Air Conflicts - recenze
5/10
zdroj: tisková zpráva

Air Conflicts - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

7. 9. 2006 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

O ovládnutí oblohy nad bojišti 2. světové války se snaží arkáda ze Slovenska, ale nepoužívá konvenční zbraně v podobě úchvatného vizuálního zpracování a sází na jinou výzbroj. Neskončí tento let střemhlavým pádem k zemi?


Autor: Warlock
Publikováno: 7.září 2006
První recenze české verze zdroj: tisková zpráva Verze hry: review/česká
Doba recenzování: 2 týdny

O ovládnutí oblohy nad bojišti 2. světové války se snaží nová arkáda ze Slovenska, ale nepoužívá konvenční zbraně v podobě úchvatného vizuálního zpracování a sází na úplně jinou výzbroj. Neskončí tento let střemhlavým pádem k zemi?

Obrázek zdroj: tisková zpráva Za Air Conflicts stojí firmička 3DDivison, čítající pouhé dva stálé zaměstnance plus pár externistů, kterým poskytlo zastřešení studio 3D People, autor slušného RPG Kult. Takto malá skupinka lidí dokázala vytvořit hru, která se sice nemůže pyšnit svou technickou vyspělostí, přináší za to několik nápadů, které - jakkoli jsou svým způsobem obyčejné - v leteckých arkádových simulátorech dosud z nepochopitelných důvodů chyběly. Mluvím třeba o odstranění nekonečné munice, možnosti přistát během mise na letišti nebo nelineární kampani s tolika misemi, že se to jen tak nevidí. Stačí vyřčené k poražení houževnatějších soupeřů? Odpověď zná naše recenze.

Letecký průkaz překážkou
Stejně tak můžete hodit za hlavu i váš joystick, protože Air Conflicts patří do kategorie velmi jednoduchých arkádových simulátorů. Ovládání je prosté a kromě myšky a tří tlačítek na ní (střelba/rakety/bomby) si vystačíte rovněž se třemi tlačítky na klávesnici, která ovšem nejsou podmínkou. Zrychlovat a zpomalovat příliš často nepotřebujete a speciální pohled při bombardování využijete pouze při některých misích.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Zapomenuty tady zůstávají i ukazatelé výšky či rychlosti při shazování bomb známé třeba z Heroes of the Pacific. Na obrazovce je vidět pouze hodnota poškození, radar spolu s kompasem, rychlost a stav munice. Žádné výstřelky s natáčením letadla spojené s pohybem kamery z Blazing Angels se nekonají a Air Conflicts se tedy nejvíce blíží Wings of War od českých Illusion Softworks. Zjednodušeně to znamená, že v praxi zaměstnáte pouze jednu ruku, zatímco oči pouze sledují zaměřovací kříží a směrové šipky po stranách, což není v tomto žánru bráno jako závada, ale ideální relaxační pozice.

Nemůžete být u všeho
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Kampaň ve většině případů vychází ze skutečných historických událostí druhé světové války a postupně si vyzkoušíte hru za všechny tři hlavní evropské strany konfliktu. V kůži letce RAF strávíte hodně času obranou své vlasti a v pozdějších fázích se podíváte i nad Berlín. Sovětský svaz nejdříve trápí znepokojivá situace okolo Finska a později útok samotné Třetí říše. Za nacisty naopak podniknete Bliztkrieg a první vaší obětí se stane Polsko.

Vše doposud řečené by Air Conflicts řadilo do průměru a proto se tvůrci snaží zaujmout publikum nelineární kampaní. Funguje to tak, že na výběr obvykle míváte dvě mise a v patách vám je neúprosný čas. Zvolíte-li jednu, již se nemůžete vrátit k druhé, protože pomyslné hodiny se posunuly kupředu a nad Evropou vládne úplně jiná situace.

Před začátkem každé z misí si navíc dle libosti vyberete z vašeho hangáru některé z letadel a není problém vydat se na rutinní obhlídku vzdušného prostoru s bombardérem. Počet strojů je limitován, což znamená, že na žádný save/load se zde nehraje. Pokud spadnete, automaticky to pro vás znamená neúspěch. Naštěstí existuje záchranná berlička v možnosti opustit vyhraničené území a ušetřit si jeden pár křídel na další akci.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Opravdu v tom není nějaký háček?
Jakkoli může působit kampaň dynamicky, náplň misí postupně upadá do hlubokého stereotypu. Ničení jedné letky za druhou, bombardování pozemních cílů či bitevních lodí se okouká dosti rychle a už vás ani nezajímá, proč znovu a znovu nasazujete svůj krk. Světlou výjimkou budiž úkoly odehrávající se v noci či za soumraku, kdy oblohu křižují kužele světel z reflektorů, a celé létání je o trochu poutavější. Za zpočátku nápadité se dají označit i akce, ve kterých se pouze ve stíhači máte postavit formaci bombardérů. Správný úhel k útoku a překonání kulometných postů se však naučíte velmi brzy a žádných dalších zádrhelů nebo zpestřujících okamžiků se nedočkáte.

