Halo 3 - dojmy z multiplayerové bety
zdroj: tisková zpráva

Halo 3 - dojmy z multiplayerové bety

14. 5. 2007 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Multiplayerový betatest jedné z nejúspěšnějších akčních her se blíží a my jsme dostali příležitost vrhnout se do bojů o pár dnů dřív než veřejnost. Jaké jsou první zážitky ze sci-fi bitev?

Autor: Ivan Kratochvíl
Publikováno: 14.května 2007
Verze hry: MP beta/X360/ang.
Doba recenzování: 2 dny


Obrázek zdroj: tisková zpráva HALO. Čtyři písmena, která na mě působí jako droga. Jak jinak vysvětlit, když je třicetiletý chlap nedočkavý jako malý kluk, který se nemůže dočkat své oblíbené konzolové hry? Dlouho bychom mohli vyjmenovávat, co všechno Halo změnilo nebo zahájilo, dlouho bychom mohli sepisovat všechna ocenění, která tvůrci dostali. Bylo by to ale zbytečné nošení dříví do lesa. Pokud nehrajete akční střílečky, nebudete nejspíš hrát ani Halo a asi nikdy nepochopíte humbuk, který je kolem této hry, ani fakt, proč si třetí díl dosud předobjednaly neuvěřitelné čtyři miliony lidí. A pokud někde na webu čtete negativní komentáře, vsaďte se, že jejich autor není majitelem Xboxu…

Vstup do hry
Znalcům Halo se nutně rozbuší srdce již po prvních tónech klasické O'Donnellovy skladby, která provází celou trilogii a patří k ní stejně neodmyslitelně jako paprika do maďarského guláše. Vlastní menu mnoho možností zatím nenabízí a to ani pro nastavení multiplayerové hry. Společně s pár českými kolegy, kteří od Microsoftu získali přístup k MP betě předčasně, jsme byli chvíli zmateni, než jsme jakž takž pochopili jeho hodně chaotickou strukturu a nalezli některé z ukrytých položek. Přesto si nelze zvolit konkrétní mapu nebo herní mód a hra vám pokaždé něco náhodně vybere. Je to takový experiment Bungie, jak ozvláštnit multiplayer a otestovat Matchmaking systém pro vyhledávání zápasů. Mně to příliš nenadchlo, právě naopak, ale naštěstí bude v plné verzi i obvyklé uživatelské nastavení.

Těch několik málo voleb v betě vám umožňuje uzavřít hru pouze pro pozvané hráče, vybrat si mezi Ranked zápasy a tréninkovými, zvolit si týmový boj nebo individuální, případně omezit si vyhledávání podle Skillu (na základě vašich dosažených zkušeností a bodů), kvality připojení nebo jazyka. Na tu poslední volbu jsme tak trochu doplatili, protože jsme se v Lobby místnosti chvíli bavili v naší mateřštině, což zřejmě psychicky neunesl některý hráč ze zahraničí - dal nám všem záporná hodnocení v oblasti „Language“.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Před spuštěním bitvy lze upravit vzhled svého vojáka, i když jen v rámci barevné kombinace a doprovodného znaku, případně si zvolíte číslo, které reprezentuje něco jako „psí známku“ v armádě.

Testovací mapy
K dispozici jsou v betě tři mapy - Snowbound, High Ground a Valhalla v několika herních variacích. Prvně jmenovaná je poměrně rozlehlá mapa v zamrzlé oblasti, kolem níž jsou rozestaveny automatické střelecké věže, které vás okamžitě zabijí, pokud se pokusíte opustit vymezenou zónu. High Ground je menší lokace v okolí polorozbořené základny lidí na mořském pobřeží a konečně Valhala je územím Covenantů poblíž řeky a jehličnatých stromů. Ta poslední mi připadala nejkrásnější a názorně ukázala, že Halo 3 možná bude mít co nabídnout i po grafické stránce. Ostatně level design všech zmíněných map je naprosto precizní a poskytuje opravdu široké možnosti pro různé způsoby boje.

Herních módů je v nabídce několik. Od klasických Deathmatch, Team Deathmatch, Capture the Flag, přes méně vídané King of the Hill nebo Territory. Jak už jsem ale uvedl, v betaverzi si nemůžete zvolit oblíbený herní režim, ale jste nuceni podřídit se tomu, co vám hra vybere.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Rychlá akce
S hratelností se příliš neexperimentovalo a pokud znáte multiplayer Halo, připravte se na velmi podobný styl jen s několika málo obměnami. Znovu je to hlavně o běhání, skákání, jezdění s vozidly a přesné střelbě. Zápasů se účastní až šestnáct hráčů, kteří mohou být rozděleni do několika týmů. Primárně bojujete ve first-person pohledu, ale pokud si vezmete vozidlo, zasednete k lafetované zbrani nebo uchopíte těžký raketomet, hra vás automaticky přepne do třetí osoby. Je to natolik přirozené, že si toho vlastně ani nevšimnete, snad jen s výjimkou těžkých zbraní, kvůli nimž se citelně sníží vaše pohyblivost. Zajímavostí také je, že některé z lafetovaných zbraní můžete přenášet, ale je riziko vystavovat se tak dlouho pobytu na jednom místě.

