LOTR: Battle for Middle-Earth - dojmy
zdroj: Archiv

LOTR: Battle for Middle-Earth - dojmy

7. 12. 2004 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Hry podle filmové licence nemají zrovna skvělé renomé, ale u Pána Prstenů to naštěstí neplatí a EA nám brzy předloží novou real-time strategii s bitvou o Středozem. Jaká byla londýnská předváděčka hry pro novináře?

Autor: Tukan
Publikováno: 7.prosince 2004
Verze hry: předváděčka pro novináře
Doba hraní: 1 den


Obrázek zdroj: Archiv Hry podle filmové licence. Samostatná kapitola herních dějin, povětšinou doprovázená pitím pelyňkového čaje, skřípáním písku mezi zuby či vykřikováním slov, za něž by si šel i dlaždič vypláchnout pusu – ale co bychom vymýšleli, dosaďte si cokoliv, co je vám opravdu nepříjemné. Ovšem se sérií Pána prstenů je to trochu jinak. Electronic Arts koupili práva na filmové zpracování Tolkienových děl před nějakým pátkem. V branži jsou ještě licencovaná i knižní práva, ale z Vivendi zatím kromě hodně ukoptěného Hobbita nic extra nevypadlo. Electronic Arts jsou po všech stránkách nejúspěšnější firmou, a i když na jejich hry můžete rovnou lepit štítek bestseller, nerodil se celý projekt lehce.

Jak prozradil producent hry Mark Verdu: „Možná nejtěžší bylo přesvědčit lidi v New Line Cinema (tvůrci filmu), že hra ze světa Pána prstenů může být realtimová strategie. Zkratka RTS ale nikomu v NLC nic neříkala, čili jsme jim nejdříve poslali kvantum krabic Command & Conquer: Generals.“ Můžeme to brát jen jako veselé marketingové řečičky. Pro nás je důležité, že jsme si v Londýně na akci EGN mohli Battle for Middle-Earth několik hodin vyzkoušet na vlastní... klávesnici.

Když jsem kdysi viděl první videa z této hry, jen jsem se pousmál nad tím, jak chtějí autoři ohromné hordy jednotek ovládat, jak to pěkně vypadá, když je to v poklidu upravené pro potřeby videa, a můj první pocit OKAMŽITĚ-MĚ-TO-NECHTE-ZAHRÁT vystřídalo poklidné Uvidíme. Otazníků bylo skutečně dosti a teprve před časem v Londýně se mi dostalo uklidnění. První už v tom, že byť hra vypadá fantasticky a Saga engine z C&C: Generals je ještě vylepšený, vypadá to stále jako hra. Na počítačích to běželo bez problémů, i když podle mého ani na highendových sestavách, jaká bývají na podobných akcích k vidění (přeci jen chcete hru ukázat v tom nejlepším světle), nebyla hra spuštěna na největší detaily, čili sát to asi bude stále pořádně. Hra podle očekávání nevypadá jako z prvních videí, ale o to klidnější jsem byl, protože termín vydání tehdy dostal reálné rozměry.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

 Gandalf vs. Sauron
Základem Lord of the Rings: Battle for Middle-Earth je detailně provedená 3D reinkarnace staré Tolkienovy mapy Středozemě, tak jak ji snad všichni dobře známe. Kdo ne, hybaj do kouta. Hru budete moci uchopit ze dvou konců nebo plytkými slovy – vybrat ze dvou kampaní. Asi nemá cenu chodit kolem horkého lembasu - je to dobro a zlo.

