Unreal Tournament III - dojmy z dema
zdroj: tisková zpráva

Unreal Tournament III - dojmy z dema

17. 10. 2007 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Vyzkoušeli jsme mód Capture the Flag s vozidly, ježdění na skejtu i hraní s Darkwalkerem, který je něčím mezi chobotnicí a Striderem z Half-Life a dokáže protivníka usmažit dvojicí silných paprsků.

Autor: Martin Havlíček
Publikováno: 17.října 2007
Verze: beta-demo/ang./PC
Doba testování: pár dnů


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Vydání beta-dema multiplayerové akční hry Unreal Tournament 3 se pojilo s nejedním překvapením. Tím prvním bylo předčasné vydání hratelné ukázky a neméně příjemným překvápkem pak byla i velikost demoverze, která je na dnešní poměry (a vzhledem k obsahu dema) skoro až podprůměrná. Ani ne gigabajtová velikost instalačního souboru byla vykoupena odstraněním těch nejkvalitnějších textur. Možnosti přizpůsobení technické stránky hry jsou i proto dosti chudé, neboť nabízejí v podstatě pouze základní nastavení, tj. regulaci kvality textur, detailů, aktivaci post-processingu, výběr rozlišení a několik drobností. Nutno podotknout, že hra vypadá perfektně již při nastavení detailů na „medium“. Nastavení anti-aliasingu nabídne až finální DX10 verze pro Windows Vista, takže pokud mermomocí toužíte po vyhlazení hran, musíte využít externí software. Rozdíly však budou nepatrné a zaplatíte za ně výrazným snížením FPS.

Jak to běží
Demo jsem testoval na PC sestavě s procesorem Core 2 Quad Q6600, grafickou kartou GeForce 8800 GTS 640 MB, 4 GB DDR2 pamětí a s OS Windows Vista, a výsledkem bylo to, že hodnota FPS (při nastavení všeho na maximum, při rozlišení 1440x900 a na největší mapě) prakticky neslezla z čísla 62. To je pochopitelné – hra totiž omezuje počet snímků za sekundu právě v rámci hodnot 22 až 62. Po deaktivaci omezovače (díky jardikovi za tip) občas vylétlo číslo i nad stovku, avšak nejčastěji se drželo těsně pod hodnotou 80. Paradoxně největší propady jsem zaznamenal při přechodu z rozehrané partie do menu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Po aktivaci anti-aliasingu prostřednictvím programu nHancer (jen pro majitele grafických karet od NVIDIA), který obsahuje profil UT3 ve své nabídce, klesl průměr FPS na hodnotu 40. Pro zájemce z řad „technofetišistů“ doplním, že v nastavení programu jsem zvolil tu nejvyšší možnost, tj. kombinaci 2x2 supersamplingu s 8x multisamplingem. Když už jsme u toho zpracování, tak musím zmínit i zvukovou stránku hry, která je bohatší, než by se mohlo na první poslech zdát. Totiž když nastražíte uši (čtěte „když máte kvalitní sluchátka“), tak můžete zaslechnout mezi tím vším kvílením raket, explozemi a řevem, také zurčení vody pod mostem, anebo větrné poryvy, nacházíte-li na vrchu mostní konstrukce. Lidé z Epicu jsou zjevně romantici...

TIPY PRO GEEKY
Omezovač - FPS deaktivujete přepsáním „bSmoothFrameRate=TRUE“ na „bSmoothFrameRate=FALSE“ v souboru Unreal Tournament 3 Demo\Engine\Config\BaseEngine.cfg.

Tzv. Death Messages (ten zabil toho) aktivujete přepsáním „bNoConsoleDeathMessages=TRUE“ na „bNoConsoleDeathMessages=FALSE“ v souboru Unreal Tournament 3 Demo\UTGame\Config\DefaultGame.cfg. Tato řádka se tam objevuje dvakrát (pro DM a TDM), takže přepište obě.

