Age of Sail II - recenze
8/10
zdroj: Archiv

Age of Sail II - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

23. 2. 2001 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Neuplynuly ani tři měsíce a ruská firma Akella nám po Sea Dogs předkládá další titul s námětem námořních bitev, Age of Sail II.


Age of Sail II - recenze

Autor:Bergy
Publikováno: 23.února 2001

 Lodní bitvy podruhé
Neuplynuly ani tři měsíce a ruská firma Akella, zaštítěna tentokrát Talonsoftem, nám předkládá další titul s námětem velkolepých námořních bitev. Zatímco v Sea Dogs jsme mohli bojovat jako hrdinní korzáři ve službách tehdejších mocností či jako prašiví piráti v celkem netradičním mixu adventury a simulace, v tomto titulu je situace zcela odlišná. Age of Sail II (AOS2) jde totiž ve stopách původní 2D Talonsoftí strategie, která před čtyřmi lety byla nejen velmi originální, ale i vcelku úspěšnou hrou. AOS2 je tedy rovněž RTS, ale na rozdíl od prvního dílu, je celá v 3D kabátku, jehož engine je až na několik úprav prakticky totožný s tím, který byl použit v Sea Dogs.

Zvětšit zdroj: Archiv Nyní se ale pojďme věnovat tomu, co vás zřejmě zajímá na AOS2 asi nejvíce, a to celému systému hry, neboť pojem strategie je až příliš obecný, aby se dalo poznat, co všechno v sobě může skrývat. Nepopírám, že i v Sea Dogs jste museli chvílemi myslet čistě strategicky, třeba při různém manévrování se soupeři, ale přeci jen, když jste se dostali do úzkých, stačilo ve většině případů vzít do zaječí nebo se souboji vyhnout úplně, což byla do jisté míry úleva, která v čistě strategické hře nemá místo. AOS2 je přesně takovou hrou, kde souboje lodí jsou hlavní náplní hry, a proto musíte chtě nechtě vždy bojovat a dokázat přežít.

Základy námořního řemesla
V této hře tedy budete mít k dispozici v bitevních scénách jednu nebo také i třiadvaceti lodí, které dostanete na povel, přičemž si ale musíte uvědomit, že ovládání a udílení příkazů probíhá úplně odlišně než v kterékoli jiné RTS. Nelze si označit loď jako normální jednotku a poslat jí třeba do boje s rozkazem "znič nepřítele". Nic takového zde neexistuje - každou loď nebo skupinu plavidel můžete maximálně označit a zadat určitý směrový kurz pro přiblížení k nepříteli. Pak musíte ale dál manévrovat, nabít zbraně a pokud se dostanete do správného palebného úhlu, můžete začít střílet. Dále mějte na paměti, že vše se většinou odehrává za stálého pohybu lodí, protože stojící plavidlo by jednak představovalo výborný cíl a pak zastavit takovou loď vyžaduje další ne zrovna jednoduchý proces.

Každý koráb má totiž svůj systém plachet a ty je potřeba skasat, což se nedá udělat právě nejrychleji. Pokud ale potřebujete velmi rychle zpomalit loď s plně roztaženými plachtami, tak je nejlepší nasměrovat příď lodě přímo proti směru větru. Přírodní zákony se už o vás postarají, žádná plachetnice totiž nemůže plout proti větru (směr větru vám zobrazuje příslušný ukazatel). Práce s plachtami bude vaším denním chlebem, pokud tedy chcete, aby se loď chovala tak, jak si přejete vy. Jsou tři základní polohy plachet: stažené, bojové a Zvětšit zdroj: Archiv rozvinuté, přičemž každý stupeň ještě můžete konfigurovat povolováním lan, kdy dovolíte větší či menší napnutí plachet. Natáčení plachet po směru větru už ale naštěstí dělá počítač, takže nemusíte mít strach, že byste tento postup nějak nezvládli.

Další procedurou pro úspěšné vedení bitvy je správná volba munice a rychlé nabíjení. Opět můžete použít samostatné dělové koule, tzv. kartáče (dvě koule spojené řetězem), či naládovat svá děla malými kulkami pro smetení nepřátelské posádky z jejich paluby. Po volbě munice se musíte rozhodnout, na co mají vaši dělostřelci mířit - jestli na trup lodě nebo se pokusit nepřítele zpomalit mířením na stěžně a plachty. Pokud to situace dovolí, je samozřejmě lepší nejdříve udělat z plachet cedník, popřípadě rovnou ustřelit nějaký ten stěžen, a pak takto paralizovaného protivníka buď „dodělat“ normálními koulemi nebo zahákovat a zmocnit se jeho lodi.

