Autor: Bergy Publikováno: 16.dubna 2003 |
![]() ![]() ![]() Takhle to vypadá velmi jednoduše, ale musíte si uvědomit, že dotovat musíte například dřevorubce, horníky, slévače, cihláře a další. Ti dodávají suroviny, které místo zpeněžení musíte chtě nechtě „utopit“ v nových stavbách, které si město žádá. I jídla musíte mít pro své obyvatele neustále dostatek a i když se vám z něj nějaké náklady na domácím trhu vrátí, nemáte možnost tvořit ceny. Obchodování ve velkém Vlastní tvorbu ceny můžete uplatnit až u obchodování s ostatními městy. V takovém případě se obchody uskutečňují pomocí námořní dopravy. Když chcete být iniciátory obchodu, musíte vlastnit loď (nejlépe obchodní, protože válečné poberou jen málo materiálu). Pokud jste své sousedy ještě nestihli objevit, musíte si nejdříve zahrát na objevitele a projet si celou mapu a navázat kontakt s nově nalezenými civilizacemi nebo národy. V případě, že narazíte na vyspělý národ podobný vám, měli byste požádat o otevření obchodních cest skrz diplomatický dialog. Když vám je vyhověno, zjistíte si, co vzdálené město požaduje a co na oplátku nabízí. ![]() Transakce lze provádět nejen manuálně, ale lze do tohoto procesu vložit i automatizaci. Jednoduše vytyčíte vaší lodi waypointy v podobě přístavů, jimiž má proplouvat a ještě si nadefinujete druh a množství zboží, které kde naloží a vyloží. Obchodování s domorodými kmeny typu Indiáni, Mongolové, Aztékové, Eskymáci apod. se ovšem trochu odlišuje. Důvodem je fakt, že nevlastní přístav a peníze jako takové pro ně nepředstavují žádnou hodnotu. Obchodují čistě systémem výměny něco za něco, takže třeba za sůl dostanete tabák nebo koření, což je jinak velmi nedostatkové zboží. Důvod, proč si nemůžete sami vypěstovat tabák nebo koření, i když na to máte vymyšlené potřebné budovy a řemesla, je prostý. Celá mapa je totiž rozdělena do klimatických pásem a tak zde naleznete ostrovy jak pokryté pískem tak zelenou trávou nebo i sněhem. V případě, že máte osadu či město v mírném pásmu (s množstvím zeleně), musíte koření a tabák (nutné suroviny pro rozvoj) buď nakupovat nebo můžete obsadit ostrov v teplejším pásmu. Tam založit zemědělskou kolonii a budete tak vaší hlavní osadu zásobovat. Druhý způsob si sice vyžádá poněkud větší pořizovací kapitál, ale ve výsledku budete sami dobře zásobeni málo dostupnými surovinami a přebytky ještě můžete výhodně prodat ostatním. ![]() ![]() ![]() Pozor na piráty! Námořním obchodem si tedy lze vydělat velmi slušné peníze, ale také to s sebou nese jistá rizika. Jedním z největších problémů jsou piráti, kteří vás mohou kdekoli napadnout a potopit vám vaši drahocennou loď. Naštěstí je tu možnost vybavit své obchodní lodě děly a také doprovázet své náklady válečnými loděmi. Takové opatření si ale zase žádá další rozvoj, v podobě výstavby škol (kde se vymýšlejí nové technologie a zbraně), vytváření zbrojních dílen atd. Ani výroba lodí není zrovna jednoduchou a levnou záležitostí a může si ji dovolit jen hráč s dobře rozjetou ekonomikou. ![]() Cíle misí Jak jsem již výše naznačil, i když jsou třeba v kampani stanoveny jisté cíle, kterých musíte dosáhnout, abyste se v dějové linii posunuli o kus dál, ne vždy se vyplácí jít tvrdě jen za těmito body. Hned v začátcích byste se tak mohli dostat do problémů, které vyplynou až za nějaký čas a vy pak ke své hrůze zjistíte, že se budete muset o X herních hodin vrátit a začít s hrou úplně jinak. Například pokud se v úvodu kampaně vykašlete na vydělávání peněz a budete spoléhat na finanční rezervu, kterou dostanete do vínku, může se snadno stát, že nesplníte základní úkoly mise. Jednoduše přijdete na buben a to jen z toho důvodu, že jste zanedbali rozvoj vlastní ekonomiky. Vtip je v tom, že do úplného minusu se dostanete prakticky až před splněním posledního úkolu mise a vy zjistíte, že nepomůže vrátit se o nějakou tu uloženou pozici zpátky (pokud vůbec nějakou máte), ale že je třeba začít pěkně od začátku. Rozjetí výroby a plnění pokladny je tedy daleko důležitější, než se může na první pohled zdát. ![]() ![]() ![]() Výzkum ve školách Jako již tradičně stojí u podobných her nejlepší vojenské jednotky na konci výrobního řetězce. Opět tedy platí, pokud nebudete mít dostatečně rozvinuté hospodářství a získané znalosti ze škol, jen stěží se můžete vybavit nějakou schopnou armádou. Výzkum nových