Loco Mania - první dojmy a rozhovor
zdroj: tisková zpráva

Loco Mania - první dojmy a rozhovor

30. 8. 2005 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

S mašinkami si asi hrál každý kluk, ale vlakovým dispečerem se můžete stát až v logické hře Loco Mania, kde se při řešení zapeklitých situací pořádně zapotíte. Dojmy z bety doprovází rozhovor s českými vývojáři 7FX.

Autor: Bergy
Publikováno: 30.srpna 2005
Verze hry: anglická beta
Doba hraní: 1 týden


První dojmy

Zvětšit zdroj: tisková zpráva O tom, že práce vlakového dispečera není žádný med, asi netřeba dlouho diskutovat, nehledě na to, že zábavy si při takové činnosti asi moc neužijete. Ovšem co se jeví ve skutečném životě jako nudná záležitost, může být v herním světě přesně naopak. Ano, řeč je o počítačové hře, ve které člověk musí navigovat v reálném čase vlaky po spletitém kolejišti do předepsaných zastávek a výjezdů. Nápad to sice není úplně originální, protože s něčím podobným už před pár lety přišel například titul Loco Commotion, ale příznivcům virtuální železnice to myslím moc vadit nebude.

 Dispečerem na plný úvazek
Námi testovaná betaverze Loco Manie, kterou jsme obdrželi od českých vývojářů 7FX, sice ještě nereprezentuje finální produkt, ale obsahuje kromě tutoriálu 11 herních scénářů. Tato herní náplň dává vcelku jasnou představu o tom, jak se Loco Mania bude hrát a jaký má vlastně potenciál. Herní princip je na první pohled dost primitivní. Každý scénář disponuje vlastní mapou kolejiště, které ale počtem nádražíček, výhybek, zatáček a tunelů výrazně připomíná modelářskou železnici. Důležitá je ovšem skutečnost, že tratě nejsou uzavřené, ale mají vždy několik kolejí, kudy vlaky přijíždějí a odjíždějí z mapy. Nové mašiny vám do hry posílá počítač a na vás poté je postarat se o jejich pohyb po kolejišti.

Cílem je dopravit všechny vláčky podle jízdního řádu tam, kam mají namířeno. Může se jednat například o jednoduchý průjezd mapou z bodu A do bodu B, což je většinou opravdu snadná záležitost. Tedy pokud po cestě nečeká nějaká záludnost, jako jiný vlak v protisměru apod. Trochu složitější je pak případ, kdy je nutno nasměrovat celou soupravu do jedné či více stanic kdekoli na mapě. Hra však uzná splnění zastávky výlučně tehdy, když vlak u nádraží opravdu zastaví. Pokud pouze prosviští podél nástupiště, je to stejné, jako kdyby jí kilometrovým obloukem minul.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Teprve po odbytí těchto peripetií může vlak opustit mapu a přestane se plést do cesty ostatním. Asi nejméně oblíbené mašinky budou ty, mající krom svého jízdního řádu i ubíhající časomíru. Ideální je dopravit takový vlak mimo mapu, ještě než čas vyprší, protože jinak začnou naskakovat trestné body a vidina vyhraného scénáře se začne vzdalovat.

 Kladné i záporné body
Každá mapa má totiž nějaký bodový limit, kterého musí hráč dosáhnout pro úspěch v konkrétním kole. Body se dostávají za soupravy, jenž vyjedou správným koncem mapy ven. O již pracně získané skóre se ale dá rychle přijít. Stačí trochu zazmatkovat, nechat někoho stát moc dlouho na červené, mít špatně nastavené výhybky, neplnit Zvětšit zdroj: tisková zpráva jízdní řád a člověk se nestačí divit, jak může jít do mínusu.

Pro úplný začátek se tedy rozhodně vyplatí projít výcvikem, který hráče seznámí se základy manipulace s vlaky, návěstidly, semafory a výhybkami. Naprosto vše se dá ovládat klikáním nebo posuvem myšky, takže jednoduchost sama. Klávesnicové zkratky lze sice rovněž použít, ale není to nezbytné.

