Purge - první dojmy
zdroj: tisková zpráva

Purge - první dojmy

21. 1. 2003 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Odvěký spor sci-fi versus magie se stal námětem multiplayerové střílečky Purge, kde proti sobě stojí příznivci Řádu a zástupci sekty Vyvolených. Jaké jsou dojmy z veřejné bety a může se měřit s UT2003?

Autor: Jan Rod
Publikováno: 21.ledna 2003


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Na poli online akčních FPS se toho v poslední době událo dost. Za uplynulých šest měsíců vyšlo několik titulů, které měly velké ambice. Ne všechny však uspěly tak, jak se o nich mluvilo, nebo jak bylo očekáváno. Velký úspěch měl Unreal Tournament 2003, především díky již předvybudované hráčské základně, a také Battlefield 1942 nebo America’s Army, především u hráčů v zahraničí. Do tohoto konkurenčního prostředí nyní přichází novinka firmy Freeform Interactive nazvaná jednoduše Purge.

Herním designérům, kteří dříve spáchali Future vs. Fantasy mod pro Quake, bylo asi zpočátku jasné, že uspět s klasickou online 3D akcí by bylo v dnešní době přinejmenším nejisté. Vsadili proto vše na kartu inovativních nápadů a vcelku originálních doplňků ke klasické FPS. Tím hlavním přínosem by měly být jakési aspekty RPG zakomponované do samotné hry. Ale nepředbíhejme a pojďme se zatím podívat na pozadí celého projektu, kterým je samozřejmě příběh.

 Herní koncept
Příběh je poměrně jednoduchý a neoplývá přílišnou originalitou. Nicméně vcelku poutavě postihuje aspekty světa Purge, což je jeho hlavním úkolem. Ve 22. století se svět rozdělil na dvě části. Jedna se nazývá Order (tedy po našem Řád) a představuje technokratickou kastu, která vidí pouze vědeckou a technologickou dokonalost. Oproti ní stojí jiná část populace (či spíše zbytků populace) - Chosen (tedy Vyvolení). Ti se od vědy a technologií odvrátili a podstatu své existence hledají v náboženství. Order nepovažuje příslušníky Chosen za hodné života - pohrdají technologiemi, nejsou dostatečně vybavení pro přežití. Naopak Chosen nemohou vystát Order kvůli tomu, že Order prosazují technologickou dokonalost nad cenu lidského života. Válka, která se nazývá Purge, což česky znamená buď průjem nebo očištění, je tedy na spadnutí.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Již z popisu příběhu plyne, že proti sobě budou stát dvě naprosto odlišné skupiny bojovníků - Order, disponující moderními technologickými zbraněmi a Chosen, spoléhající na magii. Tedy něco jako Celebrity Deathmatch mezi mariňákem z Dooma a mágem z Heretica. Jistě si sami dokážete představit, jak to na bitevním poli bude vypadat. Samotný herní systém v betaverzi je vcelku jednoduchý. Úkolem je prakticky v každé mapě zničit nepřátelský portál a eliminovat jednotky protivníka. Respektive pořadí je opačné, nicméně portály slouží k povolávání posil, respektive respawnování bojovníků. Je tedy jasné, že hlavním úkolem bude zničit portál, poté je již vítězství na dosah.

 Mix FPS a RPG?
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Když je nyní rámcová koncepce jasná, pojďme se podívat na detaily, včetně zmiňovaného okořenění FPS neobvyklými RPG aspekty. Ty spočívají v tom, že s postupující hrou, pokud jste úspěšní, získáváte klasické zkušenostní body. Ty je možné následně transformovat do zlepšení některé z vlastností, jako je například síla, obratnost, výše zdraví, inteligence a další. Zvýšení té které vlastnosti vám přinese vylepšení postavy ve hře. Pokud si zvýšíte sílu, unesete více nábojů, pokud si zlepšíte obratnost, máte lepší zaměřovací schopnosti atd.

Možná si v tuto chvíli řeknete, co bude s hráči, kteří se ke hře připojí později. Na to mají autoři jednoduché řešení - veškeré získané zkušenosti se při rotaci mapy nebo při jejím restartu vynulují. Na začátku tak mají všichni hráči stejnou výchozí pozici. Dlužno dodat, že na těch několika málo serverech, které fungují, se tři mapy obsažené v multiplayerové betaverzi točí vcelku pomalu. Průměrnou hrací dobu jedné mapy bych odhadl na hodinu a půl.

