Charr hlídkuje v okolí Černé citadely, velkého opevněného města postaveného v ruinách dávno dobytého lidského království
Předbíhat v definitivních názorech na základě hraní betaverze by se ale nemělo a ani tentokrát to neudělám. Nicméně, vkrádá se mi do mysli pocit, že pokud to všechno, co jsem během víkendového hraní viděl a zakusil, dokážou tvůrci dotáhnout do zdárného konce, pak je docela možné, že v Guild Wars 2 dřímá potenciál úspěšné hry.
Zadarmo a s pěti rasami
V Guild Wars 2 bude platit jedna hlavní a základní premisa – nebudete za hraní platit měsíční poplatky, stejně jako v jedničce. Celkem příjemnou změnou je také pojetí světa, který je paradoxně mnohem otevřenější a podobnější tradičnímu pojetí klasických MMO her (třeba EQ), než konkurence. Na druhou stranu, hráči Guild Wars tolik oblíbený systém instancí zůstává zachován. A při plnění všelijakých questů, prolézání katakomb nebo návštěvě domovského světa, si této formy užijeme více než dost.
zdroj:
tisková zpráva
Skupina inženýrek při srazu před pevností na World vs. World mapě. Na obrázku je k vidění nonrská inženýrka s plamenometnou soupravou, lidská i asurská inženýrka a charrská inženýrka s puškou.
Svět Tyrie znovu ožívá, i když v trochu pozměněné formě a podobě - přeci jen se "domů" vracíme více než 250 let od událostí v jedničce. Jak začít popisovat dojmy z několikahodinového hraní a nic nevynechat? Úplně jednoduše, začnu od začátku.
Výběr postavy je tradičním prvním krokem u každého RPG. V případě MMO jde pak o zásadní rozhodnutí, přeci jen s tímto hrdinou budete trávit dlouhé měsíce, možná i roky. Oproti prvnímu dílu, kde si hráč v podstatě vklouzl do kůže člověka, zde už má na výběr z pěti ras. Člověk samozřejmě zůstává.
zdroj:
tisková zpráva
Ranger lidského původu v boji s kentaurkou
Pokémoni a chlupáči
Pokud však chcete zakusit něco nového, můžete vybírat mezi dalšími rasami. Charr je chlupatý a značně silný tvor, který opravdu jen velmi vzdáleně může připomínat taureny z WoW. Sází především na sílu, ale umí ovládat například i palné zbraně. Když se charr přemisťuje, běhá po čtyřech a upřímně, vypadá tak trochu jako přerostlý potkan. V soubojích však stojí pevně na zadních.
Nornové uznávají všelijaká přírodní božstva, která jim dodávají sílu. Jsou to vysocí a neoblomní bojovníci, kteří vypadají jako svalnatější lidé. Ovládají ovšem magii a mohou si částečně přivlastňovat podobu zvířat.
Ať už vzhled asur, další rasy, evokuje pokémony či gnomy, je jisté, že tahle malinkatá stvoření do světa Guild Wars příliš nepasují. Svými kukadly působí jako úlitba asijským hráčům, ale proti gustu.... Pomocí magie ale dokážou neuvěřitelné divy a rozhodně oproti silnějším rasám nic netratí na potřebné efektivitě v soubojích.
Obdobný příklon k asijskému publiku lze vypozorovat na rase sylvariů, kteří se podle popisu vyvinuli z jakéhosi stromu a z něho čerpají své zkušenosti. Tahle kalendářová historka dost zapáchá, ale tvůrcům to lze odpustit. Kde máte sakra brát neustále originální pozadí pro svůj svět, že.
zdroj:
tisková zpráva
Kentaurka na stráži před opevněným ležením. Hrdí a primitivní kentauři pravidelně napadají lidské tábory roztroušené po Krytě
Skutečný svět neskutečných zážitků
Pro každou z vyjmenovaných ras si lze vybrat až osm povolání, upravit výšku, trochu počechrat vzhled a vyrazit do startovacího světa. Jednotlivé rasy mají své úvodní instance, kde lze nasbírat potřebné zkušenosti pro další pohyb v již mnohem složitějším a drsnějším světě.
