zavřít

Gears of War - první dojmy

- Dojmy z hraní autor: Redakce Games.cz Komentáře: 0

Nejočekávanější konzolová hra podzimní sezóny, taktická akce na Unreal 3 enginu, patřila k vrcholům barcelonské X06. Hráli jsme značný kus příběhové kampaně a zapojili jsme se do multiplayerové bitvy.

Autor: Martin Zavřel
Publikováno: 3.října 2006
První české dojmy z hraníVerze hry: X06 demo
Doba testování: pár hodin


Každý rok se objeví pár titulů, které disponují nějakou výjimečnou vlastností a upoutají pozornost třeba i mezi odpůrci žánru nebo zcela nezasvěcenými lidmi. Mnohem vzácnější jsou ale hry, které zaujmou úplně každého všemi svými vlastnostmi – ohromující grafikou, převratným designem či návykovou hratelností. Taková hra se obvykle vynoří jednou za několik let. Podle mých dosavadních dojmů bude do této nejvzácnější skupiny "killer-titulů" patřit Gears of War, nejlépe vypadající konzolová hra letošního podzimu a vytvářená tvůrci Unreal 3 enginu. Dýchá dusivě strašidelnou a zároveň akční atmosférou apokalyptického válečného konfliktu s mimozemšťany. Jsou všechna ta silná slova autorů z Epicu a Microsoftu na místě? O tom jsme se přesvědčili během několika hodin strávených v single i multiplayeru novinářského dema na akci X06.

 Ohořelá gotická nádhera
Vizuální kvality Gears of War jsou na takové výši – z pohledu samotného designu prostředí, nepřátel a zbraní, stejně jako z technologického hlediska a co se speciálních efektů týká – že chtě nechtě je vizuální stránka věci tím prvním, co strhne vaši pozornost. Nehledě na engine je to do značné míry zásluha masivních nebetyčných sloupů gotických chrámů, že pohled na svět Gears of War vypadá tak působivě. Druhou polovinou fascinujícího designu herního prostředí je potom depresivní podání následků války, rozpínajících se všude okolo hráče.

Všechny budovy i ostatní objekty v herním prostředí jsou zasaženy mnohaletým válečným konfliktem podobně, jako třeba budoucnost ve filmech Terminátor nebo prostředí v docela podobné konzolové střílečce Killzone. Svět Gears of War na první pohled „voní“ nespočetnými válečnými útrapami, strachem a beznadějí. Grafika dosahuje takových kvalit, že budete chtít hrát ještě kousek už jen proto, abyste viděli další nádhernou lokaci.


TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

 Tohle je válka
Až se oklepete z prvního šoku způsobeného pohledem na grafiku, začnete hledat srdce hry – její hratelnost. Je zajímavé, jak někdy zdánlivě jednoduché nápady fungují nejlépe. Gears of War je prostě divokou third-person střílečkou bez zanořených prvků z jiných žánrů. Podobně jako třeba nejoceňovanější konzolová hra loňského roku, Resident Evil 4, nabízí Gears of War prostě poctivou řežbu z pohledu třetí osoby, ve které sice musíte do nějaké míry brát v úvahu spojence bojující po vašem boku, ale ovládáte celou dobu jen svoji postavu. Zábavnost potom pramení z vydladěné síly zbraní, umělé inteligence, dávkování akce, odhalování nových lokací nebo nepřátel a samozřejmě také překvapivě silného příběhu (až donedávna jsem přitom čekal prostě jen zábavnou řežbu).

Mezi vývojáři a vydavateli se říká, že spolehlivým receptem na úspěch ve filmové i herní branži je vzít něco co už dokonale funguje, udělat to větší, hezčí a zanořit do toho citlivě nějakých 10 – 20 procent nových nápadů či unikátních prvků. Gears of War byla uvařena přesně podle tohoto receptu. Tím důležitým prvkem z pohledu hratelnosti je přitom důraz na intenzivní přestřelky na malou vzdálenost, kde hraje zásadní roli systém krytí se za překážkami. Tento koncept se ve hře podařilo intuitivním a návykovým způsobem realizovat.

 Fénixova cesta
Blízká budoucnost nevypadá růžově. Mimozemská rasa zvaná Locust prakticky vyhladila lidstvo, povrch planety je jedna velká kouřící ruina. Zůstala jen hrst odhodlaných vojáků, organizovaných pod hlavičkou „koalice“, snažící se vést spíše slábnoucí záškodnickou válku, než smysluplný vojenský konflikt s nadějí na porážku nepřítele. Vám to ale může být docela jedno. Sedíte totiž ve špinavé cele vojenského vězení, jehož hlídače i ostatní obyvatele nedávný poryv bojů zcela smetl. Nyní se zničenými chodbami věznice plazí bytosti, které s lidmi nemají nic společného a hledají oběti. Jmenujete se Marcus Fenix. V cele uvnitř téhle poničené špinavé díry se připravujete na smrt.


