Frontlines: Fuel of War - dojmy
zdroj: tisková zpráva

Frontlines: Fuel of War - dojmy

15. 1. 2008 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

V dávné minulosti vyhrávaly války celé armády, kdežto za pár desítek let budou o výsledcích globálních konfliktů rozhodovat autíčka a vrtulníčky na dálkové ovládání. V betatestu střílečky to takhle alespoň vypadalo…

Autor: Martin Havlíček
Publikováno: 15.ledna 2008

Zvětšit zdroj: tisková zpráva
V dávné minulosti vyhrávaly války celé armády, kdežto v dnešní době řeší spory nevelké skupinky elitních vojáků. A budoucnost? Za pár desítek let budou o výsledcích globálních konfliktů rozhodovat autíčka a vrtulníčky na dálkové ovládání. Ve veřejné betaverzi převážně multiplayerové střílečky Frontlines, která se točí kolem globálního konfliktu poměrně blízké budoucnosti, to takhle alespoň vypadalo…

Skoro bych doporučil vývojářům přejmenovat hru z „Frontlines: Fuel of War“ na „Drones: Fuel of War“, neboť tolik vyzdvihované posunování bojové linie není ničím revolučním, ba ani novým. Jde pouze o drobnou úpravu principu dobývání důležitých bodů na mapě, kterou známe z mnoha jiných titulů. Úkolem znepřátelených stran je prostě jen ovládnutí celé mapy, čehož dosáhnou postupným posunováním válečné linie.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

V betaverzi vede lajna vždy dvěma vyznačenými body a vtip je v tom, že jí posunete jedině tehdy, když obsadíte oba tyto checkpointy. Nic jiného nemá momentálně cenu, jen klíčová místa, proto se veškerý boj pochopitelně soustřeďuje právě na nich. Fungujete to přesně jako systém úkolů v Enemy Territory - nemusíte se bát, že hráči budou poztráceni všude možně po obrovské mapě, najdete je na „čáře“. Praktické to je, ale jak vidíte, nejde o žádnou závratnou novinku.

Doufám, že se v plné verzi podaří alespoň dodržet slib, že každý checkpoint bude svázán s nějakým úkolem. V betě se klíčové body zabíraly jednoduše tak, že jste u nich chvíli postáli anebo jste museli hacknout počítač (stačí, když kterýkoli voják podrží v blízkosti PC vybrané tlačítko).

 Když se válčí o ropu, tak přímo v rafinérii
Betatest, který v těchto dnech ještě běží a je zdarma přístupný každému uživateli FilePlanet, nabízí dvě mapy: Oil Field a Streets. První zmiňovaná je situována do okolí rafinérie. Terén je rovný a překážky, jako například budovy, se nacházejí hlavně v okolí checkpointů. V ideálním případě by to mělo bránit odstřelovačům, aby rozdávali headshoty přes půlku mapy. Viditelnost je ale špatná, takže by ani nevadilo, kdyby byla mapa pouze holá poušť. I když možná to je záměr, smog do průmyslové zóny přeci jen patří. Jednoduchost mapy hraje do karet vyznavačům bojové techniky – ta zde rozhoduje bitvu. Konflikt se odehrává v blízké budoucnosti, takže nečekejte žádné sci-fi stroje. V garáži najdete variace na současnou techniku.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Z celkem 15 vehiklů, jež hra nabídne, je jich v betě osm, respektive čtyři, jelikož výbava na obou stranách je prakticky totožná. Největší rozdíl v rámci nabídky betaverze je ten, že jedna strana má namísto tanku APC, i když to je výbavou i vlastnostmi srovnatelné. Vedle slabého tanku, respektive APC, jež disponují 25mm kanónem a raketometem, je k mání také silnější tank s dělem (120, resp. 140 mm) a kulometem, dále džíp a nakonec bojová helikoptéra s rychlopalným kanónem, protitankovými raketami a kulometem.

Jízdní model je vyhovující - není to žádné Gran Turismo, avšak vozidla různých tříd se chovají rozdílně a to tak, jak byste od nich čekali. Projížďka v džípu je tedy divoká a na členitém terénu správně „rozhoupaná“, zato takové APC, ačkoliv to také není žádný šnek, je, co se ovládání týče, těžkopádnější. S propracovaným kolizním modelem nepočítejte. Pokud s autem narazíte v plné rychlosti do stěny, podepíše se to leda tak na jeho výdrži (přijde o pár čárek), nikoliv však na jeho ovladatelnosti a vzhledu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Vzhůru do ulic
Druhá z map, Streets, je mnohem menší a soustřeďuje se pouze na boj pěchoty. Je zasazena do ulic rozbombardovaného města, takže je plná zřícenin, vraků, ale také uliček a podchodů. Zkrátka skvělé místo na vyzkoušení dronů! Rozmanitá nabídka dálkově ovládaných robotů není výsadou jedné třídy; jde o jednu ze čtyř specializací, které si může zvolit každý. Vývojáři se tak mistrně vyhnuli problémům s vyvážeností tříd, která bývá u tohoto žánru klíčová. Každý si tak může namixovat vlastní kombinaci. Chcete být sniperem, který dokáže přivolat leteckou podporu? Není problém!

SPECIALIZACE
Ground Support – Hráč umí opravit poškozené vozidlo (i pouhou přítomností v něm) a později dokáže také rozložit rozličné druhy útočných věží včetně samočinné.

