Age of Empires III: Warchiefs - recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

Age of Empires III: Warchiefs - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

5. 11. 2006 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Dobytí Nového světa bylo pouze začátkem. Teprve ten, kdo ho dokáže udržet ve válce s třemi indiánskými národy a je odhodlán dojít až k revoluci v boji o nezávislost, se stane vítězem v datadisku pro RTS roku.

Autor: Warlock
Publikováno: 5.listopadu 2006
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: finální/anglická
Doba testování: 1 týden

Obrázek zdroj: tisková zpráva
Ensemble Studios přesně před rokem s Age of Empires III (recenze) dokázali, že k úspěchu není třeba od základu bořit pilíře žánru RTS. Stačilo pouze přidat k osvědčenému konceptu, který zůstal nezměněn v podstatě od prvního dílu AoE, domovské město kdesi v Evropě, jež poskytovalo řadu bonusů či zásilek. Ty si hráč volil sám z předem vybraných karet, z nichž si vytvářel různé balíčky podle dané situace. Samozřejmě se nezapomnělo na drobné pošoupnutí pomyslných hodin kupředu a celý děj se odehrával v neklidných dobách kolonizace Nového světa.

Ačkoliv ani datadisk The WarChiefs není v žádném ohledu převratný, téma revoluce se nese nejen příběhovou části, nýbrž dokonce jako samostatný herní prvek u evropských národů. Hlavní náplní však zůstávají indiánské kmeny, které byly v původní hře odstaveny na vedlejší kolej. Od nynějška má stará známá osmička civilizací konkurenci v podobě Siuxů, Irokézů a Aztéků, jenž se objevili už v datadisku druhého dílu série. Jak si stojí tato trojice v porovnání s technicky daleko vyspělejšími soupeři?

 Sága rodiny Blackových pokračuje
Zpočátku jsem byl rád, že se v kampani opět setkám s členy rodiny Blackových, jejichž osudy pokrývají všechny zásadní události amerických dějin od počátků kolonizace až po samotnou revoluci a boj o nezávislost. Nadšení s každou další misí mírně opadávalo a já pouze doufal, kdy už se dostaví hra za pravé indiány (jako tomu bylo kdysi u The Conquerors). Dočkal jsem se teprve ve třinácté misi WarChiefs.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Do té doby jsem si musel vystačit se sice na první pohled zajímavým, ale jinak dosti nesourodým a ořezaným mixem evropských a indiánských jednotek. V podstatě celý technologický strom ustrnul na mrtvém bodě a nadějné vyhlídky o jeho rozvětvenosti, které jsem si odnášel z preview-verze, vzaly rychle za své. Proslulá kombinovatelnost se tudíž postupem času zvrhla ve vyrábění tří druhů jednotek.

 Náměty scénářů
Avšak co se týká různorodosti námětů jednotlivých scénářů, o tu nemají tvůrci nouzi (pozor: ve zbytku odstavce spoiler). První akt čítající osm misí vás zavede do neklidných dob americké revoluce a jako mladý Nathaniel Black se stanete oporou samotného George Washingtona. Přečkáte s ním například krutou zimu u Valley Forge, kde pobyt mimo ohniště stojí vaše jednotky hitpointy a musíte putovat až na druhý konec mapy pro zásoby. Dalších sedm misí druhého aktu je už z trochu jiného soudku a vypráví o ziskuchtivých zlatokopech, kteří se nezastaví ani před vyvražďováním indiánských vesnic. Celé to skončí slavnou bitvou u Little Bighorn a otázkou pouze zůstává, na které straně barikády budete stát.

Stereotypu se stejně jako v minulých dílech daří úspěšně zabraňovat kombinací misí, které odehrajete úplně bez základny nebo pouze s přísunem zásob z obchodních stanic. Nechybí ani obligátní vedlejší úkoly, nečekané dějové zvraty, in-game animace a rozhovory. Jeden scénář vám zabere okolo půl hodiny, což v celkovém součtu znamená zábavu zhruba na tři delší večery.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Rudí na scéně
Teprve skirmish nabízí přístup k trojici indiánských civilizací, které se odlišují zejména technologiemi, které dokázali přebrat od evropských národů. V tomto ohledu se jasnými vítězi stávají Irokézové, kteří si jako jediní mohou od čtvrté doby užívat mohutných salv z kanónů. Ještě předtím mají přístup k beranidlům a mantelům, což jsou jednotky značně odolné vůči střelným zbraním. Další specialitou Irokézů je Travois, který se umí přeměnit Zvětšit zdroj: tisková zpráva v jakoukoli budovu.

Někde na druhém konci technologického žebříčku stojí Aztékové, jenž až do konce svých dnů neznali střelný prach a nedisponovali žádným druhem jízdy. V jejich případě nezbývá než se spoléhat na velmi silnou pěchotu, kterou ve třetí době doplňuje trojice unikátních bojovníků (Noble Warriors) zaměřených proti různým jednotkám. Arrow Kinght s lukem, Eagle Runner Knight vyzbrojen oštěpem a Jaguar Prowl Knight, který se umí podobně jako irokézský Night Prowler stát neviditelným a útočit ze zálohy.

VIDEA Z VLASTNÍHO HRANÍ
V minutu a půl dlouhé nahrávce se můžete podívat na útok na německou základnu. Snadné zdolání hlavní brány vystřídala o něco těžší zkouška v podobě skupinky hulánů doplněných o několik ostrostřelců. Vše vyřešila čtveřice děl, která než se dostala ke střelbě přímo na nepřítele, musela si proklestit cestu skrze opevnění a menší lesík. Další dvě videa související s maskováním jednotek a revolucí naleznete u dojmů z preview-verze.