technologii, samotná výroba zbraní, brnění či pravidelné vyplácení žoldu vašim vojákům - to vše jsou výdaje, které silně pocítí vaše městská pokladna. Velká záludnost se skrývá i ve vymýšlení technologií. ![]() Na války také dojde Anno 1503 není jen obchodní a ekonomickou hrou, dříve nebo později dojde i na boj a to jak na moři tak na souši, ale naštěstí se jedná jen o vedlejší část hry. Když neodfláknete výzkum, budete mít na výběr hned z několika různých druhů jednotek od pěšáka s jednoduchým kopím, přes vojáky s meči, luky, kušemi, jezdeckou kavalerii až po různé druhy dělostřelců. Pokud vám to ale přímo nenařizuje zadání mise nebo vám není druhou stranou přes diplomatický dialog vyhlášena válka, je podle mého názoru lepší vycházet s ostatními v míru a snažit se udržovat své zavedené obchodní cesty, které vám vydělávají. Boje jako takové totiž nejsou zpracovány zrovna nejlépe. I když je zde možnost utvářet různé bojové formace, potyčky probíhající v reálném čase jsou alespoň pro mne dost chaotické a nepřehledné. Anno 1503 je jinak natolik svobodnou hrou, že vás nechá dělat vše vaším vlastním způsobem, takže závisí na vás, jakou strategii nakonec zvolíte. ![]() ![]() ![]() Detailní 2D zpracování Grafika je jak sami vidíte opravdu krásná a precizní. Však je to také asi největší magnet, který přiláká ještě neznalé hráče. Němečtí grafici si už dokázali vybudovat skvělou pověst a jejich smysl pro detail je mnohdy až zarážející, ale tím lépe pro nás. Mapa i jednotky jsou zpracovány čistě ve 2D s možností otáčení pohledu po 90-ti stupních. K dispozici je přibližování a oddalování pohledu pro lepší přehlednost. Vyzdvihnout musím fakt, že na domečcích je krásně vidět, jak se vyvíjejí spolu s životní úrovní obyvatelstva. Pokud občan postoupí na pomyslném společenském žebříčku o stupínek výše, přebuduje si své obydlí na honosnější dům. Navíc obytné domy stejné kategorie se od sebe odlišují, nejsou všechny stejné, takže velké město rozhodně nevypadá jak z kopíráku. Na druhou stranu mě trochu zklamalo, že všechny ty překrásně malované lodě a spolu s nimi i jednotky jsou také pouze 2D. Osobně bych upřednostňoval 2D terén s izometrickým pohledem, ale s trojrozměrnými jednotkami. Plavba lodí by pak už určitě nebyla tak kostrbatá, což je zde vidět hlavně při zatáčení. Přehlednější ovládání ![]() Zmaten jsem ale byl, pokud se stala nějaká pohroma a objevil se v levém dolním rohu červený vykřičník, který mě upozorňoval, že není něco v pořádku. Když jsem na tuto ikonku kliknul, obraz se sice přesunul nad mé město, ale už jsem nedokázal přijít na to, co se vlastně stalo. Podle mého, by měl následovat, alespoň stručný popis toho, co je špatně. Nic takového se ale bohužel neobjeví. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Vysoká obtížnost Kromě hlavní kampaně a tutoriálu (ten doporučuji bedlivě sledovat všem, kteří hrají podobnou hru prvně) je na vás ještě přichystáno 10 samostatných scénářů s pevně danými úkoly a 9 map s otevřeným koncem. U scénářů není co řešit, opět máte nějaké cíle, které je potřeba splnit, jen nejste vázáni rozvláčností kampaně. U map s otevřeným koncem je to ale jiné, zde totiž nejsou žádné úkoly. Jen si založíte osadu a snažíte se vybudovat si co nejdokonalejší město, které bude prosperovat. První z nich je opravdu jen na rozcvičku, k dispozici jsou velké ostrovy s množstvím různých plodin, spousta peněz a žádní piráti. Další mapy začínají být obtížnější, protože ubývá peněz a přibývá pirátů. Poslední devátá mapa pak už je opravdu tvrdým oříškem i pro zkušené hráče. Co se týká hry jako takové, tak po herní stránce se samozřejmě nejedná o žádnou revoluci. Prakticky to samé jste mohli zažít už před lety v Anno 1602, nyní je vám ale předkládána mnohem lepší grafika a „vylepšený“ interface. Pro nové hráče, kteří původní díl nikdy nehráli, bude Anno 1503 docela dobrou hrou, ale ti, co Anno 1602 dobře znají, budou zřejmě zklamáni. Tedy pokud čekali razantnější změny než nový kabátek a posunutí děje o 99 let zpátky. Na druhou stranu pokud se podíváme na sérii Settlers, tak například rozdíly mezi třetím a čtvrtým dílem (kromě nového děje a nových nepřátel) jsou v podstatě také minimální. ![]() Stáhněte si: Demo, Cheaty, Video, Trailer, Trailer #2, GC trailer Související články: První dojmy, Preview, Novinky |
Bergy připravil: jd |