Star Wars Galaxies - dojmy
zdroj: Archiv

Star Wars Galaxies - dojmy

28. 12. 2003 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Tato online hra byla velmi netrpělivě očekávána, neboť vychází z kultovní filmové série Hvězdných válek a mají ji na svědomí tvůrci EverQuestu. Jaké jsou naše dojmy po uvedení Star Wars Galaxies na evropský trh?

Autor: Musli
Publikováno: 28.prosince 2003
Verze hry: finální/prodávaná
Doba hraní: zhruba 1 týden


Obrázek zdroj: Archiv Od vydání MMORPG Star Wars Galaxies: An Empire Divided za velkou louží už sice uplynulo několik měsíců, ale k nám, respektive do Evropy hra dorazila teprve nedávno. Tato hra byla pečlivě a s velkým očekáváním sledována z několika důvodu. Hlavním z nich je nepochybně fakt, že vychází z kultovní filmové série Star Wars, která bohužel s novými díly zaznamenala spíše úpadek. Nicméně už samotná představa světa Hvězdných válek převedeného do online hry byla dostatečně velkým lákadlem, aby narušila klidné spaní nejednomu fanouškovi této slavné sci-fi ságy.

Druhý důvod k nervóznímu očekávání zapříčinila samotná vývojářská firma, kterou nebyl nikdo jiný než Verant Interactive. Každý, kdo byť jen letmo zavadil o onlinové hry tuto společnost zná jako tvůrce megaúspěšného Everquestu, jehož úspěšnost potvrzují stotisícové zástupy hráčů. Na vývoj a správné zachycení světa Hvězdných válek dohlížel tým tvůrce filmu – LucasArts. Jak vidíte, SWG bez větších problému splnily všechny předpoklady proto, aby se z nich stala nejočekávanější onlinová hra. První dojmy, které jsme získali asi po týdnu rekreačního hraní (u online her jde skutečně o směšně krátký termín k zachycení objektivních kvalit hry) naleznete na následujících řádcích.

 Fantastická tvorba postavy
Po absolvování tradičních počátečních úkonů (nenásilně rozbalení krabice, letmé pokochání se manuálem a zdlouhavé instalaci) jsme si založili herní účet, který je nezbytnou součástí každé onlinovky a pustili se do stahování patchů. Na starší verzi přípojky ADSL 192/64 tento úkon zabral přibližně dvě hodiny, představující z našeho nedočkavého pohledu hotovou věčnost. Upřímně řečeno si jenom těžko dokážeme představit něco podobného na modemu. S víkendem volného času a trpělivostí slona je ale nakonec možné všechno.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Z nabídky dostupných serverů jsme zvolili Eclipse, protože na něm hraje převážná část české pařanské obce. Tabulka určená k tvorbě postavy nám zcela vyrazila dech. Tolik modifikovatelných fyzických atributů charakteru jsme skutečně ještě neviděli. Kromě tradiční výšky a váhy jsme mohli ovlivnit posazení očí, šířku lícních kostí, tvar úst, velikost brady, šířku nosu a spousta dalších detailů. Něco podobného by mohla bez potíží používat policie k zachycování vzhledu podezřelých osob. Vskutku fantastická hračka, u které vydržíte hodinu čistého času a ani nemrknete!

Zvětšit zdroj: Archiv
Vedle fyzických proporcí si můžete nastavit i nepostradatelné RPG atributy, které jsou v případe SWG měnitelné v průběhu hry. Je to způsobeno z velké míry tím, že na každém serveru můžete mít toliko jednu postavu. Druhá se vám otevře pouze v momentě, kdy získáte přístup k jedi schopnostem, což je meta, které asi 90% hráčů nikdy nedosáhne.

Postavu definují tři skupiny základních atributů, z nichž každá obsahuje tři vlastnosti. Výsledkem jsou i tři druhy energie – životní, psychická a pak únava. Zajímavé je, že k vašemu skolení do bezvědomí stačí, když libovolný ukazatel energie klesne na nulu. Hromotluckého Wookieho s tunou životů, ale slabou myslí, tedy bez problému sundá silnější psychický útok. Ve výsledku to znamená, že se hráči snaží nalézt vyrovnanost v jednotlivých atributech a případně si je upravují podle toho, s kým jdou bojovat.

