jednotky a v nouzi největší s nimi bojovat s nepřáteli. Jsou ale hodně slabí, takže v úvahu připadají jen čistě obranné aktivity. Také je můžete skrze čarodějnici obětovat a získat tak léčivé síly pro vlastní zraněné jednotky a aby toho nebylo málo, drobní skřetové si Borony mohou navíc osedlat a používat je jako dopravní prostředky. Oproti Říši a Barbarům jsou nejméně konvenčním národem Padlí. Už jen pohled na armády, jejichž základním prvkem jsou různé hmyzoidní potvory, prozrazuje, že nepocházejí z tohoto světa a jsou více méně záhadní. Aby Padlí vůbec dokázali stavět budovy, musejí nejprve tzv. Deformátorem pokrýt povrch země zvláštním organickým santusem. Pro lepší představu si stačí vzpomenout na další Blizzardí titul Starcraft a rasu Zergů, která upravovala půdu pro nové budovy stejným způsobem. ![]() ![]() ![]() Je tedy vidět, že tvůrci Armies of Exigo se při volbě předloh neomezili jen na dřívější fantasy tituly, ale sáhli také po sci-fi strategiích. Padlí mají jinak své specifikum i u populačního limitu. Nepotřebují žádné jídlo, a proto nestaví žádné farmy ani stáje. Stačí, když se vezme obyčejná dělnická jednotka a změní se v Ovládací formu generující energií. Díky této síle je posléze možné dělat další jednotky. Klasické schéma a podzemní lokace Herní systém se dá označit za naprostou klasiku známou jako vytěž-vyrob-znič. Zatímco třeba u nedávno recenzované strategie LOTR: The Battle for Middle-Earth bylo přistoupeno k radikálnímu zjednodušení ekonomického managementu, u Armies of Exigo zůstává vše při starém. Těžit se musí dřevo, zlato a démanty (diamanty), což se řeší pomocí dělnických jednotek. Zůstala i zdlouhavá výstavba, což znamená, že kromě válčení musí hráč dostatek času věnovat budování vlastních základen. ![]() Úrovně jednotek a rozmanitost armád Jednotky všech zúčastněných stran během bojů získávají zkušenosti, které se posléze odrážejí v jejich bojové výkonnosti. Vojáci, kteří mají díky tomu vyšší úroveň, jsou totiž schopní zasadit protivníkovi těžší zásahy. V některých případech jim stačí jednou máchnout mečem či vystřelit jeden šíp a nepřátelská jednotka se poroučí k zemi. Asi nemusím nijak zvlášť připomínat, že o takto cenné bojovníky je třeba pečlivě dbát a jejich případná zranění zavčasu léčit. ![]() ![]() ![]() Při vytváření armád je rovněž nezbytné myslet na variabilitu vojska a snažit se využít všech možností, které vám poskytuje národ, za který hrajete. Každá jednotka bojuje více či méně odlišným způsobem a to vám dává možnost používat různé strategie. Rozhodně se tedy nedá říci, že když se člověk naučí spolehlivě vyhrávat například za Říši proti Padlým, to samé bude fungovat na Barbary a obráceně. I když mají jednotlivé strany odlišné silné a slabé stránky, ve výsledku by měly být jejich možnosti vyrovnané, což je důležité hlavně pro multiplayerová klání. V singleplayerové části se velmi jasně ukazuje, že po stránce obtížnosti není ani jedna ze tří kampaní žádnou procházkou růžovou zahradou, ale pořádně tuhou záležitostí. Volba formací a drobné nedostatky V Armies of Exigo se sice nevyskytuje možnost volby různých druhů bojových formací, ale dají se zapnout nebo vypnout automatické formace. Při jejich aktivaci dochází při přesunu celé skupiny k samovolnému přeskupení bojovníků tak, aby ty silné jednotky byly v popředí a chránily například slabé lukostřelce nebo kněží. Do jedné skupiny se dá označit maximálně 15 vojáků a kdyby vám to bylo málo, lze přes další klávesy vytvořit tzv. superformace. Ty nemají za úkol shromažďovat jednotlivé vojáky, ale celé skupiny. Než si hráč nadefinuje vše potřebné, je to možná trochu únavné, ale v samotné bitvě jde o ryze praktickou věc. ![]() Kromě zoufale nízké nápaditosti, je možné narazit i na další už drobnější nedostatky. Například zatímco počítačem řízené nepřátelské jednotky dokáží mnohdy překvapit, inteligence vlastních jednotek někdy pokulhává a co si člověk vyloženě sám neohlídá, na to může doplatit. Překvapila mě také skutečnost, že se sedlák dokáže doslova zastavět budovami a nemůže potom ven. Vypadá to tedy, že vývojáři se inspirovali nejen osvědčenými postupy, ale rovněž typickými chybami starších her :) Ovšem někdy