American Long Haul - recenze
4/10
zdroj: Archiv

American Long Haul - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

13. 4. 2008 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Toužili jste někdy po tom stát se řidičem kamionu? Máte znova šanci v posledním dílu české série 18 Wheels of Steel, tentokrát o přepravě zboží osmnáctikolovým tirákem v hustém provozu na americkém kontinentu.

Autor: Bergy
Publikováno: 13.dubna 2008
Verze hry: prodávaná/anglická/PC
Doba recenzování: 2 týdny

Zvětšit zdroj: Archiv
V posledních letech nás nepříliš známé české studio SCS Software poměrně hojně zásobovalo svými hrami s námětem řidiče amerických trucků. Celá budgetová série 18 Wheels of Steel však místo znatelného vývoje spíše stagnovala, protože novinky pokaždé tvořily jen drobnosti a kosmetické úpravy. American Long Haul je podle všeho zatím posledním titulem odehrávajícím se na americkém kontinentu. Už jen letmý pohled na úvodní menu napovídá, že k zásadním změnám v hratelnosti nedošlo ani tentokrát.

Za volantem tiráku
Pokud si nezvolíte časově nepříliš náročnou samostatnou jízdu, je jedinou možností zahájení vlastní kariéry řidiče. V ní začínáte podle typu zvolené obtížnosti s určitým obnosem v kapse a případně bankovním úvěrem, který je nutno splácet. Majetkem vaší firmy je obyčejný tirák, jenž slouží jako zdroj příjmu. V notebooku si posléze najdete dostupné zakázky, naložíte náklad a poté ho v pořádku dovezete tam, kam si zákazník přeje.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Postupem času si lze vydělat na modernější a výkonnější tahače a případně najmout další řidiče, kteří pro vás za mzdu budou jezdit a zajišťovat další zakázky. Cíl hry není pevně stanoven, zkrátka jezdíte napříč státy z města do města a současně rozšiřujete své přepravní impérium o další zaměstnance, dokud vás to baví. O adrenalinovou záležitost se tedy rozhodně nejedná. Ve své podstatě jde o velmi rozvláčnou hru, jež dokáže zaujmout jen opravdové nadšence kamionové přepravy. I jízda mezi blízko vzdálenými městy totiž vyjde na desítky minut a dlouhé trasy klidně i na pár hodin!

Pokud vás zdlouhavost kariéry příliš neláká, lze využít i již zmíněné samostatné jízdy. V patřičném menu si jen nadefinujete trasu z libovolného města až do cílové destinace a bez omezení je i výběr auta a převáženého nákladu. V tomto módu se logicky o nic dalšího nestaráte a volby typu management zakázek, vozového parku či najímaní zaměstnanců jsou pro jistotu zcela nepřístupné. Více herních možností už American Long Haul nenabízí, protože multiplayer podporován není a další herní módy k dispozici také nejsou.

Ruch amerických dálnic
Jelikož jsme se minulým dílům u nás moc nevěnovali, je na místě trochu rozvést, jak vlastně funguje zdejší herní systém, potažmo život na silnicích. Nutno podotknout, že mapa zahrnující celé Spojené státy, Kanadu a také část Mexika je opravdu úctyhodná a projet jí křížem krážem je záležitost na řadu večerů. Všude se logicky setkáte s čilým dopravním ruchem, všudypřítomnými zácpami či spletitými dálničními uzly a nájezdy. I když máte možnost zapnout si něco na způsob GPS, stejně není orientace na silnicích úplně jednoduchá.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Dalším důležitým aspektem je nutnost respektovat dopravní předpisy. Což znamená například nepřejíždět přes plnou čáru, na křižovatkách jezdit pěkně jen na zelenou apod. Lehko se to řekne, ale třeba na úzké silnici se vytočit s dlouhým návěsem a nepřejet do protisměrného pruhu je mnohdy velký problém. Stejně tak krátké intervaly, kdy svítí zelená, jsou až zarážející.

Přitom stačí jen lehce probrzdit a trochu přejet čáru křižovatky na červenou a už jste rázem policií nejhledanější řidič v celých státech. A to i v případě, že se široko daleko od místa přestupku nevyskytuje žádný strážce zákona. Klidně můžete stihnout přejet do dalšího města nějakých třicet mil a stejně vás kvůli takové prkotině nepřestanou hledat a následnému flastru v podobě až několikatisícové pokuty (v dolarech) se nevyhnete. Výše pokut je podle mého vůbec velmi přehnaná.

Neukáznění řidiči
O to víc zamrzí, že umělá inteligence ostatních účastníků provozu je skoro nulová. Auta ovládaná počítačem sice nikdy na červenou nejedou, ale o plynulosti dopravy si můžete nechat jen zdát. Jako jediní účastníci provozu jste ke všemu nuceni respektovat stanovené rychlostní limity, takže ve městě, kde je povoleno 45 mil za hodinu, se kolem vás všechny ostatní auta míhají naprosto nepřiměřenou rychlostí. Jakékoli vaše porušení povolené rychlosti je ale ihned penalizováno rychlým nabíháním ukazatele hledanosti.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Některé automobily navíc vyloženě ohrožují vaši bezpečnost, když třeba nečekaně odbočují na křižovatce doprava z levého jízdního pruhu a vůbec jim nevadí, že to z boku do vás na plný plyn naškvaří. Stejně nepochopitelné je, když si to na dálnici pěkně rozjedete, všechno kolem hezky ubíhá a najednou to před vámi jiné auto zcela bezdůvodně zašlápne skoro na místě, aniž by k tomu mělo nějaký důvod. Ubrzdit následně váš mnohatunový kolos je pak skoro nemožné, takže následuje větší či menší ťukanec.

