Autor: Bergy Publikováno: 30.listopadu 2009 | Verze: PC/anglická/prodávaná Doba recenzování: 2 týdny |
![]() ![]() ![]() Prachsprostá arkáda Při absenci financí si možná říkáte, jak tedy zaplatit za opravy auta a tankování nafty na pumpách? Odpověď je prostá, prostě nijak. Žádný z těchto prvků totiž ve hře nezůstal, a proto ho není potřeba jakkoli řešit. Abychom si úplně rozuměli, uděláme si menší resumé. V Extreme Trucker už tedy není možné vlastnit svůj tirák (nemůžete si ani žádný koupit), neexistují zde peníze, není třeba platit naftu a opravy škod způsobené dopravními nehodami. Tím ovšem výčet nekončí. Zapomněl jsem totiž zmínit i další "skvělá" vylepšení. Pokud jste si někdy v minulosti lámali hlavu s dopravními předpisy, případně s pokutami dopravní policie, tak už nemusíte. Ani tohle zde jaksi není přítomno. ![]() ![]() ![]() Jestliže jsme sérii 18 WoS dříve považovali za simulaci, v případě Extreme Trucker nám z dokonale oholeného konceptu hry zbyla jen nefalšovaná akční arkáda. Akční proto, že během jízdy není moc času kochat se atraktivním prostředím, ale zato je nutné pořádně dupat na pedály a hnát propůjčený mnohatunový kolos cestou necestou do cíle v pevně daném limitu, jinak hrozí bodové srážky. Silnice jsou často hodně úzké a všude je to samý "šnek", který vás nehorázně zpomaluje. Pro dosažení cíle ve stanoveném čase je proto nezbytné jet neustále pod plným plynem, házet jednu myšku za druhou a vůbec počínat si vysoce riskantně. Atraktivní prostředí Líbivé okolní prostředí je asi jedinou kladnou stránkou hry, kterou dokážu pochválit. Není zde sice žádná komplexní mapa, jak jsme tomu bývali zvyklí dříve, ale zase je tu mapa světa se zvýrazněnými dostupnými lokacemi. Začíná se v zasněžené Kanadě a postupně lze odemknout ještě horské prostředí Jižní Ameriky a pouštní Austrálie. Po vybrání příslušné oblasti vám jsou nabídnuty dostupné zakázky včetně infa o délce trasy, vozidle, počasí a možném bodovém přídělu. ![]() ![]() ![]() Všechny trasy mají v sobě něco zvláštního, co se vymyká normálu. V Kanadě jezdíte výhradně po sněhu a ledových plochách, kde pod vámi křupe led a vozidlo je jen obtížně ovladatelné. Jižní Amerika má zase snad nejužší silnice na světě, kdy napravo máte skály a vlevo smrtící sráz. A teď si představte, že i na těchto horských cestách je provoz jak na naší D1 a vy se musíte hnát se svým tirákem, co to dá. Chvílemi je to skoro sebevražda a občas i pěkná frustrace, hlavně když riskujete sebevíc a dojet včas se prostě nepodaří. Cílové lokace totiž bývají kolikrát špatně značeny nebo k nim podle mapy ani nevede regulérní silnice. Jakékoli bloudění je ale nepřípustné, aniž by se to nepodepsalo na bodových penalizacích. Co se týká vozovek, tak mi nelépe sedly ty z Austrálie. Jejich povrch je normální, šířka také standardní. Zato extrémní jsou zde pro změnu vozidla. Tirák se třemi nebo čtyřmi vleky (doslova vlak na kolech) už dává v zatáčkách dobře zabrat, navíc si připočtěte komplikace s levostranným provozem a máte opět co dělat s dojetím do cíle. Každopádně díky třem diametrálně odlišným lokalitám je hráč alespoň vytržen z vizuální monotónnosti, která obvykle sérii 18 WoS často trápila. ![]() ![]() ![]() Klávesnice postačí Patřil jsem k těm, co si žádný z dílů 18 WoS nedokázali ani představit bez herní periférie v podobě skutečného volantu. S nynějším herním konceptem jsem si na něj už ani nevzpomněl. V klidu stačí klávesnice a její šipky, více opravdu není potřeba. Kvůli výhledu kolem auta jsem beztak většinu hry používal externí pohled s kamerou nad střechou tiráku. Sedět v kabině za palubní deskou je sice stále moc pěkné, ale vzhledem k akčnímu náboji hry i hodně nepraktické. Není přehled o tom, co se s návěsem děje během divokých manévrů, při kterých kličkujete v kolonách aut proudícími oběma směry. Grafika, jak jsem už při popisu jednotlivých herních prostředí říkal, je vcelku pěkná. Mě osobně překvapila v dobrém smyslu slova. Pochvala míří i k tradičně detailním modelům kamionů, což ovšem neplatí o opětovně odfláknutých osobních autech, která raději nemají ani průhledná skla a další detaily. Vozový park je jinak poměrně široký, což je i dáno rozdílnými lokacemi a faktem, že skoro s každou další zakázkou sedáte za volant jiného vozidla. HW nároky jsou také v pořádku, neboť 2,2 GHz procesor, 1 GB RAM a grafickou kartu s 256 MB má dnes i podprůměrný herní počítač. ![]() ![]() ![]() Matení lidí Tak trochu jsem v rozpacích, proč se tato hra vůbec jmenuje 18 Wheels of Steel, protože každý, kdo tento název zná, si představí další díl oblíbené simulační série. V tomto případě je ale skutečnost zcela odlišná a vývojáři z SCS Software nám naservírovali notně ořezanou arkádu s akčními prvky. Jistě, pod jménem 18 WoS se to určitě bude lépe prodávat, protože kde kdo tomu skočí na špek. Cílovou skupinou této hry jsou přitom úplně jiní lidé, než kteří hráli předcházející díly a v tom vidím asi nejzásadnější problém. Podobné arkády tedy určitě mají své místo pod sluncem, ale preferoval bych je jasně oddělit od zavedených sérií, aby bylo na první pohled jasné, na koho je produkt cílen. Takhle to totiž jen ukazuje na to, kam až legenda jménem 18 Wheel of Steel dokázala klesnout. A nezachraňuje to ani budgetová cena kolem 500 Kč. Stáhněte si: Demo, Trailer Související články: Traktor Zetor Simulátor recenze, Popeláři recenze, Euro Truck Simulator recenze, Bus Driver recenze, American Long Haul recenze, Hard Truck 2 recenze |
Bergy | |
autorovi je 27 let a pracuje jako vedoucí HW zákaznického servisu; psaním se zabývá více jak 7 let a kromě strategií si oblíbil i simulátory; pokud to čas a starost o rozrůstající se rodinu dovolí, věnuje se plastikovému modelářství a vojenskohistorické literatuře |