Wasteland 2 aneb Jak fanoušci dělají hru
zdroj: tisková zpráva

Wasteland 2 aneb Jak fanoušci dělají hru

3. 10. 2013 19:30 | Dojmy z hraní | autor: Pavel Dobrovský |

V současné době žije určitě pár stovek vývojářů a manažerů, kteří by chtěli být v kůži Briana Farga nebo se alespoň podívat na svět jeho očima. Zakladatel Interplay a obratný producent se v minulosti postaral o vydání her jako Planescape: Torment, Baldur's Gate nebo Fallout. V současnosti slaví úspěch s komunitně zafinancovaným pokračováním své první postapokalyptické hry Wasteland (1988), které představil na kolínském GamesComu.

„Kdyby tehdy byla situace pro vývoj pokračování Wasteland, tak by nikdy nevznikl Fallout,“ vzpomíná Fargo s pýchou v hlase při předvádění Wasteland 2. Ten se odehrává sto let po svržení atomových bomb na Spojené státy, patnáct let po událostech první hry a vypadá, jako by byl i patnáct let starý - alespoň na konto izometrické grafiky a hromady textů, které jsou vlastní RPGčkům z devadesátých let, ale v současnosti jich je jako šafránu. Fargo a jeho lidé však ctí změnu doby a pod kabátkem nostalgie se skrývá moderní hra, kterou do značné míry udělali fanoušci.

„S fanoušky a našimi investory na Kickstarteru můžu udělat úplně všechno a za zlomek peněz, než kolik by stála velká produkce,“ chlubí se Fargo při prohlížení Levelu 232, do kterého napsal jeden z textů. „Víte, třeba dabing. Potřebuji načíst monology, které se ozývají z tlampačů v jednotlivých osadách a ze zachycených rádiových depeší, což je způsob jakým dostáváte mise. Napíšu to na naše fórum, a do hodiny mám dvacet ukázek, ze kterých si vyberu ten nejlepší hlas. Ten kluk potom doma namluví všechny rozhlasová hlášení a já mu zaplatím jen pár stovek dolarů, na rozdíl od studia, které by chtělo tisíce.“

Snad nikdo jiný nebyl po úspěšné kickstarterové kampani takovým propagátorem crowdfundingu a fanouškovského spoluautorství jako Fargo. Jeho programátoři a grafici se starají o funkčnost a jednotnou výtvarnou podobu hry, ale s maličkostmi se rád obrací na fanoušky a dokonce implementuje jejich návrhy, i když jde o úplné prkotiny.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

„Když jsem viděl film Limonádový Joe, bylo mi hned jasné, že někde ve hře musí být Kolalokova limonáda,“ směje se. Čeští fanoušci se dočkají mnohem více narážek na domácí prostředí, ale nebudeme je zatím prozrazovat. Důležité je, že podobných mrknutí okem bude ve hře opravdu hodně a všechny byly iniciovány fanoušky ze všech zemí. Z toho vyplývá zásadní zpráva: Fargo a jeho lidé jsou ve své snaze podbízet se fanouškům upřímní.

Při hře samotné si národnostních detailů nestačíme všimnout, protože jsme okouzlení zpěvem sirén polozapomenutých RPGček od Bioware. Wasteland 2 je v grafickém podání detailní, a zároveň nemá složité ovládání a celý interface. Kouzelně a zároveň prakticky působí okno v pravém dolním rohu, kde se objevují textové popisy lokací a při konverzaci se další témata k hovoru vysvěcují přímo v rámci dialogu.

„Zatím máme ve hře čtyři sta tisíc slov (pro srovnání: Bible jich má přibližně 550 000 pozn. redakce) a neustále přibývají,“ říká Fargo a dodává, že komunitní překlad je proto pro lidi extrémně namáhavý a on distribuuje jednotlivé části po blocích mnoha překladatelským skupinkám.

...

