Posel Smrti - první dojmy
zdroj: tisková zpráva

Posel Smrti - první dojmy

13. 6. 2002 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Minulost je odvráceným zrcadlem tvé duše. Tato nádherná myšlenka je mottem hororové adventury Posel Smrti od českých Unknown Identity, jejíž demoverze se stala podkladem pro první dojmy.

Autor: Félie
Publikováno: 13.června 2002


 Minulost je odvráceným zrcadlem tvé duše
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Nádherná myšlenka a zcela určitě se může stát dobrým základem k nejrůznějším filozofickým cvičením. Ovšem, v tomto případě se jedná o motto české hororové adventury od vývojového týmu Unknown Identity: Posel smrti, na které pracují od roku 2000 a její vydání již několikrát odložili. Posledí zvěsti praví, že snad by mohla vyjít koncem tohoto roku (ale totéž tvrdili už vloni - když byla slibována na vánoční trh).

Tvůrci hry slibují opravdu hodně, především poutavý děj. Celá adventura se má odehrávat na fiktivním panství Black Mirror někde v Anglii zřejmě v nedávné minulosti, ale nijak blíže specifikovaný čas skutečně není. Hlavním hrdinou je mladý šlechtic Samuel Gordon, který přijel na Black Mirror s tím, že nevěří v přirozenou smrt svého strýce Williama a proto se rozhodne vypátrat pravdu.

Touto expozicí se nám má rozehrát kvalitní příběh, kdy budeme v roli Samuela Gordona rozplétat nejrůznější tajemství, budeme vystaveni nebezpečí, úkladům a úskokům, kolem nás se začne usidlovat hrůza, děs a nevysvětlitelná úmrtí ...

Zní to víc než dobře a musím říct, že jsem se opravdu hodně těšila, když jsem zjistila, že bylo vypuštěno první hratelné demo této slibné české hry. Zvlášť, když mi byly avizovány dvě hodiny zábavy.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Krátké první dojmy
Skutečnost však byla taková, že jsem hru hrála cca 20 minut čistého času a to jsem ještě většinu tohoto času strávila tím, že jsem se pokoušela aktivovat předměty, které se sice jako aktivní tvářily, ale zřejmě byly pro toto demo uzavřeny a tudíž nepoužitelné. Konkrétně: velkou část z oněch 20 minut jsem strávila snahou opravit schodiště, pak jsem od této své snahy upustila a zcela evidentně jsem udělala víc než dobře, protože samotné dohrání mi pak zabralo asi 5 minut. Proto doufám a pevně věřím, že ony slibované dvě hodiny byly jen reklamním trikem a chci současně věřit tomu, že se tímto způsobem nesmrskne i plná verze hry.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Mají-li být toto první dojmy, pak prvním dojmem, který ve mně zůstává, je to, že je hra velmi jednoduchá a že je to obrovská škoda. Autoři se zde drželi velice striktně logičnosti řešení a proto vás prakticky nic nemůže zaskočit, ale jen volně projdete bez zádrhelu. Například k získání klíče, kterým je uzamčen starý dům zevnitř, použijete podstrčený papír pode dveřmi a klíč prostě drátem „vyšťournete“ ze zámku (ani nevím v kterých všech adventurách bylo toto použito, ale mám pocit že snad ve většině, snad poprvé jsem se s tím setkala v Lost in Time cca před 8 - 10 lety?). Mohla bych uvést ještě další (dva) příklady, ale tím bych vlastně vytvořila návod na hraní tohoto dema :-)

 Různé řešení situací
Jako zajímavost mohu uvést, že i v tomto krátkém úseku máte dvě možnosti řešení situace. Když totiž naleznete podivínského vědce Richarda (který vědec není podivínský, že?), tak na něj můžete být buďto hodní - vyberete smějící se ikonu a vědec s vámi začne prakticky ihned spolupracovat ve smyslu: pověří vás úkoly. Nebo budete na Richarda nepříjemní - vyberete šklebící se ikonu a vědec vás vypoklonkuje. Což by mohlo být příslibem zajímavých situací v plné verzi hry, ale musím říct, že nějak v to ztrácím důvěru.

