Autor: Warlock Publikováno: 3.listopadu 2007 | Verze hry: anglická/review/PC Doba recenzování: 1 týden |
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Datadisk nabízí pětici misí pro každý z nových národů a postupně si tak prožijete sjednocování Japonska pod taktovkou slavného Tokugawy, čínské námořní výpravy do Indie a Nového světa a v neposlední řadě se ujmete role britského důstojníka bojujícího za nezávislost Indie. Celá kampaň je tak postavena více na historických faktech, než tomu bylo u třetího dílu. Zachovány zůstaly kvalitní in-game animace před začátkem každé z misí a hlavně v případě japonské kampaně posouvají děj na daleko osobnější úroveň. Opět se můžete těšit na několik postraních úkolů, které ale již oproti minulým dílům tolik nerozvíjejí dosti přímočaré hlavní cíle. Zkrátka byl jsem vždy zvyklý na to, že k eskortu vesničanů z obléhaného města nebo zabírání trojice obchodních stezek ve velmi neklidné oblasti se nečekaně přidá další zásadní úkol, jež si vynutí změnit priority nebo alespoň prodlouží dobu strávenou na mapě. V TAD jsem se bohužel podobného přístupu nedočkal. Big Huge Games si místo toho trochu pohráli z obtížností a na těžkou úroveň se konečně zapotí i zkušenější hráči. Herní doba přesto nepřekročí hranice jednoho víkendu. Ačkoliv je za stěžejní novinky obecně považován návrat divů světa (Wonder) a konzulární budova zajišťující přístup k některým technologiím z Evropy, Big Huge Games se opravdu snažili a vylepšení konceptu přinesli daleko více. Nová trojice národů tak nabízí úplně jiný zážitek než předchozí civilizace a to díky zdánlivým maličkostem, o nichž si však mohli nechat indiánští náčelníci z prvního přídavku nechávat jenom zdát. Například již zmiňované divy světa neslouží jako prostředek k relativně snadnému vítězství, jak tomu bylo v počátcích série AoE. Tyto budovy jsou od nynějška potřebné k postupu do další doby a podobně jako v The Warchiefs si vybíráte jeden z pěti bonusů či zásilek z domovského města, které vám přinesou. Mezi nimi nechybí božské síly jako třeba chvilkový mír (vzpomínáme na Age of Mythology), odhalení celé mapy nebo unikátní technologie a jednotky. Vzájemná odlišnost nové trojice národů je rovněž na slušné úrovni a třeba Japonci nemohou získávat maso z divokých zvířat. Musejí se spoléhat výhradně na farmaření či sběr lesních plodů. Na oplátku jejich domky automaticky generují vámi vybranou suroviny. Indové dostávají s každou zásilkou z domovského města vesničana a Číňané disponují velmi silným námořnictvem, kterému se nemohou rovnat ani Portugalci. Autoři se nebáli sáhnout ani na zažité principy, z čehož mám trochu rozporuplné pocity. Japonci mohou směřovat dodávky z domovského města na unikátní jednotku (Daimyo), což v jistých situacích dokáže výrazně zamíchat situací na bojišti. Navíc si schopnost plížení původně dostupnou pouze v The Warchiefs vypůjčili také Ninjové, jenž jsou vražednější než jejich indiánští kolegové z Nového světa.
Nezapře se podobnost Číňanů s Rusy, co se týče trénování větších skupinek vojáků naráz. Pamětníci poznají spoustu starých známých jednotek jako je třeba střelec z kuše ChuKoNu a velkého návratu se dočkali sloni, kteří tvoří převážnou část indické armády. Na svém hřbetu nosí dokonce kanón vhodný k likvidaci budov či větších skupinek nepřátel. Samozřejmě přibyly nové karty do balíčků a některé z nich mají nyní předem daný počet poslání. další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Nezapomnělo se na přidání nových herní módů a kromě King of the Hill, v němž se soupeřem bojujete o kontrolu nad hradem uprostřed mapy, se obnovené premiéry dočkala i královražda (regicide) dostupná však pouze na jediné mapě. Princip tohoto režimu je nasnadě. Kdo nedokáže uchránit před nepřítelem svého krále, musí z kola ven. Novinek v celém datadisku je mnohem více. Nezmínil jsem třeba novou surovinu generovanou přímo vesničany nutnou pro obchod s Evropou nebo skoro desítku nových map zahrnující kupříkladu hedvábnou cestu s netradiční správou obchodních stezek. Současně si musím trochu povzdechnout nad absencí jakýchkoliv vylepšení původních národů, které jsou Číně, Japonsku a Indii více než důstojnými soupeři a vybalancování se povedlo na jedničku. Grafické zpracování se může po více jak dvou letech stále pyšnit detailností modelů jednotek, krajiny či efektů souvisejících s destrukcí budov. Hudební doprovod dostal výrazný orientální nádech a svoji kvalitou patří mezi absolutní špičku. Patche pro ESO2 stále spadají pod Ensemble Studios, které potvrdilo, že ještě nepověsilo hřebík na zeď a dalších zlepšení se dočkáme v nejbližší době. Stáhněte si: Demo, Trailer, Video... Související články: Novinky, Age of Empires III: Warchiefs recenze, Age of Empires III recenze, návody a průvodce |
Warlock | |
autorovi je 19 let, studuje na ČVUT v Praze a přispívá i na server o mobilních telefonech; zaměřuje se na strategie všeho druhu a nechá se zlákat i kvalitní FPS; řadí se mezi filmové fandy, příznivce metalu a rád jezdí na horském kole |