America Army 3.0 - recenze
5/10
zdroj: tisková zpráva

America Army 3.0 - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

4. 8. 2009 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Pro rekrutaci vojáků do americké armády se realistická freewarová akce v minulosti osvědčila, ale poslední verze je navzdory Unreal Engine 3 zklamáním.

Autor: Michal Jonáš
Publikováno: 4.srpna 2009
Verze: PC/3.0 s patchem/volně ze Steamu
Doba recenzování: 2 týdny

Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Při rekrutaci nových vojáků do americké armády se starší herní série America‘s Army zřejmě osvědčila, neboť by asi jinak nevznikl již aktuální třetí díl této zdarma šířené taktické střílečky z pohledu první osoby. Nutno ovšem podotknout, že vývoj trojky neprobíhal vůbec hladce a její externí vývojáři byli záhy rozpouštěni. Někteří jazykové tvrdí, že ze strany U.S. Army docházelo k negativnímu zasahování do tvorby hry. Ovšem ať už je to jakkoli, jedno je jisté. Na kvalitě hry se to bohužel podepsalo měrou dosti vrchovatou.

 Menší obsah, ale zadarmo
Vzhledem k určení hry se dalo čekat, že ani třetí díl, postavený tentokráte na Unreal Enginu 3, nebude nijak rozsáhlou a rozmanitou hrou tak, jak je známe v duchu komerčně nabízených titulů. Jedná se tradičně o striktně multiplayerovou FPS s možností hraní po internetu i v lokální síti. Žádnou déletrvající příběhovou kampaň pro jednoho hráče zde nenaleznete, ani boj všichni proti všem. Hra je striktně ve znamení výhradního soupeření dvou týmů v multiplayeru.

Nicméně nezanedbatelný je vývoj a povyšování vašeho vojáka, což je provedeno v duchu série velice pečlivě podle skutečného systému hodností v armádě, včetně několika typů odměn a vyznamenání. Můžete tak během vašeho zápolení v multiplayerových mačích sbírat bonusové mince, to když se vám podaří splnit určitý cíl, jako je např. absolvování celého jednoho zápasu bez vašeho usmrcení.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Podobně se nabízejí také stužky, které patří dlouhodobějším úkolům třeba za delší odehraný čas, přičemž zvláštní stužku rovnou obdrží veteráni předešlého dějství, pokud dosáhli určité úrovně. A konečně nechybí ani ve válečných střílečkách hojně používané medaile, zpravidla udělované za pokroky ve výcviku a osvojení bojových technik. Tímto se snaží AA3 hráče motivovat v dlouhodobějším hraní, což někomu může vyhovovat, jinému již méně.

 Nedostatek lokací
Celá hra je totiž spíše střídmějšího ražení, kdy obsahuje pouze pětici různých map, navíc zčásti převzatých z minulosti. Lokace jsou vloženy do zcela smyšleného světa, ve kterém budete vždy výhradně zasahovat jako příslušníci americké armády, nikoli jako její protivníci. Byť jsou mapy poměrně různorodé a obsáhnou boj ve stísněných uličkách i v širších prostranstvích, jejich kvalita na konkurenční, ale také již placené tituly dle mého názoru nedosahuje.

Kupř. stará známá lokace Bridge, kdy obě znesvářené strany obsadí počáteční strany strategického mostu přes řeku, nabízí pouze omezené možnosti postupu k nepříteli, který je vázán jen na několik málo rovnoběžných cest podél mostu, popř. výstup na jeho krajní brány. Díky tomu mě zrovna tato mapa omrzela již po pár seancích, naštěstí další čtverka už je na tom trochu lépe.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Nejdříve na cvičiště
Mimo multiplayerové zápasy je součástí AA3 již jen jediný další režim, což je výcvik, doporučovaný ještě před vysazením v ostrých seancích. S přimhouření oka jej můžeme považovat za jediný single player mód ve hře. Vše začíná klasickou fyzickou přípravou na opičí dráze, pak pokračuje tréninky pro osvojení práce se zbraněmi a končí třetí kategorií specializací, kdy se naučíte ovládat různá zaměření vojáka na virtuálním bojišti.