I kdybyste si stokrát mysleli, že Sauron je ubohý dobrosrdečný chlapík uvězněný neprávem ve věži s evidentně neléčeným zánětem spojivek minimálně jednoho oka a Frodo naopak úlisný zakrslík tyranizující submisivního poskoka Sama a podomní šmelinář s drobnou bižuterií, pro nás budou síly mordorské kopat za Stínadla a Společenstvo v čele s Pytlíkem za Rychlé šípy.
Zvětšit zdroj: Archiv
Právě na 3D mapě se budete pohybovat po vzoru stolních deskových her, ale nečekejte žádný volný pohyb, že byste si nedej bože mohli odskočit třeba za Tomem Bombadilem. Na mapě si jen budete přetahovat jednotky z jedné mise do druhé, teprve pak se dostanete na bojová pole. Ale ne ledasjak, při kliknutí na konkrétní lokaci se kamera jakoby nadechne a spustí se dolů, takže se přibližujete, přibližujete, až dozoomujete přímo na zem. Dóóst dobrý, a jestli z toho nejste odvaření, tak ne proto, že by to nefungovalo, ale protože jsme to mizerně popsali.

 Helmův žleb
V Londýně jsme mohli vyzkoušet dvě mise. Helmův Žleb byl jednou z nich a jako na potvoru jsme zde mohli vzít pod kontrolu jenom armády dobra čili zhruba desetinovou porci jednotek oproti nepříteli. První překvapení bylo příjemné. Je vidět, že se tvůrci hry (pobočka Electronic Arts z Los Angeles, bývalý Westwood stojící za sérií Command & Conquer) nebáli zeptat tvůrců filmu jak naložit s kamerou. Nádherné přelety nad pevností se sem tam zaseknou na něčem důležitém, aby si po chvíli vesele švenkovaly dál. Společně se známou hudbou (i na dabingu spolupracují herci přímo z filmu) je tak o atmosféru skvěle postaráno. Po chvíli se kamera zklidní nad rozlehlou plání před pevností. Zatím prázdnou. Cože! Kde jsou ty zástupy skřetů?

Věc se má trochu jinak. Do příjezdu vojsk Isengardu zbývá totiž přesně deset minut, kdy máte čas upevnit díry ve zdivu, přeskupit vojska, rozmístit hrdiny podle potřeby, postavit stavení a vybudovat pár dalších jednotek. A vražte si Žihadlo do oka, pokud teď budete tvrdit, že ve filmu se žádné nové jednotky nepřidělávaly. Jasně že ne, čili přivítejme první důkaz, že se jedná skutečně o hru. Ačkoli asi nebylo jednoduché vysvětlit supervizorům z New Line Cinema, co všechno bude potřeba implementovat, aby se jednalo především o zábavný titul, na mezičase (betaverze) si vedou autoři velmi dobře.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Zpátky na bojiště. Zatím vám neřekneme, jak se v této misi těžilo zlato. Deset minut je přeci jen krátká doba na to, aby člověk hledal doly, o to víc, když za humny dupe tisícovka skřetů. Takže přijměme jako fakt, že zlata vesele přibývalo a my jsme mohli stavět. Jenom jsme nemohli stavět, kde se nám zachtělo, ale v pevnosti byly přesně vymezené parcely. Tam jen vyjelo menu s dostupnými budovami a jedním klikem jsme přiklepli stavařům zakázku. Po dostavěni jsme naklikali jednoduše do fronty výrobu a vrhli jsme se na usazování jednotek na hradby. Protože i když je možné nějaké jednotky dodělat, většinu už máte připravenou a ta se ještě rozroste pár minut před útokem o triumfálně přivítanou setninu elfích lučištníků. Ale to jsme ve filmu vidět mohli.

