zdroj:
tisková zpráva
Pořádnou a dobře hratelnou strategii s námětem americké občanské války, respektive přímo bitvy u Gettysburgu jsme tu už pěknou řádku let neměli. Pokud mě paměť neklame, tak posledním velkým počinem v tomto směru byla legendární záležitost Sid Meier’s Gettysburg! z roku 1997. Problémem je určitě fakt, že výrobci se nejspíš až přespříliš zaměřují na tvorbu her z prostředí druhé světové války a zapomínají přitom i na další významné konflikty. Nové zpracování legendární bitvy u Gettysburgu z dílny Catdaddy Games tedy ve mně samotném vzbudilo slušný zájem, neboť i já jsem toužil oddechnout si u něčeho méně okoukaného.
Historické tažení Hlavním lákadlem hry je jednoznačně singleplayerová kampaň, která si dává za cíl co možná nejvěrněji zrekonstruovat průběh slavné bitvy (více o ní v tabulce níže). Na jednu stranu je to sice chvályhodné, ale díky tomu se zde nalézá pouze jedno jediné tažení obsahující 16 misí, ve kterém se na střídačku ovládají armády unie a konfederace. Z toho plyne, že přepsat dějiny v této hře nelze a to je trochu škoda. Osobně bych určitě uvítal 2 samostatné kampaně, jednu za Jih a druhou za Sever, přičemž v každé z nich by bylo možné dovést svou armádu k vítěznému konci. Za stávajícího modelu totiž i finální zteč na opevněná vojska unie lze hrát jen z pohledu bránících se Seveřanů.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek
Náplně misí tvoří logicky pouze bojové úkoly, přesto jsou zadání docela variabilní. Někdy je potřeba zabránit v postupu nepřátelům a jindy se zase probojovat s malou skupinkou vojáků skrze nepřátelské linie nebo zaútočit na opevněná vojska a do posledního muže je pobít. Některé scénáře jsou bez časového limitu a jiné musí být pro změnu dokončeny v předepsaném počtu kol. Jednu misi jde dohrát v průměru do 30-60 minut, což znamená, že se jedná o svižnou tahovku.
GETTYSBURG 1863 |
zdroj:
tisková zpráva
Ve dnech 1.– 3. července roku 1863 se odehrála jedna z nejdůležitějších bitev americké občanské války (1861–1865). Situace byla po prvních dvou dnech v zásadě vyrovnaná a rozhodující střetnutí proto proběhlo až třetí den, kdy na opevněné jednotky unie na jihu Gettysburgu podniklo přímý útok zhruba 15 tisíc vojáků konfederace. Tato ofenziva však selhala a pro jižanské vojsko to znamenalo i konec celé bitvy u Gettysburgu. Zbylé síly konfederace se před úplným zničením zachránily jen obratným ústupem a poté se vydaly směrem k jihu. Více o celém průběhu americké občanské války naleznete zde. |
V jednoduchosti je síla Herní systém Gettysburgu není složitý a pochopit ho je otázkou pár minut. Každé kolo se skládá z plánovací a přehrávací části. V té plánovací vidí hráč mapu s klasickými hexy, na které posunuje skupinami svých vojsk, mění formace a vydává příkazy ke střelbě či útoku. Během následného přehrávání (přibližně 30 vteřin reálného času na 1 kolo), do kterého už nikdo nemůže zasahovat, se jednotky snaží zadané příkazy vyplnit.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Na rozdíl od složitějších her typu Combat Mission nebo minule recenzovaných Laser Sqad Nemesis lze v rámci jednoho tahu vykonat pouze jednu činnost. To znamená, že například na přesun, opevnění se a zahájení střelby, jsou vždy nutné minimálně 3 tahy. Pravidla jsou v tomto směru naprosto nekompromisní i v případě, že pouze měníte formaci jednotky, která zůstává na svém původním hexu.
