StarCraft II - GC dojmy
zdroj: tisková zpráva

StarCraft II - GC dojmy

7. 9. 2007 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Čekání se vyplatilo. Nemyslíme tím pouze čekání na oznámení pokračování, ale i čtyřnásobné vystání dlouhé fronty na stánku Blizzardu jenom proto, abychom mohli okusit co největší kus hry v předstihu.

Autor: Warlock
Publikováno: 7.září 2007


Dlouhé čekání se vyplatilo. Nemyslíme tím pouze čekání na oznámení pokračování legendární RTS, ale i čtyřnásobné vystání dlouhé fronty v Lipsku jenom proto, abychom mohli okusit co největší kus hry v předstihu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Bylo by zbytečné zdržovat se dlouhými úvody, když ty základní informace víte již z preview. Začnu tedy tím, proč byl stánek (dá-li se tomu tak ještě říkat) Blizzardů na Game Convention natolik výjimečný. Kromě toho, že se jako jediný v kolonce NEJ v našem deníčku z GC objevil hned dvakrát díky největšímu promítacímu plátnu a největší frontě, může být hrdý i na stylovou výzdobu. Na obří hlavu mariňáka, která vás pozoruje při hraní, totiž jen tak nezapomenete. To nejpodstatnější na celém stánku však byla možnost vyzkoušet si druhý díl Starcraft přímo na vlastní kůži. Ještě předtím, než nás pustili usednout k monitorům, jeden z tvůrců během půlhodinové veřejné prezentace všechny seznámil s novou formou vyprávění příběhu a způsobem hraní kampaně.

 Větší důraz na postavy
Když jsem na promítací ploše poprvé uviděl prostory vesmírné lodě Hyperion se spoustou místností, vzpomněl jsem si na první Dunu. Vím, že nejde o zrovna nejpřesnější přirovnání a té nostalgie je na jeden článek už příliš. Nemůžu si zkrátka pomoci a další slova jednoho z designerů mě v tom utvrdila: „V kampani je nový interface, v němž ovládáte Jima Raynora a procházíte s ním přesně ty elementy příběhu, které vás zajímají. Můžete prozkoumávat celou loď, klábosit s postavami a vybírat si z různých možností při rozhovorech.“ Jisté prvky adventur se tak v druhém dílu Starcraftu nezapřou.

Novinkou je i přítomnost strategické mapy s rozmístěním planet a je pouze na vás, na jakou z nich se vydáte. Dbát byste měli i na doporučené jednotky a technologie, které si s sebou máte vzít. Nic ale není zadarmo. Přeci jenom hrajete (aspoň zpočátku) za bandu žoldáků a důležitou roli sehrají peníze. Jsou však podstatné pouze při hře za Terrany a ostatní národy mají prozatím jiné blíže nespecifikované priority.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Při veřejné prezentaci byly naznačeny i osudy jednotlivých postav a stran konfliktu. Třeba Protossové se po vyhnání z jejich domova znovu seskupují. Bohužel jejich sjednocování není bez problémů: na vině je přetrvávající rozdíl mezi temnými a aiurskými templáři. Kerrigan a Zergové se vrátili na Char a přestože měli dostatečnou převahu, nikdo o nich dlouhou dobu neslyšel. Prý se chystá něco velkého a vše se dozvíme až v zergské kampani.

Povídání o příběhu bylo zakončeno zajímavou animací, kdy se cestou do kantýny objevil před Jimem Raynorem jeden ze zástupců rasy Xel‘Naga (někteří si jistě vzpomenou na bonusovou misi z BroodWar). Ostatně nad těmito „tvůrci“ Zergů a Protossů, kteří oběma rasám dopomohli při evoluci, visí spousta otázek. Odpovědi se vydal do hlubin vesmíru vypátrat sám Zeratul a zjistí, že ne celá populace Xel‘Naga byla Zergy vyhlazena.

 Multiplayerové šílenství
Poté, co hlavní obrazovka s prezentací zhasla, usměvavé hostesky uvolnily cestu k zhruba třicítce počítačů, kde byla nainstalovaná alpha verze. V novinářský den se dala fronta ještě přežít (maximálně půlhodina čekání), ale ve chvíli, kdy se GC otevřelo veřejnosti, počet lidí čekající na volnou židli překročil všechny meze a blokoval i jednu z důležitých uliček na výstavišti. Osobně jsem si tuto frontu „vystál“ čtyřikrát a nebýt novinářské akreditace, asi bych tam stál dodnes.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

K dispozici byla pouze multiplayerová hra pro dva týmy po dvou hráčích. Neměl jsem však příliš štěstí na parťáky a dvakrát jsem se tak spíše než boji věnoval zkoumání nových jednotek a jejich schopností. Časový limit byl nastaven na přijatelných dvacet minut a většina soubojů se dala bez problému dokončit. Když už se totiž někdo rozhodl zaútočit, často to byla i ofenziva poslední.

 Staří známí v akci
A jaké jsou tedy první dojmy z bojiště? Daly by se přirovnat k hraní remaku druhých Settlerů. Přestože všechno vypadá úplně jinak, přesně víte, kam kliknout, co těžit a dokonce fungují prakticky všechny klávesové zkratky. V případě Settlerů však zůstalo všechno na původním místě a žádný z principů hry nebyl narušen. U Blizzardů razí podobnou teorii a v jednom rozhovoru uvedli: „Raději přidáme spoustu menších vylepšení než jednu ohromnou novinku – například další stranu konfliktu nebo jiné suroviny.“ Prý se však uvažuje o jistém druhu žlutých krystalů, jež budou daleko výnosnější.

