Halo 3 ODST - dojmy
zdroj: tisková zpráva

Halo 3 ODST - dojmy

9. 9. 2009 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Od tvůrců původní série přichází vytoužený přídavek s nezanedbatelnými novinkami. Mezi ně patří kooperativní herní režim Firefight, který jsme si zahráli v Kolíně.

Autor: Martin Zavřel
Publikováno: 9.září 2009
První české dojmy zdroj: tisková zpráva Verze: X360/GamesCom
Doba hraní: pár desítek minut


Značka Halo je nejen pro majitele Xboxu zárukou kvality. Od tvůrců původní série nyní přichází vytoužený přídavek, který zároveň přináší několik nezanedbatelných novinek. Mezi jednu z nich patří kooperativní herní režim Firefight, který jsme mohli vyzkoušet na Gamescomu.
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Se vším, co jsme se o hře doposud dozvěděli, je až s podivem, že Microsoft dodržel slovo a hra jde opravdu do prodeje jako „samostatný datadisk“ za poloviční cenu. Kromě zbrusu nové příběhové kampaně (dle autorů „zhruba stejné délky, jako předchozí Halo hry“) a 24 mapami narvaného druhého disku s kompetitivním multiplayerem totiž přinese ještě samostatný kooperativní režim pro jednoho až čtyři hráče, nazvaný Firefight. Budete v něm muset odolávat postupným nájezdům nepřátel v ohraničeném prostředí, což jistě zní povědomě fanouškům režimu „Horda“ z Gears of War 2.

Právě tento herní režim přivezli Bungie do Kolína nad Rýnem. Po vystání zhruba hodinové fronty (dle mého pozorování byla třetí nejdelší, hned po Modern Warfare 2 a Diablo 3) a rozdělení do čtyřčlenných skupinek jsem mohl uvnitř rozlehlého stánku Microsoftu na vlastní kůži okusit, jak moc odlišný pocit je vstoupit na bojiště New Mombasy (území bývalé Keni) v přeci jen křehčím brnění (oproti Master Chiefovi) poněkud lidštějšího Orbital Drop Shock Troopera, několik hodin po událostech z Halo 2.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Jako první jsem začal zkoumat samotnou grafiku hry. Halo ODST je v tomto směru klasický datadisk, který původní výtvarnou vizi Halo 3 nijak zvlášť neposouvá: pokud se vám pestrobarevně komiksově stylizovaná hra nelíbila předtím, nebude se vám líbit ani teď. Na druhou stranu v rámci dané stylizace je vše perfektní, obohacené důstojnými HD detaily (např. na zbraních ve vašich rukou) a efekty (lesklé plochy, HDR apod.), aniž by docházelo k jakémukoliv zakolísání framerate i v těch nejdivočejších bojích.

Mírně odlišný výraz hře dodává překopaný HUD a režim nočního vidění, který kromě jiného červeně zvýrazňuje nepřátele a pokrývá celé prostředí zajímavým barevným filtrem s vysvícenými obrysy geometrie. Rád bych posoudil i zvukovou stránku věci (obzvláště hudbu, která podle vyjádření veterána-skladatele série Martina O´Donnella uchovává náznaky původního Halo, ale je orientovaná jiným směrem), nicméně to jaksi nebylo v hluku výstaviště dost dobře možné.

Gamescom demo obnášelo jednu Firefight mapu (podle dosavadních informací by jich ve hře mělo být deset) jménem Rally Point. Tyto mapy jsou zřejmě založené na prostředí příběhové kampaně, ale pro potřeby boje v aréně samozřejmě architektonicky odlišené. Aréna nebyla kdovíjak rozsáhlá (lze ji snadno přirovnat k průměrné střední mapě tradičního Halo 3 multiplayeru), nicméně zato byla poměrně členitá (nezapomínejte, že ODST voják nemůže vyskočit tak vysoko jako Master Chief) a kromě různých cest, vyvýšenin a podchodů nabízela také strategicky umístěné energické štíty nebo statické zbraně (které můžete vyrvat z držáku a chodit s nimi). Série různých podchodů a krytých zákoutí obklopovala poněkud otevřenější střed arény. Prostředí vypadalo jako parkoviště kdesi v centru New Mombasy.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Hráči se objeví zhruba v rohu mapy, poblíž statických zbraní a energetických štítů, tedy v relativním bezpečí. To je důležité pro pozdější fáze boje, když vás zabijí a narodíte se znovu (nicméně počet životů/pokusů je omezený). Netrvalo to dlouho a z průchodů na okraji mapy začali přicházet první nepřátelé – grunti a šakalové. Nemusíte být zrovna hardcore fanouškem Halo Wars (kterou ale osobně hraji s přáteli online každou noc J ), abyste rozeznali, že tohle jsou ti nejslabší vojáci nepřítele.