Zkušenostní body se rozdělují za plnění úkolů, respektive za přispění ke zdárnému dokončení mise. To spočívá zaprvé v likvidaci protivníků, zabíjení nepřátelských NPC, a nejvíce bodů lze získat za likvidaci cizího portálu. Ovšem hra dává zkušenosti také za defenzivní úkoly, jako je obrana základny, či pomoc přátelům pod palbou. Bohužel se mi občas stávalo, že ačkoliv jsem všechny defenzivní úkoly plnil, zkušenosti jsem přesto nedostal. Zde půjde patrně o nějakou nedotaženost v přidělovacím systému, která snad bude ve finální verzi hry opravena.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Postavy a arzenál
S RPG prvky souvisí také rozdělení druhů postav. Těch je ve hře několik. Za každou stranu si můžete vybrat specifický charakter specializovaný na určitý okruh činností. Za Order jsou tady Android, Commando, Wastelander a Cyborg, za Chosen Mage, Assassin Fighter a Monk. Jednotlivé postavy se liší svým posláním, úkoly a schopnostmi stejně jako v ostatních hrách tohoto typu. Nicméně je důležité dodat, že s pomocí úpravy vlastností v RPG části hry je možné tyto rozdíly do určité míry setřít anebo posílit.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jak je známo, jsou velmi podstatnou částí všech FPS zbraně a těch je i v Purge dostatek. Navíc jejich rozdělení vyplývá do určité míry i z RPG koncepce hry - dobrý ostřelovač se musí vycvičit, aby něco trefil, ostřílený bojovník potřebuje více síly, aby unesl větší množství nábojů atd. Celkem by mělo být ve finální verzi k dispozici kolem 32 zbraní, včetně speciálních schopností na straně Chosen a speciálního arsenálu (jako třeba mininukleární pumy) na straně Order. Speciální funkci zde budou mít i specifické NPC. Jedna by měla fungovat jako doktor (na obou stranách), druhá jako muniční zásobovatel (v případě Chosen to bude Runemaster, tedy dodavatel magických svitků).

 Magie vs. hrubá síla
Jakkoliv se systém konfrontace magie a konvenčních zbraní může zdát nevyrovnaný, koncepce hry tuto vyrovnanost deklaruje, což je na druhou stranu možná nedostatek. Třídy jednotlivých bojovníků jsou si za obě strany víceméně rovny. Dostáváme se tak k momentu, na kterém ztroskotalo v minulosti mnoho jinak povedených RTS - dvě strany, odlišné pouze grafickým ztvárněním. U Purge je tomu podobně.

Jednotliví bojovníci se dají postavit proti sobě a to jak svým arzenálem, tak možnostmi vývoje postavy. Zde udělali vývojáři podle mne velikou chybu. Pokud by postavili celý koncept spíš jako souboj velmi silných, ale nechráněných mágů s chráněnými, leč konvenčně vybavenými roboty (tedy kdyby např. mágové nemohli používat brnění a na druhé straně mohli například lépe čelit prosté střelbě samopalů), byla by atmosféra a také originalita hry poněkud vyšší.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

Engine použitý ve hře je LithTech Talon, tzn. engine střední třídy, který jsme mohli vidět například v Die Hard: Nakatomi Plaza (NOLF2 běžel na lepší a také dražší verzi LithTech Jupiter). Hardwarové nároky tohoto engine jsou přiměřené, na rozumné hraní by podle údajů vývojářů měl stačit průměrný počítač s procesorem kolem 800 MHz a 32 MB grafickou kartou. Díky použitému engine nebo přiloženým obrázkům si dovedete jistě představit grafickou podobu hry.

 Závěrem
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Na konečnou verzi Purge si ještě nějaký čas počkáme. Zdali se poté uchytí a bude konkurovat takovým velikánům, jako je UT2003, ke kterému má dle mého názoru nejblíže po grafické stránce, můžeme pouze spekulovat. Mé mínění je, že se jedná o další průměrnou multiplayerovou FPS akci, která si své příznivce zcela jistě získá, ale nepůjde o žádný trhák. Na poli online FPS se drží klasiky nebo zaběhnuté tituly. A vzhledem k tomu, že podle vedoucího týmu, Adama Fourniera, se singleplayer nechystá, bude to mít Purge těžké. I když možnosti jistě má.

Stáhněte si: Beta demo, Patch
Související články: Novinky

 
 
Jan Rod
připravil: jd


 
 

Nejnovější články