A pak už to začalo. Obloha potemněla, v dálce se rozduněly bubny a můj zadek se stáhnul úzkostí. Když jsem najel na roh mapy, už jsem viděl první vrrky, kteří díky rychlosti fungují jako výzvědní skauti. Aby byl hráč ještě více namíchnutý, vrrci roztrhali několik nevinných vesničanů, kteří chtěli najít útočiště za hradbami. Nastavil jsem všem na hradbách agresivní mód a za chvíli to začalo. Sprcha šípů, kameny, katapulty, beranidla, do toho řinkot mečů tam, kde se podařilo mordorským prorazit.
Zvětšit zdroj: Archiv
Helmův žleb je zde ztvárněn kaskádovitě – čili až přibližně ve třetím patře jsou naši hrdinové a tam cesta chvíli trvá. Bohužel tam vždycky Sauronovi pohůnci dorazili a jejich počet před hradbami se příliš neztenčil. Přiznám barvu, že ze dvou pokusů se mi povedlo ubránit Helmův žleb přesně ani jednou. I když jsem se snažil a jednotek vyrobil maximum, nevyužil jsme zřejmě dostatečně potenciál hrdinů. A ti mají speciální schopnosti, které podobné bitvy rozhodují.

 Hrdinové
Obecně by mělo platit, že hrdinové jsou natolik silní, že je nemá cenu šetřit pod pokličkou. Naopak správné nakládání s jejich schopnostmi by mělo být alfou a omegou vašeho úspěchu. To bude možné jen v bojové vřavě. Co jsme tam viděli? Vyzkoušeli jsme třeba Aragornovy síly Athelas (léčí blízké hrdiny), Blademaster (okolní jednotky si hned lépe rozumí s mečem a sečnými zbraněmi) nebo Elendil (protivníci nižších kategorií zbaběle prchnou, ale skřetích kapitánů to pochopitelně netýká).

U Legolase jsou to Train Archers (bonusy pro vaše střelce), Monster Slayer (větší jednotky, třeste se), Gimli pak ovládá výmluvné Axe Throwing nebo velice zajímavé Dwarven Grudge (namísto úmrtí získá 50% zdraví). Král Theoden samo sebou nesmí zůstat pozadu a vedle King’s favor (+1 k vlastnostem jednotek) se pyšní ještě fatálním, pro Rohyry antifatálním bonusem, kdy jednotky Marky jsou po určitý čas nesmrtelné. Ač vypadají speciální schopnosti ultimátně, jsou zde ještě Síly (Powers), což je v zásadě to samé jen o úroveň výš. Čili speciální fígle pro strany dobra nebo zla.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Síly
Zapomeňte na Hvězdné války, síly zde představované jsou jen variací na známé téma, kdy postupem času získáváte určité body, které pak můžete proměnit v jeden speciální útok. Kupříkladu Rage u Orků zvyšující se postupem boje, až se vám naplní ukazatel. Pak přichází speciální útok. Zde nebude ukazatel, nýbrž postupné naskakování bodů. Některé akce stojí jeden, ty nejsilnější třeba až čtyři, takže na ně můžete „šetřit“ celou misi.

Zlo získává body zvyšováním moci jednoho prstenu, což kromě zlomových okamžiků znamená především zvětšování hromady mrtvol ať už na jakékoliv straně. Sauronovy armády jsou tudíž hodně o kvantitě, kdežto na straně dobra je každý vesničan schopný držet vidle v ruce užitečný. Dobro získává body eliminací a zatlačováním zla, což je pochopitelné. Pro příklad za mordorské můžete vyvolat Sauronovo oko (ohnivé kolečko na zemi), to pak slouží k boostování vlastních jednotek nebo k prozkoumávání neznámého území. Na opačné straně pak kupříkladu můžete vyvolat fatální bojovníky „Ty, kteří dleli v Hoře“. Jsou podobně zelenkavě průhlední jako ve filmu a stejně účinní.

 Emoce ve hře
Zvětšit zdroj: Archiv Proč by měla hra nabídnout podobný zážitek jako film? Protože nás autoři chytře vtáhnou do děje, třeba i díky emocem. Rozzuřenému olyphantovi elfové zapálí koš, v němž se ukrývají zákeřní střelci, což pochopitelně pálí. Tento černobylský slon nejdříve znervózní, začne škubat hlavou, ošívá se, a pokud se nedočká pomoci, je dost možné, že se splaší a bude chtít shodit ohromný hořící bágl stůj co stůj, čímž napáchá děsné škody klidně i ve vlastních řadách.

