Tom Clancy EndWar - dojmy
zdroj: tisková zpráva

Tom Clancy EndWar - dojmy

23. 9. 2008 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Startuje třetí světová válka a nová éra RTS na konzolích. Unikátní systém hlasového ovládání jsme měli možnost vyzkoušet a on skutečně funguje. + O PODOBNOSTI S WORLD IN CONFLICT

Autor: Warlock
Publikováno: 23.září 2008

Obrázek zdroj: tisková zpráva
Před návštěvou prezentace jsem byl k EndWar dost skeptický. Ovládání RTS pouze za pomocí hlasu mi přišlo trochu nereálné a navíc při vzpomínkách na některé tituly původem z PC, kde tento prvek nebyl vůbec dotažen do konce, jsem příliš nevěřil, že zrovna na konzolích by se něco mělo změnit. Většinou se totiž jednalo o reklamní trik a možná trochu snahu, aby si hráči připadali jako skuteční generálové a ještě více se ponořili do atmosféry. UbiSoft na to však šel od lesa a z hlasového ovládání vytvořil naprostý základ hry. Svým způsobem chce EndWar zpřístupnit žánr RTS na konzolích i hráčům, kteří si neradi lámou palce.

I kdyby všechno vyšlo na výbornou, byl jsem kromě toho velmi zvědavý, jestli se v rychlosti ovládání a jeho přesnosti alespoň trochu tvůrci přiblížili myši a klávesnici. Jak to nakonec dopadlo se mnou coby nevěřícím Tomášem a zda je EndWar skutečně přelomový titul se dočtete v následujících dojmech.

 Rovnou na věc
Většina prezentací v Lipsku začínala povinným nastíněním příběhu a případně zdlouhavým povídáním o obsáhlosti singleplayerové kampaně. Kreativní ředitel Michael de Plater, který dříve pracoval na titulech jako Total War nebo Ghost Recon, se naopak okamžitě pustil do akce a očividně to nikomu z novinářů vůbec nevadilo – spíše naopak. Bylo totiž na co koukat a necelá půlhodina utekla doslova jako voda.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

MALÉ OPÁĆKO
Pro ty, kdo minuly naše dojmy z Ubidays, ve stručnosti uvádím, že celý příběh EndWar se bude odehrávat v blízké budoucnosti, kdy ropní magnáti tak trochu přeháněli ohledně toho, kolik ropy ještě ve skutečnosti mají. Tento spor postupně vyeskaloval ve třetí světovou válku, kde jenom raketový deštník brání tomu, aby nebyl veškerý život na planetě v mžiku zadušen atomovými hřiby. Veškeré bitvy se tak vedou více či méně konvečními prostředky hezky v tváří v tvář. Válčit se přitom bude doslova po celém světe a ušetřena nebude například ani Paříž, Moskva či Washington DC, který byl dokonce hlavním dějištěm celé prezentace.

Michael de Plater nezapomněl hned na úvod zdůraznit, že celá hra se dá kompletně ovládat pouze hlasem. Na důkaz toho úplně odložil gamepad a vydal několik příkazů k pohybu, vysazení nových jednotek či útoku na nepřítele. Vše by vypadalo naprosto idylicky a spadnutá čelist by mi zůstala až do konce prezentace, kdyby si po chvilce nevzal gamepad opět do rukou a nezačal na něm smejčit. A to jsem rozhodně nepočítal občas nutnou rotaci kamery.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Každý příkaz se totiž skládal jednak z označení jednotky (Unit 1), daného příkazu (Attack) a určitého cíle (Hostile force/Enemy 1). Podobným způsobem se zadával příkaz na přepnutí kamery (Unit 1 – Camera), vytvoření nové velké skupiny jednotek (Calling all – Gunship – Create Group) a třeba pohyb na dané místo (Unit 1 – Move to – Target/Bravo). Všem jednotkám a nepřátelským silám byla automaticky přidělena čísla a navíc veškeré příkazy postupně vyjížděly z přehledným nabídek (názorná ukázka v přiloženém videu). Háček byl však, jak říci třeba mariňákům, aby se pohnuli támhle za roh věžáku a pro všechno na světě nevystrkovali hlavy.