 Rasy a národy
Hrátkám se vzhledem a atributy předchází atraktivní volba rasy. Je zde zastoupena většina známých národů z filmů. Všestranné lidi doplňují výřeční Bothanové, obojživelní Mon Calamari (Admiral Ackbar), hmyzí Rodiané (Greedo), ještěrčí Trandoshané (Bossk), hlavounští Twi`lekové (Bib Fortuna), hromotlučtí Wookiové (Chewbacca – Žvejkal) a tajemní Zabrakové (Darth Maul).

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Každý národ má predispozice pro vykonávání jiného povolání, ale restrikce byste ve hře těžko hledali. I chlupatý Wookie, který šikovnosti příliš nepobral, může být třeba solidním medikem. Navíc platí, že si kdykoliv v průběhu hry můžete změnit povolání „vrácením“ investovaných zkušenostních bodů. V rozvoji postavy vás omezují právě limitované skill body. Jinak by se mohlo stát, že by po světě chodili mistři všech oborů, jako tomu bývalo v Ultimě Online za starých časů.

Paleta dostupných povolání je příjemně pestrá a na své si přijdou vyznavači všech druhů zábavy. Můžete se stát například skvělým bojovníkem na blízko, odstřelovačem, překupníkem zboží, zpěvákem, kuchařem, horníkem, tanečním či doktorem. Každé povolání má přitom různý směr, kterým se může ubírat a později i speciální pokročilé dovednosti. Například bavič (entertainer) se může specializovat na tanec, zpěv nebo třeba úpravu vzhledu jiných postav.
Zvětšit zdroj: Archiv
V dovednostech se zlepšujete prováděním dané činnosti. Když budete například od rána do večera švihat mečem, poroste vám právě schopnost boje s jednoruční nebo obouruční zbraní. V okamžiku, kdy dosáhnete „kritického“ bodu, musíte vyhledat trenéra, který vás zasvětí do pokročilejších technik. Zajímavé přitom je, že vás mohou trénovat i ostatní hráči, čímž si zároveň zlepšují i své vlastnosti. Není tedy rozumné hned investovat těžce vydřené peníze do tréninku, když vás zpravidla zadarmo zaučí ostatní.

 Procházka po galaxii
Před vstupem do světa si ještě musíte zvolit svojí rodnou planetu. My jsme přirozeně sáhli po písčitém Tatooinu, na kterém začínal i Luke Skywalker. Na doporučení zkušenějších jsme si vybrali menší městečko zapadlé mezi písčitými dunami. Není prý dobré se hned zpočátku vrhnout do přelidněného velkoměsta, ve kterém nováčkovi pouhé hledání hospody zabere dlouhé minuty.

Hned po narození nás učarovala přehledná mapa, se kterou se velice snadno orientujete i v neznámých prostorech. Další úder do očí zajistila opravdu nádherná grafika plná detailů. To se týká nejenom postav, ale i celého okolního světa - viz přiložené obrázky.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Daní za tuto podívanou jsou docela vysoké hardwarové požadavky. Na testovaném stroji Athlon 1800+, 768 MB RAM a GeForce 4 4800 se hra při rozlišení 1280x1024 a maximálních detailech opravdu nechutně trhala. Ovšem nastavení grafiky nabízí tolik šidítek a vychytávek, že se to nakonec dalo celkem v pohodě hrát. Každopádně ale počítejte s tím, že na výrazně slabší konfiguraci by se mohlo onlinování proměnit v nepříjemně trhanou frustraci!

Většinu času jsme coby začátečníci strávili procházením přilehlého okolí, kocháním se nádhernou grafikou a klábosením s ostatními hráči. Dozvěděli jsme se například, že se většina lidí zpravidla schází v místních hospodách a ne u bank, jako je tomu ve většině jiných onlinovech. V hospodách bývají tanečníci a zpěváci, jejichž sledováním si snižujete bojovou únavu.

 Generátory questů
Zvětšit zdroj: Archiv Prakticky od každé NPC postavy můžete získat nějaký ten úkol, ale přímo pro questy jsou dělané speciální terminály. Hráči Anarchy Online v nich nepochybně spatří jistou „vykradačku“ často zatracovaného generátoru misí. Podobné je to i zde. Prostě si stoupnete k vybranému terminálu a vyberte si misi dle svého vkusu. Bojové mise většinou obnášejí cestu k vybranému místu a následnou likvidaci čerstvě narozených příšerek. Za zmínku stojí, že pokud někdo zničí cílové hnízdo, tak se vám úkol připíše jako hotový. Nicméně maximálně si můžete nabrat dvě mise, víc vám systém neumožní.

