E3 dojmy: Zaklínač 3 bojuje o trůn pro krále RPG
zdroj: tisková zpráva

E3 dojmy: Zaklínač 3 bojuje o trůn pro krále RPG

11. 6. 2014 15:40 | Dojmy z hraní | autor: Miloš Bohoněk |

Za rok se mnohé změnilo. Zaklínač 3 vypadá pořád výborně, ale zatímco na E3 2013 Geralt teprve bojoval o pozornost, letos už patří mezi nejrespektovanější velikány výstavy. Ačkoli to slovanští vývojáři u západního publika nikdy neměli lehké, zaklínačská RPG sága si postupně vybudovala velmi slušné renomé i v zemi, kde jinak vládne série The Elder Scrolls. Třetí díl rezonuje jako nikdy více a jeden z hlavních důvodů je maximálně prostý: Zaklínač 3 je překrásná hra.

Výživná étrojková předváděčka začala na rozsáhlých planinách a navázala na lov gryfa, který jste už viděli na tiskové konferenci Microsoftu. Legendární zaklínač se veze v sedle svého oře, na němž se houpe hlava čerstvě ulovené bestie, a prezentující vývojář se líně rozhlíží po okolí. Kam vidíte, tam dojdete. Nádhera.

Díky novým konzolím mohl CD Projekt RED sáhnout po konceptu nefalšovaně otevřeného herního světa a pominu-li mistrovská díla od Rockstar Games, nevybavuji si hru s působivějšími panoramaty. Svět třetího Zaklínače si každým coulem říká o prozkoumávání, a když vývojáři mluví o padesátihodinové příběhové linii, automaticky počítám s dvojnásobkem. V takových kulisách se zdržím tuze rád.

Do všech světových stran 

Zaklínač 3: Divoký hon je mnohonásobně větší než jeho předchůdci. Naše první kroky vedly do metropole Novigrad, která se chlubí titulem pro největší město v historii videoherních Zaklínačů. Wyzima i Vergen jsou proti Novigradu vesničky. Autoři mluví o dvou tisících postav a čtyřech různých čtvrtích, které od sebe dělí chudé a bohaté, námořníky a prostitutky.

V Novigradu jsou cechy, obchody, banky, chrámy, bordely i hospody. Městem protéká řeka, kolem níž se tyčí nespočet cihlových baráčků. Když do nějakého Geralt vstoupí, nečeká jej žádný loading nebo zdlouhavá animace otevírání dveří jako v minulých dílech, ale okamžitý plynulý přechod z exteriéru do interiéru. Polský smysl pro detail je až maniakální - Novigrad žije svým hlasitým životem, každá postava si jde po svém a i design města působí věrohodně. Žádné široké pravoúhlé ulice jako v Los Angeles, ale správně chaotická Praha.

Jediného nahrávání se dočkáte během rychlého cestování po mapě, které ovšem není přístupné odkudkoli – fast travel umožňují jen rozcestníky, ke kterým Geralt nejprve musí doběhnout, dojet, doplout, vyšplhat, doskákat nebo klidně i doplavat. Rozsáhlejší svět znamená i rozsáhlejší pohybový repertoár hlavní postavy. 

Víceméně zakleté 

I když se ve světě Zaklínač 3 zrovna nic neděje, je na něj radost pohledět. A když se děje? Jakbysmet. Autoři navazují na soubojový systém z dvojky, ale mluví o intuitivnějším ovládání (nemohu potvrdit) a o plynulejších animacích (mohu potvrdit).

Když Geralt rozjede svůj tanec smrti, mezi oponenty hbitě přeskakuje, vykrývá údery, střílí z kuše, roztáčí elegantní piruety a klidně i rozfláká včelí úl, což v nepřátelských řadách způsobí pěkný bzukot. Každý zásah mečem je uspokojivě cítit, ať už bojujete s bandity, harpyjemi, topivci, endregami nebo vodními čarodějnicemi, které se neustále vynořují a zase zanořují do bažin.

zdroj: Archiv

Geralt není čaroděj, byť sem tam někoho zasype proudem ohnivých jisker. Neoblomní příznivci literární předlohy od Sapkowského to nenesou dobře, ale ve hře se náš zaklínač k magickým znamenám uchyluje často a rád. Autoři starý známý repertoár nepřekopávali, opět dostanete do rukou pět znamení, akorát teď má každé dva režimy.