Capture the Flag s vozidly
Po obsahové stránce je hratelná ukázka bohatá: nabízí tři mapy a čtyři módy hry. Po prvním spuštění jistě každého omrzí absence jedné z největších novinek hry – módu Warfare, avšak už po první zkušenosti s nabídkou dema na toto „zklamání“ jistojistě zapomenete. Hlavní devizou demoverze se tak stává mód VCTF a k němu přiřazená mapa Suspense. Oč jde? O vlajky a o vehikly, respektive o lov vlajek za pomoci vozidel a vznášedel. Mapa Suspense je symetrická a ze všech tří nabízených kousků největší a tedy i nejpůsobivější.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Přejděme ale k tomu, co je na VCTF zajímavé! Kouzlo módu spočívá v tom, že s vlajkou nemůžete nasednout do žádného vozidla. Je dovoleno využít pouze vznášedla (Hoverboard), které má každý ze „sportovců“ v základní výbavě. Přesun po mapě je díky němu rychlejší, ale má i své nevýhody: skejťák nemůže útočit, a po zásahu kulkou spadne a chvíli mu trvá, než se zase postaví na nohy. Vzhledem k otevřenosti mapy, která je situována na prostorný a po architektonické stránce velkolepý most, je velmi obtížné přenést vlajku ke svém tábořišti a to i na skejtu.

Mód tedy nutí hráče k týmové spolupráci, což konkrétně v tomto případě znamená, že „vlajkonošovi“ přispěchá na pomoci kolega s rychlým vozidlem či s letounem Raptor a dovolí mu zaháknout se za vůz energetickým lanem a takto jej co nejrychleji – a nejlépe za palebné podpory zbytku týmu – dopraví k vlastní bázi. Počítačem řízení spoluhráči jsou sice kvalitní a umějí celkem solidně ovládat vozidla, ale něco jako kooperaci od nich samozřejmě očekávat nemůžete.

 Garáž plná veteránů
Zbylé dvě mapy – Shangri La a Heat Ray – také nejsou zrovna mrňavé. První zmiňovaná se odehrává v klasickém asijském komplexu a zaujme především architekturou a krásným okolím. Shangri La je ze všech map nejčlenitější, a hodí se tak především pro DM a duely, případně na nějaký komorní souboj týmů. Potemnělá Heat Ray, zasazená do zdevastovaného velkoměsta, je o něco prostornější a překvapí hlavně Darkwalkerem, což je jeden z „dopravních prostředků“ Necrisu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Darkwalker je něčím mezi chobotnicí a Striderem z Half-Life 2; walker dokáže protivníka usmažit dvojicí silných paprsků, avšak pár sekund mu trvá, než zbraň znovu nabije energií. Stroj se pohybuje pomalu, avšak díky pružným chapadlům nelze říct, že těžkopádně. Na první pohled se může zdát, že skupince mrštných hráčů nedokáže odolávat dlouho, jenže to se změní, jakmile do Darkwalkera nastoupí druhý hráč a ujme se sekundární, laserové zbraně. Tento scénář je samozřejmě uskutečnitelný pouze v módu TDM. Robot je však nedílnou součástí mapy a je tedy k mání ve všech módech, které tato mapa podporuje (v betaverzi je to DM, TDM a duel).

Zbytek vehiklů už je o něco přízemnější. Buď jde o kousky známé z předešlého dílu série a nebo o vozy, které z nich do jisté míry vycházejí. Změnila se často kritizovaná bugatka Scorpion, která je nyní o něco odolnější (300 hitpointů) a vystřeluje docela silné „kapsle“. Čepele coby sekundární zbraň nezmizely a zejména v kombinaci s možností turbozrychlení jsou proti botům docela efektivní zbraní. Ovladatelnost je ale stále poměrně tuhá a troufám si tvrdit, že jako „sekačka na hráče“ v online multiplayeru neobstojí. K tomuto zvrácenému účelu poslouží rychlejší, ale o něco slabší vznášedlo Manta (200 hitpointů).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Výzbroj
Stejnou primární zbraní a podobně ubohou výdrží disponuje letadélko Raptor, který se od svého předchůdce liší prakticky jen kosmetickými detaily. A v tomto tónu by mohl výčet ještě dále pokračovat. Úpravy vozidel Axonu nejsou výrazné a doufejme tedy, že se vývojáři vyřádili alespoň v garáži Necrisu. Mechanoid Darkwalker, který je mimochodem co do hitpointů mezi vehikly v demu nejodolnější (1000), je přinejmenším zajímavým příslibem.