Zachovány zůstaly dualní zbraně a to i jejich vzájemně nezávislá střelba a nabíjení, tentokrát na novém gamepadu u X360 pomocí bumperů. Opět můžete některé ze zbraní libovolně kombinovat, takže není nejmenší problém vzít si do pravé ruky pozemský samopal a do levé třeba plazmovou zbraň vetřelců. Nepočítal jsem, kolik zbraní je ve hře k dispozici, ale určitě je jich více než deset. Vývojáři připravují i speciální zbraně čistě pro singleplayer, takže se během betatestu zdaleka neseznámíte se všemi.

První krůčky
Má prvotní zkušenost v přímé konfrontaci s několika hráči byla poměrně neradostná. V týmových akcích jsem se ještě docela držel a několikrát jsem dosáhl i vyložených úspěchů, ale v čistokrevném Deathmatchi jsem většinu času tahal za kratší konec. Netušil jsem ještě, kde jsou schovány zbraně, silnější štíty nebo optická neviditelnost. Největší měrou se však na tom podílela skutečnost, že preferuji spíše taktičtější multiplayer. Zkušení hráči mi dávali tvrdou školu, ale jako vždy platí, že čím déle budete trénovat, tím více budete držet krok.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Naštvala mě ovšem skutečnost, že si nemůžete mapy prohlédnout osamoceně a zjistit si, co všechno nabízí. Hra vyžaduje minimální počet hráčů pro jednotlivé herní módy, jinak se nespustí. To je docela škoda, protože v divoké akci zpočátku nemáte mnoho příležitostí postřehnout všechny novinky, se kterými tvůrci přišli.

Nějaké inovace?
Zásadních změn v hratelnosti není mnoho a vyskytují se zejména na poli výstroje a výzbroje. Nejdříve asi objevíte rychlou terénní čtyřkolku – není vybavena žádnou palubní zbraní, ale uveze až dva vojáky, kteří se tak mohou velmi rychle dostat na místo akce. Ze zbraní bych zmínil novou energetickou zbraň, pozemní minu nebo laserový kanón, který se postupně nabíjí držením tlačítka pro střelbu – jeho výboj je smrtící, ale pozici nepřátelského střelce může prozradit červený zaměřovací paprsek. Dále tu najdete pár jiných energetických hraček, které jsou zčásti originálními nápady z dílen Bungie, zčásti variacemi konkurenčních řešení.

Gravitační výtah vás nebo vaše vozidlo vymrští do výšky nebo do dálky. Velmi efektně vypadá transparentní „Bubble“ štít, který nepropálí žádná zbraň. Vidět jste jej mohli ve druhém renderovaném videu. Velmi zrádný a účinný je Energy Drainer, který ve velkém okruhu odčerpá energii ze všech elektronických zařízení včetně vašich štítů. Stačí pak jedna mířená střela a jdete do respawnu, že ani nestihnete mrknout. To však nejsou všechny novinky, které Halo 3 v multiplayeru přinese. Vývojáři slibují několik dalších vymožeností, které mají přinést do hry více taktiky a strategie, ale musíme si počkat na plnou verzi.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Drobné chybky
Je příjemné, že ani po několika hodinách hraní jsem neobjevil žádné zásadní chyby, spíše se jednalo o drobnosti. Dvakrát se mi vůbec nepodařilo sebrat zbraň, u níž jsem stál a občas jsem se zase divil, kam naopak zmizela zbraň, kterou jsem před chvílí odhodil. Nepříjemné jsou náhodné výpadky v komunikaci přes headset a zdlouhavé vyhledávání zápasů (Matchmaking) na serverech Microsoftu. To je pochopitelně jen dočasný stav v betě, kterou momentálně hraje sotva pár stovek lidí. Otázkou je, jak to bude vypadat, až se do bety po 16. květnu připojí desetitisíce dalších hráčů, kteří získali přístupový kód ze hry Crackdown nebo výhrami v různých soutěžích.