Stejně tak nepotěší enta, když mu někdo podpálí dřevěné části těla (ve jeho případě může pyroman začít kdekoliv), ovšem jak jsme na videu viděli, ent si může skočit do řeky a ještě mokrý, tím i lehce izolovaný před dalšími ohnivými útoky, dokonat brutální pomstu. Stejně tak Mark Skaggs, hlavní producent, ukazoval, jaká je odlišnost od ostatních her. Zaútočíte skupinkou na protivníky a pobijete je. Zatímco jindy zůstanou stát na místě a čekají, co jim vymyslíte za plán, zde se už zdálky mlácením mečů do štítů a křičením snaží zastrašit opodál stojící Orky. Čili další prvek, který by nás měl udržet ve víru dění.

 Na Minas Tirith!
Poblíž přístavů u řeky Anduiny probíhaly tvrdé boje. Jednu část ofenzivy má na starosti hráč a jako první úkol nebylo rozbořit hradby hrdého města, nýbrž nasbírat 100 lidských hlav, což se nám po chvíli bez problémů podařilo. Nevíme, jestli se podobné zásobování plánuje i do konečné prodejní verze, ale nám se zde nejslabší střeti doslova líhli před očima a management a výroba začínaly až u jednotek jako zlobr - což je mimochodem velmi rozzuřený a tím i účinný smrtící nástroj.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů (thx IGN)

Konečně jsme na vlastní oči viděli, jak se dělá, a již tento příklad svědčí o tom, jak moc živý je svět v Battle for Middle-Earth. Líheň zlobrů totiž není nějaká tapeta, v níž po chvíli blik a lup, pantáta jde do světa. Naopak, zlobr je zde vidět v kleci a v průběhu „výroby“ je drážděn železnou tyčí nějakým pohůnkem tmy, u čehož pochopitelně naštvaně řve. Když je vytočený do maxima (hotový), vyráží do světa a první rytíř, kterého potká, už pravděpodobně svou princeznu nepotká. Kromě zlobrů se skvěle osvědčily katapulty, které skutečně rozsévaly zkázu po gondorských stavbách.

Po useknutých sto hlavách se postupovalo dále na Minas Tirith, což byl boj následovaný bojem. Díky automatické dotaci naší armády z imaginárních zdrojů jsme měli stále co posílat na seřazené šiky gondorských, ale nutno dodat, že platilo známé přísloví lehce nabyl, lehce pozbyl. Jednotky summonované zadara příliš neobstály, a tak jsme museli v základně vyrábět vlastnoručně lepší bojovníky. Celkově je jasné, že filmová premisa Sauronovy armády (a zároveň i Ruska) – na jednom životu nezáleží, bude rozhodně dodržena. Ve zlé kampani utratíte tolik jednotek, že už by cynik mohl mluvit o genocidě. Ale co, jde o prsten.

Zvětšit zdroj: Archiv Jisté je, že šílenství rozpoutané kolem Pána prstenů režisérem Peterem Jacksonem ještě jen tak neutichne. Pro fandy filmů vychází ultimátní rozšířená edice všech tří dílů po kupě, pro nás PC hráče je tu navíc fantastická strategie. Příště vám v recenzi finální verze hry prozradíme, jak to celé dopadlo.

Tento článek je uveřejněný s laskavým souhlasem časopisu SCORE, kde původně vyšel.

Stáhněte si: Trailery, Videa...

Související články: Novinky


Jen zákazníci Tiscali GameShopu dostanou při pořízení LOTR: Battle for Middle-Earth dva oficiální plakátové magazíny k filmům Pán prstenů Dvě věže a Návrat krále. V každém naleznete 11 skvělých plakátů. Dárek zdarma je ale kusově omezen.


Tukan
autor je šéfredaktorem časopisu SCORE

 
 

Nejnovější články