Je zajímavé, že nelze kompletně celý výcvik projít na jeden zátah, protože jednotlivé disciplíny se jednak odemykají úspěšným zakončením těch předešlých, ale hlavně je část výcviku vázána na určitý počet bodů, které si musíte napřed zasloužit v multiplayerových zápasech.

Mimo toho je dále ještě možné si v klidu a bez nepřátel pořádně prolézt všechny mapy, abyste měli do ostrých přestřelek lepší přehled o prostředí a jeho možnostech pro útok a krytí. V tomto smyslu hra nepostrádá žádné obvyklé pohybové schopnosti, tedy včetně pokleku, plazení a vyklánění. Na hmotnosti nesené výzbroje pak závisí délka sprintu, kdy samozřejmě nelze střílet. A ve správné taktické střílečce samozřejmě nechybí ani možnost zadržení dechu při střelbě, mající vliv na přesnost zacílení.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Taktika, nebo nic?
I vzhledem k tomu, že vás zpravidla nezabije jediná kulka, tak stavím AA3 někam na pomezí akčních stříleček typu Call of Duty a reálnějších taktických her rázu naší domácí Army II, což je možná přesné zacílení na co nejširší hráčskou základnu. Ovšem jazýček vah mezi miskami arkádového postupu a taktické činnosti je typicky v AA3 díky důrazu na týmovou kooperaci velmi závislý na zkušenosti a rozumu připojených hráčů, nebo alespoň jejich velitelů.

Našel jsem totiž hromadu seancí, kdy všichni hrají pouze na vlastní pěst, vůbec nekomunikují, ani nekooperují. To pak sice uspokojí nenáročné hráče, kteří v AA3 vidí pouze bezplatnou hurá střílečku, ale týmově přemýšlející vojáky, pro něž je hra ostatně určena, již nikoli. Tato sorta hráčů pak musí nalézt vhodné spoluhráče nejlépe s headsety, popř. se přihlásit do klanů a týmů, které to s hraním myslí krapet vážněji.

Díky tomu tak může AA3 náročnější nováčky za pár prvních zápasů docela zbytečně odradit. Pokud narazíte na ty správné spolubojovníky (a nemusí to být nutně celá část vašeho týmu), je zážitek z bojů hnedle zcela opačný. K tomu se tvůrci snaží hráče pobízet zadáváním a volbou týmových rozkazů, které je třeba mimo dosažení cíle daného módu hry (např. eskorta VIP, zabírání základen, boje o vlajku) splnit pro úspěšný konec mise, popř. je vhodně rozdělit mezi vlastní vojáky.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Každý hráč si totiž může vybrat jedno z povolání, jako je např. granátometčík, nebo kulometčík a k tomu si případně ještě individuálně navolit výstroj a výzbroj svého vojáka přesně podle skutečnosti. Na zkušenějším veliteli týmu je pak rozhodování, která družstva a jací specialisté dostanou rozkazy předkládané zvoleným režimem hry. Pokud to všechno klapne a hráči své úlohy přijmou, hraje se hned o mnoho lépe, ovšem já jsem těchto zápasů našel spíše pomálu.

 Pomůže mi někdo?
A je to škoda, protože jsem byl často svědkem situace, že např. nikdo ze spolubojovníků vůbec nereagoval na volání zraněného kolegy o zdravotní pomoc, čímž si to tým hodně zavařil a byl postupně zcela zbytečně zlikvidován protivníkem, který si alespoň drobně pomáhal. V těchto chvílích pak s vámi cloumá pouze beznaděj a část připojených hráčů se ihned odpojovala. AA3 má totiž specifickou vlastnost v tom, že hra nepovoluje vůbec žádné respawny v rozjetém zápasu.

Pokud vás tak ihned na začátku souboje zabijí, musíte jako divák již jen čekat na úplný konec, který typicky nastává po uplynutí zadaného času, nebo po splnění všech určených rozkazů pro danou hru. A to může někdy být docela dlouhá doba, nota bene když se hraje na kola a vaším odejitím byste třeba mohli oslabit mateřský tým. Ostatně do zápasu se můžete připojit rovnou taktéž jen jako pozorovatelé, což vám může případně napovědět, jak zkušenější vojáci vlastně hrají.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Dosažené úspěchy
Po zápase si pak jistě rádi zkontrolujete své podrobné statistiky, kde je kupř. na modelu vojáka velmi pěkně ukazováno, kam vás protivníci nejvíce zasahují a jakou máte přesnost s různými typy zbraní. Ne zcela obvyklým prvkem je taktéž rodičovská ochrana, kde bdělí rodičové mohou svým ratolestem skrze heslo zablokovat některé funkce hry, pokud se bojí o jejich mravní vývoj.