Samotný vstup do světa Tyrie přinese jedno milé překvapení. Kdo nikdy nehrál Guild Wars, bude překvapen realističtějším pojetím, než je běžné u konkurence. Svět kolem totiž naštěstí nepůsobí jako laciná malůvka kresleného filmu pro nejmenší, ale má mnohem věrohodnější charakter. Stromy, zeleň, zvířata, stavby - to všechno samozřejmě nese do určité míry rukopis tvůrců, ale současně to nevypadá jako překrášlený dort.
zdroj:
tisková zpráva
Ohnivý imp je jedna z mnoha nebezpečných potvor, na které lze při putování Tyrií narazit
Po počátečním tápání, kterým směrem se vydat, koho zabít a proč, se lze velmi rychle s prostředím sžít a dát tak prostor i vnitřní projekci do postavy, za níž člověk hraje. Konání hrdiny je mnohem pochopitelnější a zábavnější, když se vám svět kolem líbí a věříte mu. Den se střídá s nocí a dokonce se podle času objevují na scéně některé druhy zvířat. Zdánlivá maličkost, ale funguje.
Interface postavy je přehledný a víceméně se drží tradičního pojetí. Hlavní menu je v dolní části obrazovky. Uprostřed je tradiční "koule" ukazující zdraví. Levou stranu zabírají bojové vlastnosti a zbraně. Podle toho, co držíte v ruce, se samozřejmě mění také ikona pro danou akci. Pravá strana pak nabízí skilly vázané přímo na postavu, za níž hrajete.
zdroj:
tisková zpráva
Bacha na tyhle potvory, plivou kyselinu
Zážitková dovolená v Guild Wars 2
Při souboji tak můžeme kombinovat obě ruce - levou pro různá komba, speciální údery nebo například hození balvanu či sudu s třaskavinou; druhou pak například pro samoléčbu. Vtipnou vychytávkou je možnost sbírat některé předměty ze země a použít je.
Například v LOTRO se občas objevil úkol, kde bylo možné něco někam odnést. Místo zbraně pak držel hrdina v rukou třeba soudek a chvátal jej někam odevzdat. Tady kupříkladu bojujete proti elementálům a mezi vámi a nepřítelem leží balvan. Sebráním ze země zmizí komba určené pro zbraně a v levé části se objeví možnosti, jak naložit se šutrem. Většinou jej lze proti nepříteli mrsknout a za prvotní atak mu sebrat i dost zdraví.
Tento typ zbraní nefunguje absolutně všude, ale tam kde se taková možnost objeví, stojí za využití. Je to rozhodně zpestření. Klasické sbírání úkolů a jejich odevzdávání je zde víceméně stejné. Celkem sympatické je nabírání vedlejších questů, kde není nutné přímo rozmlouvat se zadavatelem.
zdroj:
tisková zpráva
Sprška střel ze smrticích trebuchetů dopadá na pevnost v obležení při hře ve World vs. World módu, který proti sobě staví armády o stovkách hráčů na rozlehlých mapách
Objevíte se na území farmy nějakého zemědělce a ihned vám v levém rohu obrazovky vyskočí informace, že dotyčný má trable s pavouky. Pozabíjíte pár tvorů, a když ukazatel oznámí splnění úkolu, objeví se vám na obrazovce stručné poděkování a odměna převážně ve štědrém zvýšení zkušenosti.
Tyhle úkoly rozhodně stojí za povšimnutí, čas nutný k dosažení další úrovně tak lze sympaticky zkrátit. Boje s bandity a pomoc představitelům vaší lidské říše byly v betaverzi velmi slušně zpracované. Nosný a zajímavý byl i příběh. Nešlo tedy jen o tupé máchání mečem. Občas se někdo připojil, jiný utekl, další pak rozumně popovídal. Velmi zábavné bylo například vyčištění hospody od raubířů, jakkoli to takto popsané nezní nijak výjimečně.
zdroj:
tisková zpráva
Asurský zloděj střílí na útočícího skelka, což jsou agresivní ještěrkoidní potvory, které číhají na své oběti v lesních porostech Tyrie
New York fantasy světa
Naprostý šok však tvůrci připravili v podobě hlavního lidského sídla, města Divinity's Reach. Takhle má v MMO vypadat město! Rozlehlý a dokonale propracovaný komplex budov v podhradí, hospod, taveren, obchodů, řemeslných dílen, parků, mostů a ulic, bere skutečně dech. A že některé zóny fungují i ve městě jako instance? No a co!
