Warhammer 40k: Dawn of War 2 - dojmy
zdroj: tisková zpráva

Warhammer 40k: Dawn of War 2 - dojmy

12. 1. 2009 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Chce odbourat klasické nedostatky RTS a soustředí se na trochu přehnaný, ale o to intenzivnější boj ručními zbraněmi a ovládání menších skupin vojáků proti broukoidním Tyranidům.

Autor: Pavel Oreški
Publikováno: 12.ledna 2009

Obrázek zdroj: tisková zpráva

Před mnoha lety jsem byl vášnivým hráčem real-time strategií. Do paměti se mi vryly zejména probdělé noci strávené s Dune 2, kterou jsem dohrál za všechny rody alespoň dvacetkrát. Jak se ale objevovaly další a další klony, které se v ničem zásadně nelišily, od strategií jsem odešel. Až absolvání prezentace hratelné verze Dawn of War 2 vrátilo krev do mých strategických žil. Už první díl od Relic Entertainment sklidil zasloužené ovace a zdá se, že dvojka se do herní historie zapíše s podobnou razancí. Ale dost oslavných výkřiků a pojďme se podívat na konkrétní vlastnosti...

 Odbourání slabin
Hlavní designér Johnny Ebert začal hned zkraje tím, že jeho nová hra má odbourat klasické nedostatky RTS. Soustředí se na trochu přehnaný, ale o to intenzivnější boj ručními zbraněmi a ovládání menších skupin vojáků. Už žádné nudné budování základny nebo těžení surovin, své hrdiny si před začátkem mise vyberete s ohledem na zadané úkoly. V Dawn of War 2 má být plně zničitelné prostředí, jehož měnící se propriety (například krátery) budou sloužit ke krytí před nepřáteli nebo vytváření léček. Každý člen výsadku je samostatná osobnost a jako taková se vyvíjí. Nepřijdete tedy o vylepšování přesnosti střelby, účinnosti zbraní nebo speciálních vlastností. Ty jsou originální pro každou třídu – velitele, vojáky, granátometčíky nebo odstřelovače.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
oficiální obrázky

Příkladem vylepšení je Clear Out – ten kompenzuje těžkým kulometčíkům nemožnost zaměřit své zbraně na protivníky v absolutní blízkosti. Když Clear Out použijete, člen čety Devastators se rozmáchne a odhodí všechny v dosahu. Velitel jako takový má oproti ostatním na své obrazovce dovedností místo pro velmi vzácné předměty. Většina z nich pomáhá jen jemu, ale ty nejcennější dokáží ovlivňovat morálku celého výsadku. Producent nám dal pár příkladů: „Iron Halo kolem vás vytvoří energetické pole, které snižuje veškeré zranění, Jump Pack, jak už název napovídá, dovolí se na krátkou dobu vznést a překvapit tak nepřátele.“

 Space Marines
Zajímavě zní informace, že nebude nutné vyhrát všechny bitvy, abyste dokončili příběhovou kampaň. Nejenže nebude potřeba být vždy stoprocentně úspěšný, i když tím určitě přijdete o strategické výhody, ale dokonce ani nebude možné všechny mise splnit. Jediná kampaň, za vesmírné mariňáky, se odehrává ve dnech a v určitém časovém úseku. Jedna mise rovná se jeden den. Nicméně v rámci tohoto intervalu bude hráči nabídnuto mnohem více misí, než je schopen přijmout. To má opět vliv na spoustu věcí.

Zaprvé se musí rozhodnout, zda zachránit důležitého mariňáka nebo raději ochránit planetu před útokem. Rozhodnutí to není jednoduché. Když zachrání parťáka, ten mu v dalších misích bude pomáhat, když se rozhodne pro záchranu planety, je možné, že tím získá nějaké dlouhodobější výhody. V rámci mísí totiž zabíráte různé body.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

V předváděné úrovni to bylo jakési jedové jezírko, které všem jednotkám přidá k útokům jistý bonus. To ale jen do doby, kdy ho budete ovládat. Může se totiž stát, že po několika misích se nepřítel pokusí získat jezírko zpět a je opět na vás, jaký postup zvolíte. Ubránit nebo splnit jiný úkol. Předvádějící uvedl: „Když to přeženu, tak v rámci mise můžete zachránit tři psy nebo se vám povede ubránit celou planetu. Volba je jen na vás!“.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Jak už jsem se zmínil, jedinou hratelnou kampaní v singleplayeru bude ta sledující cestu Space Marines. A to přesto, že hratelné rasy budou celkem čtyři a možná se setkáme i s nějakými dalšími. Nicméně těch si zatím užijeme pouze v multiplayeru. Ten bude zahrnovat i kooperaci a jak už je poslední dobou dobrým zvykem (Mercenaries 2, Saints Row 2), ostatní hráči se k aktuální hře mohou kdykoliv připojit a také odejít.