Souboje jsou řešeny obvyklým způsobem jako v jiných onlinovkách. Probíhají sice v reálném čase, ale vaše rychlost a navolená zbraň určuje, kolikrát si ve fiktivním kole zaútočíte. V okolí měst je přitom dostatek slabších stvoření pro potěchu začátečníkových bojových choutek. Ovšem na své si ve SWG přijdou i klidné povahy, které více baví výroba různých předmětů. Od NPC obchodníků totiž nepořídíte téměř žádné zajímavé věci a pořizování výbavy probíhá skrze bazar. Do něho může každý nabídnout, co se mu zlíbí a pak už jenom čeká, jestli se někdo chytí.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Prvních pár dní sice člověk stráví na své domovské planetě, ale brzy začne mít pocit, že by se chtěl podívat někam jinam. Ke splnění cestovní horečky stačí našetřit trochu peněz a po zakoupení vstupenky budete přeneseni na jinou část vesmíru. Konstrukce vesmírných korábů a boje ve vesmíru bohužel v základní verzi hry nenaleznete. S nimi se počítá v chystaném datadisku (2004), který by měl podstatně rozšířit možnosti hry.

 Rozpaky nad trvanlivostí
Zvětšit zdroj: Archiv Upřímně řečeno jsme se prvních pár dní ve hře skvěle bavili, kochali fantastickou atmosférou a také přítomností velkého počtu jiných hráčů. Na druhou stranu se nám zdálo, že pouhé plnění náhodně generovaných misí může být po čase dosti repetitivní. Zkušenější hráči si nám stěžovali, že ve světě prakticky není co dělat. Pro fanatika je prý vypěstování nabušené postavy otázkou několika málo dní. Jistě, že se můžete přidat k rebelům nebo impériu, ale ani to prý zatím nestačí.

Po počátečním boomu, kdy se do hry připojila kvanta hráčů, jich prý velké množství zase odešlo a nakonec se vrátilo do svých „původních“ světů typu Everquest. Je evidentní, že jsou si toho autoři vědomi, a tak neustále do hry přidávají nové věci a upravují stávající. Zejména za poslední měsíc se SWG dosti změnili a nedávno jsme se dočkali třeba parádních vznášedel. Megalomany pak jistě potěší možnost výstavby vlastních měst!

 S PvP se počítá
Vyznavače PvP (bitvy živých hráčů - pozn.ed.) určitě potěší fakt, že autoři do hry tuto možnost zakomponovali. Veškeré souboje ale probíhají ve stylu impérium proti rebelům. Každý má možnost vybrat si frakci, ke které se přidá nebo může zůstat neutrální. Na druhou stranu se nám zdálo, že má celý systém své mouchy a není dokonale vybalancovaný. Jeden skutečně vytrénovaný imperiální voják s masivním železným walkerem bez problémů vystřílí armádu rebelů.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů

Dále je zde možnost bojovat na úrovni jediů, ale upřímně řečeno jich po světě SWG zatím mnoho nechodí. A ten, kdo má jedi schopnosti, je před ostatními pečlivě skrývá, protože by se na něj jinak realizoval velký hon. Jediové jsou navíc hardcore charaktery, takže když zemřou, je konec legrace a příhodný okamžik ke skoku z okna.

 Finální verdikt až v lednové recenzi
Z pohledu prvních dojmů se nám tedy hra jeví jako atraktivní dílko, které by mělo uspokojit „průměrné“ hráče onlinovek a především pak fanoušky Star Wars. Nabízí opravdu nádhernou grafiku, vynikající tvorbu postavy a především pak fantastickou intergalaktickou svobodu pohybu. Kvalitou systému se asi zatím konkurenční Anarchy Online nevyrovná, ale čas může všechno změnit.

Zvětšit zdroj: Archiv Onlinovky jsou zvláštní kategorií her, které mnohdy potřebují ke svému dozrání čas a hlavně píli ze strany autorů. SWG mají všechny předpoklady, aby se z nich vyklubala vskutku vynikající sci-fi onlinovka. O tom všem vám ale poví až Petr Chlumský v chystané recenzi, která bude publikována v průběhu ledna.

Stáhněte si: Videa, Trailery, Intro...

Související články: Novinky

Linky: Česká fanouškovská stránka, České fórum o hře



 
Musli
autorovi je 25 let, pracuje jako PR manager CD Projektu a dříve byl zástupcem šéfredaktora SCORE; své herní začátky datuje od roku 1987, kdy prvně usedl ke stroji C64; specializuje se na RPG, MMORPG, strategie a lehce FPS nebo adventury (všechny články autora)

 
 
Musli

Nejnovější články