Autor: Marek Beniač Publikováno: 23.května 2006 | Verze hry: prodávaná/anglická/PC Doba recenzování: 2 týdny |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Letošní virtuální světový šampionát je patrně největším cvalíkem v historii. A nejsou to jen kvanta reprezentací, co mu přidávají na váze. Stylové a vkusně provedené hlavní menu totiž nijak neskrývá spoustu herních módů, jenž autoři tentokrát připravili. Kromě obligátních a očekávaných nabídek typu Play Now, zmíněného World Cup nebo dnes již povinného Play Online (hraje se přes servery EA), narazíte také na mnohá překvapení. Vrátím-li se ke hře více hráčů, kvitovat lze separátní volbu Multiplayer, kde se vybírá přímé IP spojení, potažmo lokální síť. Obdobou je také režim zvaný The Lounge, jakási párty varianta pro maximálně osm hráčů, jenž zápasí mezi sebou a přetahují se o týmy a body. ![]() Vzhledem k předchozím hrám se sluší poděkovat za tréninkové možnosti, v EA fotbalech mnohdy absentující. World Cup 06 naštěstí disponuje kompletní sadou, rozdělenou na Practice (hra v poli, zahrávání přímých a rohových kopů…) a Penalty Shootout. Pokutové kopy, klíčová to disciplína všech turnajů, mimochodem prošly lehkou obměnou (více níže), je tudíž záhodno otestovat si jejich zahrávání dřív, než na ně dojde někde v semifinále. Velmi zajímavá je volba Global Challenge, skýtající znovu cestování v čase, tentokrát přímo do kritických okamžiků fotbalové historie. Její náplní je zhruba čtyřicítka slavných zápasů, které mnohdy významně ovlivnily budoucí složení semifinálových a finálových dvojic na MS. Tvůrci vrhnou hráče do dění vždy v nějaké infarktové situaci – většinou hned po gólu, ideálně čtvrt hodinky před koncem a samozřejmě za nepříznivého stavu. A jasné jsou často i úkoly, kdy je zapotřebí alespoň vyrovnat (a vynutit si prodloužení) případně zápas rovnou otočit. Vězte, že atmosféra a napětí by se daly krájet. ![]() ![]() ![]() Vítejte na německých hřištích Tahle část recenze by měla být věnována dění na hřišti, se vším co k němu patří. Záměrně říkám měla být, jsem totiž na rozpacích, o čem vlastně psát. Kdo sleduje fotbaly od této firmy, ví, co může přibližně očekávat. Kdo otestoval demo, má už naprostou jistotu. World Cup 06 je prostě další kopaná „made-in EA Sports“. Malé kosmetické (doslova) změny oproti FIFA 06, FIFA Football 2005 nebo UEFA Champions League 04/05 tady možná jsou, ve své podstatě se ale nezměnilo vlastně vůbec nic. Všechno se odehrává v zaběhnutých kolejích a znáte-li předchozí „verze“ hry, jen těžko vás něco vyloženě překvapí. ![]() Celá hra znovu stojí a padá na rychlých přihrávkách, potažmo na vysouvání útočníků do brejků. On the Ball, Off the Ball… všechno je to zase o hře ve středu hřiště a přihrávkách (především) po zemi a na krátkou vzdálenost. Pokoušet se o dlouhé pasy vzduchem není moc rozumné, jejich adresát většinou nemá proti počítači – který už na místě čeká – moc šancí. Klasický je také přechod do útoku, kdy si nabíháte s volným spoluhráčem a následně mu pošlete přihrávku do běhu. Obligátní variantou je i použití tlačítka, s jehož pomocí vybídnete kolegu ke sprintu do míst, o kterých si myslí, že je v nejbližších chvílích neobsadí soupeř. Útočná fáze nepoznala vážnější změnu prakticky od roku 97-98. Drtivá většina akcí začíná na křídle, kde povětšinou není problém uvolnit se po nějaké té kličce či zasekávačce. Následuje centr před branku a střela/hlavička (to v lepším případě) nebo odkop obránce/zákrok brankaře (to v horším případě). Když se nedaří po stranách, je lepší hrát to středem. Tady znovu vítězí taktika nečekaných přihrávek do běhu, skrz liknavou obranu. Pak už jen sledujete úprk na branku, zakončený střelou z hranice velkého vápna, případně (když je více času) zesměšněním brankáře. Třeba padáčkem ala Poborský či kličkou/parádičkou v podání některé z megahvězd. ![]() ![]() ![]() Něco málo novinek a inovací Omlouvám se za předchozí trochu ironické odstavce, ale ono je vážně těžké popisovat po stopadesátédruhé prakticky totéž. Ne že by všechny fotbaly od EA byly jak přes kopírák, novinek přesto není tolik, kolik bychom si asi přáli. World Cup 06 nicméně pár inovací nabízí. Vzhledem k faktu, že jde o světový turnaj, se například předpokládá účast těch nejzářivějších