zavřít

Fallout 3 (Van Buren) - dojmy z dema

- Dojmy z hraní autor: Redakce Games.cz Komentáře: 0

Jaký by byl Fallout 3 v podání Black Isle, převedený do 3D a navazující na úžasnou postapokalyptickou ságu? Částečnou odpověď nám dalo technologické demo dnes již mrtvého titulu.

Autor: Jiří Sládek
Publikováno: 9.května 2007
První české dojmyVerze hry: technologické demo/PC
Doba hraní: pár dnů


Jaké by to bylo, kdyby byl projekt Van Buren dokončen? Jaký by byl Fallout 3 v podání Black Isle, převedený do 3D a navazující na úžasnou postapokalyptickou ságu? Částečnou odpověď může dát nedávné technologické demo dnes již mrtvého titulu s pracovním názvem Van Buren. Okolo vypuštění této hratelné ukázky na internet byl v komunitě hráčů uctívajících sérii Fallout jako nejlepší herní řadu v historii, a nejen mezi nimi, docela slušný rozruch. Demo zabírá jen 250 MB a rozhodli jsme se vám přiblížit, oč v něm vlastně běží a jaké indicie o dříve chystané hře přináší.

 Klasika ve 3D
Herní doba je poměrně krátká, ale stačí na to, abychom si udělali obrázek, jakou cestou se měl Fallout 3 vyvíjený studiem Black Isle ubírat. Dá se říci, že cestou vylepšené klasiky. Hra je na první pohled izometrickým RPG, ovšem to je jen první dojem – titul je totiž zpracován ve 3D. Kamera ovšem není zcela volná, můžete „jen“ zoomovat, otáčet obraz skokově o 45 stupňů a omezeně kameru naklánět. Ovšem ono to bohatě stačí, jelikož pravověrní fallouťáci by stejně nejraději hráli opět izometrickou klasiku. Navíc nehrozí, že neopatrně s kamerou zahýbete tak, až ztratíte orientaci. Přiblížení navíc asi příliš nepoužijete, v podstatě jen v případě, že svého avatara obléknete do nějakého nového kusu oblečení či ho vyzbrojíte novou zbraní, a chcete si změněnou vizáž postavy prohlédnout pěkně zblízka.


TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Když už jsme nakousli zbraně a zbroje – inventář vypadá hodně podobně jako dříve, s jednou zásadní novinkou. Kromě pole na brnění a dvou slotů na zbraně přibylo okénko na pokrývku hlavy – v demu můžete najít hned dvě, jednoduchou motorkářskou helmu a přilbu k Power Armor. Zbraně použité v demu jsou vesměs standardní – např. nůž, elektrický obušek na dobytek, pistole, malý automat, kulomet, plamenomet. Zachovány zůstaly i různé režimy střelby (i když v demu nefunguje střelba se zamířením), dobíjení zbraní (v demu opět ne zcela funkční) a další atributy zbraní.

 Lehce změněné skilly
Management postavy je hodně podobný tomu ze starého Falloutu, ovšem s tím, že systém skillů byl velice drobně pozměněn. Například se tu už nesetkáte s dovednostmi se třemi druhy planých zbraní (Small / Big / Energy), ale prostě se všeobjímajícím skillem „Firearms“. Na druhou stranu třeba vyjednávací schopnosti „Speech“ se rozdělila ve dvě dovednosti – „Persuasion“ pro použití rozumných argumentů v diskuzi a „Deception“ pro lhaní, ukecávání a blafování. Základní princip ale zůstal zachován, včetně výběru tří hlavních zaměření (= silnějších skillů) na začátku hry.

Trochu pozměněny byly tzv. „traits“, tedy speciální startovní rysy, které trochu mění vybalancování postavy (například snižují poškození při útoku, ale zvyšují šanci na kritický zásah), ale opět jde o změny spíše kosmetické. Vzhledem ke zmínkách o „perks“ je pravděpodobné, že autoři počítali i s postupným učením těchto speciálních schopností, stejně jako ve starém Falloutu.


 Hrdina na míru
Díky použití 3D grafiky je o něco zajímavější i úvodní tvorba vizáže hlavního hrdiny. Kromě volby pohlaví, věku a jména totiž máte možnost volit z několika odstínů barvy kůže, vybrat různé účesy včetně po populární „bleskovky“, barvu vlasů (tedy pokud nezvolíte výše zmíněný bezvlasý sestřih :), u mužů pak i různé druhy vousů. A také čtyři varianty robustnosti postavy. Je docela pravděpodobné, že při hraní byste se s takto vytvořenou postavou příjemně sžili, i když volba vizáže není zdaleka tak vymakaná jako v některých současných RPG (tím mám na mysli třeba TES IV: Oblivion).

 Přestřelky s komouši
Technologické demo představuje dvě lokace. Ve zchátralé vesničce si užijete pár bojůvek s komunistickými fanatiky, přičemž spojencem vám bude desátník Armostrong vybavený kulometem, takže střety jsou dost snadné. Boje ovšem v demu nejsou nijak zvlášť propracované, v podstatě lze jen kliknout zaměřovačem na nepřítele a v reálném čase sledovat, jak ho vaše postava kosí. Po zabití soupeře je možné jeho mrtvolu tradičně oholit o zajímavé předměty.