Tak snadné to ale mít nebudete. Na umírání ještě není čas. Dveře cely rozrazí voják navlečený v masivním brnění, se stejně nesmiřitelně naštvaným výrazem v ušpiněné tváři, jaký se usadil na tvářích všem, kdo přežili. Velitelství lidských jednotek se chystá podniknout zoufalou operaci čítající zásah přímo do srdce nenáviděných nepřátel – a postradatelní dobrovolníci s vražednými sklony jsou ideální kandidáti na tuto divokou jízdu.

Abyste rozuměli, mimozemšťané žijí v obří síti podzemních tunelů pod povrchem planety. Z nich se vynořují pomocí průniků, které se nazývají „emergence holes“. Právě otevření těchto jam vypustilo na svět zkázu během začátku války, přezdívaného „Emergency day“. Nyní se konečně podařilo tyto podzemní tunely částečně zmapovat a údajně je možné způsobit v jejich centru destrukci takového rozsahu, že doslova pohřbí nepřátele zaživa. Jestlipak se takhle cítila Ripleyová když vstupovala do hnízda vetřelců… ?

Ve čtyřech se to lépe táhne
Nejen, že hra obsahuje slušnou zápletku (byť vystavěnou na několika oblíbených klišé), ale ona ji také umí náležitě podat. Těžiště emocionálního náboje Gears of War nepochybně spočívá v dialozích a chování čtveřice lidských protagonistů, tvořících tým vyslaný na tuto sebevražednou misi. Jejich zuřivý řev a černočerně humorné dialogy během každé přestřelky nakopávají atmosféru hry stejně jako rachot střelby či pohled na odletující mračna vystřílených patron. Byť se hra odehrává v budoucnosti a zobrazuje válku s mimozemšťany, drží se do velké míry syrové realističnosti – paprskové zbraně tedy nečekejte, zato motorovou pilu zde najdete… a to dokonce namontovanou na hlavni jednoho ze samopalů místo bajonetu.



Příběh samozřejmě obsahuje také další postavy, ať už jde o piloty výsadkových letadel, vašeho generála nebo třeba záhadnou sexy vědkyni. Velkým překvapením pro mne byla přítomnost dlouhých filmových animací mezi úrovněmi hry – hned po první misi následovala asi pětiminutová. Jak mě ujistil hlavní designér hry „CliffyB“, tohle nebyla ta nejdelší filmová scéna, která ve hře je.

Dalším obohacením herního zážitku je volba rozcestí zhruba jednou za úroveň. Nejen, že můžete prostředím postupovat úměrně vaší výzbroji a nastavené obtížnosti, ale navíc se jednou za čas musíte rozhodnout, zda půjdete na místo srazu pravou nebo levou ulicí – každá volba nabízí poněkud odlišnou herní náplň. Tento přístup začíná už v první misi, kde si můžete vybrat, jestli si chcete procvičit ovládání vaší postavy pomocí cesty z vězení „oklikou“ nebo se probít přímo skrz nepřátele pryč. Hře tahle drobnost rozhodně přidává na znovuhratelnosti.

Pozabíjejte se navzájem
Ačkoliv by hra bez problémů obstála jako maximální zážitek pro celonoční jízdu o samotě a potmě, vývojáři položili stejný důraz na multiplayer jako na hru pro jednoho hráče. Jelikož jádro hry se točí okolo zuřivých bojů malých skupinek vojáků na krátkou vzdálenost, týmový aspekt je přenesen také do hry více hráčů. Vedle klasického deathmatche zde tedy najdete několik herních módů založených na týmové spolupráci, společném dobývání určitého cíle apod.



Zřejmě nejradostnější je přítomnost plnohodnotného kooperativního multiplayeru, jak ve verzi na rozdělené obrazovce, tak skrz kabel nebo po internetu. Co-op navíc nabízí možnost druhému hráči přidat se do hry v kterýkoliv okamžik a stejně tak kdykoliv zase odejít (AI pak přebere kontrolu nad danou postavou). Design hry je pro spolupráci několika postav připravený, takže na některých místech jeden musí otevírat bránu, zatímco jej druhý kryje střelbou, nebo třeba jeden řídí vozidlo a druhý z korby střílí.

V Barceloně jsme se během testování multiplayeru Gears of War sešli tak, že jsme ve skupině čtyř českých novinářů hráli proti skupině z Polska. Jen si nejsem tak docela jistý, proč jsme zrovna my hráli za ty odporné mimozemské zrůdy :-) Každopádně čas vyhrazený na souboj nám utekl jako voda a navzdory tomu, že kolegové byli do určité míry spíše příznivci PC než konzolí, všichni jsme si ten zážitek pochvalovali stejně.

Jak společné krytí (cílené, blindfire zpoza překážky i víceméně náhodné krytí poté, co jsme nepřítele obešli každý z jiné strany), tak brutální popravy motorovou pilou měly něco do sebe. Zábavný je také mechanismus umírání – po posledním zranění postava spadne na kolena a umírá (její hráč přitom má možnost rychle mačkat tlačítko „A“ aby udržel srdce ještě chvíli v činnosti). Během tohoto okamžiku může přijít k zraněnému kolega a stisknutím tlačítka „X“ jej postavit na nohy. Stejně tak ale k němu může přijít nepřítel a stejným tlačítkem rozdupnout umírajícímu lebku. Jde o jeden z moha brutálních, ale návykově zábavných prvků ve hře.



