Dojmy z hraní: druhé South Park RPG posouvá zábavu od fantasy k superhrdinům
zdroj: Archiv

Dojmy z hraní: druhé South Park RPG posouvá zábavu od fantasy k superhrdinům

30. 6. 2016 18:55 | Dojmy z hraní | autor: Adam Homola |

South Park: The Stick of Truth zapůsobil v roce 2014 jako blesk z čistého nebe. Povedené RPG s tahovými souboji překvapilo a potěšilo dost hráčů na to, aby dali v Ubisoftu zelenou vývoji pokračování South Park: The Fractured But Whole od Ubisoft San Francisco, které je ještě drzejší než první díl, a navíc mění fantasy tematiku za superhrdinskou.

The Fractured But Whole naváže na konec jedničky a půjde tak o přímé pokračování ve stejném světě, se stejnými postavami a převážně stejnými mechanikami. Identický je i hlavní hrdina The New Kid, více známý jako Douchebag. Tvůrci z Ubi také naznačovali, že pokračování přitlačí nejen na četnosti, ale také ostrosti vtipů. Stačí se podívat na všeříkající název hry a hned je jasné, že už tak krkolomné podtituly série Ratcher & Clank mají co dohánět.

V E3 demu jsem tak byl svědkem neustálého prdění a údajně nejzásadnějšího vylepšení oproti jedničce (podle vývojářů) - možnosti ovládat kadění pomocí analogových páček. A aby "vysoko" nastavená laťka neklesla, záchod můžete po vykonání potřeby ještě vylootovat.

Podobně trhlých věcí, kdy jsem nevěděl, jestli se smát, nebo spíš chytat za hlavu, bylo E3 demo plné. Scenáristé v čele s původními tvůrci South Parku Treyem Parkerem a Mattem Stonem si vývoj očividně užívali a nacpali do hry spoustu malých detailů. Jeden příklad za všechny: pokud budete prdět dostatečně dlouho vedle květiny, tak zvadne.

Interaktivní příběh a humor

South Park: The Fractured But Whole staví hráče do role hlavního kápa opět Cartmana a jeho superhrdinské alter ego The Coon. Kult osobnosti má Cartman větší než obvod pasu, a tak ve zdejším virtuálním světě existuje i sociální síť Coonstagram. Na ní vám milý obtloustlý chlapec založí účet a při vytváření postavy se ujme role vypravěče.

Postavu můžete zaškatulkovat do jedné z mnoha tříd: Commander, Nether born, Karate kid, Assassin, Cyborg, Elementalist, Brutalist, Blaster apod. Nápadu s hratelným vytvářením postavy, konkrétně jejího příběhového pozadí, se tvůrci chytili a nebáli se ho dotáhnout do konce. Vy se v té chvíli ujmete Douchebaga, a zatímco Cartman dramaticky vypráví o vašich hrdinských činech, v poklidu prozkoumáváte svůj pokoj a dům.

zdroj: Archiv

Vtip je v tom, že Cartman během svého vyprávění aktivně reaguje na vaše počínání. Ve chvíli, kdy The Coon prohlásí „...a pak odešel z pokoje," a vy z něj nevyjdete, bude chvíle ticha, následovaná důraznějším „A pak odešel z pokoje!" Pokud z něj ani v tu chvíli nevyjdete, dočkáte se otráveného „Ty vole už těmi dveřmi fakt projdi." Něco, co by se mohlo za jiných okolností bez problémů odbýt klasickou tabulkou nebo jen kusem textu je v The Fractured But Whole hratelné a zábavné.

Sympatické je, že příběhové pozadí je hratelné i u jiných postav, tudíž si můžete vyzkoušet těžké začátky každého ze superhrdinů z Cartmanovy party.

Souboje

Soubojový systém se od prvního dílu hodně změnil. Pryč jsou relativně triviální a mechanicky snadné souboje z prvního dílu. Ne snad, že by byly zdejší potyčky příliš složité, ale na komplexitě a možnostech vývojáři bezesporu přidali. Při hraní The Fractured But Whole můžete a často musíte postavami hýbat. Kdykoliv během soubojů, když jste zrovna na tahu, lze šoupnout s libovolnou postavou kamkoliv po hrací ploše.