Byť ohledně audiovizuálního provedení hra doznala od minulých dílů citelného vylepšení, nesmíte od zdarma šířené hry s omezeným rozpočtem čekat nějaké grafické zázraky. Lepší se smířit s tím, že dostanete spíše průměrný obrázek, který na dnešní zažité standardy samozřejmě nestačí, ale to mi nijak nevadilo. Důležitá je spíše dobrá dohlednost pro snazší lokalizaci nepřítele, se kterou hra žádné potíže nemá, stejně jako s frameratem, který na testovací konfiguraci C2D 3 GHz, 4GB RAM a N-260GTX 896 MB žádné poskoky taktéž nevyváděl.

 Ještě že to nechtějí platit
I po aplikaci patche se musíte smířit s obrovským množstvím chyb a nedodělků, že by si AA3 mohla klidně z fleku podat ruce s ArmA II a pěkně si o tom poklábosit. Mě kupř. trápilo, že při zvolení nativního rozlišení mého monitoru s klasickým poměrem stran, měl obraz stejně rušivé černé horizontální pruhy.

Úvodní výcvikové mise jsem na zcela čistém počítadle zdárně spustil až na šestý pokus a šestý restart počítače, a i po tom se mi stejně velmi často začalo samo zjevovat hlavní menu v pozastavené hře. Pokus o jeho ukončení mi pak jen ukázal další a další překrývající se textové nabídky, načež opět pomohl jen nutný restart. Dvakrát mi hra z nějakého důvodu nenačetla dříve vytvořeného vojáka a po jeho nutném smazání už jsem zase nemohl použít jeho jméno, takže nebožák zůstal někde nadobro viset.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky v galerii

Když už jsem zdárně proplul do vlastní hry, což je díky poměrně velkému množství volných seancí rychlá záležitost, hrát jsem sice naštěstí již mohl takřka bez větších obav, ale problémy vznikaly s hráči, co hru otravují jiným a v některých případech nastávalo taktéž viditelné lagování. Též mě často hra najednou sama od sebe bleskově přesunula o několik metrů vedle mé pozice, což se mi párkrát stalo osudným, protože jsem se zjevil přímo v ráně nepřátelskému vojákovi.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Současný stav hry tak rozhodně nepovažuji i v kontextu bezplatného titulu za vyhovující, protože díky těm chybám dokáže hraní AA3 výsledný zážitek velmi zkazit. Proto je rozhodně lepší raději ještě nějaký čas počkat, než vydavatel zařídí pečlivější opravu všech velkých bugů. Nyní bych tak doporučil AA3 pouze otrlejším jedincům s pevnými nervy, či štěstím na bezproblémový chod. My labilnější si raději počkáme, nebo mezi tím zahrajeme nějaký ten placený, ale zpravidla mnohem lépe odladěný titul. Holt někdy jsou i levné věci vlastně drahé…

Stáhněte si: Plnou verzi hry ze Steamu, Trailery, Videa...

Související články: Recenze předešlých verzí America's Army (2002-2004), Novinky...

Linky: Homepage, Česká fansite

Michal Jonáš
autorovi je 32 let, pracuje jako IT specialista v právní firmě a herní novinařině se věnuje skoro 10 let v mnoha internetových i tištěných médiích; vede si www.gamesblog.cz; mezi jeho záliby patří modelářství a deskové hry



 
 
Michal Jonáš

Verdikt:

I když musím brát v potaz bezplatný koncept AA3, i tak je hra spíše slabším odvarem komerčních titulů, což znamená v porovnání s nimi menší obsah a hlavně totální neodladěnost hry s množstvím chyb. To se nejvíce podepisuje na velmi rozporuplném zážitku, který dělá U.S. Army zatím spíše ostudu než osvětu.

Nejnovější články