Star Wars: Empire at War - dojmy
zdroj: tisková zpráva

Star Wars: Empire at War - dojmy

25. 1. 2006 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

RTS jsou posledním žánrem, ve kterém Hvězdným válkám chybí úspěšný zástupce. Změní to Empire at War s bitvami ve vesmíru i na planetách? Bonus: modifikace dema prodlouží herní dobu a odemknou plnou verzi!

Autor: Levis
Publikováno: 25.ledna 2006
Verze hry: anglické demo
Doba hraní: pár dnů


Obrázek zdroj: tisková zpráva Po průměrném Force Commanderu a mladším Galactic Battlegrounds, což byla jen předělávka Age of Empires II do sci-fi hávu, si Hvězdné války konečně zaslouží nějakou pořádnou real-time strategii, řekli si v LucasArts. Domluvili se proto s vývojářským týmem Petroglyph, poskládaným z bývalých zaměstnanců legendárního Westwoodu (resp. EA Pacific stojími za Command & Conquer nebo LOTR: Battle for Middle-Earth), který pro ně v těchto dnech dokončuje novou real-time strategii SW: Empire at War. V osmisetmegovém demu jsem měl možnost vyzkoušet trochu od každé ze tří hlavních částí hry: ekonomickou správu říše, vesmírnou bitvu i dobývání pozemní základny.

 Správa říše v tutoriálu
Jakmile jsem si osvojil ovládání, dostal jsem první úkol - dobýt asteroidové pole, za kterým si Impérium vybudovalo vesmírnou stanici, a odsud pak provést vylodění na vedlejší planetu. Hologram rebelské vůdkyně Mon Mothmy mi vysvětlil, že veškerá administrativa probíhá na galaktické mapě (rochu připomíná Master of Orion). Staví se tam budovy a jednotky, zajišťují se obchodní cesty atd. Správa každé planety se skládá ze dvou částí: na orbitu rotuje vesmírná stanice, která vyrábí stíhačky a lodě. V pozemní základně jsou pak k dispozici nejenom klasické budovy jako kasárna nebo továrny na tanky, ale také specialní stavby pro zbraně země-vzduch typu Ion Cannon. Vzápětí zjišťuji, že kredity jsou automaticky generovány důlními koloniemi na planetách, takže se nemusím starat o těžbu.

Následuje zpráva, že k dosažení úspěšné infrastruktury říše je potřeba víc než jen stavět budovy, a tak jsem hned zaúkolován. Jelikož se rebelové neustále přesunují z planety na planetu, nemají stálý příjem, takže se hned zkraje ocitám v nedostatku finančních zdrojů. Situaci naštěstí zachraňuje najmutý žoldák, který za férovou cenu nasadí krk a odlétá na imperiální planetu, odkud pak po malých částech dlouhodobě rozkrádá imperiální rozpočet. Tutoriál se dále zabývá otázkou technologického postupu, který u Impéria obstarávají speciální laboratoře. Při hře za Rebely mi na cizí planetu stačilo nasadit dobře známé droidy C-3PO a R2-D2 a ve stylu Civilizace hned vyskočila tabulka s výběrem dostupných technologií, které droidi mohou získat od protivníka. Ten byl v této části dema pasivní, ale ve finální verzi má jít o rovnocenného soupeře, který bude všemi prostředky usilovat o to, aby infrastrukturu hráčovy říše narušil.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

V ekonomické části hry probíhá mimojiné výroba jednotek. Proto bylo poslední sekcí tutoriálu vyprodukování několika letek X-Wing, což naštěstí netrvalo dlouho - pokud byste byli extrémně netrpěliví, můžete si urychlit čas. Pak už se jen stíhačky přidaly k připraveným křižníkům a celá flotila se vzápětí skokem do hyperprostoru přesunula nejen na protivníkem okupovanou vedlejší planetu, ale také do další fáze hry...

MODIFIKACE DEMA -jd
Pouhých pár dnů po vydání dema se aktivní fanouškovská komunita kolem EAWHQ.de postarala o vznik pozoruhodných modifikací, které značně prodlouží jeho trvanlivost i mnohonásobně rozšíří herní možnosti. O co jde? Tzv. Chriz mod umožňuje zapojit se do bitev u všech planet na mapě vesmíru. Aktivuje umělou inteligenci, která na vás bude útočit, dále "odemyká" piráty bráníci neutrální planety, přidává peníze i velitelské body a máte k dispozici více druhů jednotek (mj. T4-B Tank, Field Commander, A-Wing, Z-95 Headhunter, Assault Frigate MK II, Marauder Cruiser atd.).

