Vybraná čtenářská recenze: Super Meat Boy
zdroj: tisková zpráva

Vybraná čtenářská recenze: Super Meat Boy

19. 12. 2010 19:16 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

U příležitosti překonání mety 2000 fanoušků Games.cz na Facebooku zveřejňujeme vybranou čtenářskou recenzi. Do budoucna k tomu přistoupíme pokaždé, když se počet našich fanoušků na Facebooku zvedne o 100. Se čtenářskými recenzemi máme však i jiné plány, které vám včas přiblížíme. Jen naznačíme, že se vám psaní čtenářských recenzí vyplatí :) A nyní již recenze od Claymena (původní znění najdete zde).

Jako první na tomto serveru vám přináším recenzi spíše hříčky než hry, která je na Steamu otagovaná jako casual a indie a stojí na nezávislou hru neuvěřitelných 13,99 euro. Super Meat Boy (SMB), který se chlubí stejným akronymem jako Super Mario Bros., je stejně jako starý známý Mario čistokrevnou plošinovkou. V SMB se většinou ujmete role malého červeného chlapečka, tvořeného čistě masem (podobnost s Lady Gaga čistě náhodná). Příběh se Mariovi v mnohém podobá. Spoilerům se nelze vyhnout, takže ti z vás, kteří se chtějí nechat překvapit nechť přeskočí další odstavec a rovnou si rozkliknou celou recenzi.

V úvodním filmečku hned po spuštění hry uvidíme Meatboye, jak objímá svou Bandage girl, oba se velice milují, co by to bylo za hru bez lovestory. Ale hlavně co by to bylo za hru bez hlavního záporáka, ten se na scéně objeví o chvilku později a hned se dozvídáme, že se jmenuje Dr. Fetus. Pro ty, kteří nevládnou skvělou angličtinou či znalostmi biologie, připomenu, že fetus je vyvíjející se zárodek. Dr. Feta nemá nikdo rád a on proto Meatboyi ukradne Bandage girl.

Každá úroveň má v podstatě stejnou skladbu, cílem je proskákat se až na konec, k Bandage girl, která je vždy znova unesena Dr. Fetem a přenesena do další úrovně. Hra si nehraje na nějakou politickou korektnost, a proto Meatboy zanechává všude, kam vkročí, krvavé stopy a po dotyku s jakoukoli překážkou, která se neslučuje s masem, se rozprskne na krvavé pixely. Tyto stopy vašich průchodů a hlavně neúspěchů na mapě zůstávají a většinu těžších levelů vymalujete červenou barvou, než se prokoušete ke konci.

Tím se dostáváme k překážkám a jejich obtížnosti. Překážky začínají na docela pochopitelných ozubených kolech, které zmasakrují Meatboye a zakrvácí sebe i okolí, pokračují přes kopečky a bazénky injekčních jehel a tekoucí sůl, která vás naloží zaživa, později přijdou raketomety, lasery, černé koule střílející šíleně vypadající černé tlamy, lávové koule, rozpadající se podlaha a mnoho dalšího. Super Meatboy je o překážkách a o vašem selhávání na nich.

Tuto filosofii musíte pochopit a přistoupit na ni. Protože pokud se bude vaše naštvanost stupňovat s každou smrtí, skončíte s nechvalně známým "Fail" syndromem. Potom hru můžete rovnou vypnout, neboť začnete chybovat v nejjednodušších věcech a to bude jenom zvyšovat vaši chuť rozmlátit klávesnici. Každý váš neúspěšný průchod hrou se zaznamenává, a když konečně doběhnete k té holčičce na konci, tak se vám všechny pokusy přehrají v jednom replayi a vy můžete sledovat, jak z obrovského houfu Meatboyů postupně odpadávají slabí jedinci, až zbude ten jediný, který to zvládl.

Ovládání bylo primárně vytvořeno pro Xbox 360 a po každém spuštění hry vás autoři upozorní, že s xboxovým ovladačem by se vám hrálo mnohem líp. Oznámí vám to s vtipem sobě vlastním, ať lehčí hláškou „Gamepad vs. Keyboard, you be the judge (spoiler – gamepad wins)“ nebo už tvrdším „First person who says that keyboard controls are better than a gamepad gets shot in the face!“

Já osobně jsem neměl s ovládáním pomocí klávesnice sebemenší problém, jenom si musíte zvyknout, že čím déle držíte mezerník, tím dál poletíte. Ovládání je opravdu citlivé a s trochou cviku zvládnete rychlé odrazy od stěn a čisté přistání na malých plošinkách.

Hra obsahuje něco přes 300 úrovní, z čehož pouhých 120 je povinných. Příběh je rozdělen do šesti kapitol, které jsou vždy uvozeny krátkou, ale vtipnou cutscénou a končí pokaždé jiným bossem, který doopravdy prověří vaše schopnosti. Každá z nich obsahuje základních 20 levelů v tzv. light worldu. Na každou úroveň je dán určitý časový limit, který není nutné dodržet, ale pokud se vám to podaří, odemkne se vám tatáž úroveň ještě v darkworldu.

Darkworld je kruté místo a i ty nejjednodušší levely se zde můžou stát doslova noční můrou, ozubená kola se objeví tam, kde byste je nejmíň čekali, nebo celou úroveň musíte běžet od konce. V některých kolech můžete objevit vstupy do Warp zones. Tyto zóny jsou takovou nostalgickou vzpomínkou na starého meatboye a mnohdy vám také odemknou novou hratelnou postavu. Tyto postavy mají svoje vlastní speciality a každá se hodí na něco jiného, ale na průchod hrou je nepotřebujete, Meatboy zvládne prosprintovat každý level sám.

Grafika SMB je precizně animovaná, občas si můžete všimnout malé chyby, například se neobarví políčko na které jste stoupli, ale to je maličkost. Prostředí je velmi proměnlivé a hlavně nápadité, i když toto je rozhodně gameplay first hra svým provedením vás nudit nezačne.

Verdikt: Super Meat Boy je jako přebroušený Koh-I-Noor, všichni si mysleli, že předtím to bylo super, ale stačilo přidat jenom malé změny a máte tu jednu z nejlepších indie plošinovek, která si těch takřka 14 euro vážně zaslouží.

Hodnocení: 7/10

Claymen

Nejnovější články