 Zdánlivé drobnosti

Bohužel první problém s pohybem jednotek nepůjde řešit jinak než umisťováním vlastních značek na mapu ještě navíc k těm, které už označují například hlavní cíle mise. K tomu bude samozřejmě nutný gamepad a trefit se na správné místo bude trochu oříšek. Naštěstí to však zatím vypadá, že většina misí půjde dohrát tak říkajíc bez lovení každého rohu věžáku a přísun nepřátel bude natolik dostatečný, abyste prakticky neuvízli na mrtvém bodě a nikde se nezastavovali.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Na druhou zdánlivou drobnost ohledně krytí vojáků jsem se už zeptal přímo Michaele de Platera, který odpověděl takto: „Na EndWar pracují lidé, kteří se podíleli už na Brothers in Arms, a pilně pracovali na automatickém systému krytí jednotek. Pokud svým vojákům dáte příkaz, aby se přesunuli například na některou z ulic, nebudou jen tak postávat uprostřed. Sami se schovají za rohy budov, zaparkované automobily a některé objekty mohou i obsadit.“

Sice mi v tu chvíli stály vlasy na hlavě hrůzou, že by moji vojáci měli například automaticky lézt do budovy, kterou se buďto já nebo oponent zrovna snaží srovnat se zemí, ale vzpomněl jsem si na Company of Heroes, kde jistá míra iniciativy a samostatnosti nebyla vůbec na škodu. Spíše naopak a krytí vojáků vypadalo opravdu skvěle a svůj účel rozhodně splnilo. EndWar na tom byl podobně a schovávání před kulometnou palbou nepřítele za zídkami a lavičkami v parku bych vám přál vidět.

 Nová éra začíná
Možná se to z předchozích odstavců nemusí zdát, ale hlasové ovládání mě na prezentaci skutečně dostalo. Komandování jednotek bylo velmi jednoduché a i přesto nepostrádalo určitou komplexnost, která je pro RTS potřebná. Ať už se v ukázkovém levelu jednalo o příkazy k bombardování, zabrání budovy, vytváření složitějších skupin či objednání nových jednotek.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Srovnávat EndWar například po stránce ovládání s jinak velmi dobře propracovaným Tiberium Wars na X360 zkrátka nemá smysl a celý žánr RTS na konzolích se díky EndWar posouvá o pořádný kus kupředu. Souboj s myší a klávesnicí však stále ještě podle mě není na místě. Navíc pokud pominu fakt, že dvě kliknutí jsou rychlejší než zřetelné vyslovení poměrně dlouhé věty, je tu ještě problém, jak dlouho dokáže hráč „mlít pantem“, než mu dojde dech.

 Dojmy a video z mise
V předváděné misi se vše točilo okolo zabrání několika strategických pozic okolo Washingtonu. Do akce byla nasazena pěchota, dělostřelectvo, tanky, protiletadlová vozidla, bojové vrtulníky a v neposlední řadě pár hackerů, kteří obsazovali důležitá komunikační spojení nepřítele. Vojáci se sami schovávali v budovách a automaticky se přesouvali na právě napadené strany. Pořádný kus práce však odvedly bojové vrtulníky, které se jako jakýsi předvoj musely vypořádat téměř s každým nepřítelem a případně označit vhodné cíle pro dělostřelectvo. Tanky zůstávaly kdesi vzadu a spíše bránily již obsazené pozice.

Skoro dvouminutová shakycam nahrávka přesně znázorňuje, jak vlastně probíhalo označování jednotek, reakce na nově příchozího nepřítele, vytváření skupin a objednávání jednotek. Na samotný závěr mise se tvůrci snažili zvrátit nepříznivý vývoj událostí malou atomovou bombou, jejíž použitím ji okamžitě zpřístupnili i soupeři. V nabídce nechyběly ani další zbraně hromadného ničení jako například bojové plyny, napalm a kobercové nálety.

zdroj: Archiv


 Svět z různých úhlů
Trochu mě mrzelo, že kromě kamery umístěné prakticky na zádech sledované jednotky, neukázali tvůrci, jak by se EndWar ovládal z daleko většího nadhledu stejně jako u běžných strategií. K vidění nebyl ani taktický náhled na bojiště trochu podobný tomu z World in Conflict se schématickým znázorněním budov a jednotek.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Pak se vývojáři pochlubili pohledem na celou zeměkouli, kde se přesuny jednotek budou odehrávat pouze v tahovém režimu. Namísto tradičních hranic států však byla zeměkoule pokryta pavučinou tvořenou jednotlivými důležitými body, které však nebyly spojeny „každý s každým“ a na některá místa bylo nutné se dostat oklikou.

 Příbuzný z PC
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Osobně jsem přivítal, že tvůrci upustili od dříve proklamovaných stovek vojáků na mapě, které by byl nejspíš problém pouze pomocí hlasového ovládání ukočírovat. Celá ukázka byla díky tomu komornější a na scéně nebyly nikdy více než dvě desítky jednotek. Trochu to tak připomínalo World in Conflict, se kterým EndWar však nemá společnou pouze absenci základny a objednávání jednotek.