Rozpadlé domy v zapomenutých osadách na západě Spojených států mají tragickou atmosféru a depresivní obyvatele. Snaží se přežít, ale v krajině plné banditů a mutantů to není jednoduché. Loupežníci Red Skorpions zabili místního doktora, takže nemocná žena prosí skupinu rangerů o osvobození z bolesti - kulkou mezi oči.

Pakliže máte ve skupině schopného medika, může jí uzdravit nebo sehnat lék, případně jí skutečně popravit a čelit následně rozzuřenému manželovi. Rozhodnutí je zcela na vás a hra vás za něj neodmění morálními body, protože Fargo a jeho lidé chtějí, aby se hráč sám rozhodl a uvědomil si dopady svých akcí. Podobně detailně napsaných vedlejších úkolů má být na desítky až stovky.

Během prezentace jsme sledovali útok na základnu Red Skorpions. Krom zabití doktora mají na kontě přepadávání pocestných a pravidelné útoky na nejbližší osady. Tahový soubojový systém, ve kterém můžete vysadit i robota, jenž automaticky označuje cíle a posiluje všechny postavy ve svém dosahu, působí lehce a svižně, pohání ho však detailní simulace.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

„Jednotlivé typy nábojů mají své parametry a náš soubojový systém je ve svých principech srovnatelný s tím, který používá Call of Duty,“ říká Fargo. „A když dojde na zásahy, tak engine zjišťuje, kam jste se trefili a podle toho určí zranění. Samotná smrt tak může být rychlá, ale může jí klidně předcházet i zlomenina nebo mdloby.“

Svou roli hraje i převýšení a jednotlivé bojové schopnosti postav. Zatímco se tedy jeden z rangerů ukryje na kopci nad základnou, další podnikají frontální útok a vytahují nepřátele na prostranství, kde si je sniper může lehce podat. Žádná z bitek není řízena skripty a umělá inteligence se bude pokaždé rozhodovat na základě vašeho postupu. Stejně jako řada již uvedených věcí jde o podbízení se fanouškům, kteří prostě chtějí postapokalyptické RPG s duší Falloutu. „Nechceme ani používat animace, protože jsou jednak drahé, a pak nemají v našem typu hry co dělat,“ dodává Fargo.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

O čisté době hraní nechtějí Fargo ani jeho kolegové ani spekulovat, protože podle nich závisí na rychlosti postupu otevřeným světem a míře vyzobávání vedlejších úkolů. Musíme se smířit s informací, že až bude Wasteland 2 odladěný, tak vyjde demo obsahující jeden z několika sektorů, a ten může zabrat klidně deset hodin. „Víte, co je na tom nejlepší? Že crowdsourcujeme i zpětnou vazbu od hráčů a můžeme okamžitě upravovat chyby a systémy. A nejen, že to říkáme, ale také to děláme.“

Kvalita projektů z Kickstarteru je oblíbeným diskuzním tématem. Vždyť Tim Schaffer musel svojí adventuru rozdělit na dvě části („Nebudeme rozdělovat Wasteland 2 na dvě hry jako NĚKDO,“ významně podotýká Fargo) a obecně se zdá, že řada autorů podcenila vybranou částku, sliby a náročnost práce. Fargo je ale spokojený, i když vydání Wasteland 2 mírně posunul.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

„Čekal jsem na tohle pokračování dvacet let, takže to chci udělat správně. Nevidím důvod, proč bych neměl po Wasteland 2 přestat věřit crowdsourcování a opustit ho společně s Torment: Tides of Numenera. Ano, dokážu si představit, že za dvacet let stále vyrábím hry na zakázku od fanoušků, protože je to soběstačná cesta ke kvalitním titulům, které lidi chtějí hrát,“ uzavírá Fargo naši konverzaci. Wasteland 2 beta by měla být dostupná v průběhu října, hotová hra se k fanouškům dostane počátkem příštího roku.

Smarty.cz

Nejnovější články