Půjde o právoplatného nástupce známé RPG série Gothic anebo se prokáží všechny ty pochybnosti jako pravdivé, a noví vývojáři ze Spellbound se ukáží jako nekompetentní? V rámci srpnového gamescomu jsem se byl podívat na již de facto finální verzi hry, popovídal si s producentem z JoWoodu a po E3 si i udělal ucelenější obrázek o hře.
Novinářské demo se odehrávalo na, fanouškům již dobře známém ostrově Feshyr. Ten bude plnit roli nejen tutoriálu, ale i základního příběhového kamene. Příjemné středozemní podnebí s občasnými (byť efektními) přeháňkami umocňovalo dojem z hezky vymodelované vesnice a přírody okolo. A ačkoliv po grafické stránce Gothic 4 určitě nezpůsobí takový poprask jako třeba Oblivion, rozhodně vás z pohledu na něj nebudou bolet oči.
To samé již sice nemůžu s takovou jistotou říci o hlavním hrdinovi, který mi na pohled zdaleka není tolik sympatický jako geroj z originálních Gothiců, ale tvůrci slibují, že pro vtip nebo sarkastické rýpnutí opět nepůjde daleko. No a když už jsem u toho drbání, pořád vypadá lépe, než protagonista Risenu.
za vytípané obrázky z české verze děkujeme fanstránce Gothicz.net
A vůbec, jeden dialog s orkem Ogboshem mi vlastně úsměv na tváři vykouzlil. Retardovaný hladový skřet vs. důvtipný člověk. Docela sranda. Takže jo, bylo fajn vidět, že se hráč ujme role postavy s emocemi a ne jen polygonového panáka, čehož jsem se bál. Jinak rozhovory byly trochu zjednodušeny v tom smyslu, že zelená odpověď vždy signalizovala posun v dialogu či získání questu, zatímco bílé volby značily otázky vedlejší. Také jsem si všiml, že při interakci s NPC se hra přepne do „dialogového“ módu (trochu v duchu Mass Effect), kdy je postavám jasně vidět do obličeje, obraz často snímá mluvčího zblízka a hlavní hrdina v něm vždy odhodí pokrývku hlavy.
Celkově se z vizuálního hlediska na Gothic 4 dívalo hezky, ale jaký byl program dne? Inu, hlavní hrdina, chalan to zdatný a mladý, se může strhat kvůli své milé. Tuze rád by si Ivy, jak se vyvolená jmenuje, vzal za svou. Jsme ovšem v dobách alternativní středověké Evropy a on se tedy musí nejdříve odprosit u tatíka. Staroch je, jak jinak, krapet napružený a k tomu nabubřele sedí na křesle šéfa vesnice. Svolit nicméně hodlá – splní-li pro něj hlavní hrdina několik úkolů.
Trojice pidiquestů se nesla v duchu klasického dojdi-přines, zabij několik potvoráků či – a teď nepozorní fanoušci pozor –, „sejmi toho slizkého banditu Diega.“ Jinými slovy, hned na začátku Gothic 4 potkáte svého nejstaršího známého, který sice trochu zšedl, ale ze svého charisma pranic neztratil. A protože tohle už někteří z vás víte po E3 předváděčkách, jedním dechem k tomu přidám, že v GC demu jsem narazil i na Lestera. Poplatný svým kořenům v sektovním táboře, obýval menší chatku v lesích a ani bych se nedivil, kdyby tam po večerech natahovat ze své oblíbené drogy z bažin. Mimochodem, pěstovat vlastní bylinky sice nebudete, ovšem navrátí se možnost vaření jídel a lektvarů.
Ale zpátky k námluvám, jejichž vyvrcholení rozjede hlavní děj Gothic 4. Aneb pokud si nechcete zkazit menší překvapení, následující odstavec přeskočte. Poslední tutoriálový quest na Feshyru totiž hrdinu zavedl na sever ostrůvku, do jeskyně za jistou čarodějnicí, která jej uspala… a ne, v noci s ním nic nemravného neprováděla, ale když se hrdina další den vrátil zpátky do vesnice, nalezl pouze jedno velké spáleniště. Všichni mrtví. V noci totiž osadu vyhladili královští paladinové a bezejmenný hrdina, profesí nuzný pastýř, se tudíž rozhodne pro pomstu. Chce hlavu samotného krále, nyní Rhobara III., dříve protagonistu všech předchozích Gothic her.
Příběh vypadá nadějně, ve vzduchu visí potenciál pro dějové zvraty a už jen známá fakta, že Rhobar III. je vlastně tak trochu nevinen, a že Xardas zase řádí, slibují zajímavé momenty. Já se teď ale ještě zaměřím na putování po Feshyru, které mělo docela vysokou vypovídající hodnotu. Tak třeba svět – pustý nebo ne? Fanoušci se bojí, že hrací plocha bude trochu mrtvá a z bloumání po lesích a polích Feshyru musím kvitovat, že faunou to tady jako v ZOO rozhodně nepřekypuje.
Tamhle je polní škůdce (v angličtině nyní Field Harrier a za jeho skalp dostanete 82XP, to kdyby tu byl nějaký jó detailista), potom chvilku nic a jen stromy s keříčky, pak zase támhle krvavá moucha. Producent na gamescomu sliboval přes 40 různých typů potvor plus jejich subkategorie. Slušné. A třebaže rekordy v počtu bestií na metr čtvereční tady padat nebudou, mně přišlo střídmější rozložení přirozené a svět za branami vesnice mi nepřišel kdovíjak nudně prázdný.