Na druhou stranu, model poškození je zde asi jen do počtu. Vizuální deformaci vozidel jsem nezaznamenal vůbec a i čelní střet s jiným tirákem vám užere na stupnici „života“ vašeho tahače jen pár dílků. Daleko háklivější je ale návěs s nákladem. Tomu stačí i přejetí několika obrubníků a už vám stupnice poškození pěkně nabíhá.

Nic pro příznivce simulátorů
Jízdní model je jedním slovem arkádový. American Long Haul proto nemohu přirovnat k simulátoru, ani kdybych přimhouřil obě oči a ještě si přes ně dal klapky. Je sice fajn, že můžete používat funkční blinkry, stěrače, přepínat pěkně dálková a potkávací světla, ale chování vozu na silnici vypovídá o absenci jakýchkoli reálných prvků či vlivů. Alespoň, že se musíte během cestování starat o opravy svého vozu, rovněž doplňovat pohonné hmoty a také dodržovat předepsaný odpočinek tím, že pravidelně zastavujete v motelech a dáváte si pěkně dvacet. Zajímavé ovšem je, že se vlastně dá zastavit na přespání úplně kdekoli, klidně i uprostřed silnice, ničeho se tím nedopouštíte.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

V ostrém kontrastu s arkádovým modelem jízdy je ovšem parkování návěsu k vykládacím rampám. Osobně jsem si musel v některých krkolomných místech najíždět snad dvacetkrát, než se to zdařilo a nebál bych se říct, že to byl skoro až frustrující zážitek. Tohle je přesně místo, kde si pěkně od plic zanadáváte, aby se vám alespoň trochu ulevilo.

Je vcelku zajímavé, že řada výše zmíněných chyb a nedostatků se v American Long Haul neobjevuje poprvé. Naopak tyto problémy přetrvávají už z minulosti a je s podivem, že se je nikdo ani nepokusil nějak napravit či zmírnit jejich nepříznivý dopad.

Klávesnice postačí
Ovládání tiráku při jízdě jen podtrhuje arkádový model. Ač majitel volantu Logitech G25, který je vybaven pedálem spojky a „háčkové“ řadicí páky, nebylo mi to nic platné. Se spojkou se v této hře pro jistotu nepočítá vůbec a řazení rychlostí je možné provádět pouze sekvenčně. Ten kdo má doma pouze klávesnici, si tedy zoufat určitě nemusí, protože mu ke hraní plně postačí. Použití volantu (pokud ho máte) přesto doporučuji, neboť s ním si jakoukoli automobilovou hru včetně této vychutnáte přeci jen o něco lépe.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

Grafika beze změn
Podle mého názoru je v podstatě totožná s předešlým dílem série. To znamená, že opět uvidíte stále stejná a opakující se města a velmi pustou krajinu. SCS Software se zkrátka v této oblasti nijak zvlášť nenamáhali. Nejspíš proto, že si nový engine vývojáři evidentně schovávají do úplně nové hry s názvem Euro Truck Simulator. Ta vás zavede na evropské dálnice a má být hotova letos v létě. Podle dostupných obrázků je chystaná grafika o dobrou třídu či dvě výše, než je tomu nyní.

Celkově mi tedy American Long Haul připadá jako zcela zbytečný díl této série, jenž vám nedokáže nabídnout nic, co už nebylo v předchůdcích. Myslím, že se jednoznačně vyplatí počkat si ještě pár měsíců a doufat, že chystaný Euro Truck Simulator předloží nejen lepší podívanou, ale zároveň i kvalitnější herní zážitek.

DALŚÍ NÁZOR - David Smejkal
Zvětšit zdroj: Archiv Osobně bych 18 Wheels of Steel: American Long Haul hodnotil 3/10, možná i 2/10, protože nepřináší kromě snad dvou nových modelů trucků s totožnými vlastnostmi naprosto nic nového. Neopravila se žádná chyba z minulých dílů a hra mě skutečně vůbec nedokázala oslovit. Stále si myslím, že nejlepší z celé série byl z herního pohledu promyšlený 18 Wheels of Steel: Pedal to the Metal. A co se týká plánování práce vašich zaměstnanců, tak v tomhle ohledu zůstal stále nepřekonán úplně první díl.


video z hraní

Stáhněte si: Demo

Související články: Novinky, Rail Simulator recenze, Bus Driver recenze, Ship Simulator 2008 recenze, Hard Truck 2 recenze

Bergy
autorovi je 27 let a pracuje jako vedoucí HW zákaznického servisu; psaním se zabývá více jak 7 let a kromě strategií si oblíbil i simulátory; pokud to čas a starost o rozrůstající se rodinu dovolí, věnuje se plastikovému modelářství a vojenskohistorické literatuře






 
 
Bergy

Verdikt:

Lze doporučit snad jen tomu, kdo ještě nic podobného nehrál a láká ho brázdit dálnice Severní Ameriky v osmnáctikolovém tiráku. Pro všechny ostatní ale platí, že by se této hře měli obloukem vyhnout a počkat do léta na doufejme skutečné pokračování (Euro Truck Simulator). V současnosti totiž za své peníze dostanete starý grafický engine, nezměněnou herní náplň a jako bonus i všechny významné chyby z minulých dílů.

Nejnovější články