Pro instrukce si přečtěte přiložený readme texťák - v podstatě stačí rozbalit chriz_mod4.rar i chriz_mod5.rar do adresáře s nainstalovaným demem a poté spustit swmod.exe. Venku je také podobný Bryan's mod 1.5, který dovoluje postavit všechny budovy, zpřístupňuje obchodní cesty, technologie, stíhačky, hrdiny atd. Všechny potřebné soubory zabalené do jednoho archivu stahujte lokálně od nás (13 MB). Vydavatel Activision na tyto modifikace reagoval oficiálním prohlášením, ve kterém varuje před poškozením dema a uděláním si špatného úsudku o kvalitě celé hry. Ta prý ještě není správně vybalancovaná a nereprezentuje možnosti finální plné verze, v níž bude nutné vše nejprve vynalézt a nenastanou v ní stejné situace jako při použití těchto neofic.modů na starém buildu dema.

 Vesmírné bitvy jako z filmů
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Mění se herní interface a místo taktizování nastupuje regulérní boj v otevřeném vesmíru (něco jako Homeworld), sem tam přikrášleném poletujícími asteroidy nebo efektní mlhovinou. Dění na bojišti sice sledujete z klasického isometrického pohledu, ale engine dovoluje, aby se lodě vzájemně podlétávaly, čímž tak vytváří pocit třetího rozměru, byť to je občas trošku nepřehledné. Ještě než se rozkoukám, už jsou mé lodě pod palbou nepřátelských stíhaček. Letce tedy nařizuji, aby opětovala palbu a využívám možnosti přiblížit kameru, abych se na bitvu podíval zblízka.

Co se týče samotného boje, demo ukázalo, že se vyplatí nepodceňovat hrdiny (speciální jednotky, mezi které patří fanouškům ságy dobře známé postavy nebo stroje z filmů) a že je důležité si hlídat, aby flotile nechyběl žádný druh lodí. Rozmanitý výběr umožňuje lecjaké taktizování - velké křižníky se vyplatí posílat napřed, protože ustojí lecjakou palbu. Stíhačky díky své hbitosti zase snadno proklouznou zmatkem v rozpoutané bitevní vřavě a mohou začít bombardovat protivníkovy lodě, popřípadě se jako zmiňované X-Wingy pustit do střetů jeden na jednoho. V demu je přítomna jedna speciální jednotka - loď Malý Sokol - která i přes svou zdánlivou těžkopádnost v akceleraci i střelbě mnohokrát předčí každou stíhačku a nebýt jí, zřejmě bych asi prohrál.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Největším oříškem se stalo zničení protivníkových křižníků a vesmírné stanice. K tomu šikovně posloužila novinka v podobě systému hitpointů, který každý větší cíl rozděluje na několik častí. Proto lze nejprve zaměřit turbolaserové věže a o masivní trup lodě se zajímat třeba až ve chvíli, kdy už se nepřítel nemá jak bránit. Stejně tak je ale možné protivníkovy lodě připravit o motory (tzn. o možnost z bitvy utéct) nebo mu zdevastovat hangár, což ho odřízne od možnosti vypouštět na vás další stíhačky. V závěru vesmírné mise se odehrálo ještě několik dalších přestřelek, které proběhly víceméně bez mého přičinění.

POTÍŽE SE SPUŠTĚNÍM HRY?
Spousta hráčů si na diskusních fórech stěžuje, že demoverzi nemohou rozchodit kvůli hlášce „A required security module can not be activated“. Nebojte se, demo jste nestahovali zbytečně. Jde jenom o ochranu před emulátory typu Anti-Blaxx nebo Alcohol 120%. Aby vám Empire at War správně fungovalo, stačí podobné programy jednoduše vypnout ze system-tray nebo task manageru.

 Mise na písečném Tatooine
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Třetí částí Empire at War jsou bitvy na planetách. K nim dojde poté, co hráč v předcházející vesmírné přestřelce dobyl oběžnou dráhu. Uživatelské rozhraní se v těchto misích příliš neliší od zaběhnutého RTS standardu, i když SW maniakům udělá radost drobnostmi, jako je třeba ikona R2-D2 místo nápisu Mission Objectives. V demu nejprve letmo navštívíte wookijskou planetu Kashyyyk, bohužel jen proto, abyste se naučili pracovat s mapou a komandovat jednotky. I tak ale kombinace hustého pralesa s efektním dešťem působila nadmíru lákavě. Jen škoda, že vojáci při pochodování odmítali sejít z jasně vyznačených cest.