VIDEA Z VLASTNÍHO HRANÍ
Zvětšit zdroj: tisková zpráva V prvním, skoro dvouminutovém videu (13 MB) uvidíte klasický průběh jedné z misí. V kokpitu Lavočkina se mým cílem stalo ubránění sovětského teritoria před finskou letkou. Ačkoli nepřátelské stíhačky se snažily vymanit z mého zaměřovacího kříže, vše šlo naprosto hladce a po chvíli střílení mířilo v plamenech k zemi pět finských pilotů. Pro jinou misi s ničením evakuačních transportérů z přístavu Dunkirk byla autory původně doporučena Stuka. Jak se pak ukázalo, ani klasický bombardér nebyl špatnou volbou a kromě speciálního zaměřovacího kříže při shazování bomb se v druhém videu (8 MB) podíváte i na zajímavý souboj Stuka vs. Spitfire těsně nad vodní hladinou.

Neslavně to dopadlo i s letadly, kde si na 200 misí kampaně musíte vystačit s dvanácti stroji v několika různých kategoriích. Spitfire, Messerchidt, Lavočkin stěží unese pět tisíc nábojů a tři přívěsné bomby. O něco lépe je na tom Stuka či Mosquito, který přidává i desítku raket. Suverénně nejvíc toho samozřejmě poberou bombardéry, jako IL DB3, Heinkel 111H-2 nebo Avro Lancaster.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

O munici mluvím záměrně, protože se narozdíl od ostatních arkádových simulátorů automaticky nedoplňuje a pro další střelivo si musíte doletět zpět na základnu. Mise jsou bohužel natolik krátké, že této možnosti málokdy využijete. Naopak za pochvalu stojí umělá inteligence kolegů ve vzduchu, kteří nejsou pouze do počtu a občas nějakého protivníka sestřelí.

 Raději se nedívejte dolu
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Grafická stránka už od začátku vývoje nepatřila k přednostem Air Conflicts a tak se není co divit, že krajina vypadá dosti bídně. Na detailech se skutečně šetřilo, kde se dalo, a oko potěší pouze modely letadel, které by se daly zařadit do lepšího průměru. Na dnešní dobu téměř neuvěřitelně diky tomu vypadají velice nízké HW nároky - minimální konfigurace začíná na procesoru s frekvencí 900 MHz, 256 MB RAM a grafické kartě na úrovni Geforce 2 s minimálně 32 MB RAM.

Nepříliš bohatý je i multiplayer, jenž nabízí pouze klasický a týmový Deatmatch po LAN nebo přes Direct IP. Za jediný nedostatek na jinak velmi kvalitním hudebním doprovodu pokládám absenci nastavení jeho hlasitosti a občas tak není slyšet ani vlastní střelbu. Možná tak chtěli tvůrci trošku zamaskovat chybějící komunikaci mezi piloty? Překlad do češtiny je zvládnut na jedna mínus; občas totiž kazí výsledný dojem přesahující texty z nabídek nebo sem tam zapomenuté anglické slovíčko, což může i nemusí být dáno review-verzí.

 Nouzový sestup
Vytýkat Air Conflicts přílišný stereotyp je na jednu stranu na místě, ale nesmí se zapomínat, že tímto nešvarem trpí naprostá většina současných arkádových leteckých simulátorů. Finální výsledek však ještě kromě horšího grafického zpracování poznamenaly i jiné faktory. Na nelineární kampani se projevuje mírná zmatečnost při výběru jednotlivých misí a rozhodně bych přivítal nějaké další módy či bonusy, sloužící jako vhodná odměna za snahu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

Postrádám i o trochu osobnější přístup při akcích, který by navozoval alespoň nějakou atmosféru a vše se pokaždé nezvrhlo v sestřelovaní jedné letky za druhou. Spokojil bych se třeba s takovými maličkostmi, jako komunikací mezi piloty nebo náznakem nějakého příběhu, jenž by se přidal k jinak nudným historickým faktům. Větší počet letadel by rovněž - vzhledem k počtu misí - nebyl na škodu.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Výše uvedené by v případě hodnocení klasického budgetového titulu nebylo příliš fér. Česká verze Air Conflicts se však prodává za cenu okolo 800 Kč (v zahraničí 30 Euro), což je o pár stovek více než například u o několik tříd kvalitnějších (zlevněných) Heroes of the Pacific. Pro někoho může být srdcervoucí, že na tomto projektu pracovalo tak málo lidí a přesto dokázalo vytvořit celkem slušnou oddechovku. Naneštěstí se na tento fakt žádné tabulky pro hodnocení nevztahují, běžného koncového zákazníka to nemusí tak moc zajímat, v obchodě hru díky tomu levněji nedostanete a nezbývá nic jiného, než si svůj obdiv pouze symbolicky přičíst k výslednému skóre.

Stáhněte si: Demo, Trailer, Cheaty...

Související články: Novinky...

Warlock
autorovi je 19 let, studuje na ČVUT v Praze a přispívá i na server o mobilních telefonech; zaměřuje se na strategie všeho druhu a nechá se zlákat i kvalitní FPS; řadí se mezi filmové fandy, příznivce metalu a rád jezdí na horském kole





 
 

Warlock
Smarty.cz

Verdikt:

Air Conflicts svou prodejní cenou spadají do dražšího průměru, ale zpracováním už nikoliv. Pouze kvalitní hudební doprovod nestačí k navození té správné atmosféry, a kde se nedostává vizuálního zpracování, musí přijít jiné nápady, které udrží hráče u monitoru. Bohužel nelineární kampaň a omezené množství munice neznamenají v tomto ohledu žádné velké vítězství. Této hře by vážně slušela budgetová cena.

Nejnovější články