Navíc je třeba počítat s tím, že sama krajina má něco do sebe a kdybyste se ani nemohli pokochat scenériemi, aniž by vás něco nekousalo do zadku, také by to nebylo ideální. K tomu tvůrci slibují i různé malé chatrče a usazení drobnějších rozměrů, vyskytujících se právě ve zdánlivě pusté přírodě. Vzpomeňte si na nordmarské lovce z Gothic 3 nebo dřevorubce z Gothic II. V tomto ohledu ještě zmíním autorské sliby o rozličné architektuře v závislosti na kulturním podnebí. Po poslední velké Gothic hře spíše samozřejmost, mně spíše potěšilo prohlášení, že Spellbound vzal spoustu modelů z dřívějších Gothic her, trochu si s nimi pohrál a následně je umístil do světa Arcanie. Fanoušci tedy mají důvod pro držení očí na stopkách.
Zatímco herní svět na mě působil fajnově, křiklavé souboje se octly na opačné straně spektra. Jestli chcete hru, kde byste se mohli kochat perfektně plynulými, na sebe navazujícími animacemi, a kde byste důvtipně kombinovali komba… otočte se o 180 stupňů a na Gothic 4 zapomeňte. Jak jinak.
Hlavní postava i její oponenti se při bitkách čas od času různě škubali, staticky posunovali po textuře nebo mlátili metr vedle do prázdna, ačkoliv hitpointy stále klesaly. Pofidérní animace znehodnotily i nové úskoky do stran, které jinak vítám. Komickým vrcholem všeho se stala lukostřelba, kdy slabí nepřátelé po zásahu odlepili nohy od země a ve vzduchu klidně i hodili jedno dvě salto, jakoby je místo šípu zasáhla tlaková vlna. Tady si asi odskočil nějaký designér God of War (a škoda, že po něm zůstalo jen toto).
U bitek ještě zůstanu, protože v jeden moment se hlavní hrdina pustil do skupinky orků vedených šamanem Ur-Shulem. Pravda, chvilku jim trvalo, než si uvědomili vetřelcovu přítomnost (skutečně jsem musel přijít asi na pět metrů aby se na mě vrhli), ale pak se spustila větší bitka. Orkové byli neskonale tupí, jen se na mě hrnuli a tudíž se naskytla ideální příležitost pro demonstraci kouzel. Největší dojem udělalo Inferno, ohnivý čáryfuk na nejvyšší úrovni. Podržením levého tlačítka myši hráč počkal, až se nabije (to se pozná podle čtveřice naplňujících se teček u zaměřovače) a následně vypustil doslova ohnivou bombu, která po zásahu vytvořila regulérní atomový hřib a ještě dobrou chvíli po srovnání všeho se zemí zanechala místo exploze v plamenech.
A teď obecněji. Shodou okolností jako v Risenu, Gothic 4 bude skýtat trojici magických škol. Zeal nabízí čárymáry ohnivé, Serenity ledové a Dominance bleskové. Každou řadu kouzel si budete moci vylepšovat a několikrát v ní postoupit na vyšší úroveň, což se projeví v jednorázovém posílení daného kouzla. Jestli jsme to s producentem hry dobře spočítali, pak na kompletní ovládnutí jednoho typu magie bude potřeba 32 zkušenostních bodů, přičemž za postup na novou úroveň obdržíte body tři. Dělení už nechám na vás.
K tomu by se ještě hodila přihodit zmínka o runové magii, která se po absenci v trojce nyní vrací, byť v trochu jiné formě. Runová kouzla nebudou vyžadovat manu, jejich příliš frekvenčnímu využívání zamezí pouze nutnost nabíjení. Co je nejzásadnější, nepůjde o magii útočnou, leč pouze podpůrnou – třeba extra rychlý sprint.
Podobně jako kouzla, vylepšovat budete i všechny ostatní základní atributy, které se rozdělí do další pětice kategorií. Jakožto fanoušek Gothic univerza s úchylným smyslem pro detail, zmíním i je (normální čtenáři nechť klidně skočí k závěrečnému odstavci). Investování do Mettle zvýší sílu, zlepší útoky na blízko a zapracuje na regeneraci staminy; Discipline je pro komba, zdraví a opět i sílu; Precision zajistí silnější útoky na dálku a více many; Vigour zase obstará útoky štítem a zvýší zdraví se staminou; a poslední Stealth se pochopitelně točí okolo plíživých zlodějských schopností, ačkoliv navýší i hráčovo zdraví a sílu jeho útoků na dálku.
Moudro na konec? Však sami uvidíte, již brzy! 24. září, tři týdny před vydáním hry v česky otitulkované verzi, se totiž objeví demo přístupné všem PC a X360 hráčům. Zavede vás na několikrát zmiňovaný úvodní ostrov Feshyr a ačkoliv hrací doba se omezí na dvě hodiny, více byste ke splnění všech questů a prozkoumání celého ostrova ani potřebovat neměli. Připravte se na Gothic, který sice bude jiný, než jeho předchůdci, mne však četnými odkazy na původní sérii a pohledným světem dokázal zaujmout i přislíbit desítky hodin poctivé RPG zábavy. Ano, i přes to tradičně pokulhávající technické zpracování.