Area 51 - recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

Area 51 - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

7. 7. 2005 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Tajná základna Area 51 se dočkala slávy, když tam vědci údajně zkoumali spadlý létající talíř včetně jeho mimozemské posádky. Teď nad ní visí hrozba cizího viru a dějí se tam divné věci...

Autor: Frix
Publikováno: 7.července 2005
Verze hry: finální/anglická pro PC
Doba recenzování: 2 týdny


Obrázek zdroj: tisková zpráva Je to pokaždé příjemný pocit, dostat do rukou hru, která se nepyšní jménem známé série a přitom nabízí leckdy o hodně lepší zábavu než nějaké n-té pokračování provařené značky. V FPS žánru jsme poslední dobou viděli těchto příjemných zjevení hned několik, například Pariah nebo Project Snowblind. Area 51 právě Snowblind v mnohém připomíná a kdyby ve střílečce, která částečně těží z profláknuté záhady kolem tajné americké základny, nebylo několik zbytečných kiksů, mohlo jít o další z příjemných překvapení letošního roku.

 Konspirační teorie na n-tou
Area 51 se dočkala slávy především ve čtyřicátých letech minulého století, když zde údajně po incidentu v Roswellu vědci zkoumali spadlý létající talíř včetně jeho posádky. Samozřejmě existují i teorie, že sem odešel v klidu prožít stáří Elvis, nicméně herní příběh je ještě o hodně šílenější, než kombinace všech možných konspiračních teorií dohromady. Hlavní hrdina, Ethan Cole, je členem skupiny HAZMAT, která má za úkol postarat se o dekontaminaci virem zamořené části komplexu, kde se začínají dít celkem divoké věci. Výsledkem je zoufalý boj se zmutovanými vojáky a vědci, masakr všeho živoucího, setkání s mimozemšťany, zjištění naprosto ulítlých faktů o životě lidstva atd.

Děj Area 51 je natolik pošahaný, že se u něho můžete celkem solidně bavit, ale je zapotřebí vysoká dávka ironie – scénáristy se tu totiž skutečně na uzdě nedrželi a kdyby byla jejich fantazie omezena na polovinu nebo klidně i méně, hře by to podle mého názoru jen prospělo. Řada potenciálně nervy drásajících momentů v současné podobě vyvolá jen úsměv na rtech. Co tu proboha dělají Illuminati, kyborgové, podzemní základny marťanů a schované vesmírné lodi rozměrů zemského jádra?! Ačkoliv na příběhu u stříleček skutečně záleží jen málokdy a třeba u zmiňovaného Snowblindu jsem byl vřele ochotný ignorovat patetický nacionalismus hlavních postav, v Area 51 má dějový spletenec na hratelnost vliv chvílemi znatelně negativní.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

 Pravda je tam venku
Svůj díl viny nese i David Duchovny, který měl být sice jedním z lákadel hry, nicméně jeho způsob dabování hlavní postavy je něco neuvěřitelného. Pokud jste někdy slyšeli Akta X v originálním znění, máte určitou představu, skutečnost je ale ještě o něco horší. Mise jsou prokládány velmi pěkně zpracovanými filmečky, které však David pokaždé doprovází mluveným slovem a nemusíte ani briskně ovládat angličtinu, abyste v těchto chvílích trpěli. Duchovnyho hlas zná jedinou univerzální polohu, která by šla označit coby „znuděný milovník prášků na spaní“.

Emocí se nedočkáte ani v těžce vypjatých situacích a přestože se v herním kontextu samozřejmě jedná o relativně nepodstatnou chybu, je natolik viditelná, že si zde zmínku zaslouží. Na druhou stranu se v dabingu najdou i světlé stránky – Powers Boothe je coby Ethanův velitel slušný a Marylin Manson v roli telepatického vetřelce, uvězněného v gigantické skleněné nádobě, si zjevně užíval.