hvězd. Každý tým proto disponuje několika jedinečnými osobnostmi. Tihle „Star Players“ jsou rozděleni podle dovedností do skupin a můžeme je členit na rychlíky, driblery, střelce/zakončovatele, mistry hlavičkáře, mistry dlouhých přihrávek… mám pocit, že už víte o co jde. EA Sports tím lehce navazují na loňskou UEFA Champions League a starší ročníky NHL. Trochu jiná (a řekněme že vylepšená) se mi zdála umělá inteligence. Znovu za to pravděpodobně může syndrom hvězdně obsazeného turnaje, avšak sebevědomí občas z výkonu počítače vyloženě prýští. Při vyšších obtížnostech jakoby si AI opravdu více věřila a hráči nejednou předvedou individuální akci nebo jen parádičku navíc. Skoro to vypadá, že každý tým má v kádru alespoň jednoho fotbalistu s brazilským pasem. Poměrně časté je i přenášení hry ze strany na stranu, pro EA také ne zrovna typické. Člověk by pomalu začal věřit, že počítač chápe co se na hřišti děje a než aby se trápil v zahuštěném prostoru, pošle raději míč vzduchem na druhý konec hrací plochy. ![]() Suma sumárum, pořád je to ta zautomatizovaná FIFA, ze které mám pocit, že mi při hraní někdo pomáhá. Tu a tam se vyskytne situace, nad kterou se dá zajásat způsobem „Co to bylo? Tohle ještě neznám!“ V drtivé většině případů ovšem jen pokývete hlavou, se slovy „Jasně, to je klasika“. Třebaže nepatřím k fandům EA fotbalů a nebýt recenze, World Cup 06 bych patrně vůbec nevyzkoušel, musím uznat, že autoři tentokrát použili to nejlepší, co se za ta dlouhá léta povedlo vytvořit. Je tu snad všechno, co šlo na předchozích verzích pochválit, včetně inteligentních rozhodčích (ponechávají výhody, citlivě posuzují fauly…) a relativně chytrých brankařů. Kdo tedy nemá proti kopané v provedení EA Sports námitky, neměl by být v žádném případě zklamán. Nervy drásající penalty Zpráva o přepracovaném systému zahrávání pokutových kopů vykouzlila na mé tváři úsměv, z kategorie těch pobavených. Nevím co je větší sranda – jestli fakt, že producent hlásá cosi o „klíčové fázi zápasu a nervech na pochodu“ nebo skutečnost, že se k tomuto objevu dospělo až u FIFA číslo 18 (snad jsem to spočítal správně :) Novinkou jsou každopádně projevy nervozity, kteréžto se u exekutora projeví poskakujícím dílkem, na konci stupnice určující sílu střely. K úspěšnému provedení pokutového kopu je nyní potřeba nejen odhadnout reakci gólmana, ale také přesně ovládnout nervozito-siloměr. ![]() ![]() ![]() Brankář naproti tomu může pohodu střelce úspěšně narušit činnostmi, jako je poskakování nebo mávaní rukama. V nabídce je i dotýkání se břevna a prapodivné vlnění v bocích – je ale docela možné, že Petr Čech jen něco špatného snědl ;) Jestli jsem to pochopil správně, tato sokolská cvičení se na konzolích (a patřičně vybavených PC) promítnou na ovladač střelce v podobě vibrací. Dá se tedy říci, že ovládání klávesnicí a joypadem bez motorku může někdy být i ke prospěchu. Trochu znepokojen jsem jen drzostí vybraných exekutorů, nejednou si totiž vybrali za cíl střed branky. Buď spoléhají na gólmanův alibismus (aspoň skočím vlevo/vpravo) nebo si denně pouští penaltu Antonína Panenky. Nákupy, cestovní pas a časopis Mnoho hráčů zajisté uvítá i víceméně bonusové záležitosti typu Game Points. Těmi hra po zápase hodnotí snad každý aspekt utkání, ať už kladně nebo záporně. Plusové bodíky jsou logicky za vstřelené góly, úspěšná odebrání míče, držení míče, přesné přihrávky… Naproti tomu do minusu se jde kupříkladu za fauly, inkasované branky a ofsajdy. Bodově jsou odměněny též úspěšně zvládnuté milníky kariéry jako kvalifikace, postup ze skupiny, vyřazení obávaného soupeře… nezapomnělo se prostě na nic. Honba za mamonem se pak zúročí při návštěvě obchodu, který za body nabízí nové, autentické a plně licencované míče, kopačky a třetí sady dresů. Nakoupit lze i řadu legendárních fotbalistů z let minulých, ti však mohou nastoupit pochopitelně jen k přátelským zápasům. ![]() Mezi legrácky navíc patří také cestovní pas EA Passport, shromažďující razítka všech navštívených zemí. Nemusím snad dodávat, že krom toho že vypadá dobře, přináší i nějaká ta vylepšení do hráčského profilu. Dobrým nápadem je též Virtual 2006 FIFA World Cup magazine, časopis vydávaný k příležitosti fotbalového šampionátu. Ten se k rukám hráčů a