Original War - dojmy z dema
zdroj: tisková zpráva

Original War - dojmy z dema

6. 11. 2000 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Original War - první dojmyAutor:FéliePublikováno: 6.listopadu 2000Dlouho očekávaná,...


Original War - první dojmy

Autor:Félie
Publikováno: 6.listopadu 2000

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Dlouho očekávaná, recenzenty předem opěvovaná, tvůrci zpočátku zbožňovaná a nyní proklínaná ("kdy už to, probůh, skončí") a Virginem přísně střežená real-time strategie Original War od Altar Interactive se v demoverzi objevila na síti (halleluja - aspoň něco).

 Příběh odpovídající názvu hry
Ti, kteří tuto hru pojmenovali, se vskutku nemýlili. Je to skutečně originální real-time strategie s prvky RPG. A tím, že tato hra má prvky RPG, nemám na mysli jen to, že jednotlivé postavy jsou trénovatelné a stále vybrušují své dovednosti (to je teď u většiny RTS stále běžnější), chci říct především to, že se stáváte součástí děje v plném smyslu. Což, řekněme si otevřeně, u jiných RTS neexistuje. Tam sbíráte suroviny a produkujete vojska, která pak necháváte hromadně vybíjet, ale na nějaké "osobní" vztahy ke svým postavám není prostor. Tady máte omezenou skupinku lidí, se kterými jste v kontaktu a k těmto lidem si vytváříte vztahy často ryze soukromé. Celá tato situace vyplývá už ze samotného příběhu hry, kdy se autoři nechali inspirovat sci-fi Wolfganga Jeschkeho: Poslední den stvoření.

Ekonomická krize z vyčerpání přírodních zdrojů se prohlubuje. Lidstvo nemá moc možností a "doba, vymknutá z kloubů, šílí". Tu se na území dnešního Ruska, na Sibiři, objevuje nový, zcela nepoznaný zdroj energie - Siberit. To, že jste v roli Američanů, není nijak zvláštní. Nikdo jiný není hoden se postavit "Bolšoj Rusi". Pokud si myslíte, že budete mít za úkol dobýt Rusko a získat tak přístup k této životně důležité surovině, hluboce se mýlíte. Současná mezinárodní situace něco takového naprosto vylučuje. Nevíte, kdo má a kdo nemá třeba atomovou bombu, je krize na Blízkém východě (Saddám se po patnácté uzdravuje z rakoviny a Palestinci se pokoušejí po stopadesátéšesté vyhlásit vlastní stát), Číňané si dělají co chtějí, Pákistánci jakbysmet, na Slovensku je stařičký mocnář Mečiar prezidentem, pravnuci naší kočky Džíny vřískají u dveří na pravnuky sousedovy dogy Růženky a vy: vyvolejte mezinárodní konflikt s ruským medvědem... Ne!

Vaše řešení je originální a elegantní. Vy se s malou skupinkou vědců, inženýrů, vojáků a mechaniků pomocí mimozemské technologie, jakýmsi strojem času, přenesete do minulosti, a to do počátku čtvrtohor mezi mamuty, šavlozubé tygry, prehistorické pštrosy a neandrtálce (skutečně je můžete na mapě vidět - soustavně se tam motají) a pokusíte se Siberit přemístit na území dnešní Ameriky. Jednoduše jim to sprostě "šlohnete" :-)

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ale ouha. Tato situace se pranic nelíbí Arabům, kteří by rázem ztratili své výsostné postavení v celosvětové ekonomice, pročež se také promptně přemístí do čtvrtohor a pokusí se vám vaše bohulibé snažení překazit zničením drahocenného Siberitu, případně pak také fyzickou likvidací vaší výpravy. A aby toho nebylo málo: Rusové vypátrali jakou křivárnu jim chcete, vy imperialistické hydry, provést a rozhodnuti chránit dary „matičky Rusi“ vlastními těly (ale pokud možno raději těly mladičkých vojínů) na vás, pro jistotu, už rovnou na místě čekají. Tak tohle je, uznejte sami, opravdu skvělá expozice pro RTS.

V demo-verzi, kterou máme všichni volně k dispozici (je ke stažení i na našich stránkách zde) máme možnost si vybrat, zda hodláme hrát za chrabré Rusy, nebo vtipné a soustavně „vytlemené“ (rozuměj: smějící se) Amíky. Na Araby si nechte zajít chuť, protože nejen že za ně nemůžete hrát teď v demu, ale s největší pravděpodobností za ně nebudete moci hrát ani v plné verzi hry (ačkoliv bychom se tam s nimi setkat měli). Za tuto civilizaci si budete moci zahrát nejdříve na případném datadisku a možná i za nějaké další strany (hovoří se např. o Legii). Prý je to opatření na základě žádosti Virginu (který je vydavatelem hry), jenž si nepřál, aby plná verze hry měla více než 2CD.

