Act of War: High Treason - recenze
7/10
zdroj: Archiv

Act of War: High Treason - recenze

Datum vydání:
29. března 2006
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

11. 4. 2006 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Amerika se ještě nestačila oklepat z předchozích ran teroristů a v datadisku přichází další útok přímo na nejvyšší pohlaváry. Dění se však tentokrát přesouvá do exotických oblastí a do hry vstupuje silné námořnictvo.

Autor: Bergy
Publikováno: 11.dubna 2006
První recenze této hry zdroj: Archiv Verze hry: finální/anglická/PC
Doba recenzování: 2 týdny


Obrázek zdroj: Archiv Přesně rok po velmi vydařené RTS Act of War: Direct Action (recenze) přichází na trh datadisk High Treason, který znovu povolává do akce síly teroristů a burcuje na poplach americkou armádu. Ačkoliv to ve finále původní hry vypadalo na jednoznačné K.O. odpůrců západního způsobu života, situace je opět velmi vážná. Síly Consortia se totiž poučily z předchozích chyb a snaží se paralyzovat USA útokem na dva nejvážnější kandidáty prezidentských voleb. V tuto chvíli vstupuje na scénu hlavní postava základní hry, vrchní seržant Jefferson a na pomoc mu přichází také jeho kolega seržant Oz.

 Boj za svobodu pokračuje
Herní náplň představuje nová kampaň čítající 33 kapitol (tedy stejný počet jako v Direct Action), jenž se odehrává na celkem čtrnácti herních mapách. Tažení začíná ve Spojených státech poněkud nudnějšími úkoly na střechách mrakodrapů, kde se pokoušíte s komandem vojáků o záchranu prezidentského kandidáta. Jedná se spíše o zahřívací kola, protože jde jen o to prostřílet se hrubou silou úzkými koridory na místo určení a posléze se dopravit k únikové zóně. Podobné akce pokračují i na mapě letiště, které je v rukou teroristů a kde je více prostoru k taktizování.

Dále už následují spíše klasické mise kombinované se stavbou základny a dění se posouvá do zajímavějších lokací. Postupně člověk projde Jižní Amerikou, kubánským pobřežím, Bahamskými ostrovy a přes zastávku na Cape Canaveral vše končí ve Střední Asii likvidací hlavní základny teroristických sil. Asi tak v polovině kampaně přichází z pohledu hratelnosti zlomový okamžik. To se totiž ke slovu dostávají námořní bitvy válečného loďstva, což je hlavní lákadlo tohoto datadisku. Hra tímto dostala další rozměr a bojiště je nyní skutečně plnohodnotné se vším všudy.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

 Pestrá nabídka
Bojové úkoly jsou stejně jako v původní hře hodně členité a postupným rozkrýváním mapy vyvstávají další nesnáze, vedoucí k rozšíření primárních i sekundárních cílů jednotlivých misí. K nejčastějším hlavním zadáním patří eliminace nepřátelských sil, případně celé jejich základny, obsazení přístavu nebo naopak ochrana vlastní báze či nepostradatelné letadlové lodě apod. Vedlejší cíle vám pak přinášejí různé výhody. Například zabráním určitých objektů získáte více prostředků na nákup jednotek, zničením konkrétního komunikačního centra zamezíte tomu, aby si nepřítel mohl zavolat posily a velmi šikovné bývá i využití opuštěných bojových prostředků.

Zvětšit zdroj: Archiv Kampaň lze dohrát za přibližně stejnou dobu jako celou původní hru. U datadisků něco podobného sice nebývá zvykem, ale nesmíte zapomenout, že délka Direct Action nebyla nijak závratná, spíše naopak. Ke škodě je skutečnost, že kampaň si opět můžete vyzkoušet jen za ty hodné, tedy za Američany. Osobně jsem doufal, že tento přídavek přinese možnost hrát tažení i za teroristické Consortium, ale bohužel se tak nestalo. Zamrzí to, zvláště, když si člověk uvědomí, že něčeho podobného se nezalekli ani tvůrci C&C: Generals, kterým kampaně za teroristickou stranu GLA nečinily žádné problémy.

