E3 2013 dojmy: Need for Speed: Rivals mísí offline s online
zdroj: tisková zpráva

E3 2013 dojmy: Need for Speed: Rivals mísí offline s online

29. 6. 2013 19:08 | Dojmy z hraní | autor: Miloš Bohoněk |

Studio Critetion umí dělat hry s fantastickým jízdním modelem. Burnout i Need for Speed: Hot Pursuit jsou arkády jako Brno, leč arkády tuze intuitivní. Když na E3 sednu k páté Forze v režimu simulace, v druhé zatáčce už vyrovnávám hodiny. Když sednu k The Crew, připadám si jako u simulátoru vodních člunů. Ale když sednu k Need For Seed: Rivals, bezpečně smykuji při 200 km/h a bavím se od prvních vteřin.

Zatímco na jiné hry si člověk musí zvykat a musí se je naučit, produkce studia Criterion okamžitě přechází do krve. Samozřejmě v tom nehledejte sebemenší výtku na adresu skoro-realistických simulátorů, které po pořádném tréninku uspokojí ego virtuálního řidiče o to více. Pouze konstatuji, že NfS: Rivals působí jako příjemné vytržení na čtyřech kolech.

Jezdci i fízlové, offline i online

Schválně dosud nepadlo slovo o Ghost Games, novém švédském studiu, které je pod NsS: Rivals podepsané především. Nikoliv Criterion, ale Ghost. Přitom celou naší E3 seanci dirigoval Craig Sullivan, zkušený veterán od pánů Burnoutů, jehož ikonický mohawk vídám v LA rok co rok.

Criterion evidentně předává studiu Ghost svůj jízdní model nebo populární sociální platformu Autolog, ale jinak hraje druhé housle. Hlavní novinku v sérii už mají na svědomí právě Švédové. Jmenuje se All Drive. Výkonný producent Craig Sullivan popisoval All Drive jako systém, který smaže hranice mezi singleplayerem a multiplayerem. Podobným směrem se vydala nejenom The Crew od Ubisoftu, ale též třeba nová střílečka Titanfall od Respawn a EA.

„Když spustíte Need for Speed: Rivals, nebudete mít na výběr mezi singleplayerem a multiplayerem. Prostě se vrhnete do hry a v ní narazíte na své kámoše, kteří se plynule odpojují a připojují. Oni hrají svojí kampaň, vy také, ale v průběhu se potkáváte… Díky All Drive bude hraní Rivals pokaždé jiné,“ vysvětloval Sullivan. Nezapomněl doplnit, že i sólo hraní offline bude možné, ale už neřekl, kolik lidí bude moci sdílet jednu mapu. V každém případě nejde o MMO.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Jeden svět, dvě kampaně

NFS: Rivals bude obsahovat dvojici kariér, nepřekvapivě. Jednu za rebelské jezdce, druhou za muže zákona a půjde mezi nimi kdykoliv přepínat. „Můžete nejprve dohrát celou kampaň za závodníky a potom celou kampaň za fízly, ale také můžete přeskakovat po půl hodinách. Je to jedno,“ líčil producent. Také zmínil, že nebude problém narazit na známého, jenž má nalítáno deset hodin, zatímco vy teprve začínáte.

All Drive by tak ve výsledku mohl vést k docela vtipným momentům, kdy vy si v klidu začnete singleplayerově závodit, ale do toho se k vám připojí soused, nazuje policejní pneumatiky, začne ohryzávat váš nárazník a přivolá leteckou podporu s oslňujícím světlometem.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Přírodní adrenalin

Osobně jsem uvítal, že předváděčka se odehrávala mimo město, na mokrých silnicích vedoucích skrze zamračené lesy nebo staveniště. Nebudu sám, kdo se namísto Most Wanted raději vrací k Hot Pursuit, a bylo se na co koukat. Hra nově běží na Frostbite 3 enginu a skok oproti minule je znát. Konkurence ovšem nespí.