Po tutoriálu, který je v podstatě jen nastíněním toho, co se od vás chce později, přicházejí na řadu úvodní ostré mise. První z nich jsou stále ještě zahřívací, neboť kolejiště není tolik složité a počet nutných bodů k dokončení také není vysoký. Jak se ale člověk dopracuje dále, začíná jít opravdu do tuhého. Nároky stoupají, tratě jsou více spletité a počítač vám na mapu šoupá jeden vlak za druhým.

 Bez nehod a vykolejení
Postupně se z toho stává velký boj s časem, protože čím více dochází ke zdržením, tím se krize na mapě prohlubuje. V jednu chvíli může být na tratích až 12 vlaků zároveň, čemuž se ale dá předejít spěšným odváděním souprav pryč z mapy. Velkým problémem se však může stát skutečnost, že když už si myslíte, že máte vyhráno a vlak opouští mapu, je v poslední chvíli zablokován v protisměru jinou přijíždějící soupravou, kterou vám do cesty šoupne počítač. V takovou chvíli má člověk chuť rozmlátit stůl, ale to zkrátka patří k věci.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Časem se proto naučíte být obezřetní a tyhle záludnosti předpovídat, což výrazně urychlí vaše snažení. Srážek se na druhou stranu bát nemusíte, protože vlaky, které jedou proti sobě, se samy zastaví. Stejně to funguje i v případě, že se souprava přiblíží k chybně nastavené výhybce. K nehodám zde tedy nikdy nedochází, jen ke krkolomným situacím nemající daleko k prvotřídním hlavolamům.

Mašiny se ve hře dělí na parní, dieselové a elektrické rychlovlaky. Zatímco ty s parním nebo spalovacím pohonem se ovládají velmi pohodlně, protože se po kolejišti pohybují přijatelnou rychlostí, elektrické vlaky jsou přímo vražedné. Celou mapou dokáží prolétnout doslova během několika vteřin, takže jejich trať by měla být až k cíli nastavená dopředu. V opačném případě riskujete, že vám na nějaké výhybce odbočí do špatného směru a věřte, že podobnou soupravu neplánovaně zastavit a donutit couvat je docela velká fuška.

 Vysoká obtížnost
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jednotlivé výhybky a stejně tak i semafory či návěstidla bohužel nelze nastavovat centrálně, ale pouze přímo na mapě. To znamená, že každý z těchto objektů musíte najít přímo v terénu a klikáním myšky ho nastavit dle momentální potřeby. Vzhledem k tomu, jak jsou kolejiště rozlehlá a kolik vlaků je třeba řídit zároveň, je to velmi pracné. Velkým pomocníkem je proto zmenšená mapa, která vám zobrazí kompletně celé kolejiště i s místy, kde se zrovna vyskytují vlakové soupravy. Problém téhle mapy ale je, že nezobrazuje nastavení výhybek a semaforů, což je podle mého docela nedostatek. Takhle jsem se často dostával do stavů naprostého zoufalství a nevěděl, co zkontrolovat nebo nastavit dříve.

Všechno ještě umocňuje fakt, že hru nelze nijak zapauzovat. Respektive jde se jen přepnout do základního menu. To vám je ale ve vyhrocených situacích, kdy by se hodila chvilka rozjímání nad vzniklou situací, skoro k ničemu. Chápu, že chybějící možnost cokoli nastavovat při pozastavené hře byla asi záměrem, ale pak bych osobně uvítal ve finální verzi alespoň nějakou volbu obtížnosti. Určitě by bylo fajn, kdyby si tuhle hru užili jak ostřílení hráči, tak i obyčejní lidé, kteří touží po zábavě a nechtějí skončit s nervy v kýblu v Bohnicích.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Méně detailů = nízké nároky
Hru také ztěžuje vzhled terénu a vlivy počasí. Například v rovinatém terénu je za hezkého počasí skvělý rozhled, že se skoro obejdete bez náhledové mapy. Pokud se ale zatáhne a začne pršet, viditelnost se pochopitelně zhorší. Úplným vrcholem je pak například zimní scénář z hor, kde se tratě klikatí přes údolí, roklinky a spoustu tunelů. I za pěkného počasí je přehlednost takové mapy díky kopcům dosti mizerná a když se posléze ještě přidá pořádná sněhová vánice, není vidět pomalu na krok.