EMP Tech
– Pokud si zvolíte tuto specializaci, budete pro nepřítele neviditelní… na radaru. Také budete moci určit pozici nepřátelských strojů a později je i deaktivovat – buď zásahem ze speciálního raketometu, anebo pomocí stacionárního modulu. Tato specializace nebyla v betě příliš využívána, i když má obrovský potenciál. Jen si představte, co udělá takový zásah z EMP raketometu s vrtulníkem.

Drone Tech – Schopnost dálkově ovládat rozličné drony.

Air Support – Hráč může přivolat „zásah shůry“. K dispozici je raketa na nepohyblivé cíle, kobercový nálet, anebo také dálkově ovládaný kulomet.

Jak vidno, jednotlivé třídy určují hlavně základní výzbroj, speciální dovednosti pak zajišťují specializace. Ty jsou navíc ještě rozkouskovány na tři stupně a zpřístupňují se na základě zkušeností získaných za zabíjení nepřátel a obsazování spawnpointů. Pokud si tedy vyberete specializaci Ground Control, můžete na začátku pouze opravovat vozidla, ale jakmile odprásknete pár nepřátelských vojáků, dostanete možnost rozmisťovat kulomety a nakonec budete mít k dispozici dokonce i samočinné útočné věže, které zneškodní každého vojáka a tank v okolí.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Jestliže se zaměříte na drony a budete úspěšní, získáte postupně hnedle tři druhy těchto strojů. Na samém začátku má každý takový specialista k dispozici malý průzkumný vrtulník, jenž dokáže na povel vybuchnout a zlikvidovat tak poblíž stojící vojáky. Další kousky se už diametrálně odlišují na základě toho, ke které straně se přidáte. Červení mají k dispozici ploché autodestrukční autíčko, které dokáže vyhodit do vzduchu tank, a poté helikoptérku vyzbrojenou raketometem, zato modří se musí spokojit s dvojici robotů připomínající WALL-Eho od THQ, s tím rozdílem, že mají místo roztomilého kukuče kulomet či granátomet.

Ovládání robotků je jednoduché a je limitováno pouze silou signálu vysílače, jež se odvíjí od vzdálenosti od vašeho virtuálního vojáka. Nutno dodat, že drony jsou skutečným zpestřením žánru a pravděpodobně jedním z opravdových přínosů hry.

 Zubatý Unreal Engine
Ze zpracování už tak nadšený nejsem. Grafika není ani působivá, ani dobře optimalizovaná. Frontlines využívá licencovaný Unreal Engine 3, tedy (zatím) současnou špičku. Na rozdíl od konkurence, která staví na stejné technologii, si však lidé z Kaosu nedokázali poradit ani s jejími možnostmi, ani s neduhy. Absence anti-aliasingu, kterou je UE3 pověstný (byť to není žádná tragédie), zde přímo vystupuje ve všudypřítomné zubatosti hran. Mnohem horší je ale pomalé načítaní detailů objektů a prostředí, jež vás provází nejen každým respawnem, ale také například během přepínání pohledů.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky v galerii

Dalším kamenem úrazu je fyzika. Je to s podivem, neboť mělo jít o jeden z taháků Frontlines. Autoři slibovali zničitelnost prostředí, ale v betě můžete zlikvidovat leda tak malou zídku ohraničující jeden ze spawnpointů na mapě Oil Field. Na zásah sice reagují i další objekty, stačí ale trocha testování a vyjde najevo, že se tak děje podle předem stanoveného scénáře. Přístřešek se tedy propadne vždy do stejné pozice, ať už jej zničíte granátem, nebo deseti ranami z děla.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Frontlines: Fuel of War vychází zhruba za měsíc a já jen doufám, že vývojáři byli o vánočních svátcích zavřeni ve svých kancelářích a pořádně zapracovali na chybách odhalených komunitou. Kdyby totiž vydali hru v podobě, kterou reprezentuje beta, šlo by jen o tuctovku. Systém přední linie není ničím novým, a tak se musíme spokojit „pouze“ s hutnou válečnou atmosférou a ryze akční hratelností okořeněnou drobnostmi, jako jsou například drony. Tím největším problémem je ale podle mě technické zpracování a s tím spojené neadekvátní hardwarové nároky.

A CO SINGLEPLAYER?
Sázka na čistě multiplayerovou hru je příliš riskantní, proto bude ve hře i singleplayerová kampaň. O příběhovém pozadí jsme vás již informovali, ale jak je to s náplní samotných misí? Jsou skutečně plnohodnotnými levely, nebo jen předělávkami multiplayeru? Xboxové demo z prosince napovědělo, že SP kampaň své multiplayerové kořeny nezapře. Naštěstí nejde pouze o souboj botů, ale obligátní obsazování klíčových pozic. Stejně jako možnost respawnu nechybí. Fajn je, že se ani zde nezapomnělo na dálkově ovládaná vozítka. V X360 demu pomocí nich zničíte tank a „vyčistíte“ budovu obsazenou nepřáteli.

Stáhněte si: Trailery, Videa...

Související články: Mega-preview, Novinky...

Brzy: VIDEO-ZOOM



Martin Havlíček
autorovi je 21 let, pracuje jako redaktor časopisu PlayIN a portálu Hratelně.cz, jeho práce je pro něj zároveň i koníčkem – ostatně na nic jiného už ani nemá čas

 
 
Martin Havlíček
Smarty.cz

Nejnovější články