Forza 5 i Gran Turismo 6 objektivně vypadají lépe (Forza se nezabývá současnými konzolemi a GT je zase, inu, GT), ale logicky jsou svázanější, když se zaměřují na závodění po okruzích. The Crew je pro změnu ošklivější a má hrozně plovoucí vehikly, ale 160 kilometrů silnic v NfS působí oproti ubisoftím autům docela nicotně. Vyberte si.

...

Zpátky k Rivalům. Ferrari! Konkrétně F12berlinetta... a voilá, klepal se jí zadní blatník! O drsně poškrábaném laku nebo promáčknutých dveřích ani nemluvě. Italská automobilka dlouho bojkotovala poškozování svých vozidel ve hrách a je fajn, že slevila. Jízdní vlastnosti se však bouračkami neměnily a veškeré oděrky vyřešil nanosekundový průjezd opravnou. Stylově a po criterionsku ve smyku, ať při tom člověk nabere i nějaké to nitro, že.

Na druhé straně barikády frčely švédské Koenigseggy s majáčky. Konkrétně šlo o modely Agera R a když jsem auta prohodil, nemohu s klidným svědomím říci, že by se chovala nějak zásadně jinak. Vozidla se v E3 demu NfS: Rivals lišila designem, barvou a maximální rychlostí, jinak byla na první osahání identická. Pro potřeby férového nahánění a zdrhání to dává smysl.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Spolu i proti sobě

Zatímco rudí závodníci se mezi sebou přetahovali o vedení, tmaví policisté pálili EMP střely, vyhazovali pásy s hřeby nebo do rebelů vráželi. Vozidla mužů zákona jsou zjevně tvrdší, protože zatímco závodnická Ferrari po většině nárazů letěla vzduchem a končila na střeše během efektního takedownu á la Burnout, policisté jeli dál.

Jedni se snažili ujet, druzí se snažili dojet. Rivalové, jak prosté. Tím však motivace k drandění nekončí a během závodů budete plnit plejádu vedlejších úkolů za extra skóre. Trefit protivníka elektromagnetickým impulsem, driftovat po dobu 30 vteřin, ťuknout si do fízla, uniknout pronásledování, vyhodit konkurenta do vzduchu, nalétat aspoň deset vteřin, projet pod radarem rychlostí 250 km/h, a tak dále a tak podobně. Pravá část obrazovky byla výpisem z „quest logu“ doslova zanesená.

Během lehce zběsilé novinářské předváděčky bohužel nevynikl důraz na kooperaci, který má mezi vozy s majáčky panovat. Jistě, závodníci jedou každý na vlastní triko a jedou stylem „jeden proti všem“, ale Sullivan zdůrazňoval, že policisté by se měli snažit spolupracovat. Ostatně, díky vysílačkám jsou průběžně zpravování o situaci na silnicích, a když se nějaký závodník utrhne, obdrží hlášku typu „všechny jednotky nechť se zaměří na červené Ferrari.“

Osobně bych tu kooperaci zase tak žhavě neviděl, neb různí závodníci budou různě bodově ohodnocení (v závislosti na umístění v závodech, počtu splněných úkolů apod.). Čím hodnotnějšího jezdce sejmete, tím více se vaše policejní konto rozroste. Z toho odkapává rivalita i ve vlastních uniformních řadách. Ale tak proč ne?

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Need for Speed: Rivals má našlápnuto k solidnímu dvoustopému zážitku. Vypadá o poznání lépe, ale chová se podobně, jako v minulosti. Na tvůrcích teď tedy je, aby na nosných základech vystavěli zábavnou a hlavně obsáhlou hru, která se bude postupně rozevírat a virtuální jezdce neustále motivovat k dalším kilometrům. Criterioni minule jeli na trojku, nováčci Ghost Games jsou velkou neznámou, ale o to zajímavější bude vývoj sledovat. Svezení na E3 každopádně potěšilo.

Nejnovější články