Druhou lokací je podzemní Vault, ve kterém vás čeká použití dovednosti Science a Repair, a také odemykání zamčených dveří pomocí skillu Security; k daným činnostem je samozřejmě potřeba mít u sebe i příslušné vybavení (nářadí, paklíče). Po splnění tří dílčích úkolů (opravení robota, opravení generátoru, spuštění life-support funkcí v centrálním počítači) demo končí.


další obrázky z této hry naleznete zde

 Starý, ale koukatelný
Na grafickém zpracování je samozřejmě znát, že se jedná o pár let starou a značně nedodělanou záležitost ve fázi pre-alpha, nicméně pro fanoušky žánru je i dnes, po čtyřech letech od vyrobení, koukatelná; a vlastně nejen pro ně. Demo samozřejmě nelze srovnávat se současnými tituly, na druhou stranu vykazuje příjemný posun od Falloutu II i Fallout Tactics, navíc s již zmíněným přechodem do 3D, který zde ovšem není na úkor přehlednosti. Co se designu herního světa týče, tak je vidět jasná paralela s minulými díly; podobnost je patrná zvláště ve Vaultu, kde jsou jednotlivé kusy nábytku a elektroniky takřka identické s minulými díly.

Van Buren aka Fallout 3 mohl být skvělou hrou. Ale není, a v této podobě nikdy ani nebude. Ale o tom již bylo napsáno mnoho a více se k důvodům rozpuštění Black Isle vracíme v tabulce níže. Místo truchlení raději vzhlížejme k novému Falloutu, který kutí Bethesda; a kdo čekání nemůže vydržet, může si pro připomenutí po dvacátépáté pustit Fallout, Fallout II, nebo Fallout Tactics. Já jsem to nedávno udělal a pobavil jsem se opět skvěle, navzdory zastaralému zpracování. A pokud si chcete přečíst maximum informací o fenoménu Fallout, mrkněte třeba na kvalitní český web Vault šílené brahmíny, na kterém naleznete i českou verzi podrobné příručky k  tomuto demu. Pustině zdar!

ČERNÝ MRAK NAD ČERNÝM OSTROVEM - Ještěr
Oficiálně byli zaměstnanci Black Isle Studios, nejzkušenější a nejúspěšnější podsekce tehdejšího Interplay, rozpuštěni 9. prosince 2003, protože jejich v červených číslech hospodařící chlebodárce potřeboval ulehčit napnutému rozpočtu (spousta projektů, ale žádný na prahu dokončení). Interplay, resp. jeho francouzské vedení (Interplay spadá pod koncern Titus Interactive) vsadilo všechny karty na konzolový trh a akční titul Fallout: Brotherhood of Steel (aka FOBOS), průměrnou akci a především hloupou vykradeninu Fallout univerza (hra mj. trpěla krajně dementní prezentací, kdy se k novinářské verzi rozdávaly svítící kondomy a „příručka pro lepší post apokalyptický sex“ :) Hádáte správně, FOBOS společnost z bryndy rozhodně nevytáhl a značka Black Isle nenávratně upadla v zapomnění (po určitou dobu vtloukalo Interplay svým fanouškům do hlavy, že BIS technicky není uzavřeno, což jeden z vývojářů okomentoval slovy „safra, to znamená, že jsem se kurevsky zpozdil do práce“).

Jak už to v podobných situacích bývá, na internetu se objevila „We want Fallout 3“ petice, ve které se do dnešního dne nastřádaly statisíce podpisů, nicméně valný dopad to pochopitelně nemělo. O herní licenci se začala zajímat německá firma Silver Style, ale zůstalo jen u spolupráce se dvěma ex-BIS zaměstnanci, což nakonec vedlo k vydání solidního The Fall: Last Days of Gaia. Interplay se ještě do konce roku stihl umístit v několika anketách o nejhůře hospodařící firmu herního byznysu („Očekával bych lepší peněžní management od ožralých studentů ve striptýzovém baru. Jste na tom opravdu špatně, když už se o vás ani nikdo neobtěžuje šířit drby, že se vás chystá koupit Microsoft.“), načež prodal většinu práv zkušené Bethesdě za 5,7 milionu dolarů. Ta nechává příznivce série nejprve řádně vytuhnout, načež se po vydání TES: Shivering Isles naplno vrhla na svůj Fallout 3. Interplay je tolerantně ponechána možnost vyvíjet s jistou finanční penalizací Fallout: Online, který chtějí hlavouni spustit do konce roku 2012. Ale to už jsme jednou nohou v pohádce (na které je tato společnost v posledních letech přímo specialistou), zraky rozumných lidí právě teď spočívají na práci Bethesdy, která své nové dílo odhalí již za 27 dnů…



Stáhněte si: Technologické demo, Video

Související články: Novinky, Fallout Tactics recenze a dojmy

Jiří Sládek
autor je manažerem magazínů www.showbizz.cz, Bleskově a dalších služeb portálu Centrum.cz

 
 
Jiří Sládek

Novinky na CZC.CZ

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PlayStation 4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Nintendo Siwtch, 3DS, DS, PS Vita, Android a iOS. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i pravidelné testy a novinky z oblasti hardwaru, podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Kingdom Come: Deliverance, Red Dead Redemption, Call of Duty, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield, nebo FIFA.