 Speciální povolání
Poté, co se ocitnete v dávnověku, ještě než se stačíte rozkoukat a kontaktovat své podřízené, na vás zaútočí nepřátelská squadra. Naštěstí se zřejmě jedná o nezkušené vojáčky, jelikož jim bez vážnějších problému zmizíte poměrně volnou chůzí (samozřejmě směrem od nich). No a pak, až se vzájemně všichni najdete, můžete začít s největší loupeží v dějinách lidstva. Cíle každé mise jsou stanoveny v briefingu, ale jasným cílem je stále: loupit a krást Siberit. Vaši podřízení mají různé schopnosti a jsou různě disponováni. Je dobré pěstovat jejich předpoklady a nenutit je dělat něco, co dělat nechtějí. Ačkoliv každý z nich by měl umět z jiných oborů alespoň základní minimum, aby byli použitelní ve chvílích krajní nouze ke stavbám, léčení nebo opravě vozidel, nebudete-li mít zrovna po ruce experta, budete mít potíže.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva V tomto demu jsou čtyři obory znalostí a zručností, nebo chcete-li povolání, se kterými jsem se setkala. Je to především voják, který (světe div se) umí válčit a vést boje jak v obraně tak i v útoku. Dále zde máme mnou oblíbený obor - vědec, který vynalézá všechny možné vynálezy od ekonomičtějších pohonů vašich strojů až po dokonalejší zbraně. Nezanedbatelnou a životně důležitou součástí vědcových vědomostí a znalostí je i dokonalá orientace ve vědách lékařských. Tedy: bude vám vaše podřízené léčit a uzdravovat.

Dalším oborem je inženýr, který umí budovat a i případně demonotvat vaši základnu, ale umí i „překonvertovat“ budovy nepřátel na vaše vlastní. Také přenáší (dost nesmyslně) různé náklady a suroviny (to nešlo vynaleznout nějaké šerpy?). Poslední dovedností, se kterou jsem se tady setkala je mechanik, který provádí kvalifikovanou práci, jakou je montáž a opravy vašich vozidel. Chcete-li rozvíjet například vědcovy schopnosti, pošlete myslitele do budovy k tomuto účelu zřízené, říkejme jí laboratoř, a tam ho nechejte, ať bádá a vynalézá, a on bude stále chytřejší, vzdělanější a rychlejší a na závěr vám vymyslí něco fakt děsně skvělého, například solární pohon vašich vozidel. Pošlete-li bádat do laboratoře třeba mechanika, vymyslí vám „velký kulový“ a ještě mu to bude trvat neskutečně dlouho :) Proto znovu opakuji, nenuťte své miláčky, aby překračovali vlastní stín.

 Potřeba řidičů a paliva
Budujete-li si základničku, necourejte se zbytečně po mapě a neupozorňujte na sebe. Kdyby vám na začátku mise vlítli na základnu s tanky, tak na vás nevsadím ani zlámanou grešli. Hezky v klidu a nenápadně si budujte, vynalézejte a zbrojte. Až vám mechanik nebo mechanici postaví pár bojových vozidel, pak teprve dejte o sobě pěkně nahlas vědět. Ohledně vozidel chci upozornit na něco velmi nezvyklého ale současně kouzelného: Každé vaše vozidlo potřebuje řidiče. Znamená to, že počet vašich aktivních vozidel je omezen nejen případnými zdroji a surovinami, ale také počtem žijících a schopných podřízených. Když si postavíte pár vozítek, nacpete do nich valnou část vaší výpravy (na základně ponecháte jen nejdůležitější obranu), pak se nezdržujte a „hr na ně“, tak se o své postavy musíte starat i ve vozidle. Pokud tedy hrozí nebezpečí, že vám nepřítel autíčko zničí a vy nemáte možnost včas ujet, nebo jinak odvrátit zkázu, dejte řidiči včas příkaz k opuštění vozidla a ke strategickému ústupu do bezpečí. I když je ztráta vozidla velmi nepříjemná, ztráta podřízeného je přímo tragická, téměř jako ve skutečném životě, protože už ho nikdy nikde nezískáte a nenahradíte.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva A další nezvyklostí v souvislosti s provozem vašich přibližovadel je skutečnost, že potřebují pohon. Vážení přátelé, ano, vaše vozidla v této hře musí doplňovat palivo nebo dobíjet baterie (až vědci vynaleznou zařízení, pro příjímání solární energie). Jestliže vám někde uprostřed mapy dojde benzin, stáváte se pro protivníka snadným terčem a vítanou kořistí. Chcete-li zachránit svému podřízenému alespoň holý život, musíte ho nechat vystoupit a poslat ho někam do bezpečí, nejlépe na základnu. V případě, že už vaše vozy budou jezdit na solární pohon, musíte počítat s tím, že je nutno stroj odstavit a v klidovém režimu nechat dobít baterie. Z toho plyne poučení: hlídejte si stav pohonných hmot svého vozového parku ať pak nejste nemile překvapeni.

