Arma 2: Private Military Company - recenze
6/10
zdroj: Archiv

Arma 2: Private Military Company - recenze

Datum vydání:
1. prosince 2010
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

7. 1. 2011 1:30 | Recenze | autor: Dan Vávra |

Bohemia Interactive nezahálí a zásobuje fanoušky relativně rozsáhlými stahovatelnými přídavky pro Arma II: Arrowhead (recenze). Jak už název napovídá, Private Military Company vás uvrhne do role příslušníka soukromé agentury kontraktorů, lidově řečeno nájemných žoldáků. Těch je v dnešním Afghánistánu a Iráku snad víc než regulérních vojáků a jejich služeb využívají i vlády. Nejinak je tomu i ve virtuálním Takistánu a je to rozhodně vynikající téma pro vojenský simulátor.

Na scénu se vrací Brian Frost, hlavní hrdina předchozího přídavku British Armed Forces. Dal vale britské armádě a nechal se najmout soukromou agenturou ION, která dostala kontrakt na ochranu vyšetřovatelů OSN pátrajících po informacích o takistánském jaderném programu. Většinu hry tedy trávíte se skupinkou žoldáků na cestě skrze rozvrácenou zemi, odkud se pomalu stahují spojenecké armády a jejich práci přebírají právě soukromí kontraktoři.

Podle toho vypadá i náplň jednotlivých misí. Místo tanků se tentokrát budete pohybovat v obrněných SUV, maskáče a uniformy nahradí oblečení od TAD Gearu a v rukou budete většinou třímat moderní útočnou pušku XM8, která měla ještě nedávno v americké armádě nahradit letité otřískané variace na M16 z Vietnamu.

Snaha o posun

Autory PMC je potřeba pochválit za to, že se v rámci možností těžkopádného a v lecčems zastaralého Arma enginu snaží přicházet s novými nápady a pojmout přídavky trochu jinak než jako velkolepý simulátor všeho, kterým se snažila být původní hra. Dokládají to už velmi originálně řešené úvodní titulky. V PMC strávíte většinu času jako řadový člen jednotky bez nutnosti někomu velet a mise jsou na poměry Army mnohem více sešněrované. To může milovníkům svobody a taktikům trochu vadit, na druhou stranu se jim díky tomu dostane podstatně kompaktnějšího a stravitelnějšího zážitku - do popředí pak vystupuje víc než kdy předtím příběh. Dočkáte se například celé řady filmečků, což je pro hry od BIS poměrně neobvyklé.

Čeho se bohužel nedočkáte, jsou nějaká zásadní vylepšení enginu a uživatelského rozhraní, na kterém to všechno běží. Jelikož je ke spuštění PMC potřeba Arrowhead, nemusím asi nikomu opakovat, na co všechno se můžete připravit – často dost záhadné chování AI, těžkopádné ovládání a někdy až frustrující obtížnost. Ta snad v mnoha případech ani nebyla záměrem autorů, ale prostě se v určité nepříznivé konstelaci hvězd stane něco, co by se stát nemělo. Z kolony aut řízené počítačem se „ztratí“ většina vozidel, řidič vašeho SUV se bude úmorně snažit jezdit skrz budovy a nepřátelé vás, ležícího ve křoví, někdy odhalí na dva kilometry a jindy si vás nevšimnou, ani když vyskočíte dva metry od nich.

Brouci jsou všude

Při hraní review verze jsem se opět stal nechtěným betatesterem a musel jsem řešit s autory, že jedna mise nešla dohrát, tak jak by dohrát jít měla. Na druhou stranu a naštěstí pro Armu, vás čeká i velice dobrá grafika, silná atmosféra a poměrně realistický zážitek, který v běžných střílečkách na efekt nenajdete. Arma má celou řadu nedostatků, ale nemá konkurenci, takže je jen na vás, zda to akceptujete nebo ne.

Na obranu autorů je potřeba říct, že většinou po vydání patchují jako vzteklí a kromě prostých oprav přidávají k patchům i nový obsah, takže například v době psaní této recenze vychází patch, který kromě opravených chyb přináší i čtyři nové mise, což může leckomu zatrpklost z toho, že si připadá jako platící betatester, vynahradit. Přídavky k přídavkům a ještě navíc zdarma nejsou rozhodně k zahození.

Příběh jednoho vojáka

Již v předchozích Arma titulech se autoři snažili propojit jednotlivé mise nějakým příběhem, ale v PMC je to zatím dotažené asi nejdále. Dočkáte se celé řady filmečků a dialogů, které se snaží vtáhnout vás do děje. S přihlédnutí k faktu, že se jedná o přídavek, je to určitě příjemné, k dokonalosti to má ovšem daleko a občas to všechno působí poněkud nepřehledně, zmateně a ten, kdo nebude číst brífinky a poznámky ukryté na obrazovce mapy, se stejně bude velice těžko orientovat v tom, co se vlastně děje. Dabing je místy ucházející a místy mizerný, ale v každém případě je to lepší než nic.

Samotná kampaň má jedenáct misí a vydržíte u ní minimálně stejně dlouho jako u singlu CoD nebo MoH, což je na přídavek za pár korun rozhodně dobré. Do sytosti si užijete bojů malé skupinky v městském prostředí, ale dočkáte se i nestřílecí mise, kde budete odhánět „demonstranty“. Projedete se také v roli střelce z minigunu na SUV nebo budete jako sniper likvidovat obrněnou techniku antimateriální odstřelovačkou.

Již tradičně do toho autoři přidali i nutnost v některých klíčových momentech dělat poměrně zásadní rozhodnutí, což jistě potěší a leckoho možná přiměje k tomu, aby si některé mise zahrál znovu. Vynikající je také možnost zahrát si celou kampaň kooperativně ve dvou lidech. Kromě toho všeho přidává datadisk i pár nových zbraní, jako je automatická brokovnice AA-12, PDW nebo již zmiňovaná XM8, a dočkáte se i nové techniky - vedle minigunem vyzbrojeného SUV třeba i vrtulníku Kasatka.

Ve výsledku jsme se v PMC dočkali poměrně bohaté obsahové nadílky, kterou bohužel již tradičně doprovází i staré známé neduhy. Pro fanoušky série je to rozhodně dobrá volba a můžou si klidně přičíst jeden bodík k dobru.

Verdikt:

Vzhledem k ceně rozsáhlý, zábavný a rozhodně originální přídavek, který bohužel doprovázejí staré známé neduhy Army jako takové. Pro fanoušky série dobrá volba, někdo však možná bude kroutit hlavou, jak je možné, že se autoři nedokážou poučit a dokola opakují stejné chyby.

Nejnovější články