Možná si někdo z vás vybaví Tarantii z Age of Conan. Zapomeňte na ni, protože tohle je skutečně velkoměsto a navíc máte pocit, že funguje a žije. Pokud budou takto rozlehlá města i u jiných ras a na dalších kontinentech, pak se máme opravdu na co těšit.
S některými postavami si lze popovídat, u vybraných úkolů je to dokonce samozřejmostí. Vlastní úroveň rozhovorů a jejich vizuální zpracování nelze hodnotit, je stále ve vývoji. Těšit se lze na celkem solidní přehlídku profesí a vlastní craftování podle prvotního dojmu nezavání stresujícím dojmem. Obdobně se tváří i vlastní levelování, které v začátku hry jde sice o poznání pomaleji, než u jiných MMO, ale zároveň se drží konzistentnější časové posloupnosti. Jednoduše řečeno, se stoupající úrovní neporoste doba k dosažení dalšího levelu tak markantně.
zdroj:
tisková zpráva
Nornský strážce kouzlí Tome of Wrath, jenž mu umožní vyvolat obrovitou knihu (Tome of Wrath), která mu poskytne 5 nových skillů pro zneškodnění soupeře
I když reju držkou v zemi... pořád můžu na nohy
Za zmínku stojí například systém soubojů, který je prostě svůj. Není kdovíjak originální, ale dokáže strhnout a umožňuje, aby si hráč našel svoji vlastní taktiku. Mnohem více si totiž užijete poskakování a pohybu kolem nepřítele. Už to není statické máchání mečem a klikání na komba.
Boje v MMORPG hrách si jsou podobné jako vejce vejci. Vývojáři se proto snaží ten svůj systém nějakým způsobem ozvláštnit. U Guild Wars by tento foršus mohl být pojmenován jako "souboj o čest". Když už se nedaří a zřítíte se zraněni k zemi, objeví se možnost ještě zachránit si život a tím pádem i čest.
Objeví se zbrusu nová komba a pomocí drápání, kopání, či házení kamenů lze někdy odvrátit finální úder nepřítele, postavit se na nohy a kupodivu ještě zvrátit výsledek bitvy. Je to vtipné, účelné a hlavně to hezky vypadá.
zdroj:
tisková zpráva
Bukolická atmosféra v lesíku okolo černé citadely
Když už se nedaří a našinec zemře, objevuje se tradiční systém oživení u checkpointu. Sympatické na hře, nebo chcete-li na betě, je i slušný systém pohybu po světě. Při odkrývání světa lze totiž podobně jako v Diablu označovat teleporty, s nimiž si lze například cestu při odevzdávání questu výrazně zkrátit.
Faktor usnadnění však působí velmi přirozeně a neznevažuje hru do kategorie ultra-mega-casual. Všechny atributy, ať už je to systém achievementů, cestování, soubojů, ale i vlastního vývoje postavy, mají společného jmenovatele a to intuitivní chování. A tak to má být.
zdroj:
tisková zpráva
Vřeštící a dobře ozbrojené harpyje jsou pro nepřipraveného pocestného hotová pohroma
Bude to dobré? Mělo by!
Vývoj Guild Wars 2 se podle všeho přesunul do závěrečné fáze. Rozepisovat se o jednotlivých aspektech hry by nebylo v tuto chvíli fér vůči hráčům, ale ani vůči těm, kteří na hře pracují. Každá věc může být v konečné verzi trošku jiná (od toho je ostatně betatest) a určitě ještě dostanu šanci se na hru podívat v dalších beta víkendech, z nichž přinesu podrobnější informace, než obsahuje tento úvodní – seznamovací článek. První pohled do světa Tyrie každopádně vyšel téměř na výbornou.