Autor: Frix Publikováno: 7.července 2005 | Verze hry: finální/anglická pro PC Doba recenzování: 2 týdny |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Svůj díl viny nese i David Duchovny, který měl být sice jedním z lákadel hry, nicméně jeho způsob dabování hlavní postavy je něco neuvěřitelného. Pokud jste někdy slyšeli Akta X v originálním znění, máte určitou představu, skutečnost je ale ještě o něco horší. Mise jsou prokládány velmi pěkně zpracovanými filmečky, které však David pokaždé doprovází mluveným slovem a nemusíte ani briskně ovládat angličtinu, abyste v těchto chvílích trpěli. Duchovnyho hlas zná jedinou univerzální polohu, která by šla označit coby „znuděný milovník prášků na spaní“. Emocí se nedočkáte ani v těžce vypjatých situacích a přestože se v herním kontextu samozřejmě jedná o relativně nepodstatnou chybu, je natolik viditelná, že si zde zmínku zaslouží. Na druhou stranu se v dabingu najdou i světlé stránky – Powers Boothe je coby Ethanův velitel slušný a Marylin Manson v roli telepatického vetřelce, uvězněného v gigantické skleněné nádobě, si zjevně užíval. ![]() Především v první polovině hry je Area 51 ukázkou ideálního pojetí střílečky z vlastního pohledu. Týmoví kolegové fungují na výbornou a podporují dojem velkolepých bojů, v nichž se sice často opakují různé triky s umístěním nepřátel a plněním úkolů, ale hlavní roli tu hraje pocit z akce. A ten je bez debaty excelentní, zbraně jsou vyloženě skvěle provedené a jejich používání na vaše oběti je prostě a jednoduše uspokojující. ![]() ![]() ![]() Těžko tento pocit popsat nějak lépe, pokud jste však hráli to nejlepší z FPS žánru, máte představu jasnou. Třesení obrazu při střelbě, létající jiskry od nábojnic, krev stříkající z nepřátel i vás (včetně stop a červených fleků na podlaze), děsivá směs řevu a palby - zkrátka frenetický boj, který neztrácí tempo a dovede vás připoutat k monitoru. Počet zbraní je sice nízký, víceméně si vystačíte se samopalem, brokovnicí, sniperkou a později s vetřeleckými specialitami ve stylu BFG, nicméně zpracováním převyšují drtivou většinu konkurence. Nadšení nevydrží do konce Škoda, že se autorům nepovedlo podobně nabušenou atmosféru udržet po celou dobu hry. Postupem času se Ethan ocitá sám a přestřelky mají mezi sebou čím dál tím delší časové rozestupy, což se nepříznivě podepisuje na tempu hraní. Design úrovní není špatný a udržuje si konstantní kvalitu po celou dobu hry, spíš do nich tvůrci v druhé polovině hry začali stavět nepřátelé horším způsobem. Konec hry se však zčistajasna vrací ke kořenům a znovu nabízí perfektní akci. ![]() Síla mutanta a tajné bonusy Přestože ve hře nenaleznete vozidla ani všelijaké speciální schopnosti, pár pokusů o ozvláštnění jinak běžné hratelnosti se přeci jen najde. Ethan s sebou nese zápěstní scanner, který dovede získat informace z celé řady podezřelých předmětů nebo s ním můžete přímo načítat utajené materiály ze složek, na něž občas narazíte. V hlavním menu je pak na výběr bohatá bonusová složka, v níž v závislosti na pilném skenování tajných předmětů naleznete spoustu videí, obrázků nebo textů, které slouží k obohacení příběhu nebo prostě jen vtipným způsobem osvětlují dějepisná tajemství. Např. kdo a proč skutečně zabil prezidenta Kennedyho. Bonusů je skutečně halda a po dohrání přijdou vhod. ![]() ![]() ![]() Neměl bych to asi prozrazovat, ale celkem brzo se Ethan nakazí vetřeleckým virem, který hráči propůjčuje schopnost se krátkodobě změnit v mutanta a používat jeho schopnosti. Nejzajímavější je na mutaci určitě její vizuální efekt, kdy se celá obrazovka výrazně přesvětlí a nepřátelé v ní září jasně rudou barvou. Zmutovaný Ethan umí kromě velmi silného útoku zblízka také házet po nepřátelích nakažlivé hroudy, které sice letí pomalu, ale po zásahu se nepřítel krátkodobě obrátí proti vlastním řadám a za chvíli zemře. Mutace je solidní přídavek, nicméně díky vysoké účinnosti běžných zbraní ji nevyužijete příliš často. Průměrná AI a povedený multiplayer Umělá inteligence rozhodně nezíská pro Area 51 vavříny slávy, ale také kvůli ní nebudete hru házet z okna. Po většinu času nahrazují nepřátelé kvalitu kvantitou a je třeba uznat, že jim to vcelku jde. Svědkem vyloženě pitomého chování nepřátel jsem byl jen několikrát, naopak v boji dovedou občas uskočit a nejdou vždy jen tupě ![]() Opomenout nemohu ani multiplayer, který stejně jako kampaň těží z dynamického boje a vyloženě brutálního tempa hry. Na rozdíl od singleplayeru se tu však nemusíte zabývat chybující umělou inteligencí nebo nevyváženou frekvencí bojů, boje neustávají a zábava je skvělá, snad vás jen mohou po chvíli hraní z přemíry světelných efektů bolet oči. Servery se momentálně nacházejí povětšinou v USA, čímž samozřejmě trpí plynulost hraní, ale občas se dá narazit i na evropský server, často jsem hrál hlavně v Nizozemí, kam je z ČR ping okolo 30 ms. Technické zpracování Grafika je oproti konzolovým verzím viditelně lepší a nechápu, proč Midway vydali demo se zjevně nedodělaným vzhledem, kvůli němuž bohužel část hráčů Area 51 předčasně zavrhne (dojmy). Prostředí jsou dobře navržená a otexturovaná, nechybí spousta speciálních efektů a modely postav i zbraní si zaslouží pochvalu. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů O dabingu jsem již psal, hudba je slyšet jen zřídka a neutkví vám v paměti. Zato zvukové efekty jsou na jedničku – zbraně jsou brutálně hlučné, od stěn základny se ozývá během střelby ozvěna a když se k tomu přidají ještě skřeky masakrovaných nepřátel, je o zábavu postaráno. Efekty jsou jednoduše fantastické a výrazně podporují hratelnost. Chybělo tak málo ![]() Stáhněte si: Demo, Videa, Trailery, Cheaty... Související články: Dojmy z dema, Rozhovor, Novinky... |
Frix | |
autorovi je 19 let, píše pro Tiscali Games, Level a Playmobil, po třech letech ve Finsku se vrátil do ČR, kde studuje Angloamerican College v Praze; hraje akce všeho druhu, trpí úchylkou pro stealth žánr, GTA a hry Warrena Spectora, vedle hraní patří mezi jeho hobby lezení po skalách, bowling a cestování |