Riddick: Assault on Dark Athena - dojmy
zdroj: Archiv

Riddick: Assault on Dark Athena - dojmy

21. 3. 2009 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Málokterá postava učarovala tolik jako holohlavý zabiják Riddick. Vydali jsme se do temnot vesmírné lodi Athena na jeho nové dobrodružství.

Autor: Martin Zavřel
Publikováno: 21.března 2009
Verze hry: preview+demo/PS3/anglická
Doba hraní: pár hodin


Obrázek zdroj: Archiv Málokterá postava učarovala svojí originalitou tolika lidem jako holohlavý zabiják Riddick. A málokterá hra sesbírala tolik uznání a chvály, jako Riddickovo první dobrodružství. Vydali jsme se do temnot otestovat nástupce této legendy.

Když vývojáři ze studia Starbreeze (mají na svědomí např. stylovou komiksovou adaptaci The Darkness) před pěti lety stvořili pro původní Xbox a PC svoji hru Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay, zaplnili nejen bílé místo v příběhu před oběma filmovými předlohami, ale také hlad hráčů po „odlišné“ FPS. Kombinujíce pohled z vlastních očí i z očí třetí osoby, hra míchala prvky akce, stealth, ale také adventury. Nikoho asi nepřekvapí, že nadcházející předělávka/pokračování s názvem Assault on Dark Athena nabízí v podstatě to samé, ale hezčí, uhlazenější a bohatší.

 Dvojitá dávka
Hra nabízí možnost zopakovat si původní dobrodružství (Butcher Bay) v grafice hodné konzole poslední generace - navíc s drobnými úpravami problematických pasáží/prvků hratelnosti, která nicméně nadále zůstává relativně náročnější, vyžadující trpělivost a určitý trénink. Pokud o to nestojíte, můžete se hned z hlavního menu pustit do zbrusu nové kapitoly (Dark Athena), která na původní hru volně navazuje.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
oficiální obrázky

Možná jste viděli renderované intro Atheny, ve kterém Riddickovu loď na cestě vesmírem zahákuje otrokářské plavidlo nelítostné kapitánky jménem Revas. Její posádku tvoří hrstka lidských vojáků, ale především tuny dronů – robotů s omezenou inteligencí, které je však možné dálkově ovládat lidským pilotem; v takové chvíli se z nich stanou výrazně nebezpečnější protivníci. Nu a pak je na palubě náklad nebohých otroků a obětí nečistých obchodů kapitánky.

 Vražedné stíny
Když vražední piráti vtrhnou na palubu vašeho plavidla, Riddick už je na ně připravený. Schován ve stínu, unikne jejich pozornosti a pronikne nepožíravě na palubu Atheny. Chladně industriální prostředí lodi působí spoře a nehostinně, do čehož naštěstí patří také relativně sporé osvětlení. Vaší hlavní předností (kromě zabijáckého talentu) je schopnost vidět ve tmě, čehož musíte v úvodu hry náležitě využít. Lze tak činit neomezeně dlouho, aktivujete a rušíte to stisknutím tlačítka. Jiné tlačítko zase přepíná do přikrčení/plížícího módu, během kterého vám namodralý nádech obrazu naznačuje, kdy jste pro nepřítele neviditelní.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Nemalá část Atheny je totiž podřízena pravidlům stealth žánru – nepozorované plížení ve tmě a rychlé zabíjení zezadu funguje spolehlivě. Zatímco hurá rozběhnutí na nepřítele prostředkem chodby jde sice jednou-dvakrát přežít, ale v mnoha případech vede k následnému zaplavení místa protivníky a potupném ubití vaší postavy. Jakmile si však navyknete na zákeřnější a kradmější styl postupu, investujete trochu trpělivosti a podřídíte se roli své postavy, budete schopni provádět dokonalá přepadení a začne vás to asi bavit.