Celkově lze konstatovat, že si Bungie dali hodně práce s tím, aby se vyvarovali větších problémů. Hra běhá (narozdíl třeba od dema Blacksite Area 51) plynule, hráči nevypadávají, herní mechanismy fungují korektně. Téměř by se chtělo věřit tomu, že plná verze musí být za dveřmi a označení beta je jen nějaký vtípek vydavatele…

Výroba filmů
Až nečekaně velkým přínosem se jeví být možnost uložit si replay z online hraní do souboru, který můžete dále sdílet pro ostatní hráče. Původně jsem této možnosti nevěnoval velkou pozornost, ale postupem času jsem se opravdu bavil tím, že jsem sledoval své úspěchy a neúspěchy v opakovaném záznamu. Každý soubor přitom na harddisku X360 zabírá jen od čtyř do šesti megabytů, ačkoliv záznam dosahuje délky i patnácti nebo více minut. V betě lze nahrávat jen v pohledu z vlastních očí, ale plná hra má umožnit přepínat se i do jiných hráčů, změnit kameru, otočit si pohled, zastavit nebo zpomalit přehrávání atd. Asi není potřeba dodávat, kolika uživatelských filmečků se dočkáme v brzké době na internetu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Grafické dilema
Technické zpracování Halo 3 bude příčinou nejbouřlivějších diskusí, alespoň pokud jde o multiplayer, protože záběry ze singleplayeru se stále tají. Na názoru na grafiku jsme se neshodli ani s kolegy z jiných médií. Jednotlivé lokace se mi poměrně líbily a považuji je za hezčí, než ukazovaly nedávné obrázky. Ty nezachytily moc dobře dílčí detaily, zejména skvělé kovové materiály nebo sympatické nasvícení.

Spokojen jsem byl i s texturami, efekty reflexe a refrakce, ale nejvíce mě nadchla voda. Sama o sobě možná okamžitě nezaujme, ale pokud si ji prohlédnete zblízka a zkusíte si fyzikální reakci třeba na střelbu, budete ohromeni. Vodní hladina je plně ve 3D a vytváří perfektní vlny nebo kruhy, což jsem v žádné jiné vydané hře neviděl – alespoň ne tak přesvědčivě vykreslené.

Dobrý detail mají rovněž postavy, zbraně a vozidla, kde nechybí normal mapy, specular mapy, obecně technologie využívající pixel a vertex shadery třetí generace. Je škoda, že tvůrci neumí lépe prodat kvality svého enginu, které se poněkud ztrácí v přemíře pastelových barev. Ale to je pro sérii Halo typické. Původní vize o temnějším prostředí se nenaplnily, což však pravověrným fanouškům určitě nevadí. Osobně mám největší výhrady k málo detailnímu terénu, protože na mnoha skalách až příliš často uvidíte ostrou hranu. I kvůli tomu působí Halo 3 vedle Gears of War jako chudý příbuzný, ačkoliv ve skutečnosti je mnohem lepší, než se zdá na první pohled z různých videí v nízkém rozlišení.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii(za tyto díky Xboxyde)

 Závěrečné zamyšlení
Hodně lidí, zejména majitelů PC, nechápe, proč jsou hry Halo tak výjimečné. Tato série totiž neohromí grafikou ani animacemi. Neohromí ani nějakými technologickými efekty nebo příběhem. Halo 1 a 2 člověka dostalo atmosférou, neuvěřitelně kvalitní AI, výbornou fyzikou a také perfektně vybalancovanými zbraněmi. Tohle všechno dohromady tvořilo dle mého názoru dokonalou hratelnost, která byla podstatou dosvadních dílů Halo. To vždycky bylo, je a bude esencí hratelnosti a třetí díl zřejmě nebude výjimkou. Tohle si troufám, trochu paradoxně, usoudit na základě pouhého testování multiplayerové bety. Vývojáři příliš neriskovali a vsadili na osvědčenou jistotu. Z toho důvodu logicky předpokládám, že nejinak tomu bude i v singleplayeru a co-op módu (zřejmě letos na podzim).

Bavme se však jen o multiplayeru, ze kterého už máme praktické zkušenosti. V tomto směru, pokud jste milovníky online bitev ala Unreal Championship/Tournament nebo Quake 3 Arena, vás čekají pravé hráčské orgie, jen v o něco pomalejším tempu. Jestliže preferujete taktičtější styl bitev, budete se trápit a sloužit jako terč všem ostatním. Pokud chcete přežít, musíte být neustále v pohybu, skákat a střílet jako Robin Hood. Ne všichni jsou schopni přizpůsobit se, ale takových hráčů je na X360 zřejmě minimum. Halo 2 svého času bývala, a i vedle Gears of War stále ještě je, nejhranější multiplayerová akce na konzolích od Microsoftu. Nemám nejmenších pochyb, zda třetí díl dokáže v tomto trendu pokračovat – je to totiž víc než pravděpodobné.




další nahrávky z bety na Xboxyde zde a zde, starší videa tady a tady


Stáhněte si: Trailery, Videa...

Související články: Novinky, Halo 2 Xbox recenze a shrnutí recenzí PC verze, Halo PC recenze



Ivan Kratochvíl
autorovi je 32 let a pracuje jako designér v Illusion Softworks; psaní do herních magazínů bere jako hobby; preferuje akční hry a automobilové závody, ještě větší přednost však dává autům opravdovým


 
 
Ivan Kratochvíl

Nejnovější články