se člověk nesmí nechat zmást prvotním pohledem. Třeba když zjistíte, že na jedné stavbě nemůže pracovat více lidí, není to žádná chyba. Až když si zaplatíte upgrade „Týmové práce“, je možné urychlit stavbu několika dělníky najednou. Síťová hra Na hratelnost Armies of Exigo je třeba se dívat z více než jednoho pohledu. Pokud čekáte od podobné hry originální příběh, řadu inovací a nápadů, budete v tomto případě zcela jistě zklamáni. Jestliže vám však jde o to připomenout si doby, kdy tomuto hernímu odvětví kralovaly hry jako Warcraft nebo Starcraft, je to ideální příležitost. To hlavní se ale skrývá v multiplayeové hře přes internet. To je možná ten pravý důvod, proč se EA chopili distribuce Armies of Exigo. Tento titul totiž má všechny předpoklady k tomu, aby se na této scéně výrazněji uplatnil a dost možná pronikne i do progamingové oblasti. To vše ale ukáže až čas a především zájem hráčů - dá se hrát tradičně jeden na jednoho, týmově až v osmi lidech nebo v Capture the Flag a King of the Hill módech. ![]() ![]() ![]() Na síťovou hru proti lidským protivníkům jde pochopitelně trénovat ve skirmish módu, kde se nalézají všechny potřebné mapy. Součástí je taktéž editor scénářů, což znamená, že na internetu bude co nevidět spousta dalších map volně ke stažení. Místo rychlé bitky si také můžete zahrát šachy proti počítači. Jedná se o jednoduchý herní mód s šachovnicí, na kterou si dosadíte místo standardních figurek jednotky z Armies of Exigo. Jelikož se jedná v podstatě o takový bonus navíc, nelze už kromě stupně AI nic nastavovat, ale i tak to potěší. ![]() Přitažlivá podoba Grafické zpracování je rozhodně na úrovni. I když jsou po herní stránce Armies of Exigo takovým návratem do minulosti, grafika je naštěstí moderní a nabízí velmi pěkné pokoukání. Veškeré objekty a subjekty jsou trojrozměrné a oplývají nejrůznějšími detaily, přičemž byl zachován klasický izometrický pohled na mapu. Pomocí určitých kláves lze sice malinko otáčet kamerou a měnit její náklon, ale když tyto klávesy pustíte, pohled se zase sám vrátí do základního úhlu. V nastavení hry je možné ještě zaškrtnout na první pohled zajímavou volbu nazvanou „Volný pohyb kamery“, ale dopředu varuji, že jen na vlastí riziko. Dalo by se sice čekat, že díky této volbě člověk aktivuje volný 3D pohled, ale skutečnost je trochu odlišná. Docílí se tím totiž pouze stavu, kdy se kamera samovolně pohupuje nad krajinou, jako by si sní pohrával lehký vánek. Nevím jak na koho, ale na mě to mělo dosti významný rušivý účinek, takže jsem byl velmi šťasten, že šla tato „vychytávka“ zase vypnout. HW nároky a patch Hardwarová náročnost odpovídá středně vysokým požadavkům. Má 2,5 roku stará sestava ve složení Athlon XP 2200+, 512 MB DDR s GF Ti4400 je v podstatě považována tvůrci za doporučené herní železo. I proto jsem neměl s chodem hry žádné problémy, ale se slabší konfigurací by to už asi nemuselo být to pravé ořechové (oficiální HW nároky však výrobce nikde na homepage neuvádí). ![]() ![]() ![]() ![]() Pro prodejní verzi Armies of Exigo už existuje celkem důležitý patch 1.2b, který je rozhodně užitečné si nainstalovat, protože přináší řadu oprav a optimalizací. Jedná se například o vylepšení práce s editorem map, opravení různých nefunkčností či chybových hlášení apod. Je však třeba si dát pozor na nekompatibilitu uložených pozic. Pokud hru updatujete, není možné nahrát předešlé savy z verze 1.0b. S českými titulky Armies of Exigo se u nás prodávají ve verzi s českými titulky. Čeština není pro hraní jako takové nijak zvlášť podstatná, ale pro dobré porozumění příběhu a in-game animací je fajn. Lokalizace byla zvládnuta profesionálně a bez chyb, přičemž se ve hře vyskytuje průměrné množství textů. Dabing byl pochopitelně ponechán v originále a filmečky doprovázejí české titulky. K tomu bych měl pouze jednu výtku a to ohledně ceny hry, která při výši necelých patnácti stovek nepatří zrovna mezi ty nejnižší. ![]() Stáhněte si: Demo, Patch, Trailer, Intro, Cheaty... Související články: První dojmy, Novinky... |
Bergy | |
autorovi je 25 let, pracuje v IK+EM jako správce ekonomického systému a specializuje se na strategie všeho druhu (všechny články autora) |