Velkou roli zde má bojový terén, a proto je téměř nezbytné využívat různá převýšení, přírodní kryty tvořené lesy či porosty. Dalším velmi nápomocným aspektem je přítomnost generálů na bojišti, kteří vybraným nejbližším oddílům v okolí dodávají různé bonusy. Výčet druhů jednotek, které lze ovládat, je velmi skromný, ale nepovažuji to za minus z toho důvodu, že hra se přesně drží historického scénáře, tzn. obsahuje jen ty typy jednotek, které se bitvy doopravdy zúčastnily.
zdroj:
tisková zpráva
Umělá inteligence počítačového oponenta není zrovna ideální. Je až příliš patrné, že soupeř, proti kterému bojujete, má své akce do jisté míry naskriptované. Nejsem sice expert na americkou občanskou válkou, ale přesto jsem postupně došel k závěru, že taktika počítače se více méně shoduje s tím, jak tomu bylo v reálné bitvě u Gettysburgu. To znamená, že AI dělá stejné boty, které vytvářeli tehdejší generálové. Rozdíl je jen v tom, že ať bojujete za kteroukoli stranu, prakticky vždy stojíte proti přesile, která uměle stupňuje celkovou obtížnost konkrétního scénáře. Ukládání a nahrávání pozic je jinak možné naprosto bez omezení, takže si nikdo nemusí zoufat.
Omezený skirmish a multiplayer Vedle nepříliš rozsáhlé kampaně je součástí hry ještě skirmish mód. Ten má na první pohled velký potenciál, protože už není tak vázán historickou přesností a složení armád ovlivňuje hráč tím, jaké jednotky si za přidělené body sám nakoupí. Tato herní varianta zároveň slouží i pro hru dvou hráčů neboli „hot-seat“, při které se musejí oba soupeři vzájemně střídat u jednoho počítače.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Všechny klady skirmish módu jsou ale zazděny skutečností, že limit pro nákup armády činí jen 10 – 15 tisíc bodů. Za předpokladu, že jeden oddíl vycvičených vojáků o velikosti 400 mužů (na taktické mapě představuje 1 jednotku) stojí celé 3 tisíce bodů, je asi jasné, že se tímto způsobem dají prožít jen poměrně malé bitky, které se nevyrovnají těm z kampaně. K dispozici je samozřejmě rovněž klasický multiplayer, který má sice stejné možnosti (včetně nízkého limitu bodů na nákup jednotek), ale dá se hrát jak po lokální síti, tak po internetu.
Příjemná vizuální podoba Jak je dobře vidět z okolních obrázků, grafika je plně 3D a působí sympatickým dojmem. V taktické části je při větším oddálení kamery výborně řešeno zobrazení bojových oddílů na mapě. Každá skupina vojáků je totiž prezentována plastickým žetonem s modelem armádní figurky a velkou číselnou cifrou znázorňující velikost jednotky. Během přehrávání se pak zobrazují vyrovnané formace vojáků, a pokud sjedete kamerou až nad jejich hlavy a upravíte patřičně úhel pohledu, dostane se vám velmi efektní podívané.
Velkým neduhem je ale práce s 3D kamerou, která je dost těžkopádná. Nejenže se nehýbe zrovna svižně, ale i nastavování toho nejvhodnějšího pohledu na bojiště je někdy doslova o nervy. Lépe také mohlo být vymyšleno rozpoznávání terénních nerovností například zvýrazněním hexů. Takhle musí člověk neustále pod velkým úhlem zkoumat 3D terén a objevovat shora neviditelné vyvýšeniny, kopce či prolákliny.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů
Hardwarová náročnost je přijatelná. Udávané minimum činí Pentium III 800 MHz, 128 MB RAM a 3D karta kompatibilní s DirectX 9. Já jsem tuto hru testoval na sestavě AMD Athlon 64 3500+, 1GB RAM s GF 6800GT (použité rozlišení 1280x960 + detaily na max) a nenarazil jsem kromě jedné výjimky na žádné problémy. Onou výjimkou jsou začátky scénářů, při kterých se kamera snaží prolétávat nad mapou a rychle švenkovat ze strany na stranu. Mohlo to vypadat hezky, jen kdyby se obraz nepříjemně nesekal. Na místě by tedy byla lepší optimalizace, protože v mém případě nemůže být o nedostatku výkonu ani řeč.
Překvapení
zdroj:
tisková zpráva
Celkově mě tato hra mile překvapila. Od začátku jsem pevně doufal, že nepůjde o nějaký propadák, ale že by se jednalo o vyloženě nadprůměrnou záležitost, mě ani ve snu nenapadlo. American Civil War: Gettysburg rozhodně není bez chyb, čemuž nakonec odpovídá i výsledné hodnocení, ale jinak je to neotřelá tahová strategie za poloviční cenu (20 amerických dolarů), kterou bych bez váhání doporučil každému fandovi zajímajícího se o americkou historii 19. století.
Stáhněte si: Demo, Cheaty, Manuál
Související články: Novinky
|