Stálým nešvarem je nutnost dávat si pozor na hrdiny (Jefferson a Oz), o které v průběhu hry nesmíte přijít - jinak následuje restart scénáře nebo nahrání poslední uložené pozice. I když jste v případě ohrožení těchto jednotek několikrát upozorněni, není občas problém si v hlučné a nepřehledné bitevní vřavě nevšimnout, že zdraví těchto postav už kleslo na kritickou úroveň. Můžete mít při tom sebelépe rozehraný scénář a stejně vám to nebude nic platné.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Vzhůru na palubu!
Herní principy jinak zůstaly v zásadě stejné a tak jedinou výraznější změnou je boj na moři. S tím souvisí i celá škála nových jednotek - od transportních vznášedel (jak vystřižených z herní série C&C) přes ponorky, torpédoborce až po vrtulníkové a letadlové lodě. Nejpoužívanější zbraní už ovšem nejsou lodní děla a torpéda, nýbrž rakety všech možných velikostí, doplňované protileteckou obranou. Letadlové lodě mají tu výhodu, že mohou zůstávat v pozadí a hráč operuje s jejich letadly v místě bojové akce. Při ztrátě leteckých jednotek lze vyrobit nové a udržovat si tak operační bojeschopnost. Všechny lodě můžete na otevřeném moři i opravovat, ale během této činnosti nemůže dané plavidlo útočit a je bezbranné vůči útokům.

VIDEA Z VLASTNÍHO HRANÍ (11 MB / 13 MB, XVID)
Zvětšit zdroj: Archiv první dvouapůlminutové nahrávce si můžete prohlédnout, jak vypadá část námořní mise, při které je nutné zlikvidovat nepřátelské loďstvo Consortia, odolat častým leteckým úderům a zároveň ochránit vlastní letadlovou loď před zničením. V druhém minutu a půl dlouhém videu je zase názorně ukázáno, jak divoké mohou být bitky mezi pozemními jednotkami a vzdušnou podporou a jak velký důraz je kladen na efektní výbuchy a exploze.

Díky plavidlům se zde nalézají mapy, ve kterých pevninu tvoří jen ostrůvky s pirátskými či nepřátelskými námořními základnami a vše se doopravdy rozhoduje na vodní hladině. Dále zde natrefíte na kapitoly s kombinovanými akcemi. Přímo ukázková je ta na kubánském pobřeží. Nejdříve se musíte dostat na pevninu, zlikvidovat nepřátele a zmocnit se přístavu. Poté, co si vybudujete dostatečně velkou flotilu, je nutné podstoupit rozhodující střet na vodní hladině. Až když jste skutečně pány moře, je možné pokusit se o obojživelný útok na dalším pobřeží, kam je třeba bezpečně transportovat loděmi své pozemní jednotky.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Námezdní žoldáci
Jinou, ale už menší novinkou jsou žoldácké jednotky. Jde v podstatě o pronájem pozemních a leteckých sil, které jsou zapůjčeny komukoliv, kdo zaplatí příslušný obnos. Výhodou je rychlá domluva a možnost tyto jednotky snadno umístit kamkoli na mapu. Jejich služby jsou ale dost nákladné, takže se vyplatí je povolávat jen ve chvíli největší nouze. Například při odražení útoku, který se pro vás nevyvíjí zrovna nejlépe. Výsadky žoldáků pro jistotu provádějte trochu dál od bojové zóny. Několikrát se mi stalo, že jsem o tyto jednotky přišel dříve, než byly vyloženy z transportního prostředku.

Z úplně nových klasických (pozemních / leteckých) jednotek, kterých je dohromady tolik, že je spočítáte na prstech, stojí za zmínku snad jedině průzkumný vrtulník Kiowa, pěchota s raketami země vzduch (vhodné zejména proti dotěrným vrtulníkům) nebo na straně teroristů nosiče raket SCUD.