Správné rozhodnutí ve správnou chvíli
Během správné bitvy samozřejmě dochází k mnoha poškozením jak trupu tak plachtoví, může vzniknout i požár a další nepříjemnosti, a tak aby tato hra byla opravdu komplexní, bylo nutné do ní začlenit i managment posádky. Takže pokud bude potřeba, stačí si zapnout příslušné menu, kde vyčleníte určité námořníky a přikážete jim, aby se postarali o opravu určité části lodi. Stejný princip platí například pro uhašení požáru, opravu kormidla a další nemilé problémy. Nicméně si ale musíte uvědomit, že když takto zaúkolujete své podřízené, budou se děla nabíjet pomaleji, protože je bude ládovat méně lidí, takže pečlivě važte rozdávání úkolů. Některé opravy mohou třeba počkat a pokud ne, přikažte pouze nezbytnému minimu lidí, aby začali s opravami. V opačném případě by úplná přestávka v nabíjení děl mohla znamenat vaši zkázu. A abych nezapomněl - nikdy není dobré potulovat se okolo cizích přístavních pevností, jejich dalekonosná děla by vás mohla rovněž smrtelně zasáhnout. Ovšem pokud zrovna hrajete za někoho, kdo přístav brání, můžete velet i oněm pevnostem a dirigovat palbu jejich děl, což, jak sami určitě uznáte, také není k zahození.

Zvětšit zdroj: Archiv Ačkoli se může zdát, že díky 3D prostředí a někdy i velkému množství lodí v jednom scénáři může být kolikrát celková situace nepřehledná či nezvladatelná, není to zase tak zlé. Pokud dobře zvládnete práci s kamerou, není problém mít neustálý přehled o veškerém dění a pro zvládnutí i dvaceti lodí lze využít například automatické volby střelby (vřele doporučuji), kdy vaši dělostřelci pálí sami hned, jak mají dobito a mají jakýkoli cíl v dosahu. Bohužel v tomto místě musím podotknout, že všichni střelci mají snad všechny schopnosti, jenom ne správně mířit. Někdy jsem jen žasl, co všechno se dá minout z bezprostřední místnosti, ale co se dá dělat, ani počítačový protivník není o nic lepší, takže to chce hlavně velkou dávku trpělivosti.

Pokud řídíte palbu sami, výsledek je úplně stejný, jen s tím rozdílem že povel k výstřelu vydáte vy a ne počítač. Při velkých bitvách je navíc dobré udržovat předem nastavené formace, kde počítač za vás zabezpečí například stejné rozestupy lodí, nastavení plachet nebo útočný či obranný postoj vašich plavidel. S touto pomocí se tím pádem vše i lépe ovládá a pokud se naučíte plně využít všech možností, které jsou k dispozici, čeká vás za odměnu impozantní pohled na bitvy, které v počítačových hrách nemají jakékoli obdoby a to už za to stojí, nemyslíte?

 Opět příliš mnoho chyb
Nicméně nemohu si neodpustit trochu kritiky, stejně jako u Sea Dogs je AOS2 provázeno hned od začátku mnoha bugy, jejichž počet je vskutku až zarážející. Naštěstí hned v zápětí byl vydán opravný patch, který řeší větší část podstatného, ale stejně stojí za úvahu, jestli má smysl vydat hru takto nepřipravenou, kterou je nutno ihned opravovat patchem. Navíc, a to je poněkud nezvyklé, pokud patch aplikujete (nic jiného vám asi stejně nezbyde), objeví se vám v hlavním menu ještě jedna nová kampaň, což mě samotného velmi překvapilo. Nevím jestli tato kampaň s dalšími čtyřmi misemi měla být součástí hry už předtím nebo jestli se jedná o jakousi formu omluvy hráčům, kterým chyby ve hře způsobily menší či větší problémy, ale hlavní je, že se spásný patch objevil aspoň tak rychle.

Zvětšit zdroj: Archiv Přesto však ještě menší problémy stále přetrvávají, zejména když si například nahrajete svou uloženou pozici, některé automatické funkce, i když je posléze vypnete, počítač někdy pořád dál ovládá, což není zrovna dvakrát příjemné. A pokud si uložíte pozici, kdy máte protivníka prakticky na háku (například jste mu ustřelili všechny stěžně) a znovu ji nahrajete, objeví se v technických datech nepřítele kolonka, že jeho plachty jsou ve 100% stavu, to je také úplná hloupost, ale naštěstí se jedná pouze o ten údaj, fyzicky je nepřátelská loď stále paralyzovaná a neschopná pohybu bez plachet. Sice se rovněž nejedná o nic vážného, ale někdy to může docela mást. Dle mého názoru by tedy měly další patche určitě následovat.