Gears of War také obsahuje chytrou vlastnost „automatického zaostření na nejzajímavější nebo nejdůležitější věc okolo vás". Po stisku tlačítka „Y“ se herní kamera okolo vaší postavy automaticky natočí na nejzajímavější objekt či událost ve vašem okolí. Někdy to bude zraněný kolega vyžadující pomoc, ale jindy třeba masivní bitva letounů na obloze nebo prostě jen nádherný kus architektury ve vašem okolí.

NA SKOK S CLIFFY B
Vedoucí designér Gears of War, Cliff Bleszinski, na X06 poskytoval rozhovory vedle vybrané pětice pěti celebrit z představenstva Microsoftu. Nejde o žádného nováčka v branži, nýbrž o tvůrce levelů v Unreal Tournament sérii či autora Jazz Jackrabbita (1994). Kromě toho že tlačí na kolegy, aby zvýšil agresivitu i syrovost každého aspektu hry a za každým druhým slovem řekne „fu*k“, jde o příjemného mladého muže se zajímavými názory na herní scénu. Během prezentace hry a rozhovoru uvedl, že není projektem vyčerpaný ani se nehodlá po jeho dokončení stáhnout do pozadí. Na druhou stranu ani nemá v úmyslu přejít na pozici ředitele kreativní divize Microsoftu. Pravděpodobnost, že CliffyB již pracuje na konceptu Gears of War 2, je tedy podle všeho téměř stoprocentní.

Opravdu next-gen
První „konzole nové generace“ je s námi již skoro rok a stále najdete mnoho hráčů, kteří tvrdí, že se zas tak moc nezměnilo, že se slibovaná revoluce nekoná. Z mého pohledu může podobný názor zastávat jen člověk, který nezkusil HD hry na pořádné plazmové televizi nebo HD projektoru. Musím ale uznat, že ačkoliv Oblivion, Burnout Revenge X360 nebo třeba Dead Rising obsahují nádherné okamžiky, do opravdového šoku doprovázeného pokleslou čelistí a dalšími nezbytnými průvodními jevy mne zatím žádná z vydaných her nedostala.


další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

Gears of War ale - minimálně po vizuální stránce - tímto průlomem je. Každý pohled na hru, každá vteřina v ní, dokáže přetížit vaše smysly přehršlí nádherně zpracovaných detailů – od již zmiňovaného goticky monumentálního a pochmurného prostředí přes dokonale drsně působící postavy s neuvěřitelnou mírou detailu. Barevné filtry či speciální animace kamery jako v hollywoodských filmech až po opravdu kapalný vzhled stříkající krve (tam, kde doposud z počítačových nepřátel létaly animované červené čtverečky, v Gears of War konečně stříká kapalina, která jako kapalina vypadá a také se tak chová!).

Jen se podívejte na libovolný obrázek ze hry a pak si to zkuste představit v pohybu na širokoúhlé televizi nebo ještě lépe na pořádném projekčním plátně. Tvůrci jsou si samozřejmě kvalit svého díla vědomi a náležitě upravují pohyb kamery nebo poutají pozornost hráče směrem, kde připravili ty nejhezčí špeky – prosvítání slunečních paprsků mezi nebetyčnými sloupy budov apod.

Země se otevře již brzy

„Emergency day“ nastane již za nějakých 40 dní. V USA se hry dočkají 12. listopadu, Evropa bude následovat pět dní poté, 17. listopadu. K dispozici bude hra pouze pro Xbox 360 (s PC verzí v nejbližší době určitě nepočítejte - byť se dříve hovořilo o šestiměsíčním odstupu, v reálu to nejspíš bude mnohem delší doba jako třeba u Halo). Sběratelská edice bude navíc obsahovat artbook a DVD s filmovou dokumentací vzniku hry. Její první úrovně naznačují, že se můžeme těšit na mnoho zajímavých momentů – od obřích pavoukoidních příšer a dalších druhů nepřátel až třeba po sestup na dno mimozemského hnízda, přezdívaného „The Hollow“. Nevím jak vy, ale já si tenhle výlet pod povrch planety rozhodně nenechám ujít.

Stáhněte si: Trailery, Videa...

Související články: Novinky


 
Martin Zavřel
autorovi je 27 let, pracuje v Illusion Softworks, po uplynulých sedm let vedl konzolovou sekci Doupěte; nejraději má akční, RPG a hororové hry (plus cokoliv s dobrým příběhem); neobejde se bez kvalitní filmové a herní hudby, relaxuje při tenisu, cestování, plavání a na srazech Brněnských Otaku

 
 
Martin Zavřel

Novinky na CZC.CZ

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PlayStation 4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Nintendo Siwtch, 3DS, DS, PS Vita, Android a iOS. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i pravidelné testy a novinky z oblasti hardwaru, podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Kingdom Come: Deliverance, Red Dead Redemption, Call of Duty, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield, nebo FIFA.