7 Sins - recenze
5/10

7 Sins - recenze

6. 1. 2006 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Sex a erotika hýbe světem, je nutné myslet jen na sebe a hřešit se vyplácí. Zhruba takové je motto hry, kde se sedmi smrtelným hříchům nemusíte vyhýbat, ale naopak je činit co nejčastěji, abyste měli slávu, moc a bohatství.

Autor: Martin Blatný
Publikováno: 6.ledna 2006
Verze hry: finální/anglická
Doba recenzování: pár týdnů

Je až s podivem, jak málo existuje dobrých her s erotickým námětem. Jako by si vývojáři říkali, že hráči z cílové skupiny si hru stejně koupí hlavně kvůli obnaženým kráskám, takže už nevěnují tolik pozornosti aspektům, na které se jinde klade mnohem větší důraz - na zábavu, rozmanitost, nelinearitu, příjemné ovládání atd. Technické provedení těchto her většinou bývá na slušné úrovni, hratelnost si však často bere dovolenou a z dálky s pobaveným úsměvem sleduje pachtění zklamaných hráčů.

Samozřejmě existují výjimky. Série adventur Larry si dlouho držela vysokou úroveň, i když poslední díl byl již trochu rozporuplný. S přimhouřením obou očí můžeme za slušné hry považovat i oba díly Singles. Spíše mezi nepovedené tituly bych zařadil hry Playboy: The Mansion, Lula 3D (a ostatní hry ze série Lula) či např. mizerné Bikini Karate Babes, Erotic Island nebo Airline 69. A obávám se, že mezi ty horší tituly se zařadí i recenzovaný titul 7 Sins. Jeho základní motto je: "Sex a erotika hýbe světem, je nutné myslet jen na sebe a hřešit se vyplácí". Sedmi smrtelným hříchům se zde nemusíte vyhýbat, ale naopak je činit co nejčastěji, abyste získali slávu, moc a bohatství.

7 hříchů
Sedm hlavních hříchů vypočítává katolická tradice od časů Řehoře I. Velikého (540 - 604): pýcha, lakomství, závist, hněv, smilstvo, obžerství a lenost. Pokud si v této souvislosti vybavíte vynikající film Sedm s Morganem Freemanem a Bradem Pittem, můžete si zase v klidu sednout. Hra 7 Sins uvedenému filmu nesahá ani po kotníky, stejně tak jako adventurní sérii s proutníkem Larrym.

V této strategické simulaci se ocitáte v roli napomádovaného floutka se sladkým úsměvem, černými vlasy, svalnatou postavou a (zdá se) neodolatelným kouzlem nejen pro ženy. Vaším úkolem je získat ve fiktivním městě Apple City slávu, moc a bohatství. Nedosáhnete toho ovšem poctivou prací, ale podlézáním, intrikami a prachsprostým zneužíváním všech osob, které ve hře potkáte. Neboť jen přes vhodné známosti, vlivné přátele a samozřejmě také přes postel vede cesta až na samý vrcholek společenského žebříčku.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ve hře je celkem 7 kapitol, s pevně daným úkolem v každé z nich a poměrně mnoha možnostmi, jak tento úkol splnit. Postupně s tím, jak tyto úkoly plníte a stoupáte po společenském žebříčku, odkrývají se také další lokace - např. obchod s luxusním zbožím, noční klub, fitcentrum, firemní kanceláře či noblesní restaurace. Mezi těmito lokacemi se můžete volně pohybovat, většinu úkolů však plníte pouze v jedné lokaci.

Díky úspěchu série The Sims se doslova roztrhl pytel s různými klony, napodobeninami a dalšími tituly snažícími se ukousnout aspoň malé sousto z obrovského koláče popularity a především tržeb. Některým hrám se to vcelku daří (např. již zmíněné sérii Singles, která se soustřeďuje pouze na navazování, prohlubování a udržování partnerských a milostných vztahů), jiným spíše ne.

Odlišnosti od The Sims
I zde se setkáváte s jinými osobami, seznamujete se s nimi a navazujete kontakty a přátelské vztahy, celé to ovšem postrádá onu nutnost starat se o svého "Simíka" po všech stránkách. V 7 Sins nevybavujete domácnost, nevylepšujete dovednosti hlavní postavy ani se nestaráte o jídlo, zaměstnání, koníčky a záliby. Jediným vaším úkolem je seznámit se s vhodnými lidmi, vetřít se jim do přízně, okouzlit je svým vzhledem, chováním a řečmi a následně je zneužít ke svým cílům.

Seznámení s vyhlédnutou osobu je snadné - prostě ji oslovíte. Pokud však chcete vztah rozvinout, musíte danou osobu něčím zaujmout. K dispozici máte sedm oblastí hovoru - můžete vtipkovat nebo naopak vzbuzovat lítost, mluvit o (svých) penězích, (své) slávě, vést intelektuální rozhovor, filozofovat a v neposlední řadě mluvit o sexu. Kromě toho na většinu osob ve hře působí chvála, ať už jejich vzhledu, ošacení, duchovních vlastností či bohatství. Každá postava ale reaguje na něco jiného, takže nezbývá než metodou pokus-omyl zjistit, co na danou osobu platí. Pak už se vztah vyvíjí správným směrem. Ve fázi zamilovanosti či lásky pak dotyčná osoba nejen kladně reaguje na vaše důvěrnosti, ale Zvětšit zdroj: tisková zpráva sama dává vcelku jednoznačné návrhy.