 Další postřehy
Datadisk High Treason měl disponovat přepracovanou umělou inteligencí - především v tom smyslu, že akce nepřátel neměly být tolik naskriptované a jejich chování mělo být pružnější v závislosti na tom, co na mapě podnikne sám hráč. Záměrně o tom hovořím s určitým odstupem, protože nic závratného jsem nezaznamenal. Naopak znovu jsem musel nechápavě kroutit hlavou nad výkony vlastních jednotek, které by podle mého názoru dokázaly zabloudit snad i na dobře značené jednosměrné silnici.

Zvětšit zdroj: Archiv

Výtku mám rovněž k ovládání letadlových a vrtulníkových lodí. Pokud jsou totiž na palubách připravené vzdušné síly, nelze plavidla označit do houfu a zadat jim příkaz k přemístění. Pokaždé, když se o to pokusíte, aktivují se pouze letadla či vrtulníky, takže nezbývá než na každou lodičku zvlášť kliknout a to ještě tam, kde zrovna nestojí nějaký aeroplán.

Vyslyšeny ale byly prosby hráčů a vylepšením prošlo nastavení před zahájením skirmish módu a multiplayeru. Nyní je tak možné ovlivnit například rychlost hry, výši zdrojů na mapě, sdílení prozkoumané plochy se svými spojenci, povolování nebo zakázání taktických zbraní a leteckých útoků či přítomnost žoldáckých jednotek ve hře.

 Pozměněná vizuální podoba
Grafika samozřejmě běží na stejném engine jako původní hra, přibylo ale mořské prostředí a také je zde k vidění více tropických oblastí. U zobrazení vodní hladiny je zajímavé automatické oddálení pohledu kamery, aby hra byla více přehlednější. Je to skoro nutnost, protože lodě jsou poměrně velké a je potřeba mít určitý rozhled kolem sebe. Na pevnině se kamera ale zase sama rychle přilepí na můj vkus až moc blízko k zemi, což je škoda. Kritizoval jsem to už v původní hře a nic na tom nezměnil ani tento datadisk.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

Hardwarové požadavky jsou vesměs stejně vysoké, až na pár lokací, které se mi zdály o něco náročnější než v Direct Action. Testovací sestava byla opět ve složení AMD Athlon 64 3500+, 1 GB RAM a GF 6800GT. Ve hře bylo použito rozlišení 1024x768 a všechny detaily byly dány na své maximum. Instalace High Treason jinak vyžaduje původní hru a schramstne z vašeho místa na pevném disku dalších 7 GB.

 Velezrada vs. Hodina H
Zvětšit zdroj: Archiv Jestliže jsem v loňské recenzi Act of War: Direct Action chtě nechtě musel srovnávat s C&C Generals, je nyní na místě udělat totéž s datadiskem Zero Hour. I tentokrát ale vítězí stará garda. Stačí si vzpomenout na parádní mód v podobě generálské výzvy, který skvěle doplňoval herní kampaně a z High Treason se rázem stává chudý příbuzný. Korunu všemu dává vysoká cena tohoto přídavku (40 dolarů), což je dvojnásobek toho, za kolik se dá momentálně pořídit původní hra (nehledě na aktuální kompilaci všech C&C titulů). Možná i proto se distributor SeVeN M rozhodl, že k nám High Treason vůbec nedoveze.

Stáhněte si: Demo, Trailer...

Související články: Act of War recenze&dojmy, Novinky...

 
Bergy
autorovi je 25 let, pracuje v IK+EM jako správce ekonomického systému a specializuje se na strategie všeho druhu (všechny články autora)






 
 
Bergy

Verdikt:

Datadisk High Treason nabízí poctivou příběhovou kampaň, která si co do kvality a propracovanosti nijak nezadá s tažením z původního Act of War. Zpestřením jsou pěkné námořní bitvy, ale na druhou stranu hra stále trpí pokulhávající umělou inteligencí. Nových pozemních jednotek je jinak poměrně málo, nehledě na to, že dějovou linii jste opět nuceni hrát pouze za Američany.

Nejnovější články