 Úžasně chytlavé boje
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Podobně rozháraný dojem doprovází i samotnou hratelnost Area 51, která v zásadě nabízí jen několik novinek oproti zavedeným FPS klišé, ale přesto je po většinu hry o co stát. Stylově by se dala Area 51 přirovnat nejlépe k již vícekrát zmiňovanému Projectu Snowblind, oproti němuž však nenabízí tolik variabilní a nápaditou hratelnost. Tento nedostatek dohání čistou, démonickou řežbou, která dovede být neskutečně zábavná. Monstra, proti nimž budete bojovat, nepostrádají hrozivost impů z Doomu a přitom je třeba se věnovat i bojové strategii, jinak byste záhy spatřili bezvládnou Ethanovu ruku, kterak padá na zem a obraz se pomalu halí do krvavě rudé.

Především v první polovině hry je Area 51 ukázkou ideálního pojetí střílečky z vlastního pohledu. Týmoví kolegové fungují na výbornou a podporují dojem velkolepých bojů, v nichž se sice často opakují různé triky s umístěním nepřátel a plněním úkolů, ale hlavní roli tu hraje pocit z akce. A ten je bez debaty excelentní, zbraně jsou vyloženě skvěle provedené a jejich používání na vaše oběti je prostě a jednoduše uspokojující.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Těžko tento pocit popsat nějak lépe, pokud jste však hráli to nejlepší z FPS žánru, máte představu jasnou. Třesení obrazu při střelbě, létající jiskry od nábojnic, krev stříkající z nepřátel i vás (včetně stop a červených fleků na podlaze), děsivá směs řevu a palby - zkrátka frenetický boj, který neztrácí tempo a dovede vás připoutat k monitoru. Počet zbraní je sice nízký, víceméně si vystačíte se samopalem, brokovnicí, sniperkou a později s vetřeleckými specialitami ve stylu BFG, nicméně zpracováním převyšují drtivou většinu konkurence.

 Nadšení nevydrží do konce
Škoda, že se autorům nepovedlo podobně nabušenou atmosféru udržet po celou dobu hry. Postupem času se Ethan ocitá sám a přestřelky mají mezi sebou čím dál tím delší časové rozestupy, což se nepříznivě podepisuje na tempu hraní. Design úrovní není špatný a udržuje si konstantní kvalitu po celou dobu hry, spíš do nich tvůrci v druhé polovině hry začali stavět nepřátelé horším způsobem. Konec hry se však zčistajasna vrací ke kořenům a znovu nabízí perfektní akci.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Area 51 jde dohrát za zhruba 15 hodin, zčásti i kvůli tomu, že budete jistě některé segmenty muset opakovat. Obtížnost přitom není nikterak frustrující, spíše vám hra předloží pořádnou výzvu a chvíli potrvá, než se prokoušete dál. Ukládací systém nese stopy konzolového původu hry, stejně jako v čím dál tím větším počtu her se pozice automaticky uloží u checkpointu, od něhož v případě smrti znovu začnete. Několikrát jsou od sebe úložné body vzdálené vysloveně příliš, ale povětšinou funguje toto ukládání pozitivně, podporuje napětí a vtažení do hry.

 Síla mutanta a tajné bonusy
Přestože ve hře nenaleznete vozidla ani všelijaké speciální schopnosti, pár pokusů o ozvláštnění jinak běžné hratelnosti se přeci jen najde. Ethan s sebou nese zápěstní scanner, který dovede získat informace z celé řady podezřelých předmětů nebo s ním můžete přímo načítat utajené materiály ze složek, na něž občas narazíte. V hlavním menu je pak na výběr bohatá bonusová složka, v níž v závislosti na pilném skenování tajných předmětů naleznete spoustu videí, obrázků nebo textů, které slouží k obohacení příběhu nebo prostě jen vtipným způsobem osvětlují dějepisná tajemství. Např. kdo a proč skutečně zabil prezidenta Kennedyho. Bonusů je skutečně halda a po dohrání přijdou vhod.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Neměl bych to asi prozrazovat, ale celkem brzo se Ethan nakazí vetřeleckým virem, který hráči propůjčuje schopnost se krátkodobě změnit v mutanta a používat jeho schopnosti. Nejzajímavější je na mutaci určitě její vizuální efekt, kdy se celá obrazovka výrazně přesvětlí a nepřátelé v ní září jasně rudou barvou. Zmutovaný Ethan umí kromě velmi silného útoku zblízka také házet po nepřátelích nakažlivé hroudy, které sice letí pomalu, ale po zásahu se nepřítel krátkodobě obrátí proti vlastním řadám a za chvíli zemře. Mutace je solidní přídavek, nicméně díky vysoké účinnosti běžných zbraní ji nevyužijete příliš často.

