Left 4 Dead 2 - dojmy z dema
zdroj: tisková zpráva

Left 4 Dead 2 - dojmy z dema

3. 11. 2009 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Oproti minule s různorodější hratelností, otevřenějšími prostory s různými cestami pro další postup a také s ne vždy fungujícími dříve zažitými principy.

Autor: Pavel Oreški
Publikováno: 3.listopadu 2009
Verze: Steam/demo pro předobjednávající
Doba recenzování: pár dnů

Obrázek zdroj: tisková zpráva
První díl Left 4 Dead pro mě byl PC hrou minulého roku. A je to jedna z mála, ke které jsem se po zrecenzování pravidelně vracel. Proto jsem neváhal ani minutu a předobjednal si Left 4 Dead 2. A když minulý týden vyšla demoverze (předčasně uvolněná právě pro zájemce, kteří už reálně zaplatili za plnou verzi), byl jsem od té doby beznadějně přicucnut k monitoru. A to přesto, že hratelná ukázka obsahuje pouze dvě úrovně z úvodní kampaně The Parish.

Boj o přežití s nadějí
První věc, která upoutala mou pozornost, bylo vylodění čtveřice hrdinů. Ti děkovali lodníkovi, že je dovezl až do New Orleans. Následně se nad našimi hlavami přehnaly stíhačky a můj oblíbenec Coach pronesl: „Hmmm, tak armáda je ještě tady“. Z toho plyne hned několik věcí: příběh už nebude na druhé koleji, jako v jedničce, ale boj o přežití má teď mnohem reálnější obrysy. V herním světě se pohybují i další nenakažení, i když je potkáváme jen v nehratelných částech. Díky tomu jsem cítil, že snažení čtveřice hrdinů má nějaký smysl a nejde jen o zoufalý boj o holý život.


Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

První level tedy začíná na malém přístavním molu, u něhož nás čekala bedna a na ní vybavení se sadou lékárniček. Hned, jak jsme vyběhli první schody, se na nás začali hrnout davy nepřátel. Úroveň dále pokračuje přes úzké uličky zatarasené kamionem až k prvnímu záchytnému bodu a tedy postupu do další části. Zajímavé je, že průchod misí je docela rychlý a jediný problém se objeví až v úplném závěru. Když jsme si totiž nedali pozor a zatoulaná kulka spustila alarm na ulici stojícího auta, začala velmi dlouhá mela, kterou téměř nikdy nepřežili všichni.

Zajímavé v první úrovni je i to, že se skrze ní dá projít vícero způsoby. Nevím, na jakých základech hra kalkuluje, kudy nás pustí a kudy ne. Každopádně cesta, kterou jsme se vydali jednou, může být příště zatarasená a museli jsme najít jinou. Jindy byly otevřeny všechny průchody a stačilo si vybrat.

Park
Druhá úroveň je už mnohem delší nebo spíše rozlehlejší. Na začátku jsme vyběhli na malé náměstíčko se schody mířícími k parku. Už na schodech jde o krk a většinou jsme tu potkali i všechny druhy speciálních zombie. Park je potom naprosté peklo. Na výběr jsou tři cesty. Levá vede podél zdi a zdála se mi vždy nejjednodušší. Když jsme se vydali středem, prošli jsme úzkými koridory do středu parku s jakousi sochou. Nepříjemné je, že jsme zde odříznuti od možného úniku.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Pravá strana se podobá levé, jen se pohybujeme v menších prostorech a musíme se dostat přes prostranství s veřejnými záchodky. Ty velmi často slouží k osvobození spoluhráčů, kteří neměli štěstí a v boji stihli padnout. Cesty se střetávají u východu z parku na ulici a pak postupujeme dále úzkým průchodem pod dálniční most. Už zde je cítit, že se budě něco dít, protože nacházíme podivně mnoho zbraní, zdravíček a munice.

A opravdu. Zanedlouho se propracujeme k obrněnému transportéru, který rozděluje tuto úroveň. Jakmile zapadly první dveře a otevřeli jsme druhé, spustila se v podstatě finální sekvence. Když jsme opustili bezpečný prostor, musíme se propracovat skrz ploty poskládané do šnekovité spirály, které vedou k lešení s alarmem. Dokud ho nevypneme, ze všech stran zombie přelézají ploty a útočí na nás. Pak už stačí jen doběhnout k druhým dveřím a demoverze končí.