Pamětníci Age of Kings nejspíše budou považovat Siuxe za menší recyklaci Hunů. Stejně jako oni se i Siuxové řadí mezi nejagresivnější národy ve hře především díky tomu, že jejich populační limit je ihned nastaven na maximální hodnotu (200) a není vůbec třeba zdržovat se stavěním domků. Jejich jízda se může rovněž směle řadit k tomu nejlepšímu a využívat služeb pěchoty se skoro nevyplatí.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Mocnější než puška
Jednou z největších výhod indiánů vůči evropským dobyvatelům by mělo být posvátné ohniště, okolo kterého může tančit až 25 vesničanů. Podmiňovací způsob používám úmyslně, protože jsem ho zkrátka v kampani ani ve skirmishi nepotřeboval. Pochybnosti mám i ohledně jeho nasazení v hrách proti živému soupeři, což ostatně prověří až čas.

Hlavním problémem Firepitu jsou již zmiňovaní vesničané, které musíte stahovat z těžby surovin. Odměnou za vaši přízeň jsou například ekonomické bonusy zrychlující trénování jednotek nebo naopak vojenské bonusy zvyšující útok. Tancující dělníci dokáží vytrénovat Travois nebo bojovníky, kterým postupně ubývají životy.

Skeptický naopak nejsem ohledně Warchiefa, což je o hodně silnější variantou průzkumníka, s nímž začínáte každou hru. Mezi jeho speciální schopnosti se řadí nejen umění konvertovat strážce pokladů na svojí stranu, ale především aura, jež u Siuxů zrychluje pohyb jednotek nebo u Irokézů přidává hitpointy všem okolo. Počáteční obhlídka mapy s klasickým průzkumníkem bude od nynějška opět o něco nebezpečnější.

Obrázek zdroj: tisková zpráva

Mezi další výhody indiánů patří kmenová rada, díky které při přestupu do další doby nemáte na výběr ze dvou ale rovnou z pěti různých kandidátů. To znamená daleko větší volnost a hlavně možnost přizpůsobit se konkrétní situaci ve hře. Indiánské karty se však nějak výrazně neliší od těch z původního třetího dílu, což trošku napravují převážně ekonomické bonusy, které jsou po jednom rozmístěny v každém druhu budovy.

Revoluce a obchodní monopol
Ani evropské civilizace nepřichází v datadisku zkrátka. Od čtvrté doby se jim za drobný poplatek naskytuje jedinečná příležitost spáchat si svoji malou revoluci a odtrhnout se od starého kontinentu. Kromě nádherného pocitu nezávislosti to přináší i nesporné výhody vojenského charakteru, které budou ve většině her rozhodující - bohužel s tou vadou na kráse, že už není cesty zpět. Těžko už se dostanete k surovinám, protože se ze všech vesničanů rázem stane milice a žádné další již nevytrénujete. Místo podpory z domovského města se musíte spoléhat pouze na vojenské zásilky.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

Obchodní monopol je novou formou vítězství a nejde při něm o nic menšího, než ve čtvrté době kontrolovat nadpoloviční většinu obchodních stanic po dobu pěti minut. Skutečně se nejedná o nic jednoduchého a při ztrátě jediné z nich můžete na úspěch zapomenout. Podobná nenásilná cesta k výhře už byla několikrát k vidění v předchozích dílech Age of Empires. V datadisku The Warchiefs se bohužel jedná o tu nejméně povedenou variantu, protože na podobnou fintu se zabíráním obchodních stanic vám skočí maximálně počítačový protivník na hodně nízké úrovni obtížnosti.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Stále úchvatná grafika
Ani po roce neztratila grafická stránka nic ze své krásy a to samé se dá říci o fyzikálním enginu Havok. Budovy se rozpadají doslova po kouscích a vojáci létají vzduchem jak hadrové panenky. Precizně je opět zpracován zvukový a hudební doprovod. Přibylo dokonce pár map pro skirmish a postupem času se Ensemble Studios snaží vylaďovat nedostatky na ESO2, kde to stále ještě není ono a dalších patchů se určitě dočkáme.

Stáhněte si: Demo, Trailer, Vše k původnímu AOE3

Související články: Exkluzivní dojmy, Age of Empires III recenze, průvodce hrou a návod; Novinky...

 
Warlock
autorovi je 19 let, studuje na ČVUT v Praze a přispívá i na server o mobilních telefonech; zaměřuje se na strategie všeho druhu a nechá se zlákat i kvalitní FPS; řadí se mezi filmové fandy, příznivce metalu a rád jezdí na horském kole






 
 
Warlock
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Verdikt:

Poctivá kampaň a tři indiánské národy, které se podařilo dobře vybalancovat vůči evropským konkurentům. Nejzajímavější novinkou je nepochybně revoluce a spolu s ní i maskování jednotek, jehož si naplno užijete až v multiplayeru. Trošku rozpačitě naopak působí posvátné ohniště a obchodní monopol. Důležité však je, že The Warchiefs posouvají původní hratelnost ještě minimálně o úroveň dál. Pokud tedy člověk trošku přimhouří oko nad technologickým stromem v kampani a nad některými novinkami, dostane zdařilý datadisk, jenž třetímu dílu AOE ostudu rozhodně nedělá. Neklidný podzim v Novém světě právě začíná...

Nejnovější články