K válčení se vším všudy proto dochází až v misi na písečném Tatooinu. Armádní velitel mě hned zkraje varoval, ať se nespoléhám na rakometčíky, protože v zuřící písečné bouři mají podstatně menší šanci úspěšně zaměřit nepřítele. Vedle protivníkovy tvrze je na mapě několik míst, která lze obsadit a zde například postavit jednu nebo dvě hlídací věže. Z budov stojí za zmínku Shield Generator, který jednotkám zvenčí zamezuje ostřelovat cokoliv v jeho dosahu. Existují dva způsoby, jak takovou situaci vyřešit - buď riskovat drobné ztráty a všechny jednotky pod štít přesunout (což sice jde, ale hráč se zbytečně vystavuje palbě), anebo se pokusit zničit přilehlou elektrárnu. K tomu v demoverzi sloužil ukázkový nálet TIE bombardérů, které ani ne tři vteřiny po kliknutí na slibný nápis „Bombing Run“ celou stavbu zdemolovaly na kusy.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů

Všechny pěší jednotky jinak pochodují v plucích, které si udržují pevný čtvercový tvar překvapivě i pod nepřátelskou palbou a v řadách poslušně jeden po druhém také mrtví padají na zem. Vedle protivníka se na mapě nachází i domorodci, jako například mrňaví Jawové a jejich majestátní vehikl Sandcrawler, který lze rozstřílet na kusy. Pokud jste si oblíbili typicky tvrdý humor imperiálních nadřízených, přijdete si na své, protože i zde figuruje zkažený polní velitel, který mezi každým druhým slovem utrousí na protivníkovu adresu příznačné: „Rebel scum!“.

PERLIČKY ZE SVĚTA HVÉZDNÝCH VÁLEK
HVĚZDA SMRTI - Tahle masivní bitevní stanice, schopná zničit celou planetu, bude bezpochyby favoritem všech, kteří se rozhodnou hrát za Impérium. Někdy bude možná lepší si planetu podrobit, ale vysvětlujte to někomu, kdo si zamiloval Darth Vadera.

NA CO SI DÁT POZOR VE VESMÍRU - Až povedete vaší flotilu některou z vesmírných bitev, dávejte dobrý pozor, kudy letí! Nejen, že jsou tu asteroidy, které mohou poškodit větší lodě, ale také mlhoviny, které dokáží lodní štíty dočasně vyřadit z provozu. To ale stejně dobře zvládne i iontové dělo z povrchu planety.

TARIS - Jestli jste hráli výborné RPG Knights of the Old Republic, určitě si pamatujete na planetu Taris, která je záhy téměř kompletně zničena. Ale KOTOR se odehrává tisíce let před filmy, takže bude zajímavé sledovat, jak tenhle svět dopadne v Empire at War.

 Plná verze již brzy
Co se týče hardwarových nároků, na mé starší sestavě s Athlon XP 2600+ a GeForce4 Ti420 jsem s demem neměl problémy ani v maximálních detailech a vyšších rozlišeních. Nezbývá než se těšit na polovinu února, kdy se plná verze Empire at War dostane na pulty obchodů. Vedle singleplayerové kampaně, která bude zasazena mezi třetí a čtvrtou filmovou epizodou, má být hlavním tahákem mód Galactic Conquest, v němž jde o dobývání všech planet v galaxii. I když půjde hrát jen za Impérium a Rebely, celý mód se všemi pětačtyřiceti (!) planetami bude možné absolvovat i v multiplayeru.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva V průběhu celé hry se zpřístupní rozsáhlý arzenál stíhaček, lodí a tanků z celého světa Hvězdných válek (vedle pověstných korealliánských korvet anebo stíhačů X-Wing se v demu objevily třeba také dva rebelské tanky, které ve filmech nefigurovaly). Vliv na jejich dostupnost budou mít jak planety, které bude hráč okupovat (každá z nich přidá nějaký bonus), tak vynalezené technologie. Na ukázku toho, že se hra bude za každou stranu lišit, uvedu, že zatímco Impérium bude na svých planetách muset stavět laboratoře, Rebelové budou odkázani na pašeráky a špióny. Pokud byste si čekání chtěli zpříjemnit, vřele doporučuji dřívější videa a trailer. Do té doby ať vás Síla provází!

Stáhněte si: Demo, Videa, Trailery, Modifikace...

Související články: Novinky...



Levis
autorovi je 17 let, studuje v Praze a specializuje se na strategie/akce/adventury a cokoliv s tématikou Star Wars



 
 
Levis

Nejnovější články