 (Anti)hrdina roku
Stanete se totiž Riddickem se vším všudy – smrtícím dravcem, samotářem a nepolapitelným přízrakem. Součástí onoho pohlcujícího kouzla osobnosti je design/scénář samotné postavy, reprezentovaný především černočerně cynickými dialogy. Ty svým nezaměnitelným mručivým způsobem nadaboval samozřejmě přímo herec (a velký herní fanoušek) Vin Diesel. Jeho hlášky a černý humor si budete užívat také díky možnosti zapnout titulky pro vybrané nebo všechny druhy dialogů ve hře. Užijete si je kromě Riddickových častých monologů také během rozhovorů s dalšími postavami, které patří k adventurním vložkám hratelnosti. Sem spadají ještě občasné hádanky typu přeskládání beden pro umožnění postupu dále.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Další nezaměnitelnou složkou Riddickovy postavy je způsob, jakým bojuje - přesněji řečeno zabíjí, na boj často ani nedojde. Ať už budete bojovat pěstmi, šroubovákem nebo speciálními zahnutými noži, určitě vás překvapí, jak agilní a brutální tyto souboje na blízko jsou. Výjimkou není zaseknutí nepříteli shora do hlavy nebo přesně vedená rána na krk. Je potřeba to alespoň vidět ve videu ze hry a nebo ještě lépe si to vyzkoušet, abyste pochopili, jak živočišné a brutální Riddickovy útoky na blízko jsou. Není tedy divu, že když se někdo v pozdějších fázích hry dostane ke střelným zbraním, možná je zahodí a nadále hrou postupuje pomocí vražedných výpadů ze stínů. Praktické ovládání soubojů na blízko přitom není o mnoho složitější, než v jiných hrách – jen prostě lépe vypadá a funguje.

 Syrová zábava
Hra má svoji specifickou atmosféru, vyznačující se úsporným prostředím. Grafiku lze přesto označit za velmi povedenou, do velké míry díky působivé hře světla a stínu, ovšem žádnou velkou pestrost od ní nečekejte. Zajímavé jsou některé speciální efekty a filtry, od Riddickova nočního zraku až po náhled na svět očima ovládaného drona, lehce připomínajícím film Terminátor.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky v galerii

K naprosté dokonalosti je doveden zvuk, od již zmiňovaného dabingu (často se vyplatí skrytě poslouchat rozhovory hlídačů mezi sebou) přes různé ambientní hučení strojů až po nepříjemně realistické zvuky během vraždění nepřátel. Hudba je náležitě ponurá a staví na elektronických nástrojích. Každopádně pobyt na palubě rozlehlé vesmírné lodi potěší srdce každého odrostlejšího sci-fi fanouška. Chce to ovšem poněkud otrlejší náturu, jelikož krvavost a drsné dialogy staví tohle vesmírné dobrodružství daleko od pestrobarevných trikotů Star Treku a jemu podobných.

Zvětšit zdroj: Archiv PS3 preview-verze, kterou jsem měl k dispozici, bohužel neobsahovala remake Butcher Bay. Ani multiplayer, v němž na dvaceti mapách budete moci hrát několik herních módů. Z nich nejlákavější podle všeho bude „Pitch Black“, kde má ve tmě několik hráčů s baterkami nahánět jednoho Riddicka – kdo ho zabije, ten se jím stane pro další kolo. Hrátky ve tmě si budou tentokrát moci užívat majitelé obou výkonných konzolí současné generace i PC hráči. Tvůrci ze studia Starbreeze přitom podle svých slov netouží po ničem jiném, než se v následujících letech pustit do vývoje plnokrevného druhého dílu.

POSLEDNÍ DVA TRAILERY

zdroj: Archiv



zdroj: Archiv


Stáhněte si: Demo z Xbox Live a PlayStation Network, Trailery, Videa...

Související články: Novinky, Recenze původního Chronicles of Riddick a návod


Martin Zavřel
autorovi je 29 let, pracuje v 2K Czech, v minulosti sedm let vedl konzolovou sekci Doupěte; nejraději má akční, RPG a hororové hry (plus cokoliv s dobrým příběhem); neobejde se bez kvalitní filmové a herní hudby, relaxuje při tenisu, cestování, plavání a na srazech brněnských Otaku


 
 
Martin Zavřel

Nejnovější články