Grafika je jinak příjemná. Nedisponuje sice takovými detaily jako třeba připravovaný Trainz Railroad Simulator 2006, což je nejvíce patrné například u trochu humpolácky ztvárněných železničních náspů či strohé okolní krajiny, ale o to tady přeci vůbec nejde. Loco Mania totiž není postavená na oslňující grafice, ale na svém vlastním logickém herním konceptu a vizuální podoba tvoří už jen nezbytnou součást. Pro účely hry je však více než postačující a navíc HW nároky nejsou tím pádem nijak krvavé. Jako minimum má postačit 1 GHz procesor, 256 MB RAM a 3D karta kompatibilní s DirectX 9.0c.


Rozhovor

Na naše otázky o Loco Mania odpovídal René Kluz, šéf Sales a Marketingu pražské vývojářské společnosti 7FX:

Co vás přivedlo na nápad udělat hru, ve které je hráč postaven do role vlakového dispečera?
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Bylo to několik důvodů. Na trhu existují velmi kvalitní vlakové simulace a trenažéry, ale jsou více zaměřené pro fanoušky železnic a simulátorů obecně. Na druhé straně je málo her se železniční tématikou, které by oslovily celé spektrum hráčů (nepočítám vyhraněné hráče, kteří hrají pouze 3D střílečky nebo RPG hry, ale co kdyby…).

U této hry jsme se snažily zkombinovat simulaci „realistického“ provozu vlaků v 3D prostředí se zábavou a logikou. Tj. udělat hru, která by byla zajímavá jak pro fanoušky vlaků a železniční nadšence (pro příklad: chování vlaků a jejich grafické ztvárnění je podle skutečných originálů), tak i pro hráče, kteří mají rádi zábavu, soutěživost a trochu toho přemýšlení. No někdy je ho i více :) Podotýkám, že vlaky nejsou realistické na 100%, abychom nebyli “hard-core” hráči ukamenováni… :)

Dalším důvodem bylo obnovit sentimentální vzpomínku na zašlou hratelnost logických her z minulosti – Atari 800, Amiga, atd… (pokud si hráči vzpomenou na hru Kennedy Aproach – dispečer letiště, víte o čem mluvím). U těchto her převládala hratelnost a zábava, mnohdy byly i obtížnější, ale neměli tak zajímavou grafiku. Tak jsme to zkombinovali.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Co osobně považujete za nejzajímavější vlastnosti Loco Manie?

Jednoznačně nápad, chytlavost, znovu-hratelnost (samotná hra se dá dohrát za nějakých 20 hodin), zajímavé herní módy (viz níže) a také velmi dobrou grafiku. V neposlední řadě schopností hry (nebo hráče) vytvářet dopravní zácpu na železnici a následně ji zvládnout. Hráč má možnost soupeřit sám se sebou nebo s tisíci dalšími (prezentováním výsledků přes internet).

Hru můžete hrát 20 minut, stejně tak několik hodin v kuse a pořád Vás bude nutit k tomu dokázat si, že jste lepší. Rozhodli jsme se poskytovat pravidelně hráčům další mapy volně stažitelné z webu. Časem budeme také přidávat více a více originálních lokomotiv a vagónů.

Neuvažovali jste nad možností používání pauzy během hry, aby si hráči mohli v klidu promyslet další kroky?

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Neuvažovali. Celý herní systém je orientován na to, aby hráč dosáhl lepšího času, více bodů, atd. Pokud bychom dali možnost hráči zapauzovat hru, nebyla by tak motivující. Samozřejmě je zde i „free-mode“, kdy lze jen tak jezdit s mašinkami, ale i ten se může změnit na honbu za lepším výsledkem. Záleží na hráči samotném. Ostatně reálný dispečer také řídí vlaky v provozu a nemůže říci "STOP, rozmyslím si to…" Hráč si bude muset poradit řízením semaforů, navedením vlaků na správnou kolej, nebo pomocí přehledné mapy se znázorněním pohybu všech vlakových souprav.