„Než se pustíte do MP hry, musíte si nejprve vybrat batalion. Můžete si zvolit letecký, mechanický, obrněný, signální a útočný a jeho výběr má zásadní vliv na způsob vaší hry. Nejenže dostanete bonusové jednotky z vaší skupiny, ale zároveň nebudete mít možnost objednávat si některé jednotky z jiných batalionů,“ zmínil systém multiplayeru Michael de Plater a podle všeho ten samý výběr budete muset učinit v kampani. Vaše armáda se navíc bude mezi jednotlivými misemi přenášet.

Společných prvků s World in Conflict by se našlo za celý průběh prezentace daleko více. Intenzitou akce počínaje a konče u velitelských bodů a kompletně zničitelného prostředí. Nenechte se zmást na pohled poklidnými videi, která většinou demonstrovala možnosti hry a končila fiaskem předvádějících. Pro úspěch bude bezpodmínečně nutné vydávat rozkazy jak na běžícím pásu a styl hry tomu bude odpovídat.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky v galerii

 Závěr
Ještě se vrátím k hlasovému ovládání a správnému zachytávání povelů. Za celou prezentaci, která prakticky patřila výhradně boji, musel Michael de Plater opakovat svůj příkaz pouze dvakrát, což beru jako velký úspěch navíc s přihlédnutím k okolnímu hluku.

Kromě angličtiny vyjde EndWar v německé, francouzské, italské a španělské mutaci a jen málokdo asi čekal českou nástavbu přímo od Ubisoftu. Osobně jsem zvědav, jak si systém rozpoznání příkazů poradí s českým přízvukem, ale věřím, že naučení se správné výslovnosti bude jenom ku prospěchu věci, i kdyby s tím člověk měl pár hodin strávit.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Na závěr jsem se nemohl jnezeptat na to, jestli skutečně EndWar vyjde na PC, jak se spekuluje, na což mi bylo odpovězeno takto: „Prozatím se soustředíme výhradně na verze pro PS3, X360, PSP a DS. PC verzi určitě neodepisujeme, ale počítejte s tím, že pokud se pro ni nakonec rozhodneme, vyjde s velkým zpožděním za konzolemi (2009).“ Přestože hlasové ovládání na PC trochu postrádá smysl, byla by škoda nevyzkoušet si tak trochu jinou strategii navíc velmi podobnou úspěšnému World in Conflict na stolních počítačích.

 Související články
Dojmy z UbiDays 2007
UbiSoftí videa: EndWar, Shaun White Snowboarding a ostatní [23.8.2008 16:16 - jd]
Přípravy na sestřelení raketoplánu v EndWar [18.7.2008 13:13 - levis]
E3 videa: Killzone 2, Empire Total War, EndWar [12.7.2008 01:01 - levis]
Postřehy z třetí světové v Tom Clancy EndWar [29.5.2008 19:19 - levis]
Tom Clancy EndWar - UbiDays média [28.5.2008 23:23 - jd]
Playman zdražuje, EndWar i na PC? [27.5.2008 12:12 - jd]
Rozbombardovaná Paříž v Tom Clancy EndWar [19.5.2008 10:10 - jd]
Globální válka v Tom Clancy's EndWar [22.3.2008 12:12 - levis]
Hlasové ovládání Tom Clancy's EndWar ve videu [19.3.2008 14:14 - levis]
Dobyvatelé New Yorku v RTS Tom Clancy's EndWar [16.12.2007 13:13 - levis]
Různé způsoby boje v Tom Clancy's EndWar [3.12.2007 16:16 - levis]
Zlí Rusové v Tom Clancy's EndWar [23.11.2007 19:19 - levis]
Zbraně hromadného ničení v Tom Clancy EndWar [15.10.2007 20:20 - levis]
Videa: EndWar, SEGA Rally Revo [21.5.2007 12:12 - jd]
Scany z Tom Clancy's EndWar [2.5.2007 18:18 - jd]
Detaily o Tom Clancy's EndWar [30.4.2007 10:10 - jd]
Oznámení Tom Clancy's EndWar

 Jiné série se jménem Toma Clancyho
H.A.W.X.
Splinter Cell
Rainbow Six
Ghost Recon




Warlock
autorovi je 19 let, studuje na ČVUT v Praze a přispívá i na server o mobilních telefonech; zaměřuje se na strategie všeho druhu a nechá se zlákat i kvalitní FPS; řadí se mezi filmové fandy, příznivce metalu a rád jezdí na horském kole


 
 
Warlock

Nejnovější články