Chtíč, strach a zuřivost
Aby to nebylo tak jednoduché, obsahuje hra tři ukazatele - chtíč, strach a zuřivost. Tyto ukazatele při rozhovorech pomalu, ale jistě narůstají a pokud by některý z nich překročil bezpečnou mez, hrdinovi rupne v kouli, zatmí se mu před očima a nakonec vaše postava uteče. Hra naštěstí ve většině případů poradí, kam má hráč jít a co udělat, aby tyto ukazatele snížil na rozumnou míru.

Většina činností, které příslušné ukazatele snižují, jsou ovšem klasifikována jako hříšné chování. A není divu, neboť zfackování chlápka v baru, močení do květináčů, týrání zvířat, tropení výtržností či osahávání žen se opravdu nedá jinak nazvat. Pokud ale zhřešíte sedmkrát, nemůžete činit další hříchy, což může mít neblahý vliv na vaši duševní pohodu. Naštěstí jsou zde činnosti, které hříchy kompenzují - takže pokud si např. vyslechnete osobu, která si vám chce postěžovat na svůj úděl, umyjete nádobí nebo třeba srovnáte knihy v knihovně, tři hříchy se vám odmažou a můžete vesele hřešit dále.

Ačkoli celý tento koncept vypadá lákavě, ve skutečnosti je to nudné, frustrující a ubíjející. Vyhlédnete si postavu, začnete se s ní bavit a odhalíte témata, na která "zabírá". Občas zhřešíte, abyste si snížili ukazatele, a občas uděláte dobrý skutek, abyste mohli hřešit dál. A to celé neustále dokola, až dostanete příslušnou osobu tam, kam chcete (většinou do postele).

Minihry zabijákem hratelnosti
Možná po vzoru hry Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude jsou některé činnosti "zpestřeny" minihrami. Těch je zde něco přes dvacet, s nevyváženou obtížností (od trapně jednoduchých až po téměř nesplnitelné, často vinou nevhodného ovládání). Některé minihry jako by zmíněnému osmému dílu Larryho z oka vypadly. Každopádně se minihrám nemůžete vyhnout, přeskočit je ani urychlit.

Většina miniher je spojena s nějakou činností, která snižuje ukazatele chtíče, strachu či zuřivosti. Pokud se vám tedy nebude v minihrách dařit, může to způsobit problém v postupu ve hře. Občas se také s minihrou setkáte ve chvíli, kdy dostanete dívku či ženu do postele či na jiné vhodné místo (sprcha, sauna atd.) a dojde k intimnostem. Celkově ale minihry neslouží jako zpestření, spíše jako umělé prodloužení hrací doby a ještě větší frustraci hráče.

Grafika není vše
Technické provedení je vcelku ucházející. Grafické stránce není (až na občasné vypadávající textury - takové laškování s bezhlavou dívkou opravdu stojí za to :) téměř co vytknout. Kladem je určitě rozmanité prostředí, pěkně tvarované modely postav a detailní prokreslení interiérů. Stejně jako v The Sims či Singles zde postavy nemluví, pouze nesrozumitelně žvatlají, takže je rozeznatelná pouze intonace. Zatímco ale v The Sims působí "simglish" roztomile, zde již není výsledný dojem tak příznivý. Hudba je slušná, i když by mohlo být obsaženo více melodií.

další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

Ovládání samotné hry je ucházející - pomocí myši se hlavní hrdina otáčí a pomocí šipek pohybuje. Myší se také volí jednotlivé akce či věty při rozhovoru. Témata pro rozhovor se jednoduše přepínají kolečkem myši. Pokud ovšem dojde na minihry, jde veškerá uživatelská přívětivost stranou. některé minihry lze ovládat pouze klávesnicí, jiné mají tak citlivě nastavené ovládání, že jsou téměř nehratelné.

Přístupné od 18 let
Hra je označena nálepkou povolující prodej hráčům od 18 let. Možná je to tématem, které vyloženě vybízí chovat se nemravně, hřešit, myslet jen na sebe a ostatní zneužívat - s vědomím, že hrdina vše ustojí, všem nástrahám se vyhne a nakonec si takto pomůže k moci, slávě a bohatství. Násilí ve hře není téměř žádné (pokud nepočítáte hubení hmyzu na WC proudem moči či pěstní souboje v baru) a vulgárních slov jsem také moc nenapočítal.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Bohužel v podstatě chybí i to, na co se někteří hráči těší nejvíc - sex a erotika. Ano, je zde znázorněn pohlavní styk, nicméně postavy jsou i po svléknutí oblečeny v plavkách či spodním prádle (!) a kamera většinou decentně sjede na nějaký neškodný záběr. De facto tak bylo odstraněno i poslední lákadlo, které mohlo přinutit kupce sáhnout do peněženky a 7 Sins zakoupit. U nás měla hra ve verzi s českými titulky původně vyjít již v září-říjnu, ale několikrát byla odložena kvůli problémům s ochranou StarForce, a tak pravděpodobně přijde do obchodů až na jaře.

Stáhněte si: Videa, Cheaty...