Znovu opakuji - je mi to moc líto, protože kdyby hra měla obstojnou obtížnost, mohla by s úspěchem aspirovat na doposud nejlepší českou adventuru. Zvláště, když se podařilo tuto údajně úplně oprostit od zoufalého dementního adventurního humoru, který nás po celá minulá léta více či méně ubíjel prakticky ve všech českých hrách tohoto typu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Nestandardní ovládání
Trošku mě autoři překvapili tím, že se navzdory současnému trendu nepoužili ikonu kurzoru k pomocné navigaci hráče. Setkáváme se ve většině případů s tím, že pokud přejedeme kurzorem po předmětu či postavě, tak se nám ikonka změní a napoví, co se dá či nedá s předmětem či osobou dělat. V Poslu smrti tomu tak není. Zůstává stále stejná šipka, která se mění barevně (z bílé barvy na červenou) děje-li se něco, co zasluhuje naši pozornost. Na jednu stranu sice tvůrci hru trošku ztížili, na druhou stranu může hráče obtěžovat, mají-li u každé věci zkoumat, je-li ona věc jen ke koukání, použití či sebrání.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Naštěstí je hra ovládána myší - levým tlačítkem myši ovládáme chůze postavy, používání aktivních předmětů na obrazovce, kombinování předmětů v inventáři, informace o aktivním předmětu na obrazovce a to tak, že se vám v horní části monitoru objeví informační nápis. Pravým tlačítkem myši prozkoumáváte objekty na obrazovce a předměty v inventáři, nebo také aktivování předmětu v inventáři (aktivování předmětu jsem si tedy v rámci demo opravdu moc neužila, vlastně jen jednou, když jsem aktivizovala nůž :-) Autoři v doprovodném textovém souboru upozorňují na to, že dvojlikem je možné urychlit přesun mezi jednotlivými lokacemi. To je opravdu skvělé, jen škoda, že je to JEN mezi lokacemi. Ve většine soudobých adventur se totiž dvojklikem běžně zrychluje i pohyb v konkrétní lokaci. V Poslu Smrti ne. Tady se vám Samuel plouží po obrazovce nekonečně dlouho a než se docourá od krbu ke kamnům, můžete si dát kafe.

 Snaha o autentickou grafiku
Inventář je již řešen standardně. Pokud nějaký předmět seberete, hra vás na to upozorní tím, že se vám daný předmět zobrazí v levém horním rohu v rámečku a pak se přesune do inventáře, který vyvoláte jednoduše najetím kurzoru na dolní část monitoru. Místo v tomto inventáři je zřejmě neomezeno, alespoň tomu napovídají šipky na jeho obou koncích, kterými se dají předměty posunovat. V inventáři lze předměty kombinovat, což je také spíše samozřejmostí.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Tvůrci hry nechali slyšet, že celou hru - její interiéry i exteriéry, se snažil dělat co nejrealističtěji. Používali fotografie anglických panských sídel a snažili se o co největší autenticitu a věrohodnost. Z dema se toho moc posoudit nedá, ale přesto musím říct, že mým dojmem z této krátké ukázky je určitá nevyváženost. Zatímco třeba exteriér u kaple, kde jsou v dálce trosky starého kostela, má působivou atmosféru, interiér starého domu se mi jeví jako nevěrohodný a jakoby sklouzával k tradičním českým nedodělkům. Ale tady se skutečně mohu mýlit, protože ke korektnímu posouzení bylo přece jen málo podkladů.

 Ozvučení
Samotná postava Samuela Gordona působí zvláštním dojmem. Pokud se totiž autoři chtěli vyhnout nějakému dobovému umístění či určení, pak tato postava nadčasově opravdu nevypadá, klidně by ho bylo možné vydávat za synka z kwakerské rodiny prvních amerických osadníků :)

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Zvuky jsou z toho mála, co se dalo slyšet, velmi realistické. Ať už zpěv ptáků, či různé otvírání zásuvek, kroky, bublání chemických roztoků v křivulích. Bohužel nemohu posoudit dabing, protože podle všeho ještě k dispozici není, aby demoverze nezabírala víc času ke stažení. Zato na hudbě zřejmě nešetřili - žádní troškaři to nebudou. Monumentální scénické skladby vytvářejí skutečnou atmosféru napětí či blížícího se nebezpečí - škoda jen, že nenaplněného. Taky tam mohli pro nás na navnadění dát nějakou hororovou situaci, ne?

Unknown Identity do finální verze Posla Smrti slibují: 120 aktivních obrazovek v šesti kapitolách, 120 stran větvených dialogů, 100 inventárních předmětů, 35 scénických skladeb, 23 NPC charakterů, 20 logických hádanek, což je jistě slušný výčet. Takže nezbývá než si držet palce, aby se jim tato čísla podařilo naplnit něčím poutavým.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Závěrem chci říct, že na jakékoliv soudy je ještě evidentně moc brzy. Na jednu stranu tato hra má ty nejlepší předpoklady - nosný příběh, slušnou atmosféru, skvělou hudbu, na druhé straně se děsím toho, aby přece jen nebyla hrou na jedno dopoledne - to by byla, dle mého, obrovská škoda.

P.S. Chystá se i anglická verze této adventury, která se bude jmenovat Death Bringer.

Stáhněte si: Demo (29 MB), Video a hudební MP3 ukázky (9 MB), Screenshoty
Související články: Novinky

 
Félie
připravil: jd


 
 

Nejnovější články