Po jejich likvidaci nicméně přilétá výsadková loď nepřátel a zatímco vás těžkou palbou zažene do krytu (ODST voják má sice energetický štít, ale ten nevydrží zdaleka tolik jako ten Spartanský), vysadí druhou vlnu nepřátelských posil. Mezi těmi se již objevují silnější protivníci, jako například Brutové. Ještěže nám z naší mateřské lodi na orbitu průběžně shazovali také bedny s novými zbraněmi a municí, abychom mohli mezi jednotlivými vlnami přezbrojit. Podle tvůrců sice bude platit, že jednotlivé vlny jsou postupně silnější a silnější, nicméně přesné složení každé z nich se bude náhodně měnit, takže stereotyp nehrozí.

Obrázek zdroj: tisková zpráva

Hlavním důvodem, proč se nemusíte bát repetivnosti, jsou ale nastavitelné „lebky“, jak se v této sérii říká tzv. „modifikátorům obtížnosti“. Pomocí těchto proměnných si budete moci zvolit speciální funkce jako zvýšení síly či životnosti nepřátel, případně speciální nastavení typu „nepřátelé útočí jen granáty“ a nebo „zabít nepřítele lze pouze úderem pažbou“.

Proč byste to dělali? Nu, kromě větší hráčské výzvy hlavně proto, že tím ovlivníte množství zkušenostních bodů, získaných za zabití každého protivníka. A zkušenosti vedou k odemykaní speciálních medailí, vaší vyšší hodnosti a sem tam i nějakého toho achievementu. Kdo zažil hon za hodnostmi v Modern Warfare nebo Halo Wars, ten dobře ví, jak moc může být tento boj o prestiž pohlcující.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky v galerii

Nemusím asi vysvětlovat, že těch deset minut mi uteklo jako deset vteřin. Uprostřed koncentrované bitvy jsem si tak tak stihnul pořádně vyzkoušet nově posílenou pistoli (s mířidly je možno zoomovat a účinek zbraně je dostatečně smrtící pro rychlou likvidaci slabších nepřátel) a realisticky působící samopal. Zbraně, sebrané Covenantům a shodné s Halo 3, mi přišly úplně stejné.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Nevšimnul jsem si, na jakou obtížnost jsme mapu hráli, nicméně ačkoliv Halo 3 veterán, asi dvakrát jsem umřel. Lze to určitě přičítat také mizivé koordinaci s mými spolubojovníky, kteří si pravděpodobně zkoušeli a prohlíželi jednotlivé aspekty hry podobně soustředěně jako já. Jenže příliš rychle bylo po všem (mapu jsme zdárně ubránili) a já byl ze stánku vyhnán. Jakožto fanoušek série jsem ale odcházel s příjemným pocitem, že se 22. září máme na co těšit.

Stáhněte si: Videa, Trailery...

Související: Novinkové články, Halo 3 recenze a videorecenze a MP recenze



Martin Zavřel
autorovi je 29 let, pracuje v 2K Czech, v minulosti sedm let vedl konzolovou sekci Doupěte; nejraději má akční, RPG a hororové hry (plus cokoliv s dobrým příběhem); neobejde se bez kvalitní filmové a herní hudby, relaxuje při tenisu, cestování, plavání a na srazech brněnských Otaku

 
 
Martin Zavřel
Smarty.cz

Nejnovější články