Apocalyptica - recenze
6/10
zdroj: tisková zpráva

Apocalyptica - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

19. 11. 2003 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Přichází apokalypsa a odvěký boj Dobra se Zlem. V našem případě se ale jedná o kooperativní third-person akci v bojových arénách, kde není nouze o jeptišky, anděly, droidy nebo pekelné zplozence.

Autor: Frix
Publikováno: 19.listopadu 2003
Verze hry: finální/prodejní
Doba recenzování: 1,5 týdne


Obrázek zdroj: tisková zpráva K multiplatformní firmě Konami jsem měl až donedávna velice příznivý vztah, neboť je podepsána pod jednou z nejlepších her pro Commodore 64, Green Beret, kterážto do značné míry formovala moje úplné herní začátky. Po přechodu na PC se Konami na nějaký čas zcela ztratilo z mého úhlu pohledu, poněvadž firma setrvala převážně u konzolí, koncem devadesátých let však nastala jakási druhá fáze zbožňování Konami, spojená především s excelentními sériemi Metal Gear Solid a Silent Hill, které si díkybohu našly svoji cestu i na osobní počítače.

Pokud vám neuniklo opakované použití minulého času, máte bod – ano, je to smutné, ale Apocalyptica pro mě představuje obrovské guano na jinak čistém štítu Konami a setřít jej může leda PC konverze Silent Hillu 3, ke které se doufám brzy přes hordy předvánoční herní vaty dostanu. Vítejte tedy do recenze hry, která měla kdysi potenciál být revoluční.

 Věčný souboj Dobra a Zla
Nikoliv však kvůli příběhu, chraň Bůh – doslova. Apocalyptica je do značné míry závislá na Bibli, přesněji knize Exodus, a předpovězené Apokalypse. Ta se v případě hry už odehrála, avšak svět ve své formě přetrval, aby se mohl stát bojištěm ultimativních sil Dobra a Zla (verzálek není nikdy dost). Satan si probojoval díky hříšníkům cestu na Zem samotnou, a věřící všech typů byli donuceni prchnout do nejzazších koutů světa, kde vystavěli kolonie Nového Babylónu, Rudého Betlému, chrám Golgothy atd. Bůh se na to již nemohl dívat a přivolal Armageddon, očišťující Zemi od všeho hříšného.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Nyní, o několik set let později se vrací Zlo v podobě Neo-Satana (drobný vtípek směrem k Matrixu?), který si Zemi přejmenuje na Peklo a chce pomstu. Jinými slovy: autoři si přímo říkají o nulovou prodejnost ve většině západní Evropy i USA, poněvadž sci-fi interpretace Bible nikdy nebyly u křesťanů příliš v oblibě, ale toto téma nechme raději ležet a podívejme se na herní princip, který Konami zvolilo.

 Týmové bitvy v arénách
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Zmiňovaná potenciální revoluce spočívala v orientaci především na kooperativní multiplayer, který už pořádně dlouho nebyl k vidění jako kvalitně zpracovaná součást hry, zatímco Apocalyptica na kooperaci měla vedle kampaně pro jednoho stavět. Jak tento pokus dopadl si řekneme za chvíli, prozatím je důležitější systém sám o sobě. Hra skýtá 18 úrovní, ve kterých jsou stanoveny specifické primární a sekundární úkoly, o kterých se hráč dozví v poměrně detailním brífinku před každou misí. Spefickými úkoly nechápejte nic extra - celá hra se nese v duchu břitké akce, takže jde spíše o instrukce, v jakém pořadí je třeba ničit různé částí okolí nebo přehazovat páky.

Mapy jsou ohraničené časovým limitem na jejich zvládnutí a jelikož se nevyskytuje volba obtížnosti, jedná se pořád o to samé číslo – avšak odlišné pro každou úroveň. Obvykle jde o 15-30 minut, což s sebou kromě tlaku na hráče a teoreticky hektičtější atmosféry nese také břímě v podobě krátkosti hry, protože úrovně jsou spíše malými arénami. Pochválit lze vcelku solidní variabilitu prostředí, hráč se podívá do 4 větších oblastí (lidská kolonie, vesmírná stanice, Země, Peklo) rozdělených dále na arény, které nepostrádají přes svůj menší rozsah nápad.