 Cíl kampaně
Hlavní designér ho popsal následovně: „Tyranidi přicházejí a je jich tolik, že zatemní slunce!“ Broukoidní Tyranidi (Tyranids) představují hlavní hnací motor kampaně. Tato na přírodu vázaná rasa cestuje mezi planetami a ty obyvatelné přetváří k obrazu svému. Čímž jen tak mimochodem zabíjí veškeré konkurenční živé organismy. A jak bylo naznačeno, útočí v ohromných počtech. Jejich vlastnosti nám tvůrce předvedl na hratelné ukázce. Jejím cílem bylo zachránit důležitou osobu nalezením protijedu na tyranidskou otravu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Před výsadkem na planetu si producent vybral čtyři týmy, tedy maximální počet, a jejich vybavení. Následovala efektní přistávací sekvence a to už se banda mariňáků rozhlížela po pralese. Ze způsobu pohybu vojáků a možností krytí za překážkami bylo jasné, odkud Dawn of War 2 čerpali inspiraci – z velmi oblíbených Company of Heroes. Základní znaky jsou téměř totožné, jen zaměření se na boj muže proti „muži“ je výrazně odlišuje.

 Zpět k misi
Po krátké obhlídce okolí se mariňáci vydali vpřed. Level byl značně lineární a po chvilce sledování dění na obrazovce jsem si vzpomenul na Diablo 2. Dawn of War 2 je sice více strategie, ale z akčního RPG si vzalo to nejlepší – vývojové stromy přidávající vlastnosti vašim hrdinům (Health, Range, Melee, Energy) a intenzivní akci... Tajuplné ticho najednou rozřízl strašný řev a ze všech stran se na komando začali hrnout desítky krvežíznivých nepřátel. Na monitoru se strhla taková mela, že jsem ani nestihl sledovat vše, co nám o Tyranidech autor říkal. Důležité je, že Tyranidi mají společné myšlení, podobné Borgům ze Star Treku. Brouci ovšem nejsou připojeni do centrálního mozku, ale jednodušší organismy se napojí na ty složitější a tak dále, až do nejvyšších pater.

Společné vědomí lze využít i ve vlastní prospěch. Krásným příkladem byla situace, kdy skupinka Tyranidů lelkovala za neprostupnou džunglí a tudíž o mariňáckém výsadku nevěděla. Předvádějící vzal odstřelovače a z bezpečného místa zabil hlavního Tyranida. Ostatní byli odhozeni tlakovou vlnou a vzápětí upadli do chaosu, nedokázali se smysluplně bránit a zkázu dokončili obrněnci, kteří mezi ně snesli z nebes za pomoci jetpacků. Pokud však útok pokračuje podle tyranidských pravidel, máte zaděláno na obrovský problém.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Už při první šarvátce bylo vidět, jak promyšleně se Tyranidé snaží útočit. Vojáky zaměstnávaly zástupy nepříliš odolných, ale o to agresivnějších potvor bojujících na blízko, zatímco ze vzdálenosti větší než byl maximální dostřel mariňáckých zbraní v klidu pálili ostatní. Do toho se připletly těžší kalibry a na pořádný závar hned v první bitce bylo zaděláno.

 Přestavba
Při postupu úrovní nám hlavní designér ukázal tři úrovně tyranidoformingu planety. Tedy způsobu, jakým si brouci podmaňují prostředí. První z nich byly jakési rostlinné naváděné miny. Víte o nich dlouho dopředu a když si dáte pozor, v podstatě s nimi není problém. Druhou úrovní je rostlinná artilerie, která bombarduje daleké okolí. Nachází se často na nedostupných místech a když se kombinuje s útoky Tyranidů samotných, už dokáže pořádně potrápit.

Poslední úrovní jsou Brute Nest, tedy hnízda, která produkují nové a nové Tyranidy a jediné, co lavinu dokáže zastavit, je jejich zneškodnění. Když objevíte Brute Nest, nachází se planeta těsně před bodem, kdy už pro ní není z tyranidské transformace návratu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky v galerii

Jestliže se rozhodnete planetu očistit od nájezdu Tyranidů, stojí před vámi ještě jeden velký nepřítel a tím je Hive Tyrant. Má obrovské rozměry, sílu a výdrž. Jeho zabití není jen nudnou povinností, ale při souboji s ním dojde na mnohé ztráty. Hive Tyrant je zároveň hlavní anténou, která spojuje Tyranidi na planetě s jejich kolegy v širém vesmíru. Na konci mise už by to bylo bezpředmětné, protože zabité jednotky se automaticky obnovují na mateřské lodi, ale i v rámci úrovní půjde využít oživovacích míst. Ty jsou samozřejmě velmi dobře bráněné a navíc pouze doplňují členy jednotlivých komand, nikoliv jejich velitele.

 Pár otázek
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Datum vydání je stanoveno již na konec února a při prezentace bylo jasně vidět, že hra již tehdy nebyla v raných fázích vývoje. Závěrem došlo na pár otázek. První z nich byla, zda vlastní zbraně zraní i spolubojovníky. U těch standardních, tedy kulometu nebo plamenometu tomu tak není, ale větší, například orbitální, už dokáží nadělat paseku i ve vašich řadách. Druhá otázka se týkala dopravních prostředků. Ovšem odpověď zněla značně neurčitě – tedy možná ano. Ale kdo ví, třeba to bude až v některém z datadisků, kterých k prvnímu dílu vyšlo neobvykle hodně. Tak co, těšíte se na Dawn of War 2 stejně jako já?

TRAILER

zdroj: Archiv


Stáhněte si: Trailery, Videa...

Související články: Novinky, Recenze prvního dílu Warhammer: Dawn o War a datadisků Soulstorm, Dark Crusade, Winter Assault, Info o hře Warhammer: Space Marine


Pavel Oreški
autorovi je 25 let, hraní her se věnuje téměř patnáct let a nepohrdne jakýmkoli žánrem


 
 
Pavel Oreški

Nejnovější články