AOS2 vám jinak nabízí naprosto nepřeberné množství samostatných misí, které představují vždy jednu bitvu, na nichž je dobré se natrénovat a poté vstoupit do hlavních kampaní. Těch je po aplikaci patche v1.01 rovných 7 a jsou vždy souhrnem několika bitev. Na začátku každé kampaně si vyberete svou postavu, která bude velet vašemu loďstvu a za vítězství sbírat bodíky a peníze, které později zužitkujete například na lepší posádku nebo na různé větší opravy vašich lodí. Za zmínku pak ještě určitě stojí fakt, že veškeré bitvy jsou koncipovány jako autentické rekonstrukce historických bitev, takže každý souboj má vlastní skutečnou předlohu, což je rozhodně chválihodné, například taková bitva u Trafalgaru rozhodně musí nadchnout.

Národností, jejichž vlajky se objeví na stožárech lodí, je rovněž velká spousta. Výjimkou nejsou kromě Britů, Francouzů, Španělů ani Rusové, Holanďané, Dánové, Američané či Turci. Časové období se sice vztahuje pouze na rozpětí mezi roky 1775 - 1820, ale těch bitev, kterých se uskutečnilo, je opravdu takové množství, že vás možná ještě bude i mrzet, tak obsáhlá je tato hra.

 Propracované detaily
Zvětšit zdroj: Archiv Jelikož má AOS2 čistě 3D engine, jistě vás ještě budou zajímat nějaké ty informace o vizuálním zpracování. Jak jsem již výše uvedl, engine je z velké části převzat ze Sea Dogs, přičemž naprosto úžasná vodní hladina musela být přepracována a velmi zjednodušena, protože jinak by tuto hru utáhl jen málokterý počítač. Nesmíme zapomínat, že v některých bitvách se najednou vyskytuje i okolo čtyřiceti do nejmenších detailů propracovaných plachetnic a přeci jen rychlost je v tomto případě nezbytnou nutností. Já chápu, že stále klidné moře bez vln asi není moc reálné, ale na druhou stranu bitvy se v bouři asi stejně moc neodehrávaly, takže tohle jako mínus rozhodně nevidím. Musíme být prostě realisté a pochopit, že na tak dokonalou scenerii prostě ještě nemáme patřičné herní vybavení.

Grafika je tedy vcelku velmi rychlá i ve vysokých rozlišeních, což jsem opravdu nečekal a jediný kámen úrazu nastává, pokud se boje odehrávají poblíž nějakého přístavu - zde se při jakémkoli rozlišení grafika prostě seká, což není zrovna příjemné. Škoda, zde už to omluvit nemohu, tohle je jasný nedostatek. Na druhou stranu zobrazení různých poškození plavidel je vyvedeno do krásných detailů. Plachty se trhají na cáry, stěžně se ulamují, v trupech se dělají díry a lodě se rovněž velmi věrohodně potápějí. Zde jsem byl velice spokojen, není co vytýkat.

Herní interface je krásně přehledný a lze jej konfigurovat dle libosti, příkazová menu můžete přetahovat, kam je libo a pokud vám překáží, lze je vypnout úplně a pak jediným stiskem opět vyvolat. Když zrovna potřebujete zadat hodně příkazů více lodím, není nic snazšího, než hru zapauzovat, rozdat příkazy a posléze pokračovat. Naopak pokud se nic zajímavého neděje, lze použít časovou kompresi, tedy urychlení hry, a to od normálního času až po 32 x rychlejší průběh hry. Škoda jen, že jak pauza, tak ono zrychlení, nemá své vlastní klávesové zkratky, sami poznáte, že by se více než hodily.

Zvětšit zdroj: Archiv Nic naplat, opět se nevyhnu závěrečnému srovnávaní se Sea Dogs, kde mé pocity byly taktéž rozporuplné, a já musel bilancovat mezi pozitivy a negativy. Ovšem u AOS2 jasně převažují ty kladné vlastnosti a pokud promineme ony patálie s nutností ihned opravovat hru patchem, je jasné, že tato velmi originální 3D RTS je perfektní hrou, která potěší každého, koho tyto starodávné bitvy lákají tak jako mě. Je sice jasné, že se zase jedná o strategii s úzkým okruhem zaměření, ale věřte mi, že ti, kterých se to týká, si rozhodně přijdou na své. Vy ostatní, kterým plachetnice nic neříkají si asi jeden stupeň ze závěrečného hodnocení strhněte.

Bergy


Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv


Verdikt:

Po Sea Dogs další výborný kousek ruské Akelly, tentokrát v podobě 3D RTS. Škoda jen oněch zbytečných chyb.

Nejnovější články