Podobné je to i u zbraní, které vývojáři v podstatě pouze vybalancovali. Například výbuch koule vystřelené ze Shock pušky má o něco ničivější účinek a stejně se mi jeví i Link Gun, jehož paprsek navíc dokáže zacelit poškození vozidel. Pozitivní je comeback Impact Hammeru, kterážto zbraň nyní umí dokonce i na chvíli vyřadit z provozu nepřítelovo vozidlo - otázkou ale je, zda se vám to povede dříve, než vás vehikl převálcuje. Starý dobrý granátomet nahradily zbraně raketomet a Flak Cannon, jež umožňují v sekundárním módu vystřelovat cosi jako granáty.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

To ale není nic proti tomu, co dokáže v sekundárnímu módu Redeemer – vystřelenou raketu můžete ovládat za letu! Účinek atomovky je sice ničivý, ale po vizuální stránce působí v rámci enginu docela chudě... Větší rekonstrukci prodělal Minigun, kterému se ve trojce říká Stinger Minigun, ale co je hlavní, zbraň nabízí nový mód střelby. Rotačák nyní vystřeluje i jakési energoprojektily, které nepřítele nejenže zraní, ale také kousek odhodí. Jak vidíte, změny v arzenálu zbraní zvednou ze židle leda tak hardcore hráče Unrealu.

 Síťové rozhraní
Menu hry není chudé jen co do nastavení grafiky, ale celkově. Nejhůře to doléhá pochopitelně na oblast pro multiplayerové hry zásadní, tedy na server browser a příbuzné funkce. Beta nabídla pouze rozdělení serverů podle základních hodnot, jakými jsou módy či zaplněnost jednotlivých serverů. Nástroje sloužící k vytváření a utužení komunity jsou oddělené a plní v podstatě jen tu funkci, že ve hře jsou.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii

Jde však o betaverzi a je téměř jisté, že tyhle podstatné nedostatky vývojáři ještě vypilují. A navíc online multiplayer je vzhledem k faktu, že nejsou k dispozici plnohodnotné servery, v podstatě pouze obtížně realizovatelným ideálem. Odezva na dostupných serverech je tak markantní, že snad ani nemá cenu udávat ji v milisekundách. Ačkoliv občas se člověku poštěstí a alespoň na těch několik minut si užije docela plynulé hry.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ačkoliv vývojáři zatím nevytasili ty opravdové trumfy, demoverze na mě zapůsobila pozitivním dojmem. Adrenalinová střílečka specializovaná na online multiplayer, to je přesně to, co na současném herním trhu chybí. A tenhle kousek se navíc honosí líbivým zpracováním a skvělou optimalizací. To je pro začátek slušný kredit, teď už zbývá jen doufat, že se povedly i zbylé mapy, stroje Necrisu a hlavně mód Warfare! Ale o tom všem až příští týden v našem velkém preview...

AKTUALIZUJTE SVÉ OVLADAČE
Pokud jste se pokoušeli instalovat demoverzi Timeshiftu, tak jste pravděpodobně byli vyzváni k instalaci betaverze nových ForceWare driverů. Ačkoliv to nebylo nikde proklamováno, vězte, že byste je měli nainstalovat i kvůli demům UT3 a Call of Duty 4. Doporučil nám to přímo zástupce firmy NVIDIA. Pravděpodobně jde o to, že ve stávající stabilní verzi ještě není ošetřena podpora těchto her. Stejně tak software postrádá podporu pro SLI profily těchto her, které musíte nainstalovat ručně a nebo pár dní počkat, než se objeví na nZone.

Stáhněte si: Beta-demo, Trailery, Videa...

Související články: Novinky, Benchmarky dema, HW nároky



Martin Havlíček
autorovi je 21 let, pracuje jako redaktor časopisu PlayUp a portálu Hratelně.cz, jeho práce je pro něj zároveň i koníčkem – ostatně na nic jiného už ani nemá čas

 
 
Martin Havlíček

Nejnovější články