 Grafika a ovládání
Graficky je hra velice dobře zvládnutá. Sice ještě používá 2D grafiku, ale umí ji postavit tak, že terén vypadá velmi plasticky. Jednotky jsou předrenderované, ale působí plně trojrozměrně. Samotní tvůrci si pochvalují: „Podařilo se nám příjemně skloubit detailnost a prokreslenost 2D grafiky s obecností 3D zobrazení“ a s tímto nelze než souhlasit. Ostatně, Altar má již tradičně hezounkou grafiku, vzpomeňme jen jejich minulý počin Fish Fillets, která byla také nádherně a mile namalovaná, i když pro drtivou většinu hráčů to byla věc nedohratelná :)

Ovládaní je velmi jednoduché - myší. Což mne, myšáčkového človíčka maximálně těší, protože ovládání z klávesnice z duše nenávidím a jen těžko se s ním smiřuji. A řekněme si na rovinu: jednoduché ovládání přispívá velkou měrou k dobré hratelnosti.

 Hudba od Michala Pavlíčka
Velkou část mého nadšení z této hry vyvolává skutečnost, že hudbu složil Michal Pavlíček. Ano, TEN Michal Pavlíček, ten perfekcionista, kterého znáte z BSP, Stromboli, Precedensu, Pražského výběru atd. Ale jen ti z vás, kdo znají Pavlíčkův geniální projekt „Temné světlo“ mohou v obrysech tušit o čem v této chvíli mluvím. Tohle prostě musíte vidět a slyšet, tohle musíte prožít. Bez mučení se přiznávám, že jsem velkou obdivovatelkou umění mistra Pavlíčka a v této souvislosti si vybavuji situaci, kdy jedna „fanynka“ skupiny Laura a její tygři, vyjádřila svůj obdiv velmi pregnantně sdělením: Miluji Wiliama Saroyana ! Mě se chce říct: Miluji Douglase Adamse, protože přesně tento spisovatel se mi při poslechu Pavlíčkovy hudby dere neodbytně na mysl. Proto beru ručník a jdu stopovat….

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Nevím, jestli se dá ještě něco víc psát o krátkém, několika úrovňovém demu. Nevím také, jestli se dá takové demo odpovědně hodnotit, ale já musím říct, že se mi tahle hra skutečně líbí. Má skvělý a neotřelý příběh, nepopiratelnou originalitu v samotné hře, hezkou grafiku (ačkoliv musím pod tvrdým nátlakem uznat, že nový C&C vypadá líp) a nádhernou, úchvatnou hudbu. No, snad nám Altar už tu hru konečně dokončí, protože jedinou skutečně protivnou okolností celého tohoto projektu je fakt, že se neustále oddaluje a zpožďuje uvedení na trh. Poslední verze zní, že by měla vyjít koncem listopadu nebo začátkem prosince. Dejme se překvapit.

Naše kočka Džína je zřejmě stále ještě zmatena z neuvěřitelného kvanta syrových kuřecích játýrek, které jsem jí dovolila sežrat ve svém nadšení nad demem Original War. Běhá po bytě a snaží se vyšplhat po žaluziích v okně až někam do stropu. Zřejmě dostala nějakou tu chorobu šílených kuřat. A já, pod vlivem Pavlíčkovy hudby, kterou jsem si teď pustila a která ve mně vyvolává nejrůznější asociace, naši drahou kočičku zklidňuji slovy: „Jsem superinteligentní odstín modré barvy, pro danou chvíli zalomený do volně stojícího hranolu…“

Félie



Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva



Nejnovější články