Přestože jsem desítku SCV, Supply Depot, kasárny a továrnu postavil velmi rychle a téměř bezmyšlenkovitě, otázka najednou zněla, co dál? Nových jednotek bylo na výběr skutečně hodně a navíc i ty staré známé disponovaly neokoukanými schopnostmi. Vzdušné síly byly prakticky až na Battlecruiser a Dropship kompletně překopány a tak jsem radši zvolil sázku na jistotu.

Ke skupince mariňáků jsem vytvořil trojici Siege Tanků doplněnou o stejný počet Vikingů, což je vlastně napůl létající náhrada za Goliathy. Překvapil mě chybějící Firebat: jeho místo zastoupil Reaper, který je vybaven osobním jet packem pro překonávání krátkých vzdáleností. Zvláštní na něm bylo, že se sice vyráběl velmi rychle a lacino, ale jeho počet byl limitován.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Následný útok probíhal přesně podle mých představ. Skupinka Reaperů si díky přeskakování překážek vzala do parády soupeřovy SCV a tím pádem odlákala od soupeřových bunkrů podpůrné jednotky. V následovném zmatku si Siege Tanky hravě poradily s obranou a mariňáci se postarali o přeživší. Vikingové ze vzduchu dorazili prchající skupinku SCV a bylo vymalováno.

Dříve než jsem se mohl pustit do druhého oponenta, tuto práci si vzal na starost můj týmový kolega hrající za Protossy. Já aspoň získal prostor a podíval se na novinky u letectva. Největší dojem na mě udělal Banshee se schopností maskování. Jedná se tak o jistou náhradu za Wraitha. Hodil se především do akcí, kdy bylo nutné zničit soupeřovy Siege Tanky, a rychle zmizet. Svým vzezřením a způsobem boje trochu připomínal Orcu ze série C&C.

 Silnější, než kdy předtím
Při hře za Protossy už jsem si tolik jistý nebyl a jejich výzbroj doznala snad největších změn. Počáteční výstavba opět probíhala bez sebemenšího zaváhaní a základní budovy byly prakticky identické s prvním dílem. Z jednotek jsem však bezpečně poznal pouze Zealota, Twilight Archona a High a Dark Templara. S trénováním armády jsem tak ještě chvíli počkal.

Místo toho jsem vyzkoušel nové Phase Cannony (náhrada za Photon Canon), které se umějí složit a přemístit na libovolné místo na mapě. Během svého putování jsou však extrémně zranitelné a dokáží se rozložit pouze na místě pokrytém energií Pylonů. Funkci energetických zdrojů pro protosské konstrukce zčásti nahrazují Phase Prismy, které navíc dokáží transportovat jednotky na bojiště.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky si prohlédněte v sekci screenshotů

Této schopnosti jsem také využil při útoku, kdy jsem během nepřátelské ofenzivy vysadil skupinu Zealotů v soupeřově základně a solidně zamával s jeho ekonomikou. Mezitím se o moji ochranu staralo několik Colossosů a Immortalů. Obě tyto jednotky se vzájemně krásně doplňovaly. Colossus se hodil na drobné potvůrky (v tomto případě mariňáky) a naopak Immortal díky silným štítům dokázal vzdorovat kanonádě Siege Tanků. Společně s vedle mě sedícím kolegou z Německa jsme si již s druhým protivníkem lehce poradili.

 Dlouhé čekání teprve před námi
Jistě jste zaznamenali, že jednotlivé bojové prostředky obou stran jsem do detailů nerozebíral. A to z důvodu rané fáze vývoje, kdy každá jednotka může být ještě vypuštěna či výrazně poupravena. To má na svědomí razantní a svým způsobem důkladný systém balancování u Blizzardů, kdy se nebojí seškrtat několikaměsíční práci a raději začít znovu. A s tím souvisí i to, že ani jednotky vystavené na oficiálních stránkách nejsou definitivní a stát se s nimi může ledacos.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Na tomto náročném dolaďování nyní prakticky stojí a padá datum vydání. Zergové jsou stále ještě ve fázi vývoje a jak řekl jeden z tvůrců: „Teprve poté, co oficiálně představíme Zergy, může se začít spekulovat například o vydání veřejné betaverze. Jakékoli dřívější odhady nemají žádný smysl a ani já žádné datum nenastřelím.“ Tímto konstatováním tyto dojmy zakončím a osobně tipuji, že dříve jak na sklonku roku 2008 se Starcraftu II nedočkáme. Sice je to skoro o rok později než magické desáté výročí vydání prvního dílu (1. duben 1998), ale soudě podle současného stavu vývoje, perfekcionalismu Blizzardů a toho, co jsem měl možnost vidět, by snad ani ti největší optimisté nemohli přijít s dřívějším termínem.

Stáhněte si: Videa, Trailery...

Související články: Preview #1, Preview #2 a přehled jednotek, Novinky...


 
Warlock
autorovi je 19 let, studuje na ČVUT v Praze a přispívá i na server o mobilních telefonech; zaměřuje se na strategie všeho druhu a nechá se zlákat i kvalitní FPS; řadí se mezi filmové fandy, příznivce metalu a rád jezdí na horském kole

 
 
Warlock

Nejnovější články