Protože o arénové bitky jde v Apocalyptice především, nepřekvapí, že po hráčově boku se permanentně vyskytují 1-3 počítačem řízení kolegové, kteří pomáhají s likvidací nikdy nekončících hord pekelných zplozenců (botů), kteří se stále dokola obnovují (stejně jako různé předměty). Maximálně se tedy ve skupině mohou pohybovat 4 postavy, což navazuje na výběr ze 4 bojových tříd. Během hry se mezi třídami nedá bohužel přepínat, ačkoliv by tato možnost nepochybně přinesla větší variabilitu. Upřímně, Apocalypticu stěží dohrajete jednou a dvakrát rozhodně ne, takže o zkoušení všech možných postav nemůže být moc řeč.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Herní třídy
Hráč sleduje svoji postavu z klasického pohledu třetí osoby kamerou fixovanou ve stylu nezměněném od dob prvního Tomb Raidera, na druhou stranu nejde říct, že by hra byla nepřehledná, naopak. Veliký důraz je kladen na souboje zblízka a střelné zbraně jsou do značné míry postaveny do pozadí, což je znát nejlépe na složení tříd bojovníků a bojovnic:

Templáři jsou hlavní silou v boji nablízko. Nejčastější zbraní postav z této třídy jsou meče, se kterými se templáři dovedou pořádně silně ohánět. Rychlost také není zlá, avšak schopnost používání střelných zbraní je takřka nulová.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jeptišky jsou vyváženými charaktery, které zvládnou kromě kouzlení ode všeho trochu, meč v jejich rukou je stejně smrtelný jako střelná zbraň. Hlavní výhoda kromě vyváženosti spočívá v rychlosti, kterou mají jeptišky skutečně výtečnou.

Serafové představují křížence lidí s anděly a rozhodně jde o nejzajímavější třídu jak vzhledem, tak bojovými možnostmi. Kromě obrovské rychlosti a schopnosti krátkého letu disponují kouzly jak obrannými, tak útočnými. Materiální zbraně Serafové zrovna nemilují.

Droidi to mají jednoduché – neumí kouzlit, nejsou rychlí, neumí zacházet s mečem... Zato střílet, to je nejlepší droidská vlastnosti vůbec. Kromě schopnosti ničit nepřátele na dálku lépe než kdokoliv jiný jsou také droidi jaksepatří odolní.

 Systém soubojů
Každá třída má 5 zástupců s nepříliš překvapivě humornými jmény, takže si zahrajeme kupříkladu za Sestru Dominu nebo Bratra Devastatuse. Jak je myslím dostatečně zřejmé z popisu tříd, postavy disponují čtyřmi vlastnostmi, které se drobně liší postavu od postavu a významně mezi třídami obecně. Jedná se o rychlost, útok na blízko, na dálku a kouzlení. Důraz na používání zbraní na blízko je podle mého až příliš velký, zvláště s ohledem na příliš jednoduché používaní mečů a dalších kusů chladného železa. Není třeba nějak se snažit a stačí prostě jen držet klávesu pro útok spolu s neustálým pohybem na místě, aby již postava automaticky vytvářela roztodivná komba solidní účinnosti.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Jako ideální protiklad se mi jeví nedávná pecka Star Wars: Jedi Academy, kde také nebylo třeba k provedení komba mačkat naučené kombinace 20 kláves, ale hráč se musel alespoň trochu zajímat o systém pohybů a jejich použitelnost pro specifické situace. Apocalyptica v tomto směru hodně ztrácí, protože dojem ze hry zcela postrádá atmosféru drsného boje, což je však v žánru akcí s bojem na blízko grunt. Záchranu bohužel nelze hledat ani v designu úrovní, které sice na pohled působí hezky, ale samotná hra působí přinejlepším průměrně.