Počítáte i s nějakou volbou obtížnosti? Přeci jen je hra v betaverzi místy opravdu tuhá a to by mohlo některé hráče odradit.

V současné verzi neuvažujeme o volbě obtížnosti. Protože však do hry chceme časem přidávat více herních prvků – a umožnit hráčům jejich stažení přes web – je možné, že tuto možnost časem můžeme do hry zařadit formou patche nebo přídavku. V základní verzi hráči naleznou 12 map, které se jim postupně budou odemykat. Obtížnost samozřejmě stoupá s každou mapou a ty poslední mohou být pro někoho výzvou. Aby se hráč slušně umístil v tabulkách, chce to víc přemýšlení a strategie. Samozřejmě hratelnost stále ladíme a finální verze oproti betě bude hratelnější.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Budou součástí Loco Manie i editační nástroje pro tvorbu vlastních map a misí?

Součástí hry by měl být příští rok i 3D editor pro tvorbu vlastních map (v prostředí Loco Manie). Hráčem vytvořené mapy budou funkční ve všech herních módech. Vše záleží samozřejmě na tom, jak moc hra bude bavit a zda hráče osloví. V což, ostatně moc věříme.

V čem přesně se vámi poskytnutá betaverze liší od finální verze?
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Betaverze neobsahuje všechny mapy. Má jen jeden herní mód (time atack) a nelze zveřejňovat dosažené výsledky na internetu. Beta verze obsahuje pouze 32 modelů vagónů a 26 lokomotiv. V plné verzi přibudou ještě následující módy a herní prvky:

- Přes 30 nových vagónů a lokomotiv převážně z amerického regionu
- Mapa kolejiště pro lepší navigaci se zobrazením pohybujících se vlaků
- celkem 3 herní mody:
1) Time atack - přepracovaný mód z betaverze, kdy hráč musí dosáhnout na každé mapě požadovaného skóre v nejkratším čase.
2) Check point – za každý úspěšně zvládnutý vlak dostáváte časovou prémii. Pokud čas klesne na nulu, zapíše se výsledek.
3) Free run – volné pojíždění s vlaky. Druhou variantou je možnost hrát ho pro dosažení největšího skóre. Tento mód je limitován pouze dobou neaktivity hráče.
- Spousta dalších prvků včetně propracovanější grafiky, atd.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

Čím se podle vás nejvíce liší od dosavadních vlakových her a pro jaké hráčské publikum je určena?

Jedná se především o zábavnou simulaci dispečera na předem vytvořených železničních mapách. Liší se právě tím, že je určena nejen pro fanoušky železnic, ale pro všechny hráče bez rozdílu věku. Může být pro některé výzvou, pro některé odreagováním. Od ostatních her z železničního prostředí se asi nejvíce liší motivací dosáhnout co nejlepších výsledků a porovnat je s ostatními.

Jak to bude s vydáním v ČR - forma lokalizace, distributor, koncová cena a aktuální termín?

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Tento měsíc jsme se s vydavatelem dohodli na distribuci Loco Manie. Více informací se brzo dozvíte na oficiálních stránkách hry. Zatím mohu říci, že Loco Mania se bude prodávat na celém území Evropy, včetně České republiky. Dále pak v Rusku, Austrálii i jinde. Tuto informaci se Vaši čtenáři dozvídají jako první! Hra by se měla objevit na pultech od začátku prosince tohoto roku. Koncovou cenu ještě nemáme určenou, ale neměla by přiliš zatížit peněženky hráčů.

Stáhněte si: Trailer, Videa

Související články: Novinky, Vše o sérii Trainz, Loco Commotion recenze, Vše o Team Factor

 
Bergy
autorovi je 26 let, pracuje v IK+EM jako správce ekonomického systému a specializuje se na strategie všeho druhu (všechny články autora)

 
 
Bergy

Nejnovější články