Kupříkladu ohnivé Igni buď vysílá jiskřivé údery, nebo funguje jako nefalšovaný plamenomet. Vývojáři se snaží Sapkowského kánon respektovat, ovšem v zájmu zábavnosti si jej občas logicky pokroutí k obrazu svému. Třeba soubojový systém kombinující meče a magii je jednoduše atraktivnější, než soubojový systém stojící jen na mečích.

V jiných oblastech se naopak vývojáři drží knižní předlohy zuby nehty. Svět je uvěřitelně drsný a nesmlouvavý, člověku nedává na výběr mezi modrou a červenou cestou. Koneckonců, v hlavní roli není žádný rozený Robin Hood, ale placený lovec monster, který je nyní hnán osobními motivy. 

Poslíček 

Konkrétně naše demo se točilo kolem honu na Ciri, velmi důležitou postavu z knih, která si nyní střihne stěžejní roli i ve hře. Šedovlasá dívenka má velké nadání pro magii a Geralt se jí kdysi stal tak trochu otcem. Dívčinu však prohání Divoký hon a spolu s ní se tudíž nevyhnutelně šíří i zkáza. Během třičtvrtěhodinové prezentace se nicméně Ciri nenašla. Geralt nevěděl, kde ji hledat, a tak se musel poptávat, což vedlo k obsáhlému větvení hlavního questu. To máte tak:

Nejprve šel Geralt za špehujícím hromotlukem jménem Dijkstra, ale ten za informaci požadoval hlavu gryfa. Ok, splněno. Pak šel Geralt za obskurní lesní postavičku jménem Johny, ale ten za pomoc požadoval sérum pro navrácení vlastního hlasu. Ok, splněno. Pak šel Geralt za babkou kořenářkou a její trojicí nadřízených, skrytých v nástěnném malování jménem Ladies, ale ty za asistenci požadovaly smrt lesního kořenatého monstra. Ok, splněno. Pak šel Geralt… Pak prezentace skončila. Vývojáři ukazovali část z jednoho hlavního questu a jak vidno, k jeho rozkrývání nepřistupují přímočaře a hráče průběžně překvapují novými překážkami.

Jak už nás CD Projekt Red v minulých letech naučili, výše popsaný scénář není jediný možný. Zrovna kořenaté monstrum je sice odporné, leč nikoli černobílé. Mluvilo o nebezpečí pro sirotčinec, žadonilo o vysvobození a faktem je, že po jeho oddělání se několik dětí skutečně vytratilo. Nemluvě o tom, že z trojice panen, které si jeho smrt objednaly, se vyklubaly zvrácené entity neznámého původu, které Ciri jednu dobu věznily a zneužívaly. Zní to celé trochu zmatečně? Přikyvuji, sám jsem během prezentace ztratil nit, a to ještě nedošlo na vlkodlaka nebo uříznutý ušní boltec.

Proklatě dobré 

Do 24. února, kdy Zaklínač 3: Divoký hon dorazí do obchodů v českém znění, zbývá ještě přes půl roku. Přitom hra již vypadá hotově a oproti loňsku ji netrápily žádné technické svízele. Tedy, sem tam se sice prolinuly nějaké dvě textury, ale šlo jen o naprosté marginálie společné všem hrám s otevřeným světem, které navíc CD Projekt Red může ještě odstranit. Ostatně, právě kvůli ladění hru odložili z letošního podzimu na příští rok. Na tohle se vyplatí čekat, což už víte z minula.

Pokud už máte nastudované loňské E3 dojmy ze Zaklínače 3, letos jste se o hře nic moc nového nedozvěděli. Vývojáři pojali prezentaci trochu jinak, namísto soubojů či míchání lektvarů se zaměřili na otevřený herní svět, dechberoucí metropoli Novigrad a příběhový quest. Bez kontextu sice plnění úkolů připomínalo práci poslíčka pro všechno, ale adekvátně drsná atmosféra světa od Sapkowského  zůstala a Poláci skutečně mají našlápnuto k tomu, aby vytvořili milník v žánru RPG.

Nejnovější články