 Průměrná AI a povedený multiplayer
Umělá inteligence rozhodně nezíská pro Area 51 vavříny slávy, ale také kvůli ní nebudete hru házet z okna. Po většinu času nahrazují nepřátelé kvalitu kvantitou a je třeba uznat, že jim to vcelku jde. Svědkem vyloženě pitomého chování nepřátel jsem byl jen několikrát, naopak v boji dovedou občas uskočit a nejdou vždy jen tupě Zvětšit zdroj: tisková zpráva na porážku. Parťáků si sice moc neužijete, ale jejich AI je ovládána skoro neustále skripty a tudíž působí kvalitně.

Opomenout nemohu ani multiplayer, který stejně jako kampaň těží z dynamického boje a vyloženě brutálního tempa hry. Na rozdíl od singleplayeru se tu však nemusíte zabývat chybující umělou inteligencí nebo nevyváženou frekvencí bojů, boje neustávají a zábava je skvělá, snad vás jen mohou po chvíli hraní z přemíry světelných efektů bolet oči. Servery se momentálně nacházejí povětšinou v USA, čímž samozřejmě trpí plynulost hraní, ale občas se dá narazit i na evropský server, často jsem hrál hlavně v Nizozemí, kam je z ČR ping okolo 30 ms.

 Technické zpracování
Grafika je oproti konzolovým verzím viditelně lepší a nechápu, proč Midway vydali demo se zjevně nedodělaným vzhledem, kvůli němuž bohužel část hráčů Area 51 předčasně zavrhne (dojmy). Prostředí jsou dobře navržená a otexturovaná, nechybí spousta speciálních efektů a modely postav i zbraní si zaslouží pochvalu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

Velký kus práce odvádí perfektní práce se světlem a částicovými efekty, které povznáší vzhled nad hranici dnešního standardu a setkáme se s nimi příště až ve F.E.A.R.. Přitom je hra velice plynulá a neměl jsem problémy ani na slabším stroji s GeForce 4 Ti4200, ačkoliv na silnější PC s GeForce 6600GT vypadá hra o poznání lépe (okolní screenshoty jsou típány na GF6600GT).

O dabingu jsem již psal, hudba je slyšet jen zřídka a neutkví vám v paměti. Zato zvukové efekty jsou na jedničku – zbraně jsou brutálně hlučné, od stěn základny se ozývá během střelby ozvěna a když se k tomu přidají ještě skřeky masakrovaných nepřátel, je o zábavu postaráno. Efekty jsou jednoduše fantastické a výrazně podporují hratelnost.

 Chybělo tak málo
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Škoda, že Area 51 nenabízí o něco různorodější hratelnost a ve svojí druhé polovině často spadá do stereotypu. Scházelo málo a mohlo jít o vyloženou pecku, i tak ovšem nabízí výlet do hlubin tajné základny více než slušnou porci zábavy, což je zvláště lákavé v nadcházející okurkové sezóně.

Stáhněte si: Demo, Videa, Trailery, Cheaty...

Související články: Dojmy z dema, Rozhovor, Novinky...

 
Frix
autorovi je 19 let, píše pro Tiscali Games, Level a Playmobil, po třech letech ve Finsku se vrátil do ČR, kde studuje Angloamerican College v Praze; hraje akce všeho druhu, trpí úchylkou pro stealth žánr, GTA a hry Warrena Spectora, vedle hraní patří mezi jeho hobby lezení po skalách, bowling a cestování






 
 
Frix
Smarty.cz

Verdikt:

Rozporuplná střílečka, která na jednu stranu může hráče odradit překombinovaným dějem, slabým dabingem, průměrnou AI nebo příliš tuctovou hratelností, ale zároveň nabízí jeden z nejlepších zážitků vůbec, pokud zrovna hledáte čistokrevnou a brutální akci.

Nejnovější články