Zápletka hry je jednoduchá - Vikingové se snaží dostat do Valhaly. O příběh, stejně jako v Settlers hrách, tady ale samozřejmě vůbec nejde. Důležité jsou herní systémy a mechaniky, které mají tvůrci rozpracované velmi dobře.
Pokud si na některý z prvních dílů The Settlers pamatujete, nebo znáte obecně budovatelské strategie, budete ve Valhalla Hills během pár minut jako doma a nic vás nepřekvapí. Jestli ale s žánrem nemáte zkušenosti, tak vězte, že jednotky neovládáte přímo, nýbrž zadáváním úkolů - nakliknete stavění budovy a hrstka Vikingů se práce automaticky ujme. Model fungování vesničky je jednoduchý: na začátku postavíte dřevorubce, aby se vám mohla rozjet základní výroba. Pak postavíte chajdu pro rybáře. Následují chýše pro Vikingy, kamenolom, zalesňovač, pila, lovec, farma, mlýn, studna, pekárna a tak dále a tak dále.
Vaším úkolem není nic jiného, než postavit základní pilíře ekonomiky pomocí stejných principů a mechanismů, jako jste to dělali v devadesátkách. Odměnou vám bude perfektně fungují ekonomika maličkého národa, která je soběstačná a dokáže se ubránit.
Valhalla Hills ale není akční strategie a soubojům se navíc můžete kompletně vyhnout. Stačí postavit oltář a složit tam požadované suroviny jako oběť. Bojechtiví hráči mohou naopak v klidu oltář nechat ležet ladem a místo něj postavit kasárna a vytrénovat válečné jednotky.
Jednou z inovací oproti Settlers hrám, které souvisí nejen se souboji, je herní mapa ve formě relativně malého ostrůvku. Jednak to limituje prostor pro stavění (už žádné posouvání hranic jako dřív), ale hlavně není ostrov plochý. Právě na vertikalitu prostředí vývojáři hodně spoléhají - začínat se stavěním sice budete na relativně plochém pobřeží, ale velice rychle se dostanete do hor, kde je sníh. Navíc se tam nachází i portál, po jehož aktivaci vás navštíví cizí armáda. Farmu a mlýn tak musíte postavit spíš někde v nížinách, zatímco kamenolom nebo vojenský tábor klidně ve vyšších polohách.
zdroj: Archiv
Na papíře zní vertikalita v budovatelské strategii zajímavě, v praxi to i hezky vypadá, ale že by to mělo nějak velký vliv na samotnou hratelnost, to se s klidným svědomím se říct nedá. Ono je to vlastně docela jedno, jen je celá herní plocha ve výsledku na pohled atraktivnější - nemáte národ rozložený na placce, ale na třeba i hodně strmé hoře. V průběhu hry stavíte cesty, po kterých chodí Vikingové rychleji, takže je vcelku jedno, jestli je něco na kopci, nebo na rovné placce. Jen to prostě vypadá pěkně.
Za vizuální a technickou preciznost hry už v rozpracovaném stádiu můžete krom jiného i použití Unreal Engine 4 technologie, ale oba tyto aspekty stejně přebíjí nevážná, skoro až pohádkově laděná stylizace, která se může (ale nemusí) poměrně rychle přejíst. Nijak mi nevadila, ale přijde mi, že částečně zazdívá technické možnosti enginu. I přesto je na Valhalla Hills radost koukat. Den a noc se střídají rychle a tak se každou chvilkou můžete pokochat zapadajícím sluncem, loučemi a nočním životem Vikingů.
Těžko hře něco vytýkat, když se sotva objevila v rozpracované verzi Steamu. Všechno se ještě může změnit, tedy v tom lepším případě, že budou tvůrci hráčům naslouchat. Nešťastně mi přišly provedené jen první krůčky, kdy kvůli každé nové budově, kterou vám chce hra představit, musíte hrát novou hru. Kvůli kamenolomu stavíte na novém ostrově zase znova dřevorubce, chýše, cesty, rybáře... Kvůli farmě to samé, kvůli pekaři taky a tak dále. Opakování je matka moudrosti a takhle se posloupnost budov rozhodně naučíte perfektně, ale ono už není tak zábavné dělat po desáté všechno dokola kvůli jedné či dvěma novým budovám, co se objevily v nabídce.
Podivné je také rozhodnutí vývojářů ohledně posouvání obrazovky. Musíte si vybrat buď směrové šipky na klávesnici, nebo najetí myši na kraj obrazovky. Z nějakého záhadného důvodu obojí používat nejde. Jde o drobnost, ale obrazovkou šoupete tam a zpátky pořád a někdy prostě chcete posunout obraz klávesnicí, zatímco jindy myší. Jak už ale bylo řečeno, jde o early access, nikoliv o finální verzi hry. Prostor pro zlepšování mají tvůrci Valhalla Hills velký. Hlavně, že vykročili správným směrem, to je podstatné.
Ve hře toho evidentně hodně chybí, ale vývojáři základ trefili skvěle. Ekonomika funguje, všechny důležité budovy už ve hře jsou a jádro hratelnosti je zábavné. Valhalla Hills mi brnká na stejnou strunu jako kdysi Settlers 1 - 4. Poměrně rychle se sice v rozpracované hře dostanete do fáze, kdy v ní už nic moc neděláte, ale máte aspoň radost. Koukáte na to, co jste vybudovali, sledujete kmitající Vikingy, fungující mlýn, pekaře jak dělá chleby, rybáře nesoucího pod paží svůj úlovek... Je zábavné vesničku stavět a uspokojivé sledovat fungující systém.
Jestli chcete novou Settlers hru, tak si Valhalla Hills hlídejte, ale s koupí ještě počkejte. Buď na finální, nebo alespoň pokročilejší early access verzi, do které tvůrci přidají větší množství obsahu.