Autor: Ivan Kratochvíl Publikováno: 14.května 2007 | Verze hry: MP beta/X360/ang. Doba recenzování: 2 dny |
K dispozici jsou v betě tři mapy - Snowbound, High Ground a Valhalla v několika herních variacích. Prvně jmenovaná je poměrně rozlehlá mapa v zamrzlé oblasti, kolem níž jsou rozestaveny automatické střelecké věže, které vás okamžitě zabijí, pokud se pokusíte opustit vymezenou zónu. High Ground je menší lokace v okolí polorozbořené základny lidí na mořském pobřeží a konečně Valhala je územím Covenantů poblíž řeky a jehličnatých stromů. Ta poslední mi připadala nejkrásnější a názorně ukázala, že Halo 3 možná bude mít co nabídnout i po grafické stránce. Ostatně level design všech zmíněných map je naprosto precizní a poskytuje opravdu široké možnosti pro různé způsoby boje. Herních módů je v nabídce několik. Od klasických Deathmatch, Team Deathmatch, Capture the Flag, přes méně vídané King of the Hill nebo Territory. Jak už jsem ale uvedl, v betaverzi si nemůžete zvolit oblíbený herní režim, ale jste nuceni podřídit se tomu, co vám hra vybere. Rychlá akce S hratelností se příliš neexperimentovalo a pokud znáte multiplayer Halo, připravte se na velmi podobný styl jen s několika málo obměnami. Znovu je to hlavně o běhání, skákání, jezdění s vozidly a přesné střelbě. Zápasů se účastní až šestnáct hráčů, kteří mohou být rozděleni do několika týmů. Primárně bojujete ve first-person pohledu, ale pokud si vezmete vozidlo, zasednete k lafetované zbrani nebo uchopíte těžký raketomet, hra vás automaticky přepne do třetí osoby. Je to natolik přirozené, že si toho vlastně ani nevšimnete, snad jen s výjimkou těžkých zbraní, kvůli nimž se citelně sníží vaše pohyblivost. Zajímavostí také je, že některé z lafetovaných zbraní můžete přenášet, ale je riziko vystavovat se tak dlouho pobytu na jednom místě. Zachovány zůstaly dualní zbraně a to i jejich vzájemně nezávislá střelba a nabíjení, tentokrát na novém gamepadu u X360 pomocí bumperů. Opět můžete některé ze zbraní libovolně kombinovat, takže není nejmenší problém vzít si do pravé ruky pozemský samopal a do levé třeba plazmovou zbraň vetřelců. Nepočítal jsem, kolik zbraní je ve hře k dispozici, ale určitě je jich více než deset. Vývojáři připravují i speciální zbraně čistě pro singleplayer, takže se během betatestu zdaleka neseznámíte se všemi. První krůčky Naštvala mě ovšem skutečnost, že si nemůžete mapy prohlédnout osamoceně a zjistit si, co všechno nabízí. Hra vyžaduje minimální počet hráčů pro jednotlivé herní módy, jinak se nespustí. To je docela škoda, protože v divoké akci zpočátku nemáte mnoho příležitostí postřehnout všechny novinky, se kterými tvůrci přišli. Nějaké inovace? Drobné chybky Výroba filmů Grafické dilema Technické zpracování Halo 3 bude příčinou nejbouřlivějších diskusí, alespoň pokud jde o multiplayer, protože záběry ze singleplayeru se stále tají. Na názoru na grafiku jsme se neshodli ani s kolegy z jiných médií. Jednotlivé lokace se mi poměrně líbily a považuji je za hezčí, než ukazovaly nedávné obrázky. Ty nezachytily moc dobře dílčí detaily, zejména skvělé kovové materiály nebo sympatické nasvícení. Spokojen jsem byl i s texturami, efekty reflexe a refrakce, ale nejvíce mě nadchla voda. Sama o sobě možná okamžitě nezaujme, ale pokud si ji prohlédnete zblízka a zkusíte si fyzikální reakci třeba na střelbu, budete ohromeni. Vodní hladina je plně ve 3D a vytváří perfektní vlny nebo kruhy, což jsem v žádné jiné vydané hře neviděl – alespoň ne tak přesvědčivě vykreslené. Dobrý detail mají rovněž postavy, zbraně a vozidla, kde nechybí normal mapy, specular mapy, obecně technologie využívající pixel a vertex shadery třetí generace. Je škoda, že tvůrci neumí lépe prodat kvality svého enginu, které se poněkud ztrácí v přemíře pastelových barev. Ale to je pro sérii Halo typické. Původní vize o temnějším prostředí se nenaplnily, což však pravověrným fanouškům určitě nevadí. Osobně mám největší výhrady k málo detailnímu terénu, protože na mnoha skalách až příliš často uvidíte ostrou hranu. I kvůli tomu působí Halo 3 vedle Gears of War jako chudý příbuzný, ačkoliv ve skutečnosti je mnohem lepší, než se zdá na první pohled z různých videí v nízkém rozlišení. další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii(za tyto díky Xboxyde) Závěrečné zamyšlení Hodně lidí, zejména majitelů PC, nechápe, proč jsou hry Halo tak výjimečné. Tato série totiž neohromí grafikou ani animacemi. Neohromí ani nějakými technologickými efekty nebo příběhem. Halo 1 a 2 člověka dostalo atmosférou, neuvěřitelně kvalitní AI, výbornou fyzikou a také perfektně vybalancovanými zbraněmi. Tohle všechno dohromady tvořilo dle mého názoru dokonalou hratelnost, která byla podstatou dosvadních dílů Halo. To vždycky bylo, je a bude esencí hratelnosti a třetí díl zřejmě nebude výjimkou. Tohle si troufám, trochu paradoxně, usoudit na základě pouhého testování multiplayerové bety. Vývojáři příliš neriskovali a vsadili na osvědčenou jistotu. Z toho důvodu logicky předpokládám, že nejinak tomu bude i v singleplayeru a co-op módu (zřejmě letos na podzim). Bavme se však jen o multiplayeru, ze kterého už máme praktické zkušenosti. V tomto směru, pokud jste milovníky online bitev ala Unreal Championship/Tournament nebo Quake 3 Arena, vás čekají pravé hráčské orgie, jen v o něco pomalejším tempu. Jestliže preferujete taktičtější styl bitev, budete se trápit a sloužit jako terč všem ostatním. Pokud chcete přežít, musíte být neustále v pohybu, skákat a střílet jako Robin Hood. Ne všichni jsou schopni přizpůsobit se, ale takových hráčů je na X360 zřejmě minimum. Halo 2 svého času bývala, a i vedle Gears of War stále ještě je, nejhranější multiplayerová akce na konzolích od Microsoftu. Nemám nejmenších pochyb, zda třetí díl dokáže v tomto trendu pokračovat – je to totiž víc než pravděpodobné. další nahrávky z bety na Xboxyde zde a zde, starší videa tady a tady Stáhněte si: Trailery, Videa... Související články: Novinky, Halo 2 Xbox recenze a shrnutí recenzí PC verze, Halo PC recenze |
Ivan Kratochvíl | |
autorovi je 32 let a pracuje jako designér v Illusion Softworks; psaní do herních magazínů bere jako hobby; preferuje akční hry a automobilové závody, ještě větší přednost však dává autům opravdovým |