 Kooperativní hra
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Konečně se dostáváme k multiplayeru, který by měl Apocalypticu dle představy autorů vynášet do nebeských výšin. Nalijme si čistého vína hned, není tomu tak. Ačkoliv kromě šesti map pro klasické módy jako je Deathmatch nebo Capture The Flag dominují dva kooperativní módy (viz níže), online najdete v současné době absolutní minimum hráčů. Síťový kód způsobuje neustálé zasekávání hry a celkový dojem se prostě nedá srovnat s klasikami online hraní.

I tak musíme hře připsat body alespoň za pokus o oživení stojatých vod, protože kooperace není nikdy na online poli dost. Jednak jde hrát singleplayer kampaň ve čtyřech živých hráčích, zajímavější možností je ale tzv. objective mód. V něm se proti sobě staví 4 hráči na straně Dobra a 4 na straně Zla (typy postav zůstávají stejné, mění se jména a vzhled), kteří musejí v časovém limitu splnit protichůdný úkol na celkem 18 mapách známých ze singleplayeru.

 Audiovizuální zpracování
Hodnotit grafiku Apocalypticy je obzvláště nezáviděníhodný úkol, protože se v ní dá najít mnoho bodů dobrých a ještě více špatných. Modely postav se mi velmi líbily, zvláště pak za stranu Zla, stejně tak celý koncept mixovaných elementů fantasy, sci-fi a gotických hororů vypadá solidně. Úrovně mají svoje světlé i horší stránky, zatímco celkový dojem z jejich vzhledu a architektonického provedení je dobrý, často se najdou různé nedodělky a chybky, na detaily už asi nezbývalo moc času.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

Bohužel dost odfláknuté jsou animace pohybu a speciální efekty, které považuji zvláště ve sci-fi hrách za dost podstatný element. Zbraně při střelbě pufnou jakousi miniaturní tyrkysovou kuličku, která po zásahu vyvolá tyrkysový mini-výbuch, sečné zbraně zase jsou velikostně silně podhodnocené a vypadají spíše jako dřevené hračky, a v podobném duchu bych mohl pokračovat ještě pořádnou chvíli.

Vlastní herní engine Evolution vývojářů z Extreme FX není žádným výdobytkem nejmodernějších technologií a o to podivněji působí časté záseky v plynulosti i na silných počítačích, což vadí obzvláště při online hře, kdy každý frame navíc může být rozhodující. Škoda, že autoři hry nezůstali u původních plánů s licencováním Quake 3 Arena enginu od id Software. Se zvukem jsem byl oproti grafice zcela spokojen a není příliš co vytýkat, hudba je velmi dobrá, atmosférická.

 Slovo závěrem
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Apocalyptica mi přijde jako hra, která utrpěla velikým nedostatkem nadšení autorů - jako by po velmi dobrém úvodním nápadu již nikdo neměl chuť na hře skutečně zapracovat a výsledkem je rozčarování nad slaboučce nadprůměrnou hrou, která nejspíš velmi rychle spadne do propasti zapomnění a ignorance. Konami se naštěstí rozhodli hru směřovat také na konzole Xbox, kde by na jaře 2004 mohla stylem hry slavit znatelně větší úspěch než na PC.

Stáhněte si: Demo, Trailer, Cheaty

Související články: Novinky

Frix
autorovi je 17 let, píše pro Tiscali Games a Level a dlouhodobě žije ve Finsku, kde studuje International School of Helsinki. Hraje akce všeho druhu, trpí úchylkou pro stealth žánr, GTA a Warrena Spectora (všechny články autora)


 
 
Frix
Smarty.cz

Verdikt:

Nemastný, neslaný projekt, který zaujme snad jen opravdu skalní fanoušky kooperativního hraní. Už aby tu byl nový Metal Gear Solid, který by spravil trochu pošramocenou image Konami.

Nejnovější články