Chvílemi tak souboje připomínají šachy, když je potřeba taktizovat a přemýšlet, koho chcete mít kde, a proč. Možnost hýbat postavami do hry přidává taktickou vrstvu, která minulé hře chyběla. Na pozicích záleží nejvíc v soubojích větších skupin. Logicky tak řešíte umístění silnějších postav do popředí, slabších dozadu a zároveň je rozmisťujete tak, aby vám je nesejmulo jedno plošné kouzlo.

Stejně jako své umístění řešíte i pozice nepřátel, a podle toho vybíráte postavy a jejich nejvhodnější útoky. Neřekl bych, že soubojový systém funguje jako v JRPG hrách, ale kdybyste se mě zeptali, jestli se souboják vydal směrem na východ, odpověděl bych, že ano. Nechybí zde totiž ani možnost spolupráce několika postav dohromady a z toho vycházející velká komba.

Narážky na filmy

Jedním z hlavních témat druhé hry, které prostupuje spoustu scén, vtípků, dialogů a úkolů, je film. Respektive snaha Cartmana a jeho Coon party rozjet filmovou superhrdinskou sérii. Tu ze začátku plánují na tři fáze a jsou v ní jak velké celovečerní filmy s jednou či dvěma postavami v hlavních rolích, tak i celé týmovky. Nechybí ani menší projekty typu seriál pro Netflix apod.

Scenáristé tady poměrně neskrytě rýpou do Marvelu a jeho velkého filmového vesmíru. Všechny postavy mají ve hře nějakou místní variaci na známou superhrdinskou schopnost, kterou využijete i v příběhových úkolech. Jedna z nich je nepřekvapivě prdění, které vás vynese kousek nahoru. Pomocí quick time eventů se tak můžete díky prdům a postupnému vznášení dostat až na střechu budovy, a tam sebrat důležitý předmět.

zdroj: Archiv

Prdění a narážky na filmy jsou zkrátka všudypřítomné. Prostor pro humor se najde i během soubojů a tím nemám na mysli jen schopnosti a hlášky hrdinů. Během jednoho ze soubojů, kdy si partička dětí hrála na silnici na Občanskou válku, projíždělo kolem auto. Najednou se zastavila hudba, postavy přestaly sypat z rukávu mocná „kouzla“ a drsné hlášky. Spořádaně odběhly na chodník, vyslechly si nadávku od řidiče, a pak si šly hrát zase zpátky na silnici. Tedy ne hrát, bojovat v Občanské válce.

Ono vůbec narážek na posledního filmového Kapitána Ameriku bylo v E3 demu tolik, že v době vydání hry (prosinec 2016) by mohlo jít o mírně neaktuální vtípky. Tou dobou totiž bude v kinech figurovat Doctor Strange a pomalu bychom mohli vidět něco z druhých Strážců Galaxie. Na E3 jsem ale viděl jen malou část hry, čili je možné, že se nekorektním vtipům nevyhne jak magický Cumberbatch, tak hláškující Pratt.

Bigger, Longer & Uncut

South Park: The Fractured But Whole zatím působí jako povedené pokračování. Namísto totálního překopání konceptu chystají tvůrci doladění a rozšíření konceptu jedničky, zatímco si utahují z úplně jiného tématu. Všechny změny a inovace působí dostatečně promyšleně na to, aby mohli nabídnout fanouškům prvního dílu důvod do dvojky investovat nejen peníze, ale také spoustu času. Jen musíte mít rádi superhrdiny a vyznat se v plánech a filmech Marvelu. Pak si tenhle větší, delší a drsnější South Park užijete naplno včetně údajně robustního systému craftování a fartkouru (místní verze parkouru).

Jedinou připomínku bych měl snad jen směrem k přílišné podobnosti s prvním dílem, ale to se u dobrých dvojek snad ještě promíjí. Pokud s rokem 2017 přijde zase další South Park podle stejného mustru, bude to už lehce únavné. Tam ale zatím nejsme. Máme rok 2016 a The Fractured But Whole zatím vypadá na příjemnou tečku za herním rokem 2016.

Nejnovější články