Zbraně
Přestože hlavní kulisy zůstaly stejné, je celkový zážitek hodně odlišný od toho, co znáte z Left 4 Dead 1. Velkou měrou se na tom podílejí zbraně a další vybavení. Velmi mě překvapilo, že je ve hře tentokráte mnohem více různých pistolí, samopalů a brokovnic. Ještě důležitější ale je, že se jen málokdy (alespoň na nejtěžší obtížnost) setkáte s prostou hromadou nábojů. Mnohem častěji jste nuceni sebrat nějakou zbraň, která se válí kolem a má plný zásobník. Díky tomu nelze praktikovat jen jeden způsob boje, ale musíte být mnohem více přizpůsobivější. Tak jako ve skutečnosti, kdy byste sáhli po první brokovnici, než abyste doufali, že za rohem najdete náboje do svého oblíbeného kulometu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Zvědavý jsem byl i na propírané zbraně na blízko. V demu jsou to konkrétně pánvička, obušek, mačeta a kytara. Párkrát jsem někoho zabil, ale popravdě řečeno si myslím, že tyhle nástroje budou hlavně pro nasbírání achievment bodů než na seriózní zombie masakrovačku. I když slíbená motorová pila by mohla být mnohem účinější, než výše zmíněné harampádí.

Výbavička
Mimo vražedných prostředků nacházíte i další zajímavé vybavení. Například defibrilátor, kterým oživujete již úplně padlé spoluhráče. Problém ovšem je, že když máte defibrilátor, už nemůžete nést lékárničku. Takže když už někdo zemře, raději chvilku počkáte a později ho vysvobodíte, tak jako v jedničce.

Druhou vychytávkou je jakýsi sliz v lahvi. Ten funguje v podstatě stejně jako pípající bomba, jen neexploduje, ale vábí na sebe nakažené. Poslední věcí jsou adrenalinové injekce, které nejenže vám pomohou jako léky, ale ještě vás zrychlí. A to se hodí například při soubojích s obřím Tankem.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Monstra
Zombie jsou tentokráte nejen variabilnější vzhledově, ale i chováním. Na základních nakažených jsem si všiml jednak toho, že už jen málokdy běží přímo k vám, ale snaží se kličkovat. Za druhé jim odstřelujete části těl. Jen je škoda, že se mi nestalo, že bych zombie ustřelil nohu a ona se snažila za mnou doplazit. Parádní jsou základní protivníci, kteří se oblékli do neprůstřelných vest policejních jednotek. Sice útočí stejně tupě jako ostatní, ale je velmi složité je zpředu zlikvidovat. Zejména grafického vylepšení se dočkali staří známí super infected.

Podstatnější jsou ale další typy těch odolnějších a vychytralejších zombie. Prvním je Jockey, který naskočí nebohému přeživšímu na hlavu a doslova ho odvleče pryč od zbylé trojice. Celkem bezproblémový je Spitter, který plive kyselinu, která vám ubírá zdraví. Nicméně dá se mu vcelku lehce uhnout a na pár ran ho zabijete. Takovým malým Tankem je Charger, který sice není tak odolný, ale sílu má podobnou. Navíc se dokáže rychle rozeběhnout a rozdělit předtím kompaktní skupinu. Změny se dočkala i Witch, která tentokrát jen nesedí, ale normálně se pohybuje.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky v galerii

Hratelnost
Všechna zmíněná vylepšení mají velký vliv na hratelnost. Ta je oproti jedničce různorodější. Zdálo se mi, že Valve tentokrát využívají mnohem více otevřenějších prostor. Úrovně se dají procházet několika cestami, z nichž každá má nějakou výhodu i nevýhodu. Zkrátka a jednoduše, ne vždy fungují dříve zažité postupy. Velmi pomohlo přidání dalších super infikovaných, díky čemuž je nutné dávat více pozor na své kamarády a častěji se vrhat do nebezpečných záchranných akcí.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Osobně si myslím, že Left 4 Dead 2 bude ještě větší hit než jednička. Už ve dvou úrovních, které obsahuje demo, je spousta novinek a z předchozího zpravodajství víme, že nás toho čeká podstatně více. Jen doufám, že si pro nás Valve schovalo i nějaká překvapení a že nevytáhlo všechny žolíky z rukávu. Plná verze Left 4 Dead 2 vyjde 18. listopadu. Buďte připraveni!

Stáhněte si: Demo ze Steamu (zatím jen pro předobjednávající, 4.11. pro všechny), Videa

Související články: Novinky, Recenze&videorecenze&tipy k prvnímu dílu Left 4 Dead



Pavel Oreški
autorovi je 25 let, hraní her se věnuje téměř patnáct let a nepohrdne jakýmkoli žánrem

 
 
Pavel Oreški

Nejnovější články