trenérů dostává pravidelně po dobu celého turnaje a do jisté míry supluje některá menu se statistickými údaji. Fanoušci, jenž se nevydají do Německa „naživo“ (a že nás nebude málo) patrně ocení též sadu videoklipů, představujících všechna pořadatelská města, extra filmeček byl vyroben i pro každý z dvanácti svatostánků. Zpracování Zapomeňte na grafiku z prvních zveřejněných (samozřejmě ilustračních) obrázků a zapomeňte také na videa, pořízená z verze pro Xbox 360. Ne že by dnešní počítače něco podobného nezvládly, ale prioritou Electronic Arts je zasáhnout co nevíce hráčů, včetně majitelů sotva průměrných sestav. Tomu odpovídá minimální konfigurace: 1.3 GHz procesor, 256 MB RAM a grafika s pamětí 32 MB (obrázky byly vytípány na GeForce4Ti, proto omluvte horší kvalitu). ![]() ![]() ![]() Silnou stránkou jsou jako vždy animace, léta praxe s motion-capture se zúročila i tentokrát. Menší rýpnutí snese snad jen rychlý pohyb fotbalistů po hřišti (OK, je to kopaná v akčním stylu) a přechody při změně směru běhu. Zvlášť pohyb do strany vypadá jak zrychlená groteska. Trochu rozporuplně působí i neherní animace. Velkolepé úvody do zápasů vypadají skvěle, bohužel je jich zoufale málo a brzy se začnou opakovat, stejně jako odchody do šaten a další činnosti v přerušení. Díky licenci a pečlivé práci modelářů se fandové mohou těšit na povedené obličeje většiny(!) hráčů - při množství týmů to dalo určitě zabrat. Vydařené jsou též všechny stadióny, zvlášť těch dvanáct německých, hostitelských, stojí za to. Tradičně kvalitní je rovněž ozvučení. Soundtrack, čítající bezmála čtyřicet skladeb, zaplnila zvučná jména - z těch momentálně nejprofláknutějších jmenujme Depeche Mode, Mattafix nebo Black Eyed Peas. Ačkoliv valná většina songů klasicky nemá s fotbalem nic společného, výsledný výběr znovu zafungoval a já nejednou čekal se spuštěním zápasu až na konec písničky ;) O komentář hry se postarala dvojice Andy Townsend a Clive Tyldesley, jejíž výkon je… profesionální. Tím se rozumí něco málo informací na úvod, emotivní projev při gólech a jinak suchý anglický popis dění na hřišti. ![]() Drobátko za očekáváním zůstaly dle mého názoru zaplněné ochozy. Diváci sice fandí a jsou poměrně slyšet, atmosféru při Mistrovství světa bych si přesto dokázal představit mnohem bouřlivější. Chybělo mi hlavně skandování, případně charakteristické popěvky pro ten který tým. Pokud shrnu předchozí odstavce, musím uznat, že FIFA 2006 World Cup je povedenou „oficiální hrou k fotbalovému mistrovství světa“. Nabízí vše, co si od takového titulu člověk slibuje a navíc přidává snad všechny „bonusy“ (opětovná kvalifikace, Global Challenge, kompletní tréning, videa k MS 2006, hvězdní hráči historie…) které kdy EA Sports ve svých fotbalech představili. Výtku zaslouží snad jen omšelé technické zpracování, jenž bere ohledy na starší písíčka, jakožto i konzoloidní herní menu a otravný systém ukládání, uzpůsobený pro paměťové karty. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů Pro Evolution Soccer vs. fotbaly od EA Sports Mnozí čtenáři už dozajista čekají, kdy přijde srovnání s konkurencí, tedy s Pro Evolution Soccer 5. Ta chvíle právě nastala, ovšem já to vidím tak, že porovnávat jablka a hrušky je hloupost. Vždyť FIFA není vůči PES5 konkurence, ale spíše alternativa. Na jedné straně máme akčně laděný fotbal, který kašle na realismus, více méně ignoruje strategii a taktiku (na to mají vlastně EA jiné hry) a góly vám umožní sázet prakticky okamžitě. Na straně druhé stojí PES5, pravý opak. Snaží se o přiblížení realitě, má propracovanější ovládání, o strategii a plánování ani nemluvím. A góly? Nováčci se zcela jistě budou v PES5 chvíli trápit, než hru zcela ovládnou, přitom na vyšší obtížnost dokáže být zábavný i zápas, co skončí 0:0 nebo tím nejtěsnějším rozdílem. ![]() Stáhněte si: Demo, Demo expandery, Videa, Cheaty... Související články: Novinky, FIFA 06 recenze, UEFA Champions League 04/05 recenze, FIFA 2005 recenze, EURO 2004 recenze, FIFA 2004 recenze, FIFA 2003 recenze, FIFA World Cup 2002 recenze, FIFA 2002 recenze |
Marek Beniač | |
autorovi je 27 let, dříve psal pro GamePort, pracuje v IT, nejraději má hry sportovní a závodní, případně akce všeho druhu, ostatní žánry ale též vyloženě nezavrhuje |