Onlinovka Wildstar slibuje i budování měst
zdroj: tisková zpráva

Onlinovka Wildstar slibuje i budování měst

5. 9. 2013 19:30 | Dojmy z hraní | autor: Karel Drda |

O MMORPG Wildstar se dosud objevovaly informace všeho druhu, ale podle té nejdůležitější má jít o trochu jinou online hru, než jaké jsme byli doposud zvyklí hrát. Oficiální materiály tvrdí, že Wildstar nabídne zbrusu nový styl hraní, nové pojetí soubojů a především, bude to neuvěřitelná zábava na dlouhé měsíce.

Po pravdě řečeno, takových hlášek už zaznělo za dobu existence tohoto žánru opravdu hodně. Každý, kdo jde s kůží na trh, přesně takto haleká, že zrovna ta jeho hra je v něčem jiná. Po brutálním marketingovém útoku však nakonec platící hráči odejdou a firmy to zkoušejí s modelem free-to-play. Wildstar na to jde ale opravdu jinak.

Minimálně o hře mnoho lidí stále neví a prezentace na letošním Gamescomu probíhaly v docela spartánských podmínkách. Několik malých křesílek, plochý televizor, konferenční stolek a na něm miska bonbónů. Zmizely ještě před začátkem prezentace v igelitové tašce velmi tlustého novináře odkudsi z dalekého východu. Přesto právě díky hodině strávené u NC Softu začínám mít pocit, že hra od Carbine Studios pozornost zasluhuje.

Pastelkové sci-fi

„Šli jsme na to prostě jinak. Nesnažíme se o vizuální věrohodnost, nenabízíme realistickou grafiku. Chceme však ukázat, že MMORPG žánr jde stále dělat jako velkou zábavu,“ zahájil prezentaci výkonný producent Jeremy Gaffney. Takových vět jsme slyšeli opravdu spousty, ale na druhou stranu se říká, že v jednoduchosti je krása.

Prezentovaná videa definitivně potvrdila, že tvůrci jdou cestou téměř naivně kresleného prostředí, které může evokovat barevností i stylem AION a World of Warcraft. Ve své snaze se odlišit a být zábavným produktem se Wildstar k potěšení mnoha hráčů bude dokonce občas tvářit jako oživlý komiks.

Když Jeremy Gaffney předváděl systém důmyslných úderů, při omráčení protivníka se nad jeho hlavou objevily hvězdičky jako z kresleného filmu. Trochu jiný systém soubojů (podle pana producenta) však zůstává klasickým a osvědčeným modelem. Měli jsme možnost vidět omráčení, odhození, či naopak přitažení nepřítele - to všechno už tady bylo. Novinkou je jakýsi viditelný rádius kolem postavy, který jasně znázorňuje, kam dosahuje síla právě zvoleného útoku a obrany. Představte si prostě ohraničený prostor, třeba kruh, podle něhož poznáte, kam až dosáhnou vaše léčitelské schopnosti.

Jednoduchost pro všechny?

Zajímavá je ve Wildstaru žánrová rozpolcenost, která přichází s celkem pěkným sci-fi světem, v jehož útrobách se skrývají prvky fantasy. Ona pestrost je pastelkově barevná až téměř pohádkově jednoduchá. Záleží opravdu na stylu, jaký v žánru MMORPG preferujete. Lze naprosto pochopit, že „tohle“ prostě nemusí sednout každému. Pestrost univerza, které nám tvůrci mají příští rok ve finální verzi předložit, bude zjevně monstrózní.

Potěšující je na Wildstar rozlehlost. „Připravujeme opravdu rozlehlé dungeony. Fakt rozlehlé,“ nadvakrát ubezpečil na prezentaci Gaffney, načež předvedl systém hry v „opravdu rozlehlé instanci“ určené pro pětici hráčů na 18. levelu. Několikrát zdůraznil odlišnost boje, který vypadal možná jinak vizuálním zpracováním (nad postavami se objevují komiksově laděné výkřiky), ale vlastní souboj byl vlastně identický jako u jiných her v žánru.

V grupě bylo klasické složení hrdinů. Někdo útočil z blízka, další na dálku, jiný léčil. Opět zde tedy máme základní profese, povolání a klasické levelování. Hra ale mnohem více sází na PvP model hraní, a jak zdůraznil výkonný producent, nebude opomíjet ani solitéry, které baví objevovat svět o samotě nebo jen s několika přáteli.

...

Otevřený svět

Opravdu příjemným překvapením, které se objevilo až v samotném závěru prezentace, je otevřenost planety Nexus, kde se děj bude odehrávat. „Chceme nabídnout lidem velký prostor, takže ve hře si můžete vytvořit vlastní obydlí, aniž by bylo schováno v nějaké instanci. Bude na serveru,“ zazněla jasná odpověď výkonného producenta. Pokud by právě toto měla být pravda, pak jde po dlouhé době o velmi příjemné rozhodnutí.

Hra možná vypadá na první pohled infantilně. Grafické pojetí k takovému názoru opravdu svádí, ale nesmíme zapomenout, že ve vývojářském týmu Carbine Studios se sešli lidé, kteří pracovali na opravdu hodně hrách (World of Warcraft, Everquest) a výsledkem by prý měl být kompromis mezi požadavky komunity prahnoucí po reálném prostředí a masy hledající jednoduchost a zábavu. Obě cesty spojené v jedné prý nebudou žádným problémem.

Během prezentace bylo možné vidět menší základny a vesnice, ale chyběl pohled na nějaké velké město. Tady Gaffney oznámil, že města budou do určité míry podléhat hráčům, kteří dostanou větší možnosti, jak ovlivnit jejich růst i případný význam v daném univerzu. Pokud by to znamenalo, že kolem menších měst bude probíhat další výstavba řízená například guildami i samotnými hráči, šlo by určitě o sympatický krok směrem k realističnosti světa.

Těžko odhadovat výsledek

Sázka na hru od studia Carbine je v tuto chvíli určitě velkou neznámou. Z Wildstar se může vyklubat nenápadný černý Petr, který prožene velké hráče a stane se silným soupeřem. Pravda však může být i na opačná a ukáže se, že šlo opět jen o silácké řeči. Ukázky, které na prezentaci pustil výkonný producent, byly opravdu jen ukázkami. In-game video tak pravděpodobně bude jen dobře sestříhaným dílkem, které má hráčskou veřejnost pořádně navnadit.

Způsob soubojů v malé skupině, bitva s finálním bossem či klasické hledání suroviny, to všechno vypadalo hezky, ale zároveň obyčejně. To neobyčejné, co by z Wildstar udělalo opravdu jasný nadprůměr, zůstalo očím skryto a jen se o tom mluvilo. Každopádně, po několika letech vývoje dostává hra zřetelnější obrysy.

Nejnovější články